Sungguh baik! Berikut adalah 10 kelebihan dan kekurangan Nokia 4.2

Mei 2019 adalah masa pelancaran salah satu produk Nokia terbaru yang disebut Nokia 4.2. Peranti ini dilengkapi dengan kualiti yang cukup berkualiti, terutama dari segi reka bentuk. Selain itu, ciri-ciri yang dibawa oleh Nokia 4.2 telah disesuaikan satu sama lain.

Didatangkan dengan dua varian warna dan memori, Nokia 4.2 adalah telefon di segmen tengah bawah yang menarik untuk dikaji. Seterusnya kami akan membincangkan mengenai beberapa kelebihan dan kekurangan Nokia 4.2. Sebelum ini periksa spesifikasi lengkap di bawah.

Nokia 4.2 Spesifikasi

Am

  • Diumumkan Februari, 2019
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • SIM Dual SIM Card (Nano-SIM, dual stand-by)

Badan

  • Dimensi 149 x 71.3 x 8.4 mm
  • Berat 161 g

Skrin

  • Taipkan skrin sentuh kapasitif IPS LCD
  • Berukuran 5.71 inci
  • Resolusi 720 x 1520 piksel, nisbah 19: 9 (kepadatan ~ 295 ppi)

Perkakasan

  • Chipset Snapdragon 439 (12 nm) Qualcomm SDM439
  • CPU Octa-core (2x2.0 GHz Cortex-A53 dan Cortex A53 6x1.45 GHz)
  • GPU Adreno 505

Ingatan

  • RAM 2GB
  • Memori Dalaman 16 GB
  • Memori Luaran MicroSD, sehingga 400 GB

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 2
  • Ketetapan 13 MP + 2 MP
  • Mempunyai f / 2.2, 1/3 ", 1.12µm, PDAF + sensor kedalaman + LED flash
  • Video [dilindungi e-mel]

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 8 MP
  • Mempunyai f / 2.0, 1/4 ", 1.12µm
  • Video -

Kesalinghubungan

  • Wlan Wi-Fi 802.11 b / g / n, hotspot
  • Bluetooth 4.2, A2DP, LE, aptX
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS, GLONASS, BDS
  • USB mikroUSB 2.0

Bateri

  • Taipkan Li-Ion
  • Kapasiti tidak boleh ditanggalkan 3000 mAh
  • Pengecasan Tanpa Wayar
  • Ciri -

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 9.0 Pie
  • Sensor cap jari (dipasang di belakang), akselerometer, jarak
  • Jack 3.5mm
  • Warna Hitam, Pasir Pink
  • Lain - lain

Kelebihan Nokia 4.2

Berikut adalah beberapa kelebihan telefon pintar Nokia 4.2 yang perlu anda ketahui sebelum membeli.

1. Dilengkapi dengan Pembantu Google

Salah satu ciri paling menarik yang dibawa oleh Nokia 4.2 adalah Pembantu Google dengan butang khas. Cukup tekan butang untuk menyelesaikan banyak tugas hanya dengan suara anda. Sekiranya anda ingin bercakap dengan Pembantu Google, sama ada mengemukakan soalan atau arahan, maka anda hanya menekan dan menahan butang khas.

Semakin kerap anda menggunakan Pembantu Google, aplikasi dapat mempelajari kebiasaan anda. Sekiranya anda seorang yang sangat sibuk dengan pelbagai jadual perjumpaan, jamuan makan dan sebagainya, maka Pembantu Google boleh menjadi sangat berguna untuk anda. Lebih-lebih lagi, ini dibuat secara khusus pada kelas menengah-rendah telefon pintar yang sejuk dengan harga yang berpatutan.

2. Reka Bentuk Berkelas

Salah satu perkara yang disukai banyak orang mengenai Nokia adalah reka bentuknya. Dari awal hingga sekarang reka bentuk telefon bimbit Nokia sentiasa kelihatan elegan, berkelas, memahami keperluan pengguna, dan banyak lagi. Begitu juga dengan Nokia 4.2. Walaupun bukan peranti kelas atas, Nokia 4.2 mampu kelihatan kemas dan merosakkan mata.

