Mari Ketahui 10 Kelebihan dan Kekurangan Infinix Hot 8 ini!

Infinix Hot 8 adalah telefon bimbit lain yang berpatutan dari Infinix. Telefon ini berharga Rp1 juta seperti telefon Infinix pada umumnya, seperti Infinix Smart 3 Plus, Infinix S4, dan telefon Infinix lain.

Infinix Hot 8 sendiri hadir sebagai pengganti Infinix Hot 7 Pro yang cukup boleh diterima di pasaran. Jadi, seperti apa Infinix Hot 8? Adakah telefon ini masih bernilai dibeli? Atau hanya produk berulang dari Infinix? Untuk mengetahui, mari kita lihat kelebihan dan kekurangan Infinix Hot 8, yang diringkaskan dari sumber berikut.

Spesifikasi Infinix Hot 8

Infinix Hot 8

Am

  • Diumumkan September, 2019
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • SIM Dual SIM Card (Nano-SIM, dual stand-by)

Badan

  • Dimensi 165 x 76.3 x 8.7 mm
  • Berat 179 g

Skrin

  • Taipkan skrin sentuh kapasitif IPS LCD
  • Saiz 6.52 inci
  • Resolusi 720 x 1600 piksel, nisbah ketumpatan 20: 9 (~ 269 ppi)

Perkakasan

  • Chipset Mediatek MT6761 Helio A22 (12 nm) - 2/32 GB | Mediatek MT6762 Helio P22 (12 nm) - 4/64 GB
  • CPU Quad-core 2.0 GHz Cortex-A53 - 2/32 GB | Octa-core 1.8 GHz Cortex-A53 - 4/64 GB
  • GPU PowerVR GE8320

Ingatan

  • RAM 2GB atau 4GB
  • Memori dalaman 32 GB untuk RAM / RAM 2GB 64GB untuk RAM 4GB
  • Memori Luaran MicroSD, hingga 256GB (slot khusus)

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 3
  • Resolusi 13 MP + 2 MP + QVGA
  • Mempunyai 13 MP, f / 1.8, 26mm (lebar), 1 / 3.1 ", 1.12ยตm, PDAF

    2 MP, sensor kedalaman

    QVGA (sensor cahaya rendah)

    Ciri-ciri: Quad-LED flash, panorama, HDR

  • Video [dilindungi e-mel]

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 8 MP, f / 2.0, 25mm (lebar)
  • LED flash ciri

Kesalinghubungan

  • WLAN Wi-Fi 802.11 a / b / g / n / ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
  • Bluetooth 5.0, A2DP, LE
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS
  • USB microUSB 2.0, USB On-The-Go

Bateri

  • Taipkan Li-Po
  • Kapasiti 5000 mAh tidak dapat dikeluarkan
  • Pengecasan Tanpa Wayar
  • Ciri -

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 9.0 Pie
  • Sensor cap jari (dipasang di belakang), akselerometer, jarak, kompas
  • Jack 3.5mm
  • Warna Quetzal Cyan, Cosmic Purple, Shark Grey, Midnight Black
  • Ciri audio lain :

    - Suara Keliling Dirac

Kelebihan Infinix Hot 8

Apa kelebihan yang ditawarkan oleh Infinix Hot 8? Ayuh, periksa lebih lanjut kelebihan Infinix Hot 8 di bawah!

1. Hayat Bateri Panjang

8 bateri infinix panas

Infinix Hot 8 dilengkapi dengan kapasiti bateri yang besar. Telefon ini dilengkapi dengan kapasiti bateri 5,000 mAh. Dengan kapasiti besar ini, menjadikan Infinix Hot 8 dapat bertahan lama. Berdasarkan ujian NDTV Gadget, telefon ini dapat bertahan selama 17 jam 21 minit dalam ujian video gelung HD.

Masih menurut Gadgets NDTV, jangka hayat bateri telefon bimbit ini dapat bertahan lebih dari sehari dengan penggunaan yang sederhana. Penggunaan sederhana dalam hal ini adalah bermain permainan standard, menggunakan internet, menggunakan media sosial, menggunakan aplikasi yang produktif dan mendengarkan muzik selama beberapa jam. Ini mengesahkan bahawa jangka hayat bateri telefon ini sangat lama.

2. Kamera Belakang Baiklah

kamera belakang panas infinix 8

Infinix Hot 8 dilengkapi dengan dua kamera belakang. Kamera utama terdiri daripada kamera 13 MP dengan apertur f / 1.8 dan ciri PDAF. Kamera kedua adalah kamera 2 MP yang berfungsi sebagai sensor kedalaman. Kamera ini dilengkapi dengan ciri LED-flash dan HDR quad. Untuk ciri rakaman video, kamera menyokong resolusi video 1080p.

