Mari Ketahui Kelebihan dan Kekurangan Telefon bimbit Infinix S4!

#TabrakBatas, itulah hashtag kempen untuk produk Infinix, iaitu Infinix S4. HP yang satu ini menjadi andalan Infinix untuk bersaing dengan jenama lain di kelas dengan harga kurang dari Rp2 juta.

Infinix sendiri cukup rajin menghadirkan Infinix HP terbaru setiap tahun di Indonesia. Nampaknya Indonesia telah menjadi pasar penting bagi Infinix. Tetapi, persoalannya adakah produk Infinix selalu menarik, termasuk Infinix S4 ini?

Adakah benar bahawa telefon bimbit ini mencapai had seperti hashtag kempen dari produk ini? Untuk menjawabnya, mari kita lihat 10 poin yang terdiri daripada 6 kelebihan dan 4 kelemahan telefon bimbit ini. Sebelum ini, mari kita lihat spesifikasi terlebih dahulu.

Spesifikasi Infinix S4

Am

  • Diumumkan pada April 2019
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • SIM Dual SIM Card (Nano-SIM, dual stand-by)

Badan

  • Dimensi 156 x 75 x 7.9 mm
  • Berat 154 g

Skrin

  • Taipkan skrin sentuh kapasitif IPS LCD
  • Berukuran 6.2 inci
  • Resolusi 720 x 1520 piksel, nisbah 19: 9 (~ 271 ppi ketumpatan)

Perkakasan

  • Mediatek Chipset MT6762 Helio P22 (12 nm)
  • OCTA-core 2.0 GHz Cortex-A53 CPU
  • GPU PowerVR GE8320

Ingatan

  • RAM 6 GB
  • Memori Dalaman 64 GB
  • Memori Luaran MicroSD, hingga 128GB (slot khusus)

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 3
  • Resolusi 13 MP [PDAF] + 8 MP + 2 MP
  • Mempunyai lampu kilat Quad-LED, panorama, HDR
  • Video [dilindungi e-mel]

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 32 MP
  • Ciri -
  • Video -

Kesalinghubungan

  • Wlan Wi-Fi 802.11 a / b / g / n / ac, dual-band, hotspot
  • Bluetooth 5.0, A2DP, LE
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS
  • USB microUSB 2.0, USB On-The-Go

Bateri

  • Taipkan Li-Po
  • Kapasiti 4000 mAh tidak dapat dikeluarkan
  • Pengecasan Tanpa Wayar
  • Ciri -

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 9.0 Pie
  • Sensor cap jari (dipasang di belakang), akselerometer, giro, jarak, kompas
  • Jack 3.5mm
  • Ruang Warna kelabu, nebula biru, senja ungu
  • Lain - lain

Kelebihan Infinix S4

Infinix S4 mempunyai beberapa kelebihan. Apakah kelebihan ini? Dengarkan terus perbincangan di bawah.

1. Reka Bentuk Badan Ringan

Infinix S4 hadir dengan reka bentuk kontemporari, iaitu reka bentuk gradasi warna berkilat. Reka bentuk ini memang sudah biasa tetapi reka bentuk ini nampaknya menjadi kegemaran pengguna. Terbukti banyak pengeluar yang melaksanakan reka bentuk ini.

Infinix S4 sendiri menawarkan reka bentuk yang agak ringan dan senang dipegang dengan satu tangan. Beratnya hanya 154 gram sehingga senang berpegangan tangan.

Reka bentuknya sendiri diperbuat daripada plastik tetapi nampaknya tidak murah, seperti yang disampaikan oleh saluran Youtube Mobiscrub. Menurut Mobiscrub, walaupun diperbuat daripada plastik, reka bentuk telefon bimbit ini tidak apa-apa.

2 Kapasiti Bateri Besar

bateri infinix s4

Infinix S4 ini dilengkapi dengan kapasiti bateri 4,000 mAh sahaja. Kapasiti bateri 4000 mAh sudah cukup biasa kerana terdapat banyak telefon bimbit yang menawarkan kapasiti besar. Infinix sendiri rajin menyediakan bateri berkapasiti besar dalam barisan produk HPnya.

Masalahnya, sekarang seberapa kuat hayat bateri HP ini? Berdasarkan pengujian GadgetsNDTV, bateri pada Infinix S4 ini dapat bertahan hingga setengah hari aka 36 jam. Hasilnya diperoleh dengan menggunakan WhatsApp, Peta Google, menjalankan kamera, dan menjalankan beberapa tanda aras

GadgetNDTV juga menguji ujian video dengan ujian gelung video HD . Dalam ujian ini, Infinix S4 dapat menjalankan video HD sehingga 17 jam 35 minit. Hasil ini menunjukkan bahawa Infinix S4 diklasifikasikan mempunyai daya tahan bateri yang baik.