Bermula dari badannya yang nipis (8.4 mm) hingga kaca melengkung 2.5D premium di bahagian depan dan belakang, telefon ini mampu memberikan rasa selesa ketika anda memegangnya dengan tangan. Nokia 4.2 tampil premium dengan dua pilihan warna manis, iaitu pasir hitam yang elegan dan merah jambu yang menawan.

3. Nisbah Paparan 19: 9

Salah satu kelebihan utama Nokia 4.2 ialah saiz skrinnya mencapai 5.7 inci dan memanjang dengan nisbah aspek 19: 9. Dari sini sahaja Nokia 4.2 sudah kelihatan seronok untuk dilihat, sesuai untuk operasi satu tangan, dan cukup popular di antara telefon layar besar yang lain. Dilihat dari sudut mana pun Nokia 4.2 tetap selesa untuk dilihat.

Panel depan telefon bimbit dilengkapi dengan takaran embun setengah bulatan yang kelihatan baik pada tampilannya. Notch ini juga berfungsi sebagai kamera selfie dan membuka kunci wajah biometrik. Panel belakang dan sisi dibuat dengan kemas untuk meletakkan kamera, lampu kilat LED, sensor cap jari, pelbagai butang dan lubang untuk audio, data / kuasa, dan sebagainya.

4. Kamera Dwi

Dari segi pengimejan, Nokia 4.2 telah dilengkapi dengan kamera belakang 13 MP dan sensor sedalam 2 MP ditambah dengan pengesanan dan kilat dua fasa. Di bahagian depan terdapat sensor kamera selfie 8 MP yang terletak di takik dan juga berfungsi sebagai buka kunci telefon bimbit dengan pembuka muka atau muka .

Tidak disebutkan peningkatan penangkapan seperti panorama dan HDR. Tetapi ini adalah Nokia, pencinta alat mesti sudah tahu bagaimana kualiti tangkapan kamera telefon bimbit Nokia. Sensor kamera yang dimiliki oleh Nokia 4.2 cukup baik untuk menangkap momen indah. Berikut adalah contoh tangkapan kamera belakang Nokia 4.2

Kamera sampel Nokia 4.2 2Kamera sampel Nokia 4.2 3Contoh Nokia 4Contoh Nokia 4 5Contoh Kamera Nokia 4.2 1

Oh ya, kamera pada Nokia 4.2 juga dilengkapi dengan pelbagai keupayaan canggih seperti mod bokeh dan perubahan rakaman lanjutan. Untuk kelas harga, tangkapannya cukup lumayan.

5. Menggunakan Android One

Android_One_logo

Nokia 4.2 menawarkan pengalaman Android lengkap dengan Android One yang berjalan di Android 9.0 Pie. Oleh itu telefon ini tidak dibebani dengan pelbagai perisian pihak ketiga yang kadangkala sangat merugikan. Hasilnya adalah telefon bimbit yang dapat berjalan dengan lebih lancar kerana tidak perlu membaca aplikasi yang tidak berguna.

Selain itu, pengguna juga akan tetap mendapat kemas kini keselamatan bulanan percuma yang tidak akan memperlambat prestasi telefon bimbit. Jangan lupa teknologi AI (kecerdasan buatan) atau kecerdasan buatan yang juga ditambahkan oleh Nokia pada produk ini. Ia dapat mempelajari cara menggunakan telefon bimbit anda untuk memberikan pengalaman terbaik pada masa ini.

6. Biometrik Lengkap

Untuk memastikan telefon bimbit Nokia 4.2 anda selamat, Nokia telah menyediakan fitur biometrik lengkap dalam bentuk sensor cap jari di panel belakang dan buka kunci muka di panel depan. Kedua-duanya boleh anda andalkan dengan baik, cepat dan cekap. Walaupun dengan algoritma pembelajaran mendalam dan pengesanan mata terbuka, ciri pengecaman wajah pada telefon ini mampu berfungsi walaupun dalam keadaan cahaya rendah dan hanya dalam beberapa saat.