Jadi, bagaimana hasil dari kamera HP ini? Periksa dahulu tangkapan kamera Infinix Hot 8 di bawah.

Hasil kamera belakang Infinix Hot 8Hasil kamera belakang Infinix Hot 8Hasil kamera belakang Infinix Hot 8

Berdasarkan hasil foto, dapat dikatakan bahawa Infinix Hot 8 dapat menjalankan tugas mereka dengan baik. Rakaman kamera telefon ini dapat menghasilkan gambar yang bagus dalam keadaan cahaya yang mencukupi. Untuk keadaan malam juga, hasilnya cukup baik.

Kenyataan itu berdasarkan pengalaman yang ditulis oleh Abhiman Biswas dari laman web Pricebaba. Menurutnya, telefon kamera ini dapat menangkap gambar dengan baik dan menghasilkan foto yang mempunyai jangkauan dinamik yang layak, terutama untuk mod HDR. Selain itu, telefon kamera ini dapat mengunci fokus dengan cepat dalam keadaan cahaya yang mencukupi.

Kamera juga dapat menangkap gambar dengan baik dalam keadaan cahaya rendah. Hasil foto menghasilkan gambar dengan perincian yang baik. Malangnya, untuk foto bokeh, hasilnya tidak sempurna kerana sering kabur dan tidak konsisten. Tetapi secara keseluruhan, tangkapan kamera dari telefon ini cukup bagus.

3. Kamera Depan Cukup Baik

 infinix hot 8 pro

Selain kamera belakang yang bagus, kamera depan telefon ini juga cukup baik. Di bahagian depan, kamera 8 MP tertanam yang mempunyai bukaan f / 2.0. Kamera ini juga menyokong ciri PDAF. Hasil tangkapan kamera depan itu sendiri cukup bagus atau anda boleh mengatakan kualitinya rata-rata tetapi dari segi positif.

Seperti yang dinyatakan oleh Gadgets NDTV, bahawa kamera depan telefon ini cukup bagus dan dapat menghasilkan foto yang dapat disiarkan  di media sosial. Hasil selfie menggunakan telefon bimbit ini menghasilkan gambar yang terang walaupun meratakan kulit kelihatan jelas. Malangnya, gambar dalam keadaan cahaya rendah menghasilkan banyak gambar diri sendiri 

4. Reka bentuk yang elegan

Infinix Hot 8

Memang, dalam kelas Rp1 juta, sudah tentu tidak perlu mengharapkan telefon bimbit dengan rekaan khas. Reka bentuk yang cukup berkilat dan elegan sudah cukup. Dan ini dapat dilihat dari Infinix Hot 8 yang menampilkan rekaan dengan gradasi warna yang unik. Laman web Tabloidpulsa sendiri menyebutkan jika reka bentuk telefon bimbit ini kelihatan dinamik dan bertenaga.

Sementara laman web Business-standard.com menyebutkan jika reka bentuk telefon ini mempunyai kemiripan yang menyerupai telefon lain di kelas dengan harga yang berpatutan. Namun, penghargaan diberikan kepada Infinix kerana dapat mempersembahkan telefon bimbit langsing dengan kecerunan warna yang menarik. Selain itu, telefon bimbit juga cukup mudah dipegang yang menjadikan telefon ini cukup selesa digunakan.

5. Skrin HD + lebar

skrin panas infinix 8

Infinix Hot 8 hadir menawarkan skrin berukuran 6,52 inci dengan panel IPS LCD. Layar ini menawarkan resolusi 720 x 1600 piksel dengan kepadatan layar 269 ppi. Skrin cukup luas untuk kelas harga. Lebih-lebih lagi, telefon ini dilengkapi dengan layar yang luas dengan takik  di bahagian atas yang berfungsi sebagai kamera depan.

Skrin mudah alih ini mempunyai tahap kecerahan di atas 450 nits yang menghasilkan warna yang patut dilihat. Layar memang reflektif, tetapi seperti yang dikatakan oleh Gadget NDTV, kecerahan skrinnya cukup memuaskan, terutama di bawah sinar matahari. Ini mengesahkan bahawa Infinix Hot 8 adalah telefon bimbit yang bagus di sektor skrin untuk kelas harganya.

6. XOS

XOS Infinix Hot 8

Salah satu kelebihan Infinix Hot 8 adalah sistem operasinya. Telefon ini hadir menawarkan Android 9 Pie yang dibungkus dengan penampilan antara muka XOS 5. Ciri-ciri XOS pada telefon ini serupa dengan XOS dalam Infinix Smart 3 Plus yang pada dasarnya menyajikan ciri-ciri menarik seperti Quickpanel. XOS juga mampu menampilkan ikon yang cukup menarik.

