Ayuh, Ketahui 10 Kelebihan dan Kekurangan Xiaomi Mi 9 Lite!

Xiaomi Mi 8 Lite mempunyai penggantinya, Xiaomi Mi 9 Lite. Telefon bimbit yang satu ini dilengkapi sebagai pelengkap siri Xiaomi Mi 9 seperti Xiaomi Mi 9, Xiaomi Mi 9 Pro, Xiaomi Mi SE, dan Xiaomi Mi 9T.

Lalu apa sebenarnya Xiaomi Mi 9 Lite. Adakah telefon ini mempunyai peningkatan yang ketara berbanding dengan Xiaomi Mi 8 Lite? Untuk menjawabnya, mari kita pertimbangkan perbincangan berikut mengenai kelebihan dan kekurangan Xiaomi Mi 9 Lite. Sebelum ini, pertimbangkan terlebih dahulu spesifikasi yang ditawarkan oleh Xiaomi Mi 9 Lite.

Spesifikasi Xiaomi Mi 9 Lite

Xiaomi Mi 9 Lite

Am

  • Diumumkan September, 2019
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • SIM Dual SIM Card (Nano-SIM, dual stand-by)

Badan

  • Dimensi 156.8 x 74.5 x 8.7 mm
  • Berat 179 g

Skrin

  • Taipkan skrin sentuh kapasitif Super AMOLED
  • Saiz 6.39 dengan pelindung Corning Gorilla Glass 5
  • Resolusi 1080 x 2340 piksel, nisbah 19.5: 9 (ketumpatan ~ 403 ppi)

Perkakasan

  • Qualcomm Snapdragon 710 SDM710 chipset (10 nm)
  • CPU Octa-core (2x2.2 GHz Kryo 360 Gold dan 360 Silver Kryo 6x1.7 GHz)
  • GPU Adreno 616

Ingatan

  • RAM 6 GB
  • Memori Dalaman 64 GB atau 128 GB
  • Memori Luaran MicroSD, hingga 256GB

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 3
  • Resolusi 48 MP + 8 MP + 2 MP
  • Mempunyai 48 MP, f / 1.8, (lebar), 1/2 ", 0.8µm, PDAF

    8 MP, (sangat lebar)

    2 MP, sensor kedalaman

    Ciri-ciri: LED flash, HDR, panorama

  • Video [dilindungi e-mel], [dilindungi e-mel] / 60 / 120fps, [dilindungi e-mel]

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 32 MP, f / 2.0, 0.8µm
  • Ciri HDR
  • Video [dilindungi e-mel]

Kesalinghubungan

  • WLAN Wi-Fi 802.11 a / b / g / n / ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
  • Bluetooth 5.0, A2DP, LE, aptX HD
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
  • Penyambung terbalik USB 2.0, Type-C 1.0

Bateri

  • Taipkan Li-Po
  • Kapasiti 4030 mAh tidak dapat dikeluarkan
  • Pengecasan Tanpa Wayar
  • Ciri pengecasan bateri pantas 18W

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 9.0 Pie
  • Sensor cap jari (optik, di bawah permukaan skrin), akselerometer, giro, jarak, kompas
  • Jack 3.5mm
  • Warna Hitam, Biru, Putih
  • Ciri skrin lain :

    - 403 nits

    - HDR

Kelebihan Xiaomi Mi 9 Lite

Xiaomi Mi 9 Lite mempunyai beberapa kelebihan menarik. Apakah kelebihan yang ditawarkan oleh telefon bimbit ini? Lihat poin kelebihan Xiaomi Mi 9 Lite berikut.

1. Hasil Foto Hebat

xiaomi mi 9 lite

Xiaomi Mi 9 Lite hadir menawarkan tiga kamera belakang. Kamera utama adalah kamera 48 MP dengan sensor Sony IMX 586. Kamera ini dilengkapi dengan bukaan f / 1.8. Kamera kedua HP ini adalah kamera ultra lebar 8 MP. Sementara kamera ketiga adalah kamera 2 MP yang berfungsi sebagai  sensor kedalaman. 

Seperti apa kualiti kamera? Mari lihat contoh tangkapan kamera dari Xiaomi Mi 9 Lite di bawah.

tangkapan kamera xiaomi mi 9 lite

tangkapan kamera xiaomi mi 9 lite

Hasil kamera di atas adalah hasil foto kamera yang diambil dari halaman maklumat Xiaomi Mi 9 Lite. Foto itu memang untuk keperluan promosi tetapi tentunya hasilnya tidak akan jauh berbeza.

