Sebelum Membeli, Periksa 10 Kelebihan dan Kekurangan Oppo A1K Pertama!

Terdapat banyak telefon Oppo murah di pasaran. Murah dalam kes ini ada angka di bawah Rp 2 juta. Contohnya, Oppo A3S, Oppo A5S, Oppo A83, Oppo A81 (2018), dan lain-lain. Sekarang di kelas harga ini terdapat satu lagi Oppo mudah alih, Oppo A1K.

Oppo A1K ini dijual dengan harga kelas Rp1 juta. Dalam kelas harga ini, terdapat banyak HP dari vendor yang cukup menarik. Jadi, bolehkah OppO A1K bersaing dengan HP kelas Rp1 juta yang lain? Untuk mengetahui, mari kita lihat kelebihan dan kekurangan Oppo A1K ini untuk mengetahui betapa menariknya HP ini.

Spesifikasi untuk Oppo A1K

Oppo A1K

Am

  • Diumumkan pada April 2019
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • SIM Dual SIM Card (Nano-SIM, dual stand-by)

Badan

  • Dimensi ialah 154.5 x 73.8 x 8.4 mm
  • Berat 170 g

Skrin

  • Taipkan skrin sentuh kapasitif IPS LCD
  • Saiz 6.1 inci dengan perlindungan Corning Gorilla Glass 3
  • Resolusi 720 x 1560 piksel, nisbah 19.5: 9 (kepadatan ~ 282 ppi)

Perkakasan

  • Mediatek Chipset MT6762 Helio P22 (12 nm)
  • OCTA-core 2.0 GHz Cortex-A53 CPU
  • GPU PowerVR GE8320

Ingatan

  • RAM 2GB
  • Memori Dalaman 32 GB
  • Memori Luaran MicroSD, hingga 256GB (slot khusus)

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 8 MP
  • Mempunyai f / 2.2, 1 / 3.2 ", 1.4µm, AF, LED flash, HDR, panorama
  • Video [dilindungi e-mel]

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 5 MP
  • Mempunyai f / 2.0, 1/5 ", 1.12µm, HDR
  • Video 720p

Kesalinghubungan

  • Wlan Wi-Fi 802.11 b / g / n, hotspot
  • Bluetooth 4.2, A2DP, LE
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS, GLONASS, BDS
  • USB microUSB 2.0, USB On-The-Go

Bateri

  • Taipkan Li-Po
  • Kapasiti tidak boleh ditanggalkan 4000 mAh
  • Pengecasan Tanpa Wayar
  • Ciri -

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 9.0 Pie
  • Sensor pecutan, jarak, kompas
  • Jack 3.5mm
  • Warna Hitam, Merah
  • Lain - lain

Kelebihan Oppo A1K

Oppo A1K mempunyai beberapa kelebihan yang menjadikan telefon ini cukup menarik. Apakah kelebihan ini? Lihat perkara berikut!

1. Reka Bentuk Pepejal

Oppo A1K

Oppo A1K hadir dengan reka bentuk yang baik dan menarik. Menarik, kerana reka bentuk badan HP ini, walaupun terbuat dari polikarbonat, tidak mengikuti trend seperti telefon bimbit lain yang mempunyai penampilan badan yang anggun.

Menurut Arya dari GadgetGaul, reka bentuk badan HP ini agak kuno tetapi ia menjadi nilai yang berbeza dari HP lain yang kelihatan anggun. Krida dari saluran Youtube Technologue mengatakan bahawa dalam kelas Rp1 juta kelas ini sudah dianggap bagus untuk  kualiti binaan. Menurutnya, telefon bimbit ini mudah dipegang dan agak padat ketika dipegang.

Perkara yang sama dinyatakan oleh laman Indianexpress.com. Laman web ini mengatakan bahawa telefon bimbit ini dilengkapi dengan reka bentuk badan plastik sederhana dengan lapisan matte yang kelihatan anggun untuk dikendalikan. Reka bentuk telefon bimbit nampaknya dibina supaya lebih mudah bagi pengguna menggunakan telefon bimbit ini dengan satu tangan.

2 Hayat Bateri Tahan Lama

Bateri Oppo A1K

Oppo A1K ini dilengkapi dengan kapasiti bateri 4,000 mAh sahaja. Kapasiti bateri 4000 mAh ini sudah cukup umum dan biasanya menunjukkan bahawa bateri HP mempunyai jangka hayat bateri yang besar. Tetapi berapa lama hayat bateri HP ini?

Berdasarkan pengalaman Krida dari saluran Teknologi Youtube, telefon bimbit ini mempunyai jangka hayat bateri sehingga 2 hari dengan penggunaan biasa dan sederhana. Keadaan ini diperoleh dengan dua kad SIM aktif.

Walaupun dalam penggunaan yang agak berat, HP ini dapat bertahan hingga sehari lebih lama. Seperti yang tertulis di laman Indianexpress.com yang mengatakan bahawa telefon bimbit ini boleh bertahan sehari setengah.

