Sebelum Membeli, Ketahui Kelebihan dan Kekurangan Infinix S5!

Sekiranya anda ingin menyebutkan jenama mudah alih yang menumpukan pada telefon bimbit  tahap awal  dengan pelbagai  gimik yang  ditawarkannya, maka jawapannya adalah Infinix. Jenama ini masih cukup konsisten dalam menghadirkan Infinix HP terbaru setiap tahun di Indonesia. Walaupun, fokusnya hanya pada kelas harga yang berpatutan.

Salah satu telefon bimbit Infinix yang terdapat di kelas berpatutan adalah Infinix S5. HP, dengan harga sekitar Rp 2,1 juta, menghadirkan beberapa fitur menarik di kelas harganya. Oh, kerana namanya S5, jelas telefon bimbit ini adalah kesinambungan dari Infinix S4, telefon bimbit Infinix lain pada kelas harga yang berpatutan.

Jadi, seperti apa Infinix S5 ini? Adakah telefon ini cukup menarik untuk dibeli? Untuk mengetahui, mari kita lihat kelebihan dan kekurangan Infini S5 berikut.

Spesifikasi Infinix S5

Infinix S5

Am

  • Diumumkan Oktober, 2019
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • SIM Dual SIM Card (Nano-SIM, dual stand-by)

Badan

  • Dimensi 164 x 76 x 7.9 mm
  • Berat 178 g

Skrin

  • Taipkan skrin sentuh kapasitif IPS LCD
  • Saiz 6.6 inci
  • Resolusi 720 x 1600 piksel, nisbah 20: 9 (ketumpatan ~ 266 ppi)

Perkakasan

  • Mediatek Chipset MT6762 Helio P22 (12 nm)
  • OCTA-core 2.0 GHz Cortex-A53 CPU
  • GPU PowerVR GE8320

Ingatan

  • RAM 6 GB
  • Memori Dalaman 128 GB
  • Memori Luaran MicroSD, hingga 256GB (slot khusus)

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 3
  • Resolusi 16 MP + 5 MP + 2 MP
  • Ciri - 16 MP, f / 1.8, (lebar), PDAF

    - 5 MP, 14mm (ultrawide)

    - 2 MP, sensor kedalaman

    Ciri-ciri: Quad-LED flash, panorama, HDR

  • Video [dilindungi e-mel]

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 32 MP

Kesalinghubungan

  • Wlan Wi-Fi 802.11 a / b / g / n, hotspot
  • Bluetooth 5.0, A2DP, LE
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS
  • USB microUSB 2.0, USB On-The-Go

Bateri

  • Taipkan Li-Po
  • Kapasiti 4000 mAh tidak dapat dikeluarkan
  • Pengecasan Tanpa Wayar

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 9.0 Pie
  • Sensor cap jari (dipasang di belakang), akselerometer, jarak, kompas
  • Jack 3.5mm
  • Warna Quetzal Cyan, Violet

Kelebihan Infinix S5

Infinix S5 mempunyai beberapa kelebihan yang menjadikan telefon ini layak dibeli. Apakah kelebihan ini? Dengarkan secara langsung senarai kelebihan berikut.

1. Reka Bentuk Badan Ringan

infinix s5

Infinix S5 hadir dengan reka bentuk yang cukup kontemporari. Telefon bimbit ini dilengkapi dengan bungkus plastik dan bingkai plastik di badan. Bagi bahagian depan, ia dilindungi dengan kaca. Walaupun mempunyai badan plastik, telefon bimbit ini mempunyai satu  kemasan berkilat yang dikelaskan sebagai okay.

Telefon bimbit ini sendiri dilengkapi dengan dimensi 164 x 76 x 7.9 mm dengan berat 178 gram. Beratnya agak ringan. Perkara ini dipersetujui oleh Gadget NDTV yang mengatakan bahawa reka bentuk badan HP cukup ringan. Tetapi yang menarik, reka bentuk telefon bimbit HP ini cukup kukuh.

2 Hayat Bateri Besar

bateri infinix s5

Infinix S5 dilengkapi dengan kapasiti bateri 4.000 mAh. Kapasiti serupa dengan yang ada di Infinxi S4. Dengan bateri 4000 mAh, Infinix S4 sendiri menawarkan jangka hayat bateri yang agak lama. Adakah perkara yang sama berlaku pada Infinix S5?

Ternyata jangka hayat bateri HP ini cukup lama. Cuma ketahanannya tidak selagi Infinix S4. Ini dibuktikan dengan hasil ujian ujian gelung video yang dilakukan oleh Gadgets NDTV. Ujian itu adalah ujian untuk memainkan video HD secara berterusan. Dan hasilnya, Infinix S5 mencatat 13 jam 24 minit.