7. Sesuai untuk Multitasking

prestasi panas infinix 8

Infinix Hot 8 dikelaskan sebagai telefon bimbit yang sesuai untuk pelbagai tugas . Yang perlu diperhatikan, jika varian yang dipilih adalah varian RAM 4GB dengan memori dalaman 64GB. Perlu diketahui, Infinix Hot 8 hadir dengan dua varian pertama. Varian pertama telah disebutkan dan varian kedua adalah varian dengan RAM 2 GB dan storan 32 GB.

Jelas varian RAM 4 GB lebih menarik, apalagi harganya tidak jauh berbeza dengan varian RAM 2 GB. Sebab ini kemudian mengesahkan bahawa Infinix Hot 8 sesuai untuk multitasking . Sangat boleh dipercayai jika digunakan untuk pentadbir kedai dalam talian atau untuk keperluan produktiviti yang tidak memerlukan  sumber  dapur besar.

Kekurangan Panas Infinix 8

Walaupun terdapat banyak kelebihan yang ditawarkan, tetapi nampaknya Infinix Hot 8 juga masih mempunyai beberapa kekurangan yang harus anda pertimbangkan sebelum membelinya. Kekurangan berikut dimiliki oleh Infinix Hot 8

1. Kurang Prestasi untuk Bermain Permainan

infinix panas 8

Telah disebutkan pada titik sebelumnya bahawa Infinix mempunyai dua varian. Perbezaan varian bukan hanya soal RAM dan penyimpanan dalaman tetapi juga chipset yang digunakan. Varian RAM 2GB dengan storan 32GB menggunakan chipset Mediatek Helio P22 sementara varian RAM 4GB dengan storan 64GB menggunakan chipset Mediatek Helio P22.

Kedua-dua chipset ini dibina dengan fabrikasi 12 nm. Kedua-duanya juga dilengkapi dengan GPU PowerVR GE8320. Bezanya, Helio A22 hanya dilengkapi dengan pemproses Cortex-A53 quad-core 2.0 GHz sementara Helio P22 hadir dengan pemproses octa-core 1.8 GHz Cortex-A53. Untuk skor Antutu, sila rujuk skor berikut.

antutu infinix hot 8 pro

Nilai Antutu dari Infinix Hot 8 adalah 79 ribu untuk varian RAM 4 GB. Nombornya tidak istimewa tetapi untuk kelas harganya cukup mencukupi. Untuk bermain permainan jelas bukan pilihan yang tepat. Seperti yang ditunjukkan oleh Krida dari saluran Teknologi, Infinix Hot 8 hanya dapat memainkan PUBG Mobile dengan grafik yang  lancar  dan kadar bingkai sederhana. Tidak ada yang istimewa.

Dalam keadaan ini, ia pasti menjadikan telefon ini tidak sesuai digunakan dalam bermain permainan. Cuma, untuk keperluan penggunaan sehari-hari cukup mencukupi. Seperti yang diungkapkan oleh Gadget NDTV yang mengatakan bahawa Infinix Hot 8 relatif lancar untuk internet, bermain media sosial, dan produktiviti asas. Untuk bermain permainan? Sekali lagi, Infinix Hot 8 adalah pilihan yang tidak baik.

2. Pengisian Bateri Lama

Infinix Hot 8

Infinix Hot 8 mempunyai jangka hayat bateri yang lama. Malangnya, telefon ini mempunyai bateri yang tidak cepat dicas. Masalah yang memang melanda kebanyakan telefon bimbit dengan harga yang berpatutan. Masa pengecasan bateri telefon bimbit ini boleh memakan masa hingga 3 jam tetapi menariknya, seperti yang dinyatakan oleh Tabloidpulsa, telefon ini dapat menyediakan hingga 4 hari penuh waktu tunggu .

3. Tiada LED Pemberitahuan

Infinix Hot 8

Kelemahan lain dari Infinix Hot 8 adalah ketiadaan LED pemberitahuan. Ciri ini cukup mudah tetapi sebenarnya berguna. Lebih-lebih lagi, tidak sedikit orang yang ingin melihat sama ada terdapat mesej masuk atau tidak tanpa perlu membuka telefon bimbit.

Kesimpulannya

Infinix Hot 8 memang telefon yang menarik. Telefon ini menawarkan perkara yang lebih baik daripada telefon Infinix pada umumnya, terutamanya dengan kapasiti bateri yang besar. Telefon kamera ini juga agak dipercayai. Malangnya, telefon ini tidak sesuai untuk bermain permainan tetapi untuk penggunaan sehari-hari tidak mengapa.

Infinix Hot 8 adalah telefon bimbit yang layak dibeli dengan harga Rp1 juta. Telefon ini dijual pada harga Rp1.3 juta untuk RAM 2 GB dan 1.6 juta untuk varian RAM 4 GB. Berminat dengan telefon bimbit ini? Sekiranya berminat, sila beli Infinix Hot 8 di kedai dalam talian  melalui pautan ini.