Sejarah Perkembangan Konsol Permainan dari Masa ke Masa

Hampir setiap orang di dunia ini mesti bermain permainan. Permainan boleh ditafsirkan dalam bahasa Indonesia sebagai "permainan." Apabila anda mendengar permainan ini mungkin beberapa orang akan mengingati nama PlayStation atau Nintendo.

Orang ramai sudah biasa dengan konsol permainan seperti Nintendo dan PS. Tetapi tidak banyak orang tahu bagaimana perkembangan konsol permainan ini. Ternyata pembangunan konsol permainan bermula pada tahun 1972 yang anda tahu. Ingin tahu bagaimana asal usul pengembangan konsol permainan? Mari lihat ulasan berikut.

Sejarah Perkembangan Konsol Permainan dari Masa ke Masa

1. Generasi Pertama

1

Permainan video mula memasuki perkembangan pada tahun 1966. Semakin banyak idea kreatif dalam dunia permainan mula muncul. Sebilangan besar yang membuatnya adalah pelajar yang mengisi masa lapang dengan menggunakan kemudahan teknologi yang ada di kampus masing-masing.

Permulaannya adalah konsol permainan Baer dengan permainan prototaip bernama Brown Box yang kemudian diterbitkan dengan nama Magnavox Odysey pada tahun 1972 pada bulan Mei. Konsol permainan ini mengandungi 16 permainan bawaan dan boleh diganti menggunakan suis. Magnavox Odysey dicatat sebagai pengembangan konsol permainan pertama di dunia dengan penjualan 200,000 unit.

2. Generasi Kedua

2 perkembangan konsol permainan

Setelah berjaya menjual 200,000 unit, akhirnya muncul konsol permainan generasi kedua. Generasi kedua disebut-sebut sebagai permulaan era 8 bit atau sekitar era 4 bit. Pada generasi kedua inilah juga pengembangan konsol permainan yang pertama kali menggunakan media kartrij pada tahun 1976 oleh Fairichild VES.

Fairchild VES cuba menambahkan warna yang lebih menarik lagi di dunia konsol permainan dengan menginovasikan VES atau Sistem Hiburan Video. Enjin VES kemudian menjadi mesin pertama yang dipanggil "konsol."

Nah, konsol ini menggunakan pita magnetik yang disebut kartrij. Dan akhirnya konsep ini diikuti oleh pengeluar konsol permainan lain termasuk Atari, Magnavox, dan RCA. Dan ketiga-tiga syarikat permainan video mempunyai konsep yang serupa.

Namun, malangnya pada tahun 1977, konsol permainan tidak lagi menarik bagi pengguna. Fairchild dan RCA muflis dan hanya Magnavox dan ATARI yang terselamat. Akhirnya Magnavox melancarkan Magnavox Odysey Vers. 2 yang nampaknya juga gagal dan tidak terkena.

Tidak lama kemudian, Atari merilis konsol baru, ATARI 2600, dengan permainan Space Invaders. 1980 pengeluar konsol permainan mula muncul kembali berkat Atari dan menjadikan konsep Atari 2600 sebagai konsep asas. Tetapi sayangnya pada tahun 1983 konsol permainan terpaksa runtuh dan sanggup kehilangan daya saing dengan permainan PC yang semakin kreatif.

3. Generasi Ketiga

3

Ternyata kehancuran konsol permainan pada tahun 1983 tidak melemahkan syarikat Famicom yang gigih berusaha menghidupkan kembali konsol permainan pada masa kejayaannya. Mereka berjaya membuat kejayaan baru. Konsol permainan dari negara sakura memberikan nama konsol, Nintendo Entertainment System (NES), yang dilancarkan pada akhir 1983.

Buat pertama kalinya konsol permainan memaparkan gambar dan animasi beresolusi tinggi. Ini tentunya mendapat sambutan positif di Jepun dan Famicom mula mengembangkan sayap pemasarannya ke Amerika untuk memperkenalkan NES. Dan NES ini memperkenalkan kita kepada permainan Super Mario Brothers dengan wataknya yang luar biasa dan tentunya ia dikenang sepanjang masa.

4. Generasi Keempat

4

Pada generasi keempat ini di mana Nintendo mula mempunyai saingan, iaitu syarikat SEGA. Pada tahun 1988 Sega mengeluarkan konsol mereka yang dikenali sebagai Sega Genesis. Sega genesis menyajikan gambar yang lebih tajam dan animasi yang sangat halus berbanding pesaingnya, NES. Walau bagaimanapun, NES masih memenangi angka penjualan di peringkat teratas.

Setelah mengetahui ini, akhirnya dua tahun kemudian tepat pada tahun 1990 Nintendo tidak mahu kalah dengan melancarkan SNES (sistem hiburan super Nintendo) dan melancarkan Sonic the Hedgehog pada tahun 1991, yang kemudian muncul watak Sonic yang terkenal dan menjadi ikon Sega hingga sekarang ini.