3. Tiga Kamera OK

infinix s4

Infinix S4 menawarkan tiga kamera utama di bahagian belakang. Kehadiran ketiga-tiga kamera ini adalah titik penjualan Infinix S4. Ketiga-tiga kamera tersebut adalah kamera utama 13 MP, kamera sudut lebar 8 MP, dan kamera untuk kesan kedalaman 2 MP.

Turut hadir ialah lampu kilat LED di bawah modul tiga kamera. Untuk contoh tangkapan kamera, anda boleh merujuk contoh berikut.

tangkapan kamera Infinix S4tangkapan kamera Infinix S4tangkapan kamera Infinix S4

Hasil tangkapan kamera belakang Infinix S4 cukup bagus semasa merakam pada siang hari. Seperti yang dikatakan GadgetsNDTV, tangkapan gambar dari HP ini mempunyai kunci fokus yang pantas dan mempunyai  paparan yang tepat. Rakaman kamera juga mampu menghasilkan gambar berkualiti terperinci di luar rumah.

Selain itu, tangkapan kamera Infinix S4 juga cukup bagus untuk menangkap gambar makro. Foto dapat memisahkan objek dengan latar foto dengan baik. Menggunakan kamera untuk memotret bokeh juga bagus kerana ada pilihan untuk memilih tahap kabur walaupun kualitinya di bawah rata-rata.

Secara keseluruhan, tangkapan kamera HP ini cukup baik, terutama pada waktu siang. Menangkap gambar di lanskap yang lebih luas juga cukup, walaupun menurut GadgetsNDTV ada sedikit penyelewengan.

4. Kamera Depan 32 MP

kamera depan infinix s4

Satu lagi titik penjualan Infinix S4 adalah kamera depannya. Kamera depan HP ini menawarkan sensor 32 MP. Kamera ini dilengkapi dengan AI CAM dan ciri-ciri seperti HDR, malam, potret, potret lampu latar, potret malam, langit biru, dan banyak lagi.

Menurut GadgetsNDTV, tangkapan kamera depan HP ini sudah cukup bagus. Kehadiran HDR membantu dalam menghasilkan selfie yang baik. Kamera depan juga dilengkapi pengesanan wajah untuk mendapatkan pendedahan yang betul sebelum mengambil gambar.

Untuk rakaman video, kamera depan ini sudah menyokong rakaman video hingga 1080 piksel. Cuma tidak ada penstabilan pada kamera sehingga cenderung tidak stabil ketika merakam video.

5. Cap Jari dan Buka Kunci Muka

Reka Bentuk Infinix S4

Infinix S4 dilengkapi dengan sensor cap jari atau cap jari  dan  penutup  kunci  muka atau pengecam wajah. Sementara itu, kedudukan sensor cap jari pada telefon bimbit ini berada di bahagian belakang. Kedudukan sensor cap jari agak mudah dijangkau dengan jari.

Berdasarkan pengalaman menggunakan GadgetsNDTV, tindak balas sensor cap jari pada telefon bimbit ini cukup pantas. Sensor pengecam wajah juga cukup pantas sehingga kedua-dua ciri ini menjadi menarik dan menjadi kelebihan tersendiri dari Infinix S4.

6. Memori Dalaman dan RAM Besar

prestasi infinix s4

Kelebihan lain dari Infinix S4 adalah memori. Memori dalam kes ini adalah RAM besar dan memori dalaman dengan penyimpanan yang lega di kelasnya. Bayangkan, dengan harga hanya Rp2 juta, telefon bimbit ini menawarkan RAM 6 GB dan memori dalaman 64 GB.

Dengan kapasiti yang besar, XOS didasarkan pada Android Pie, yang merupakan penampilan antara muka HP berjalan dengan lancar. Multitasking juga tidak terkendali dan memori dalaman yang tersisa juga besar setelah diambil oleh sistem. Satu kelebihan, tentu saja, dari Infinix S4.

Kekurangan Infinix S4

Infinix S4 juga mempunyai beberapa kekurangan. Apakah kekurangan ini? Lihat perkara berikut.

1. Dikelaskan sebagai Prestasi Biasa

Prestasi Infinix S4

Walaupun membawa RAM 6 GB, HP ini hanya menawarkan chipset Mediatek MT6762 Helio P22. Di dalam chipset ini, pemproses octa-core 2.0 GHz Cortex-A53 dan pemproses grafik tertanam PowerVR GE8320.

