10 Aplikasi Pengekodan Terbaik pada Peranti PC dan Laptop

Aplikasi pengekodan yang perlu dibuat oleh pengaturcara biasanya mengandungi baris kod. Semakin lengkap urutan kod, semakin banyak aplikasi yang dihasilkan. Dengan aplikasi pengekodan, pengaturcara dapat mengatur urutan kod untuk membentuk aplikasi baru.

Pelbagai aplikasi pengkodan juga dilengkapi dengan spesifikasi yang berbeza. Ada yang mempunyai ciri mudah, ada yang mempunyai ciri lengkap, dan ada juga yang menyediakan pelbagai plugin tambahan. Pengaturcara biasanya memilih aplikasi pengekodan yang menggunakan bahasa pengaturcaraan yang sesuai dan lengkap.

Tetapi, yang penting adalah, aplikasi itu mesti serasi dengan sistem operasi PC yang mereka gunakan. Lebih-lebih lagi, jika aplikasi pengekodan cukup ringan, serasi (dapat digunakan pada semua sistem operasi) dan dapat disatukan dengan program lain, ia pasti disukai oleh pengaturcara. Berikut adalah barisan aplikasi pengekodan pada PC yang boleh anda gunakan versi Caris Signal.

1. Teks Luhur

Aplikasi pengekodan ini cukup serasi kerana dapat digunakan pada Windows, Mac, atau Linux. Namun, di antara ketiga-tiganya, Linux adalah sistem operasi yang paling sesuai dengan aplikasi "Sublime Text". Selain mempunyai prestasi maksimum dan pelbagai pandangan tetapi tetap ringkas, "Sublime Text" cukup ramah dalam pelbagai perkembangan.

Aplikasi ini juga dapat digunakan secara gratis untuk jangka waktu tertentu. Sementara itu, untuk mendapatkan ciri-ciri lengkap seperti ciri pertukaran projek segera, menyesuaikan apa sahaja, mengambil apa-apa, palet arahan, pelbagai pilihan, mod bebas gangguan, pengeditan split dan pemalam API bersama dengan lesen aplikasi, anda perlu membayar sekitar 70 Dolar AS.

"Teks Sublime" cukup mudah digunakan, walaupun pada peranti dengan sumber yang terhad. Aplikasi ini, yang mempunyai banyak plugin, sangat sesuai untuk pengaturcara, terutamanya pembangun web. Berminat untuk mencubanya? Sila muat turun di sini.

2. Visual Code Studio

Aplikasi pengekodan ini yang juga dibuat oleh Windows mempunyai penampilan yang sederhana tetapi menarik. "Visual Code Studio" anda boleh mendapat bayaran atau percuma dengan mudah, anda tahu !

Walaupun tidak perlu menanggung kos, ciri-ciri yang dipersembahkan cukup kompetitif, seperti pintasan papan kekunci, urutan kod pelengkap automatik, menggunakan mod Zen untuk menyembunyikan menu dan ikon dan lain-lain.

Di samping itu, aplikasi pengekodan yang menyokong bahasa pengaturcaraan C # kini dapat menyokong lebih banyak bahasa program. Termasuk adanya perintah khas yang dapat menavigasi antara ciri satu dengan ciri lain.

Oleh itu, aplikasi pengekodan ini dapat memudahkan pengaturcara kerana mereka meneliti dan mencari kesalahan mereka sendiri dalam baris kod dengan mengintegrasikan Git dan debugging. Bagi mereka yang berminat menggunakan aplikasi ini, anda boleh terus melayari pautan ini.

3. Notepad ++

Aplikasi pengekodan ini cukup dikenali oleh telinga pengaturcara. Sebabnya, ini adalah aplikasi Windows lalai yang dibangunkan dari Notepad. Walaupun begitu, aplikasi ini dapat diedarkan sebagai perisian percuma yang dapat ditambahkan oleh banyak plugin. "Notepad ++" dikenal sebagai paparan tetingkap tab, sehingga Anda dapat membuka berbagai file sekaligus.

Di samping itu, aplikasi pengekodan ini mempunyai pelbagai ciri canggih seperti t -pendekkan, rakaman makro, penyesuaian pintasan, penyelesaian automatik dan banyak lagi. "Notepad ++" yang anda dapat secara percuma memiliki GUI dan berbagai bahasa pengaturcaraan termasuk Assembly, C, Perl, PHP, Python, C ++, Java, Javascript, C #, CSS, HTML, Pascal, Ruby, Shell, SQL, VB dan XML. Muat turun di sini.

4. Emak

Aplikasi pengekodan yang dikeluarkan pada tahun 1975 dibuat oleh Richard Stallman dengan Guy L. Steele, Jr., hingga singkatan 'Editor MACroS' dibuat. Selepas aplikasi ini, Richard Stallman mengembangkan semula aplikasi pengkodan yang masih dikenali ramai oleh pengaturcara, iaitu GNU Emacs dan XEmacs.

