Ayuh, Ketahui 10 Kelebihan dan Kekurangan Google Pixel 3A!

Google Pixel 3A (dengan Google Pixel 3A XL) adalah telefon bimbit yang merupakan jawapan dari Google. Jawapan dari apa? Dari sekian banyak orang yang ingin merasai peranti Pixel tetapi dengan harga yang berpatutan. Dan keinginan dikabulkan melalui peranti Pixel 3A dan Pixel 3A XL yang merupakan versi Pixel 3 dan Pixel 3A XL yang murah.

Dengan harga yang lebih murah, adakah Google Pixel 3A cukup menarik seperti kakaknya, Google Pixel 3? Apa yang dipangkas? Tanpa berlama-lama, pertimbangkan kelebihan dan kekurangan Google Pixel 3A berikut. Oh , sebagai rujukan, baca juga kelebihan dan kekurangan artikel Google Pixel 3 yang boleh menjadi pengenalan dan perbandingan dengan artikel ini.

Spesifikasi Google Pixel 3A

Am

  • Diumumkan pada Mei 2019
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • Kad SIM Nano-SIM

Badan

  • Dimensi ialah 151.3 x 70.1 x 8.2 mm
  • Berat 147 g

Skrin

  • Taip skrin sentuh kapasitif OLED
  • Saiz 5.6 inci dengan perlindungan Asahi Dragontrail Glass
  • Resolusi 1080 x 2220 piksel, nisbah 18.5: 9 (kepadatan ~ 441 ppi)

Perkakasan

  • Qualcomm SDM670 Snapdragon 670 (10 nm) Chipset
  • CPU Octa-core (2x2.0 GHz 360 Gold dan 360 Silver Kryo 6x1.7 GHz)
  • GPU Adreno 615

Ingatan

  • RAM 4GB
  • Memori Dalaman 64 GB
  • Memori Luaran -

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 12.2 MP
  • Ciri f / 1.8, 28mm (lebar), 1 / 2.55 ", 1.4µm, OIS, PDAF dwi-piksel, denyar Dual-LED, HDR, panorama
  • Video [dilindungi e-mel], [dilindungi e-mel] / 60 / 120fps

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 8 MP
  • Mempunyai f / 2.0, 24mm (lebar), 1.12µm, HDR
  • Video [dilindungi e-mel]

Kesalinghubungan

  • WLAN Wi-Fi 802.11 a / b / g / n / ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
  • Bluetooth 5.0, A2DP, LE, aptX HD
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS, GLONASS, GALILEO
  • Penyambung terbalik USB 2.0, Type-C 1.0

Bateri

  • Taipkan Li-Po
  • Kapasiti tidak boleh ditanggalkan 3000 mAh
  • Pengecasan Tanpa Wayar
  • Ciri - Pengecasan bateri pantas 18W

    - Penghantaran Kuasa USB 2.0

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 9.0 Pie
  • Sensor cap jari (dipasang di belakang), akselerometer, giro, jarak, kompas, barometer
  • Jack 3.5mm
  • Hanya warna hitam, putih jelas, warna ungu-ish
  • Lain-lain - Kaca depan, badan plastik

    - Paparan sentiasa aktif

Kelebihan Google Pixel 3A

Setelah mengetahui spesifikasi, kini anda dapat mengetahui beberapa kelebihan yang ditawarkan oleh Google Pixel 3A melalui penjelasan berikut.

1. Kamera Kelas "Flagship"

Kamera Google Pixel 3A

Rasanya tidak berlebihan jika anda memanggil kamera Google Pixel 3A sebagai kelebihan paling menarik. Kerana kamera di Google Pixel 3A (termasuk Google Pixel 3A XL) adalah sensor kamera yang sama yang juga diterapkan di Google Pixel 3 dan Google Pixel 3 XL.

Kamera adalah satu kamera utama dengan sensor 12.2 mp dan mempunyai bukaan f / 1.8. Kamera ini dilengkapi dengan teknologi PDAF yang mampu mempercepat fokus kamera. Adakah ini bermaksud tangkapan kamera Google Pixel 3A setara dengan kualiti Google Pixel 3?

Jawapannya boleh ya atau tidak ". Kualitinya boleh dikatakan sama kerana mereka berdua menggunakan sistem operasi yang sama dan aplikasi kamera yang sama. Dikatakan "tidak" kerana Google Pixel 3A menggunakan chipset yang berbeza dari Google Pixel 3. Perbezaan chipset ini berpengaruh kerana dalam chipset terdapat ISP yang "otak" dalam memproses tangkapan kamera ke bentuk digital.

