Inilah Cara Melanjutkan Muat turun yang Gagal di Google Chrome

Sekiranya anda sering memuat turun filem, permainan, muzik, atau siri TV, pasti anda tidak mahu muat turun anda gagal? Telah menunggu sehingga 90%, ternyata muat turun anda terhenti. Siapa yang tidak kesal? Nasib baik, anda dapat memanfaatkan ciri resume di Google Chrome untuk meneruskan muat turun yang gagal.

Tetapi, kaedah menggunakan ciri resume ini tidak selalu berjaya. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi ini, jadi anda perlu mengetahui kaedah lain untuk berjaga-jaga. Sekiranya anda ingin tahu, akan meneroka secara menyeluruh cara meneruskan muat turun yang gagal di Google Chrome dan sebab-sebab mengapa proses muat turun anda gagal.

Apa yang Menyebabkan Muat Turun Gagal?

komputer riba di tilam

Untuk mendapatkan penyelesaian masalah, kita perlu mencari tahu apa penyebabnya. Ini tidak terkecuali untuk muat turun yang gagal. Nah, ada beberapa sebab yang perlu anda ketahui agar di masa hadapan ia tidak akan berulang.

1. Sambungan Internet yang perlahan

Kunci untuk memuat turun dengan lancar pastinya terletak pada kelajuan internet. Semakin cepat internet yang anda miliki, semakin cepat proses memuat turun fail. Sekiranya anda mempunyai sambungan internet yang perlahan, anda masih boleh memuat turunnya dengan lancar walaupun sudah lama. Tetapi, sambungan internet yang perlahan menjadikan proses muat turun anda gagal.

Ini boleh berlaku sekiranya sambungan anda mempunyai masalah yang cukup parah sehingga tidak dapat terus memuat turun. Biasanya terdapat ciri-ciri yang kelihatan seperti ketika muat turun masih berlangsung dengan kelajuan 15kB / s sehingga akhirnya berkurang dan menyebabkan muat turun berhenti.

2. Memori Penyimpanan Tidak Cukup

Sekiranya anda memuat turun, sudah tentu fail tersebut mempunyai ukuran yang perlu anda perhatikan. Sekiranya saiz fail yang dimuat turun sangat besar, anda perlu menyediakan ruang kosong yang tersisa untuk menyimpan fail tersebut. Selalunya, kita tidak menyedari bahawa ingatan kita penuh.

Sebenarnya, beberapa media penyimpanan fail tidak memaparkan maklumat dalam bentuk ukuran ketika kami memuat turunnya, seperti ketika memuat turun dari Google Drive. Sekiranya anda memilikinya, sukar untuk mengira padanan antara ukuran fail dengan baki simpanan.

3. Isyarat WiFi lemah

Memuat turun menggunakan WiFi adalah kaedah yang paling popular ketika ini. Macam mana boleh jadi? Kini, banyak kafe yang menyediakan WiFi pantas dan percuma untuk menampung keperluan internet yang tidak berkesudahan.

Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan juga keadaan isyarat WiFi semasa memuat turun. Perkara ini kadang kala sukar dikesan kerana kita sering mendasarkan kekuatan isyarat dengan kelajuan internet. "Ah, muat turun saja, betul!" adalah bentuk pembenaran yang sering kita lontarkan untuk mengabaikan kekuatan isyarat.

Sebenarnya, walaupun lancar semasa digunakan, isyarat WiFi yang lemah bukanlah keadaan yang sesuai untuk memuat turun. Kenapa? Kerana isyarat kadang menguat kadang lemah.

Sekiranya isyarat sudah lemah dari persekitaran (kerana jarak PC dan modem terlalu jauh), apabila isyarat semakin lemah, sambungan akan terputus. Sekiranya sambungan terputus semasa memuat turun, sudah tentu kemajuan muat turun akan berhenti.

4. Kelajuan adalah terhad

Adakah anda pernah merasakan proses memuat turun yang perlahan, walaupun anda memuat turunnya dari laman web lain dengan lancar? Mungkin, ini disebabkan oleh media storan tertentu yang mempunyai had lebar jalur .

Keadaan lebar jalur terhad ini sering berlaku di media simpanan berbayar tetapi masih memberikan pilihan percuma, misalnya seperti RapidGators. Sekatannya juga berbeza-beza, ada maksimum 100kBps, ada yang 15kBps. Media penyimpanan seperti ini masih sesuai jika anda memuat turun fail kecil.

Tetapi jika failnya besar seperti permainan PC, lebih baik anda memikirkannya. Selain memerlukan jangka masa yang sangat lama, kemungkinan kegagalan muat turun juga sangat bagus. Tidak berbaloi dengan masa yang anda habiskan.

5. Banyak Mengakses Pelayan

Aktiviti memuat turun sebenarnya tidak jauh berbeza seperti menunggu sebaris. Bayangkan anda berada dalam barisan yang sangat panjang. Perlu menunggu masa yang lama agar barisan selesai. Apabila banyak orang lain memuat turun fail yang sama dengan anda, pelayan perlu melayani banyak permintaan secara serentak. Akibatnya, tidak jarang kemajuan muat turun anda terganggu dan bahkan mungkin gagal.