5. Generasi Kelima

5

Pada generasi kelima, pengenalan konsol permainan menggunakan media CD dan tentunya persaingan antara dua syarikat konsol permainan, Sega dan Nintendo, semakin sukar. Pelbagai permainan dilancarkan pada tahun 1990 hingga 1994.

SNES mula melengkapkan konsol dengan memasukkan cip super FX dalam kartrijnya dan Sega menyediakan Pemproses Maya Sega. Kedua-duanya mempunyai tujuan yang sama untuk meningkatkan kualiti grafik permainan masing-masing. Akhirnya, SNES dan Sega saling bersaing dengan melepaskan permainan menarik mereka seperti Donky Kong Country (SNES dan Vectroman Sega).

Juga tahun ini, syarikat konsol permainan terbaru telah berkembang, salah satunya adalah konsol permainan yang dilancarkan oleh syarikat terkenal, Panasonic. Panasonic melancarkan konsol permainan pertama dan menamakannya Panasonic 3DO. Tetapi sayangnya konsol permainan ini tidak begitu diminati di pasaran dan mereka terpaksa menghentikan pengeluaran.

Pada generasi kelima ini kemunculan dan permulaan PlayStation terkenal hari ini. PS berjaya dan mendapat sambutan yang sangat positif di kalangan pemain, seperti yang dibuktikan dengan penjualan ratusan juta unit untuk produk PS-Onenya.

Sony berjaya memenangi gelaran konsol permainan terbaik dari Nintendo dan Sega, sehingga membuat Nintendo dan Sega harus mengakui bahawa mereka sudah ketinggalan zaman pada masa itu.

6. Generasi Keenam

6

Kemunculan PlayStation tidak melemahkan Nintendo untuk terus bertahan di dunia konsol permainan. Walau bagaimanapun, pesaing Nintendo Sega harus keluar dari perniagaan walaupun dia telah berusaha untuk melepaskan Sega Dreamcast pada tahun 1998 dan tidak berjaya. Sony semakin menguasai dunia pembangunan konsol permainan ketika PlayStation 2 diperkenalkan ke dunia.

Nintendo juga tidak mahu kalah dengan Sony, dia mengeluarkan GameCube dengan ukuran DVD yang lebih kecil dari biasanya sebesar 8cm. Namun, ini sebenarnya menjadikan GameCube tidak mendapat sambutan yang begitu positif dan mesti berpuas hati hanya untuk mendapat tempat kedua selepas PlayStation.

Pada era ini Nintendo juga bertanding untuk menarik perhatian para pemain dengan permainan kendali mereka. Nintendo melancarkan Nintendo DS dan mempunyai skrin dua dan ciri sentuhan dalam talian dan sentuhan yang lebih sensitif. Begitu juga, Sony mengeluarkan permainan yang ditangani PlayStation Portable (PSP), yang hingga kini masih banyak peminat.

Sekali lagi, konsol permainan semakin popular dan semakin banyak syarikat berminat untuk menghasilkannya. Salah satunya ialah syarikat Microsoft yang mengeluarkan Xbox pada generasi keenam ini. Xbox ternyata menjadi pesaing paling sukar untuk Sony. Bagaimana tidak, Xbox mampu menarik perhatian para penggunanya dengan permainan "Hello" yang dapat menyaingi Sony.

7. Generasi ketujuh

7

Pada generasi ketujuh ini persaingan semakin sengit antara Nintendo, Sony, dan Microsoft dengan produk masing-masing; Wii, PS3 dan Xbox360. Xbox360 hadir dengan pelbagai ciri yang lebih maju berbanding pesaing lain.

Ciri khas mulai dari grafik malah mengeluarkan permainan yang mampu memikat hati pemain seperti Gears of War dan Xbox Live tidak kurang menarik daripada Xbox360 ketika itu. Selain Xbox360 yang dilancarkan, ternyata Nintendo juga tidak mahu dikalahkan oleh Nintendo Wii yang juga menawarkan ciri-ciri yang tidak kalah istimewa seperti yang ditawarkan oleh Microsoft.

Nintendo Wii memperkenalkan tongkat kawalan berdasarkan "sensitif gerakan." Tepatnya kali ini Sony adalah orang yang harus rela kehilangan daya saing dan mengaku kalah lebih cepat berbanding pesaing lain.

8. Generasi Kelapan

8

Generasi kelapan dari tiga syarikat konsol permainan besar ini bersaing lebih keras dan menawarkan ciri yang lebih menarik berbanding dengan ciri sebelumnya. Microsoft menawarkan Xbox One, Sony menawarkan PS4, dan Nintendo menawarkan Nintendo Wii-U.

Bukan hanya ciri, tetapi permainan di setiap konsol permainan ini juga lebih menarik dengan grafik yang sangat nyata dan visual yang lebih halus.

Nah, itulah lapan generasi yang menjadi pengembangan konsol permainan buat masa ini. Semakin moden, konsol permainan yang lebih hebat akan dihasilkan. Dan mungkin generasi kesembilan akan muncul konsol permainan yang lebih keren dan lebih 'tuhan' lagi kan?

Artikel Berkaitan