Hasil ini jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan keputusan ujian video Infinix S4. Ujian yang juga dilakukan oleh Gadgets NDTV menghasilkan 17 jam 35 minit. Ini membuktikan bahawa hayat bateri Infinix S5 cukup baik tetapi tidak sehebat hayat bateri Infinix S4.

Untuk penggunaan harian, Infinix S5 dapat bertahan hingga satu setengah hari berdasarkan penggunaan telefon bimbit biasa. Hasil ini juga serupa dengan yang berlaku pada Techweez.com. Laman web ini menguji penggunaan bateri Infinix S5 dan hasilnya menunjukkan bahawa jangka hayat bateri mencapai satu setengah hari dengan penggunaan yang cukup berat.

3. Lubang Pukulan Kamera Depan 32 MP

infinix s5

Infinix S5 dilengkapi dengan kamera depan 32 MP. Hasil tangkapan kamera ini, menurut Gadgets NDTV, cukup terperinci. Ia hanya untuk keadaan cahaya redup, kualiti gambar tidak terlalu baik.

Menariknya, hasil foto kamera depan 32 MP disimpan dalam format foto 32 MP. Namun, ada pilihan untuk mengurangkan resolusi penyimpanan foto menjadi 16 MP yang tidak terlalu jauh. Sekurang-kurangnya itu mengikut Gadget NDTV.

Namun, apa yang menarik mengenai kamera depan HP ini adalah kedudukannya yang merupakan kamera punch hole. Jenis telefon bimbit dengan kamera punch hole biasanya terdapat pada telefon kelas menengah dan atas. Memandangkan telefon bimbit ini berada dalam kelas Rp2 juta, jelas kehadiran kamera punch hole ini cukup menarik.

4. Sensor Cap Jari Pantas

infinix s5

Infinix S5 dilengkapi dengan sensor cap jari atau cap jari  dan  buka kunci  muka atau sensor pengecam wajah. Sementara itu, kedudukan sensor cap jari pada Infinix S5 berada di bahagian belakang yang posisinya cukup mudah dijangkau dengan jari.

Respons cap jari pada telefon bimbit  ini sendiri agak pantas. Sekurang-kurangnya ini dinyatakan oleh Gadgets NDTV dan Techweez. Kedua-duanya berpendapat bahawa kelajuan membaca sensor cap jari di telefon bimbit agak cepat. Dan ini tentunya menjadi kelebihannya sendiri.

5. Memori Dalaman dan RAM Besar

infinix s5

Kelebihan lain dari Infinix S5 adalah memori. Memori dalam kes ini adalah RAM besar dan memori dalaman yang juga besar. Lihat sahaja RAM yang ditawarkan oleh telefon bimbit ini yang mencecah 6 GB. Sudah tentu dengan kapasiti yang besar ini menjadikan Infinix S5 mempunyai kelebihan untuk multi-tasking .

Selain itu, memori dalaman yang ditawarkan oleh HP juga besar. Telefon ini dilengkapi dengan memori dalaman 128 GB. Dengan harga Rp 2.1 juta, jelas kehadiran memori dalaman 128 GB adalah salah satu kelebihannya sendiri.

Kekurangan Infinix S5

Infinix S5 juga mempunyai beberapa kekurangan. Apakah kekurangan ini? Lihat perkara berikut.

1. Empat Kamera Belakang Biasa

kamera infinix s5

Infinix S5 menawarkan empat kamera di bahagian belakang. Keempat kamera terdiri daripada kamera utama 16 MP, kamera ultra lebar 5 MP, kamera sensor kedalaman 2 MP, dan sensor makro yang tidak terperinci dalam resolusi.

Jadi, bagaimana dengan hasil kamera yang dipanggil oleh Infinix sebagai AI Quad Camera? Mari lihat contoh tangkapan kamera Infinix S5 berikut.

tangkapan kamera infinix s5tangkapan kamera infinix s5

Tangkapan kamera belakang Infinix S5 agak biasa. Gadget NDTV memberitahu bahawa proses pemotretan HP terasa kurang baik. Ini dapat dilihat dari proses mengunci fokus kamera utama yang agak panjang. Selain itu, penggunaan HDR juga tidak membantu kualiti gambar dari kamera belakang HP ini.

Laman web Business-standard.com mengatakan bahawa kamera utama HP ini dapat menangkap gambar dengan baik dalam keadaan cahaya yang mencukupi. Malangnya, kamera ultra lebar di telefon bimbit ini menghasilkan gambar dengan kurang terperinci dan mempunyai banyak  bunyi.