Gunakan Pengurus Muat turun Lalai

Nah, jika anda sudah mengetahui pelbagai alasan di atas, sudah tiba masanya anda mencari cara untuk dapat meneruskan proses muat turun yang berhenti. Lihat langkah-langkah di bawah.

1. Buka Halaman Pengurus Muat turun Google Chrome

buka-halaman-muat turun-pengurus-google-chrome

Google Chrome sendiri mempunyai pengurus muat turun yang boleh anda akses untuk membuat beberapa tetapan seperti melihat fail apa yang telah diunduh, membatalkan, atau terus memuat turun.

Anda boleh mengakses halaman pengurus muat turun dengan mengetik "chrome: // downloads /" di medan carian Google Chrome atau dengan menekan CTRL + J secara serentak pada papan kekunci. Penulis menganggap anda sudah mencuba memuat turun fail tetapi gagal. Muat turun mesti dilihat di halaman muat turun.

2. Terus Muat turun dari Google Chrome Download Manager

teruskan-muat turun-klik-resume

Cari fail muat turun yang ingin anda maju. Halaman pengurus muat turun akan memaparkan semua proses muat turun yang telah dilakukan dari awal hingga terakhir, selagi tidak ada yang dihapus atau perintah yang jelas selesai .

Muat turun fail yang gagal akan memaparkan status yang gagal seperti yang ditunjukkan di atas. Yang perlu anda lakukan ialah klik butang Resume dan kemajuan muat turun akan berterusan secara automatik.

Namun, harap maklum bahawa tidak semua fail dapat dilanjutkan, ada yang sebenarnya berulang dari awal. Anda lihat, ada beberapa pelayan yang tidak membenarkan muat turun fail berterusan apabila gagal.

Menggunakan WGet

Sekiranya kaedah sebelumnya tidak berjaya, anda boleh terus mencuba memuat turun menggunakan aplikasi bernama WGet. WGet adalah singkatan dari World Wide Web and Get yang fungsinya adalah untuk mengambil data atau bahan dalam bentuk fail dari pelayan web.

Sekiranya anda pengguna Linux, ciri ini mungkin sudah tersedia dari sana. Tetapi, penulis akan menerangkan cara menggunakan WGet untuk Windows OS. Tidak perlu risau, caranya tidak terlalu sukar, sungguh !

1. Muat turun Aplikasi WGet

muat turun-wget

Pertama sekali, anda perlu memuat turun aplikasi WGet melalui pautan ini. Kemudian, tatal ke bawah sehingga anda menemui pautan muat turun seperti gambar di atas. Pilih direktori penyimpanan dan buka fail yang akan dipasang.

Ikuti arahan pemasangan ke bahagian pemilihan folder pemasangan dan pilih folder muat turun yang ditetapkan oleh Google Chrome secara lalai. Dalam kes penulis, foldernya adalah "C: Users (username_username) Downloads".

2. Ganti nama Muat turun Fail yang Gagal dan Pindahkan Fail ke Folder Pemasangan WGet

pindahkan-fail-ke-wget-pemasangan-folder

Secara umum, jika anda gagal memuat turun fail dari Google Chrome, fail tersebut masih akan muncul di folder muat turun dengan format peluasan yang berbeza. Contohnya anda cuba memuat turun "abcd.exe" maka fail yang akan muncul adalah "abcd.exe.crdownload".

Baiklah, anda perlu memadamkan kata-kata ".crdownload" dalam nama fail sehingga ia kembali ke pelanjutan yang sepatutnya. Kemudian, pindahkan fail ke folder "bin" di folder pemasangan WGet.

3. Terus Muat turun Menggunakan Command Line

teruskan-muat turun-gunakan-baris arahan

Apabila nama fail betul dan berada di folder "bin" lebih awal, anda perlu menyalin alamat muat turun. Caranya, lawati halaman muat turun menggunakan CTRL + J di Google Chrome. Kemudian, pada muat turun fail yang gagal, klik kanan dan pilih menu "Salin alamat pautan".

Setelah itu, kembali ke folder "bin" dan buka tetingkap Prompt Perintah dengan mengetik "CMD" di ruang alamat folder. Setelah tetingkap Prompt Perintah dibuka, ketik "wget ​​-c (alamat pautan muat turun)".

Di bahagian kurungan, tampal pautan muat turun yang anda salin sebelumnya, misalnya ke "wget ​​-c //mirror2.internetdownloadmanager.com/idman636build7.exe?b=1&filename=idman636build7.exe". Selepas itu, tekan Enter dan anda akan berjaya meneruskan muat turun fail yang gagal.

Itulah dua kaedah yang boleh anda gunakan untuk meneruskan muat turun yang gagal di Google Chrome. Sehingga di masa depan tidak akan ada kegagalan muat turun, anda harus memastikan sambungan internet anda lancar dan isyarat WiFi anda kuat. Adakah anda sudah mencuba kaedah mana? Kongsikan pengalaman anda di ruangan komen di bawah!