Jadi, apakah kualiti tangkapan kamera Google Pixel 3A? Perbincangan berikut.

hasil kamera google pixel 3aSekiranya anda melihat foto dari Google Pixel 3A, tangkapan kamera Google Pixel 3A sememangnya cukup bagus. Ini terungkap oleh Gadgetsnow yang mengatakan bahawa hasil tangkapan dari kamera belakang Google Pixel 3A mampu menghasilkan gambar dengan kualiti terang dan jelas. Google Pixel 3A juga mempunyai fitur kamera yang dimiliki oleh Google Pixel 3. Sebut saja fitur seperti Night Sight, mode Portrait, dan Super Res Zoom. Dengan fitur kamera yang sama, tangkapan Google Pixel 3A dapat dikatakan serupa dengan Google Pixel 3. Sebagai contoh perbandingan, mari kita lihat foto berikut.hasil carian google pixel 3a 1

Foto di atas adalah foto yang diambil oleh Google Pixel 3A. Kualiti gambarnya cukup bagus dan perinciannya cukup bagus. Foto menggunakan mod Night Sight, iaitu mod untuk menembak dalam keadaan gelap. Mari bandingkan dengan foto di bawah yang diambil dengan Google Pixel 3.

hasil kamera google pixel 3

Melihat dari foto di atas, dan membandingkan dengan foto sebelumnya, sukar untuk mencari perbezaannya. Pembezaan yang paling mungkin hanyalah masalah warna dari gambar penangkap Google Pixel 3  Selain itu, perincian kedua-dua foto kelihatan sama. Ini didedahkan oleh laman web Tomsguide yang menguji perbandingan foto kedua-dua telefon bimbit itu.

GSMArena, yang menguji kamera Google Pixel 3A XL juga percaya bahawa tangkapan kamera dari Google Pixel 3A XL mewarisi apa yang ditawarkan oleh adiknya, Google Pixel 3 XL. Memandangkan Google Pixel 3, Google Pixel 3 XL, Google Pixel 3A, dan Google Pixel 3A XL, memiliki kamera yang sama, ini cukup dimengerti.

Oh, GSMArena juga menyatakan bahawa tangkapan kamera awal mempunyai pembiakan warna yang baik. walaupun warna yang dihasilkan cenderung lebih sejuk. Bagi tangkapan kamera dalam keadaan cahaya rendah, tangkapan kamera cenderung baik. Lebih-lebih lagi, foto itu nampaknya mempunyai penumpukan gambar untuk menghilangkan  kebisingan. 

Untuk kamera depan itu sendiri, Google melengkapkan Pixel 3A dengan hanya satu kamera. Tidak seperti kamera pada siri Google Pixel 3 yang menghadirkan dua lensa kamera di hadapan. Pada Google Pixel 3A, kamera depan hanya membawa sensor 8 MP.

Menurut Tomsguide, kamera depan Google Pixel 3A cukup bagus dan sesuai untuk selfie. Walaupun terdapat kekurangan di sektor kamera depan seperti ketiadaan autofokus, secara keseluruhan, hasil selfie dari kamera depan HP adalah memuaskan. Dan tentu saja kamera belakang dari Google Pixel 3A merangkumi telefon bimbit dengan tangkapan kamera yang sangat keren.

2. Skrin OLED yang baik

Google Pixel 3A

Selain kamera, Google Pixel 3A juga mewarisi skrin OLED dari abangnya. Penggunaan skrin OLED pada telefon bimbit ini jelas menjadikan telefon bimbit ini terasa istimewa. Kenapa? Kerana dengan layar OLED, paparan warna lebih terang dan biasanya menampilkan sudut tontonan yang lebih baik dan warna hitam yang sempurna.

Skrin di Google Pixel 3A sendiri berukuran 6 inci dengan resolusi 1080 x 2160 piksel. Selain itu, layar juga dilindungi oleh pelindung Asahi Dragontrail Glass. Untuk sektor ini sedikit berbeza kerana Google Pixel 3 menggunakan pelindung Corning Gorilla Glass 5.

Asahi Dragontrail Glass itu sendiri adalah pelindung yang cukup baik walaupun namanya tidak begitu terkenal seperti Corning Gorilla Glass. Untuk sektor skrin ini, sudah tentu skrin OLED yang masih dikekalkan wajar dihargai.