7. Hadir bersama NFC

NFC

Sekiranya anda suka membuat pembayaran tanpa tunai , anda pasti biasa dengan teknologi NFC. Teknologi NFC pada telefon bimbit mampu memudahkan pengguna dalam melakukan transaksi digital. Tinggal sahaja, barang yang anda beli boleh dibayar terus.

Sangat mudah bukan? Pada zaman ini, telefon pintar dengan NFC dicari oleh beberapa orang dan Nokia 4.2 adalah salah satu peranti yang menyediakan teknologi ini.

Kelemahan Nokia 4.2

Berikut adalah beberapa kelemahan Nokia 4.2 yang perlu anda perhatikan.

1. Resolusi skrin agak rendah

Walaupun Nokia 4.2 hadir dengan aspek layar nisbah 19: 9 yang elegan, sayangnya resolusi layar yang dimilikinya adalah standard HD + (1520 x 720 piksel). Ini memberi kesan pada kepadatan piksel yang dihasilkan, iaitu sekitar 295 ppi. Jika dibandingkan dengan harga jual Nokia 4.2, rasanya kurang menarik kerana peranti ini tidak dilengkapi dengan resolusi Full HD di mana pengguna dapat menikmati kualiti paparan yang lebih baik.

2. Tiada Perlindungan Skrin

Kini anda boleh membeli telefon pintar bernilai $ 1 juta yang dilengkapi dengan perlindungan skrin Corning Gorilla Glass 3 atau seumpamanya. Tetapi itu tidak ditemukan di layar Nokia 4.2 yang dijual dengan harga Rp 2 juta. Jadi, anda perlu membayar lebih banyak untuk membeli pelindung skrin kaca temper jika anda mahu skrin Nokia 4.2 anda mengelakkan calar.

3. Chipset dan Bateri Kurang Garang

Selain pelindung skrin, terdapat juga banyak telefon pintar kelas kemasukan yang dilengkapi dengan jeroan yang cukup garang. Bateri misalnya, untuk menarik pembeli, kapasiti yang digunakan mestilah melebihi 3000 mAh. Malah ada pengeluar yang menyediakan bateri berkapasiti 4000 mAh pada telefon pintar kelas menengah rendah mereka.

Beberapa orang mungkin juga menilai telefon bimbit dari kandang. Nokia 4.2 dikatakan mempunyai prestasi yang unggul dengan pemproses octa-core Qualcomm Snapdragon 439 yang dibawanya.

Tetapi ini sedikit lebih kompetitif dengan sebilangan pesaingnya yang menawarkan mesin yang unggul dan berfungsi lebih pantas. Seperti yang juga ditulis di laman web Kimovil, berdasarkan nilai Antutu, Nokia 4.2 memiliki nilai yang rendah. Antutu Nokia 4.2 yang dicatatkan hanya mencapai 88 ribu sahaja. Nilai kecil memang untuk kelas harga.

Kesimpulannya

Secara keseluruhan, Nokia 4.2 adalah telefon bimbit yang menggoda. Ciri-ciri yang ditawarkan oleh peranti ini telah diukur dan disesuaikan antara satu sama lain. Contohnya, kapasiti bateri 3000 mAh dapat bertahan lama berkat bantuan resolusi skrin AI dan HD yang tidak terlalu kering.

Dan walaupun jarak tempurnya praktis kurang menendang (termasuk kapasitas RAM tidak lebih dari 3 GB), Nokia 4.2 telah dibuat untuk berjalan cepat menggunakan Android One yang berjalan pada Android 9.0 Pie. Jadi, menurut pengarang semuanya diatur dengan baik. Nokia adalah jenama besar yang dipercayai. Setiap produk yang dikeluarkan selalu membawa "kualiti".

Sekiranya anda ingin membeli telefon bimbit Nokia 4.2, jangan lupa membelinya di kedai dalam talian melalui pautan ini.