Penggunaan Mediatek MT6762 Helio P22, menjadikan Infinix S4 dalam kelas yang berpatutan dan bersaing dengan HP seperti Oppo A1K, yang juga menggunakan chipset yang sama. Jadi, bagaimana prestasi Infinix S4 ini? Mari periksa dengan nilai Antutu berikut.

antinix sutu antutu

Dengan nilai Antutu 75 ribu, jelas prestasi HP ini biasa-biasa saja. Ini dapat dilihat dari ujian yang dilakukan saluran Youtube Mobiscrub. Saluran menguji telefon bimbit ini dengan menjalankan Asphalt 9. Akibatnya, Asphalt 9 berjalan perlahan dan memerlukan usaha ekstra untuk mendapatkan framerate yang baik.

Perkara yang sama juga dapat dilihat dari ujian yang dilakukan oleh GadgetsNDTV. Laman web ini menguji telefon bimbit ini dengan PUBG Mobile dengan tetapan grafik "lancar" dan framerate "medium". Hasilnya, PUBG Mobile berjalan dengan banyak kelewatan. 

Namun, ada catatan menarik. Infinix S4 yang diuji oleh GadgetsNDTV dan Mobiscrub mempunyai RAM 3GB. Nampaknya, Infinix S4 di luar hanya menawarkan RAM kecil, berbeza dengan Indonesia yang menawarkan RAM 6 GB.

Sudah tentu dengan RAM yang lebih besar, prestasi HP lebih baik, tetapi untuk multitasking. Untuk permainan, nampaknya peningkatan tidak akan ketara kerana chipset berfungsi lebih banyak lagi. Atas sebab ini, prestasi Infinix S4 agak normal.

2. Skrin Biasa Tetapi Tidak Buruk

Infinix S4 menawarkan skrin 6.2 inci dengan panel LCD IPS. Skrin itu sendiri membawa resolusi HD + 720 x 1520 piksel. Untuk kelas harga Rp2 juta, paparan layarnya cukup normal memandangkan ada telefon lain yang menawarkan resolusi Full HD seperti Redmi Note 7 atau Asus Zenfone Max Pro M1.

Walau bagaimanapun, skrin ini tidak bermaksud jelek. Ia agak biasa. GadgetNDTV sendiri menilai bahawa skrin HP cukup bagus. Skrin terang apabila diambil di luar bilik. Sekali lagi, jika dibandingkan dengan telefon bimbit lain dalam kelas harga yang tidak jauh berbeza, jelas resolusi HD bukanlah yang terbaik.

3. Pengecasan tidak pantas

Infinix S4

Infinix S4 mempunyai jangka hayat bateri yang panjang. Malangnya, telefon bimbit ini tidak mempunyai kemampuan mengecas pantas. Alias ​​HP tidak menyokong teknologi pengecasan pantas atau seumpamanya.

Walau bagaimanapun, pengisiannya memang tidak begitu perlahan. Seperti ujian yang dilakukan oleh GadgetsNDTV yang mengatakan bahawa telefon bimbit ini dapat diisi 31% hanya dalam 30 minit. Untuk pengisian penuh, ia boleh mengambil masa 2 jam. Tidak terlalu lama memang tetapi tidak juga cepat.

4. Keupayaan Kamera Buruk dalam Keadaan Cahaya Rendah

tangkapan kamera Infinix S4

Foto di atas adalah gambar yang dirakam oleh kamera belakang Infinix S4 pada keadaan malam. Dilihat dari gambar, jelas bahawa Infinix S4 bukanlah telefon bimbit terbaik untuk menangkap gambar pada waktu malam. Berbanding dengan pesaingnya, seperti Realme 3, misalnya, tangkapan kamera pada waktu malam dari HP kurang baik.

Kesimpulannya

Infinix S4 sememangnya menarik dengan menawarkan  gimik  seperti tiga kamera dan RAM 6 GB. Tetapi hashtag #TabrakBatas tidak betul kerana tidak jelas bahawa ia mencapai had seperti apa yang ditawarkan oleh Infinix S4 ini. Prestasi HP hampir tidak ada.

RAM 6 GB dan memori dalaman 64 GB menjadi tarikan utama. Namun, tarikan sebenar telefon bimbit ini adalah kamera depannya yang menawarkan sensor 32 MP. Selebihnya, spesifikasi biasa. Walaupun terdapat kekurangan, telefon bimbit ini masih cukup menarik. Berminat? Sila beli telefon bimbit ini di kedai dalam talian melalui pautan ini.