Dengan adanya data, jelas bahawa kamera Infinix S5 pada dasarnya normal. Sebenarnya, jika dibandingkan dengan telefon bimbit lain dalam kelas harga yang sama, seperti Redmi Note 8 atau Realme 5, tangkapan kamera HP ini jauh ketinggalan.

2. Tiada Peningkatan Prestasi

infinix s5

Infinix S5 menawarkan chipset Mediatek MT6762 Helio P22. Di dalam chipset ini, pemproses octa-core 2.0 GHz Cortex-A53 dan pemproses grafik tertanam PowerVR GE8320. Tidak ada yang salah dengan chipset ini. Cuma penggunaan chipset ini cenderung menjadikan telefon bimbit ini kurang menarik.

Kenapa? Pertama kerana siri sebelumnya, iaitu Infinix S4 juga menggunakan chipset yang sama. Kedua, telefon lain dalam kelas harga yang sama dilengkapi dengan chipset yang lebih baik. Sebagai contoh, Realme 5 dan Redmi Note 8 yang kedua-duanya menawarkan Snapdragon 665 yang diklasifikasikan sebagai baik dalam kelasnya.

Untuk membuktikannya, mari kita lihat skor penanda aras. Sebagai contoh, telefon bimbit yang menggunakan Snapdragon 665 umumnya mempunyai nilai Antutu 130 ribu. Jadi, berapakah penanda aras Infinix S5? Untuk mengetahui, pertimbangkan gambar berikut.

penanda aras infinix s5

Dengan nilai Antutu 8 pada 91 ribu, jelas prestasi Infinix S5 agak biasa. Terutama apabila merujuk kepada Antutu 7, skor chipset Helio P22 adalah 75 ribu. Skor Geekbench pada telefon bimbit ini juga jelas bukan sesuatu yang menunjukkan angka yang baik.

3. Kualiti Skrin Di Bawah Purata

infinix s5

Infinix S5 dilengkapi dengan skrin 6,6 inci dengan panel LCD IPS. Layar ini dilengkapi dengan resolusi 720 x 1600 piksel dengan nisbah skrin 20: 9. Untuk kepadatan skrin, telefon bimbit ini menawarkan kepadatan skrin 270 ppi.

Skrin pada telefon bimbit ini agak buruk. Layarnya masih HD tidak disertai dengan ciri-ciri yang membuatnya kelihatan baik. Lebih-lebih lagi, skrin HP ini cenderung untuk memaparkan refleks secara visual. Gadget NDTV sendiri mendakwa bahawa kualiti skrin HP berada di bawah purata.

4. Pengecasan tidak pantas

infinix s5

Infinix S5 tidak dilengkapi dengan pengecasan pantas. Kesannya, proses mengecas HP agak lama. Seperti yang dialami oleh Techweez yang mengatakan bahawa proses mengecas HP ini sepenuhnya dapat mencapai 2 jam setengah.

Perkara yang sama dialami oleh NDTV Gadgets. Berdasarkan catatan mereka, Infinix S5 ini memerlukan masa sehingga 3 jam untuk dicas sepenuhnya. Sudah tentu ini adalah pengulangan kerana siri sebelumnya juga mempunyai masalah dalam mengecas kelajuan.

5. Gimmick Terkesan

Infinix S5 lite

Kelemahan Infinix S5 yang lain adalah kesan  gimik yang  kuat yang menjadikan telefon bimbit ini tidak terlalu menarik untuk dilihat. RAM berkapasiti besar dan memori dalaman dan paparan lubang pukulan hanyalah gimik yang menarik perhatian. Ditambah dengan gabungan empat kamera HP yang kelihatan biasa.

Kesimpulannya

Dengan adanya penjelasan mengenai kelebihan dan kekurangan Infinix S5, sudah pasti telefon bimbit ini sebenarnya tidak begitu menarik. Dengan kisaran harga Rp2 juta, masih banyak telefon bimbit lain yang lebih menarik kerana mereka menawarkan spesifikasi yang lebih baik.

Namun, sudah tentu telefon bimbit ini masih boleh dibeli dengan pasaran sasaran tertentu. Contohnya perkhidmatan pelanggan kedai dalam talian yang mesti cepat membalas WhatsApp. Jumlah mesej yang banyak di WhatsApp atau aplikasi media sosial yang lain dapat dikendalikan oleh RAM yang unggul dan memori dalaman pada telefon bimbit ini.

Berminat untuk membeli Infinix S5? Sekiranya berminat, sila beli telefon bimbit ini di Bukalapak melalui pautan ini atau di Shopee melalui pautan ini.