3. Sokongan OS Terus dari Google

Oleh kerana Google Pixel 3A adalah milik Google, adalah wajar bahawa telefon bimbit ini mendapat sokongan penuh dari Google seperti kakak. Google Pixel 3A telah membawa Android 9 Pie dan tentunya ia akan menjadi salah satu telefon bimbit yang mendapat kemas kini Android Q lebih cepat, bahkan di peringkat pertama.

UI GOOGLE PIXEL 3A

OS Android di Google Pixel 3A sendiri hadir tanpa penyesuaian paparan. Semua muncul dengan Android tulen. Perbezaannya adalah, OS Android di Google Pixel 3A mempunyai beberapa ciri khas seperti Google Pixel 3.

Ciri-ciri yang dimaksudkan seperti Digital Wellbeing, Lastly, Flip to Shhh, dan juga Wind Down. Ciri Wind Down adalah yang paling menarik kerana akan berfungsi menukar mod Google Pixel 3A secara automatik menjadi "Jangan Ganggu" pada waktu malam. Perubahan ini juga mempengaruhi skrin paparan yang berubah menjadi kelabu.

4. Hayat Bateri yang baik

bateri google pixel 3a

Bateri menjadi tarikan menarik dari Google Pixel 3A. Bayangkan, dengan kapasiti hanya 3,000 mAh, Google Pixel 3A dapat bertahan cukup lama. Seperti yang diungkapkan oleh Gadgetsnow yang menyatakan jika dengan penggunaan sederhana , Google Pixel 3A dapat bertahan hingga 14 jam. Dan ini lebih dari sehari.

Tomsguide juga memuji jangka hayat bateri Google Pixel 3A. Sebenarnya, hayat bateri Google Pixel 3A dapat mengalahkan beberapa jenis HP lain yang harganya lebih tinggi, seperti yang ditunjukkan dalam gambar berikut.

Bateri Google Pixel 3A

Berdasarkan data ujian yang dilakukan oleh Tomsguide, jangka hayat bateri Google Pixel 3A ternyata dapat mengalahkan Google Pixel 3. Selain itu, Apple iPhone XR juga kalah walaupun perbezaannya sangat tipis. Perbandingan dengan Nokia 7.1 nampaknya kerana Google Pixel 3A berada di kelas harga yang sama dengan HP dari Nokia.

Berdasarkan data ini, telah disahkan bahawa jangka hayat bateri Google Pixel 3A lebih baik. Sebenarnya, beberapa telefon lain yang lebih mahal mempunyai ketahanan yang lebih rendah daripada Google Pixel 3A.

5. Jack Audio 3mm yang ada

Jack fon kepala Google Pixel 3a

Kerumunan vendor HP yang menghilangkan bicu audio tidak menjadikan Google sesuai. Google Pixel 3A sebenarnya masih menghadirkan port  jack audio yang pastinya menjadikan telefon bimbit ini lebih menarik. Pengguna yang biasanya menggunakan alat dengar dengan port bicu audio 3.55 mm pasti menyukai telefon bimbit ini. Satu kelebihan yang tentunya patut dihargai.

Kekurangan Google Pixel 3A

Walaupun ia menawarkan beberapa kelebihan yang menarik, tetapi sebenarnya telefon bimbit ini juga mempunyai beberapa kekurangan. Apakah mereka? Lihat ulasan di bawah.

1. Kehilangan Prestasi dari Pesaing di Kelas Harga

badan google pixel 3a

Google Pixel 3A dilengkapi dengan chipset Snapdragon 670. Penggunaan chipset Snapdragon 670 jelas menjadikan Google Pixel 3A mempunyai kemampuan yang mampu. Jelas jika dibandingkan dengan saudaranya, iaitu Google Pixel 3, prestasi Google Pixel 3A hilang. Ya wajar kerana Google Pixel 3 menggunakan Snapdragon 855.

Jadi, bagaimana dengan Snapdragon 670 ini? Diakui, prestasi chipset ini cukup baik. Seperti yang diungkapkan juga oleh Tomsguide, jika prestasi untuk keperluan harian, telefon ini cukup mampu. Geekbench sendiri memberikan nilai 5,146 untuk ujian berbilang teras.

Geekbench Google Pixel 3A

Skornya tidak jauh berbeza dengan skor multi-teras Google Pixel 3A XL Geekbench yang dinyatakan oleh GSMArena yang mendapat skor 5,176. Ini cukup wajar memandangkan kedua-dua HP mempunyai chipset yang sama. Oleh itu, nilai Antutu dari Google Pixel 3A XL yang mencecah 159 ribu tidak akan jauh dari nilai Antutu yang diperoleh oleh Google Pixel 3A.