Keadaan ini diperoleh dengan menggunakan telefon bimbit untuk menonton Netflix atau Amazon Prime. Selain itu, telefon bimbit juga digunakan untuk penggunaan WhatsApp, internet dan fotografi. Fakta ini jelas menunjukkan bahawa telefon bimbit ini mempunyai jangka hayat bateri yang agak baik.

3. Skrin Okay Corning Gorilla Glass 3

Skrin Oppo A1K

Oppo A1K dilengkapi dengan skrin 6.1 inci dengan panel LCD IPS. Layar itu sendiri membawa resolusi HD + 720 x 1560 piksel dengan nisbah 19.5: 9. Menurut Indianexpress.com, paparan layar pada telefon bimbit ini mempunyai tahap kecerahan layar yang mencukupi dan sudah diklasifikasikan sebagai baik. Agak malang, layar terlihat redup ketika terkena sinar matahari langsung.

Namun, apa yang menjadikan skrin HP ini istimewa adalah ia mempunyai skrin pelindung. Sekiranya anda melihat spesifikasi data di GSMArena, skrin di telefon bimbit ini sudah dilindungi dengan pelindung Corning Gorilla Glass 3. Untuk telefon bimbit di kelas harga murah, tentu ini adalah sesuatu yang cukup bagus.

4. Kamera dikelaskan sebagai OK

Kamera Oppo A1K

Oppo A1k menawarkan satu kamera di hadapan 5 MP dan satu kamera belakang 8 MP. Kamera di telefon bimbit ini terdiri daripada ciri-ciri asas seperti Panorama,  selang masa,  potret,  mod pakar,  HDR, dan banyak lagi. Jadi, jenis kamera yang menangkap dari telefon bimbit ini? Berikut adalah contoh tangkapan kamera Oppo A1K.

tangkapan kamera oppo a1k tangkapan kamera oppo a1ktangkapan kamera oppo a1ktangkapan kamera oppo a1k

Hasil tangkapan kamera Oppo A1K, jika anda melihat gambar di atas sebenarnya agak biasa. Namun, menurut GadgetsNDTV, gambar yang diambil dari telefon bimbit ini bagus pada waktu siang atau ketika keadaan pencahayaan mencukupi. Bukan hanya kamera belakang tetapi juga kamera depan.

Apa yang mungkin sedikit dikeluhkan adalah tangkapan kamera pada waktu malam yang tidak begitu baik. Sebenarnya ini wajar, tetapi memandangkan ada telefon bimbit lain seperti Realme 3 yang dapat menangkap gambar pada keadaan malam dengan betul, jelas kualiti foto ini pada waktu malam menjadi kekurangan.

Selain itu, tangkapan kamera mod potret HP tidak begitu optimum. Seperti kata Arya dari Gadgetgaul. Dia mengatakan bahawa mod potret cukup baik tetapi hanya berfungsi apabila objek foto itu manusia. Apabila objek itu adalah gambar mainan, mod potret tidak berfungsi.

Krida dari saluran Youtube Technologue juga mengatakan bahawa telefon bimbit ini dapat menangkap gambar dengan baik dalam keadaan siang hari, sebenarnya tidak mengapa, baik kamera depan maupun kamera belakang. Cuma, ketika mengambil gambar dalam keadaan gelap, hasilnya tidak bagus, terutama untuk kamera selfie.

Banyak telefon bimbit dalam kelas harga ini mempunyai tangkapan kamera yang baik pada siang hari, dan tidak baik dalam keadaan gelap, jadi anda boleh mengatakan tangkapan kamera Oppo A1K cenderung umum. Tidak ada yang istimewa, tetapi tangkapan kamera yang baik pada siang hari harus dihargai.

5. Tiga Slot Kad dan Sensor Lengkap

triple sim oppo a1k

Oppo A1K menawarkan tiga slot SIM Tray, yang bermaksud telefon bimbit ini dapat menggunakan dua kad SIM ditambah microSD secara serentak. Selain itu, telefon INI dapat mendukung semua jaringan di Indonesia dan sudah mendukung VoLTE.

Satu lagi perkara menarik mengenai Oppo A1K adalah sokongan sensor yang lengkap. Sensor seperti giroskop, jarak, dan sensor lain terdapat dalam telefon bimbit ini. Untuk kelas harga yang berpatutan, sensor lengkap akan menjadi kelebihannya sendiri.

Kekurangan Oppo A1K

Setelah mengetahui kelebihan Oppo A1K. mari kita lihat kekurangan telefon bimbit ini! Apa kekurangannya? Lima perkara seterusnya menjadi penjelasannya.

1. Pemproses Normal

Persembahan Oppo A1K

Oppo A1K dilengkapi dengan chipset Mediatek MT6762 Helio P22 yang dibina dengan fabrikasi 12 nm. Di dalam chipset ini, terdapat pemproses octa-core 2.0 GHz Cortex-A53 dan pemproses grafik PowerVR GE8320. Seperti apa prestasinya, nilai Antutu di bawah lebih kurang menunjukkan prestasi telefon bimbit ini.