Sekiranya menurut GSMArena, kualiti kamera utama Xiaomi Mi 9 Lite cukup baik. Kamera mampu menampilkan perincian yang baik, kontras dan warna yang sempurna yang kelihatan seperti yang asli. Di samping itu, julat dinamik cukup luas dan hasil foto cukup tajam. Untuk gambar dalam keadaan cahaya rendah, gambarnya juga cukup bagus.

GSMArena juga memuji kualiti tangkapan kamera kedua dari Xiaomi Mi 9 Lite, yang merupakan kamera 8 MP. Menurut mereka, kamera ultra lebar di telefon ini secara mengejutkan mampu menghadirkan tahap perincian yang baik, kontras yang cemerlang, dan  julat dinamik yang  luar biasa.

Bukan hanya kamera belakang, kamera depan Xiaomi Mi 9 Lite juga cukup bagus. Kamera depan telefon ini dilengkapi dengan resolusi 32 MP yang mempunyai bukaan f / 1.8.

Hasil kamera selfie Xiaomi Mi 9 lite

Masih menurut GSMArena, hasil selfie dari telefon ini agak luar biasa. Foto selfie dengan telefon bimbit ini dapat menampilkan foto dengan kualiti perincian yang baik, warna yang baik-baik saja, dan gambar dengan hasil yang cukup tajam.

Laman web Gizchina juga mengatakan bahawa hasil selfie dari telefon bimbit ini bagus dalam pelbagai situasi. Menurut mereka, secara keseluruhan, sensor kamera depan telefon ini dapat menangkap selfie dengan baik.

2. Kualiti Rakaman Video adalah OK

Skrin Xiaomi Mi 9 Lite

Tidak hanya gambar yang bagus, kualiti rakaman video Xiaomi Mi 9 Lite juga cukup bagus. Menurut GSMArena, rakaman video dari kamera belakang telefon ini cukup bagus. Hasil video cukup tajam dan mempunyai perincian yang baik, terutama untuk resolusi 4K.

Xiaomi Mi 9 Lite mempunyai keupayaan rakaman video antara 720p hingga 960fps, 1080p dengan o-si 30fps, 60fps dan 120fps. Sementara untuk resolusi 4K, hanya 30fps. Kamera belakang telefon ini juga dapat merakam video gerakan perlahan dengan kualiti 1080p / 120 fps atau 720p / 960 fps.

3. Reka Bentuk Sejuk

xiaomi mi 9 lite

Xiaomi Mi 9 Lite hadir dengan reka bentuk yang cukup keren. Bagaimana tidak sejuk, reka bentuk badan belakang telefon ini terbuat dari kaca. Reka bentuknya juga mempunyai pembinaan yang baik berkat pembungkus kaca berganda dengan bingkai logam. Tidak kurang dari saudaranya, yakni Xiaomi Mi 9, Xiaomi Mi 9T, dan Xiaomi Mi 9 SE.

4. Skrin OLED

Skrin Xiaomi Mi 9 Lite

Xiaomi Mi 9 Lite hadir dengan skrin Super AMOLED 6,39 inci 1080 x 2340 piksel. Skrin ini mempunyai tahap kecerahan 600 nits dengan kepadatan skrin 403 ppi. Skrin mudah alih ini juga dilindungi oleh Corning Gorilla Glass 5.

Untuk kualiti, jelas layar AMOLED menawarkan kualiti paparan yang baik. Lebih-lebih lagi, skrin telefon ini menyokong HDR. GSMArena sendiri memanggil sekiranya skrin paparan telefon bimbit ini mempunyai tahap kecerahan yang luar biasa.

5. Sensor Cap Jari di Skrin

xiaomi mi 9 lite

Penggunaan layar AMOLED dimaksimumkan oleh Xiaomi dengan menyematkan sensor cap jari di layar. Sudah tentu ini menjadi kelebihannya sendiri. Respons sensor cap jari pada skrin ini juga agak pantas. Seperti yang dikatakan oleh Gizchina, sensor cap jari di layar cukup pantas untuk mengenali jari pengguna.

6. Hayat Bateri Baiklah

xiaomi mi 9 lite

Xiaomi Mi 9 Lite dilengkapi dengan bateri berkapasiti 4030 mAh. Kapasiti bateri cukup mencukupi dan hasil ujian dari GSMArena menunjukkan bahawa telefon ini mempunyai ketahanan yang lama. Seperti yang dilihat hasilnya pada gambar di bawah.