Memandangkan Google Pixel 3A dijual dengan murah, prestasi telefon bimbit ini sebenarnya masih dapat difahami. Hanya jika anda membeli Google Pixel 3A di Indonesia, harganya tidak begitu menarik. Memandangkan Google Pixel 3A tidak hadir secara resmi, tentunya barang yang dijual di Indonesia adalah barang import yang telah tercapai dan harganya biasanya naik.

Ketika artikel ini dibuat, harga Google Pixel 3A mencapai Rp. 7 juta. Harganya agak tinggi dan pada harga itu, masih banyak lagi pandangan HP yang lebih menarik. Sebut saja Asus Zenfone 5Z, LG G7 ThinQ. Sebenarnya, telefon bimbit rasmi yang tidak dijamin lebih menarik seperti Xiaomi Mi Mix 3 atau OnePlus 6T. Atas sebab ini, dari  harga hingga prestasi,  Google Pixel 3A kurang menarik.

2. Tanpa Pengecasan Tanpa Wayar

badan google pixel 3a

Sebagai telefon bimbit saudari, Google Pixel 3A tidak mempunyai sokongan untuk ciri pengecasan tanpa wayar, alias pengecasan tanpa wayar. Sebenarnya, Google Pixel 3 dan Google Pixel 3 XL mempunyai ciri ini. Ketiadaan ciri ini sebenarnya cukup masuk akal, tentu saja ia hanya memberi kesan kerana Google Pixel 3A tidak begitu menarik.

3. Hanya Satu Varian RAM

badan google pixel 3a

Google Pixel 3A yang dijual hanya mempunyai varian RAM 4 GB dengan storan 64 GB. Tidak ada varian lain yang ditawarkan. Walaupun lebih baik jika Google menghadirkan Google Pixel 3A dan Google Pixel 3A XL dengan varian RAM 6 GB dan penyimpanan sekurang-kurangnya 128 GB.

Kenyataan bahawa Google Pixel 3A tidak menyokong penambahan storan luaran, tentu menjadikan kekurangan sektor memori ini menjadi perhatian khusus. Pada akhirnya, pengguna hanya mendapat varian RAM 4 GB dengan storan 64 GB yang pastinya akan terasa kenyang sekiranya storan sering digunakan untuk menyimpan data besar seperti foto atau video.

4. Badan Plastik

badan google pixel 3a

Reka bentuk Google Pixel 3A mempunyai corak reka bentuk yang serupa dengan Google Pixel 3. Ini dapat dilihat dari corak reka bentuk belakang yang mempunyai dua warna dengan gradasi warna yang cukup menarik. Cuma bezanya, Google Pixel 3 ditutup dengan badan logam sementara Google Pixel 3A menggunakan plastik.

Sekiranya plastik tidak sedap, mari gunakan istilah polikarbonat. Penggunaan reka bentuk badan polikarbonat ini tidak menjadikan Google Pixel 3A terasa murah tetapi tetap badan plastik di Google Pixel 3A menjadikan telefon bimbit ini terasa kurang padat.

5. Tiada Ciri Menarik Lain

Oleh kerana ia berada di kelas harga yang lebih berpatutan, Google Pixel 3A tidak mempunyai ciri khas. Tidak ada pensijilan kalis air, tidak ada ciri buka kunci muka, dan ciri lain yang menjadikan telefon bimbit ini terasa berbeza. Cukup sekadar mengetahui kerana jika menyajikan ciri yang sama dengan abangnya, ia akan menjadikan harga jualan telefon bimbit ini lebih tinggi.

Kesimpulannya

Google Pixel 3A mempunyai warisan menarik dari abangnya. Kamera berkualiti tidak jauh berbeza, skrin OLED, dan juga sokongan OS yang lebih baik. Selain itu, Google Pixel 3A sebenarnya mempunyai kelebihan yang lebih baik, iaitu dari segi jangka hayat bateri.

Dengan semua kelebihan, kekurangan yang ada di Google Pixel 3A nampaknya dapat difahami. Cuma, untuk penampilannya akan terasa kurang mempertimbangkan jika melihat harga jual di Indonesia, banyak telefon bimbit lain yang menawarkan spesifikasi dan ciri yang lebih baik.