Antutu Oppo A1K

Dengan nilai Antutu hanya 70 ribu, jelas bahawa prestasi telefon bimbit ini tidak dimaksudkan untuk keperluan bermain permainan yang berat. Ini ditunjukkan dari pengalaman GadgetsNDTV yang mengatakan bahawa bermain PUBG Mobile di telefon bimbit ini agak berat. Walaupun dengan tetapan grafik yang rendah, prestasi cenderung tidak responsif.

Sekiranya menurut Krida dari Technology, prestasi telefon bimbit ini masih baik untuk bermain permainan yang tidak terlalu berat seperti Free Fire. Namun, untuk bermain permainan Asphalt 9 kurang menyeronokkan dan sering menjatuhkan bingkai. Untuk memainkan PUBG Mobile, menurut Krida, telefon bimbit ini dapat memainkan PUBG Mobile dengan grafik yang rendah tetapi tidak begitu menyeronokkan.

Berdasarkan ini, jelas bahawa prestasi telefon bimbit ini bukan untuk bermain permainan. Chipset Mediatek MT6762 Helio P22 nampaknya memang wujud sebagai chipset untuk keperluan harian dan hanya mempengaruhi kecekapan kuasa.

2. Pengecasan tidak terlalu pantas

CAJ PELUANG A1K

Oppo A1K mempunyai jangka hayat bateri yang cukup baik. Malangnya, jangka hayat bateri yang baik tidak disertakan dengan pengecasan yang sangat pantas. Pengecas lalai HP ini sendiri mempunyai output 5v 2A atau 10 watt.

Berdasarkan pengalaman Arya dari saluran Youtube Gadgetgaul, mengecas telefon bimbit ini agak lama. Dari 10% hingga 50% mengambil masa 40 minit. Sementara itu, untuk mencapai 100%, jangka masa pengecasan telefon bimbit ini mencapai 2 jam 21 minit aka 141 minit. Pengecasan agak lama.

3. Tiada Sensor Cap Jari

Oppo A1K

Untuk ciri keselamatan, Oppo A1K hanya bergantung pada pengecaman wajah atau sensor biometrik buka kunci muka. Tidak ada sensor cap jari di telefon bimbit ini yang pastinya menjadikan telefon bimbit ini mempunyai kekurangan tersendiri. Nasib baik, buka kunci muka pada telefon bimbit ini adalah tindak balas yang cukup baik.

4. Tiada LED Pemberitahuan

ColorOS Oppo A1K

Kelemahan lain dari Oppo A1K adalah ketiadaan ciri pemberitahuan LED. Ini serupa dengan Nokia 2.2 yang berada di kelas harga yang sama dengan telefon bimbit ini, keduanya Rp 1 juta.

Ketiadaan LED pemberitahuan jelas merupakan kelemahan kerana kadang-kadang ada orang yang malas untuk membuka telefon bimbit dan melihat pemberitahuan hanya dari LED pemberitahuan. Sudah tentu kehadiran pemberitahuan LED di telefon bimbit ini boleh menjadi tarikan lain.

5. RAM 2 GB

spesifikasi oppo a1k

Satu kelemahan lain dari Oppo A1K ialah ia hanya menawarkan 2 GB RAM, untungnya telefon bimbit ini mempunyai simpanan dalaman 32 GB. Ini tentunya kekurangan memandangkan chipset yang digunakan oleh HP juga agak perlahan.

RAM 2 GB untuk penggunaan Android hari ini terasa kurang. Ini dibuktikan dengan penggunaan telefon bimbit ini setiap hari. Seperti yang diungkapkan oleh Krida dari Technology yang mengatakan bahawa telefon bimbit ini untuk multitasking tidak apa-apa, tetapi ketika banyak aplikasi terbuka, ada aplikasi yang harus dimuat ulang.

Sudah tentu, jika Oppo A1K dilengkapi dengan RAM 3 GB, ia akan menjadikan telefon ini menarik. Dengan kisaran harga Rp1.6 juta, ada telefon bimbit lain yang menawarkan RAM 3GB dan penyimpanan 32 GB. Untuk keperluan penggunaan Android hari ini, nampaknya sekurang-kurangnya telefon bimbit mempunyai 3GB RAM dan 32GB storan.

Kesimpulannya

Oppo A1K adalah telefon bimbit yang boleh dikatakan cukup menarik dengan harga kelas Rp1 juta. Daya tarikan telefon bimbit ini terdapat pada ciri skrin, hayat bateri, dan juga rekaannya agak berbeza dengan reka bentuk HP lain yang lebih kontemporari. Sektor kamera dalam telefon bimbit ini juga menjadi menarik untuk kelas harganya.

Namun, beberapa kekurangan dalam telefon bimbit ini juga wajar dipertimbangkan secara berasingan, seperti prestasi. Sekiranya kekurangan ini tidak menjadi masalah, sila beli telefon bimbit ini. Berminat dengan yang ini? Sila beli telefon bimbit ini di kedai dalam talian melalui pautan ini.