Bateri Xiaomi Mi 9 Lite

Ini dapat dilihat dari gambar bahawa Xiaomi Mi 9 Lite mempunyai peringkat  daya tahan  106jam. Untuk masa bercakap, telefon ini boleh bertahan sehingga 39 jam 10 minit. Bagi internet, masa yang dicapai adalah 13 jam 25 minit. Untuk main balik video, Xiaomi Mi 9 Lite dapat memainkan video sehingga 17 minit dan 10 minit.

Berdasarkan hasilnya, anda boleh mengatakan bahawa Xiaomi Mi 9 Lite mempunyai daya tahan bateri yang baik. Sekiranya menurut GSMArena, prestasi masa siap siaga Xiaomi Mi 9 Lite setara dengan Mi 9T (Redmi K20).

7. Persembahan Baiklah

xiaomi mi 9 lite

Xiaomi Mi 9 Lite dilengkapi dengan chipset Snapdragon 710. Chipset ini adalah chipset kelas menengah yang cukup  hebat. Di dalam chipset yang diproses dengan fabrikasi 10nm ini, terdapat CPU octa-core dalam Kryo 360 Gold 2 × 2.2 GHz (berdasarkan Cortex-A75) dan Kryo 360 Silver 6 × 1.8 GHz (berdasarkan Cortex-A55) dan GPU Adreno 616.

Adakah prestasi Xiaomi Mi 9 Lite cukup mantap? Untuk kelas menengah, sudah tentu prestasi Xiaomi Mi 9 Lite cukup baik. Dilihat dari nilai Antutu 7 yang diperoleh oleh telefon ini, iaitu 175 ribu.

xiaomi antutu mi 9 lite

Prestasi Xiaomi Mi 9 Lite menawarkan prestasi yang luar biasa, walaupun dalam aplikasi berat. Perkara ini dinyatakan oleh Gizchina. Masih menurut mereka, telefon ini dapat memainkan Call of Duty Mobile selama beberapa jam dengan lancar. Sudah tentu ini menunjukkan bahawa prestasi telefon ini cukup baik.

8. IR Blaster dan NFC

xiaomi mi 9 lite

Kelebihan lain dari Xiaomi Mi 9 Lite adalah ciri IR blaster. Ciri ini mudah tetapi banyak orang memerlukannya. Selain itu, Xiaomi Mi 9 Lite juga mempunyai ciri NFC, satu ciri yang jarang ada pada telefon bimbit Xiaomi perantaraan.

Kekurangan Xiaomi Mi 9 Lite

Xiaomi Mi 9 Lite juga mempunyai beberapa kekurangan kerana pada dasarnya tidak ada telefon bimbit yang sempurna. Jadi, apa kekurangan telefon bimbit ini? Cukup rujuk kekurangan Xiaomi Mi 9 Lite berikut.

1. Cengkaman Kurang Selesa

xiaomi mi 9 lite

Xiaomi Mi 9 Lite memang mempunyai reka bentuk yang bagus. Malangnya, telefon ini terasa kurang selesa dipegang jika tidak menggunakan casing. Ini disampaikan oleh GSMArena yang mengeluh tentang keselesaan pegangan Xiaomi Mi 9 Lite.

2. Produk Harga dan Line-Up Issues

xiaomi mi 9 lite

Satu lagi kelemahan Xiaomi Mi 9 Lite adalah kedudukan telefon ini yang tidak jelas. Kerana siri Xiaomi Mi 9 terlalu banyak dan mempunyai ciri masing-masing. Xiaomi Mi 9 Lite sepertinya tidak memiliki tempat sendiri kerana jika anda menginginkan Xiaomi Mi 9 yang murah, Xiaomi Mi 9 SE dan jika anda mahukan spesifikasi yang sukar dan berkualiti, ada Xiaomi Mi 9T.

Kesimpulannya

Xiaomi Mi 9 Lite pada dasarnya adalah telefon yang menarik. Sayangnya, telefon ini hanyalah pelengkap untuk keluarga siri Xiaomi Mi 9. Selain itu, telefon ini juga dipersembahkan hanya sebagai pengganti Xiaomi Mi 8 Lite. Selain daripada ini, jelas telefon ini masih cukup menarik. Berminat dengan telefon bimbit ini? Sila beli telefon bimbit ini di kedai dalam talian melalui pautan ini.