Aplikasi ini dibuat oleh Richard Stallman menggunakan bahasa pengaturcaraan C dan Lisp. Emacs sendiri dilengkapi dengan pengurus fail dan kemudian melengkapkannya dengan subversion, bzr, git, hg ke ciri lain termasuk paparan e-mel, debugger, dan berita. Secara amnya, aplikasi pengkodan "Emacs" banyak digunakan oleh pengguna Linux. Ingin mencuba? Sila muat turun di sini.

5. Komodo Edit

"Komodo Edit" adalah aplikasi pengkodan yang serasi dan dapat digunakan pada semua jenis sistem operasi, baik itu Windows, Mac OS, atau bahkan Linux, semuanya dapat!

Aplikasi pengekodan ini, yang dilancarkan pada tahun 2007, telah lama menemani pengaturcara dengan pelbagai fitur lengkap dan bahasa pengaturcaraan yang luas termasuk HTML, SQL, CSS, Python, PHP, dan Ruby. Ayuh, muat turun aplikasinya di sini!

6. Atom

Aplikasi pengekodan yang dimiliki oleh GitHub ini menyokong banyak bahasa dan dilengkapi dengan penampilan yang menarik. Aplikasi yang terdapat di Windows, Mac OS dan Linux boleh dikatakan modular (program yang cukup besar dibahagikan kepada beberapa bahagian yang lebih kecil sehingga mudah difahami dan dapat digunakan kembali).

Kerana, anda boleh menambahkan ciri lain dengan mudah dengan memasang plugin yang terdapat dalam aplikasi "Atom" ini. Beberapa ciri aplikasi pengekodan satu ini termasuk teknologi berasaskan web, pencari kabur, tatabahasa TextMate, integrasi dengan Node.js, penyemak imbas keseluruhan projek dan sistem fail yang cepat.

Kerana banyak ciri yang ada, sumber daya yang cukup besar diperlukan untuk menggunakan "Atom". Adakah anda yang ingin menggunakan aplikasi ini? Sekiranya ada, anda boleh memuat turunnya secara langsung di sini.

7. Ikan Biru

"Bluefish" adalah aplikasi pengkodean yang dapat digunakan pada Windows, Mac OS dan Linux. Tetapi, cenderung lebih memanfaatkan jika dikendalikan dengan Linux. Dilengkapi dengan pelbagai ciri mulai dari baris format kod, carian canggih, penambahan jadual, fungsi undo atau ulangi tanpa had, bar alat.

Aplikasi ini juga dapat membuka berbagai file dengan ukuran besar sekali, untuk potongan untuk menyokong produktiviti. Walaupun begitu, aplikasi pengekodan ini cukup ringan dan mempunyai kelajuan pemprosesan yang stabil. Untuk mendapatkan aplikasi ini anda boleh melayari laman web ini secara langsung.

8. Kurung

Aplikasi pengekodan dari Adobe ini bertujuan untuk reka bentuk web dan pengembangan web front-end. Tanda kurung yang dapat digunakan pada Windows, Mac OS dan Linux hadir dengan paparan sederhana yang dapat diubah menjadi mod gelap atau terang, dan bahkan menambahkan tema dari pengelola pelanjutan.

Selain itu, aplikasi "Kurung" memiliki berbagai fitur lain mulai dari penyorotan, berbagai pintasan papan kekunci, mod tanpa gangguan, layar terpisah yang berguna untuk menyunting berbagai dokumen sekaligus, hingga pratonton langsung . Cukup lengkap,  bukan ? Sekiranya anda berminat dengan aplikasi ini, anda boleh memuat turunnya di pautan ini.

9. Ultraedit

Aplikasi "UltraEdit" dapat digunakan pada berbagai sistem operasi termasuk Windows, Linux dan Mac OS. Aplikasi pengekodan ini dilengkapi dengan pelbagai ciri lengkap, termasuk pencarian dan tempat multiline , penyuntingan teks berdasarkan cakera, pengendalian fail 64 bit, pemeriksa ejaan, sokongan unicode, hingga pengendalian fail yang besar .

Walau bagaimanapun, untuk mendapatkan semuanya, anda mesti mempunyai lesen untuk aplikasi pengekodan ini terlebih dahulu. Sekiranya anda tidak mempunyai masalah dengan ini, sila klik terus pautan ini.

10. Vim

Biasanya, aplikasi pengekodan yang dikeluarkan pada tahun 1991 digunakan oleh pengaturcara yang menggunakan sistem operasi Linux. Dengan menggunakan aplikasi pengekodan yang mempunyai paparan ringkas dari Command Line Interface, anda dapat melakukan semuanya walaupun hanya dilengkapi dengan papan kekunci atau jalan pintas.

Ditambah dengan prestasi kelajuan yang baik, aplikasi pengekodan ini disokong oleh pelbagai fitur, termasuk mengubah teks, menghapus garis, garis bergerak, membuka hingga mengubah garis. Lebih-lebih lagi, "Vim" dirancang untuk menyajikan berbagai bahasa pengaturcaraan lengkap seperti skrip bash, C dan PHP. Sila klik pautan ini untuk memuat turun di sini.

Dengan semua aplikasi yang kami sarankan sebelumnya, anda dapat melakukan pengekodan dengan mudah dan lancar tanpa halangan kerana setiap aplikasi mempunyai fitur lengkap. Tidak hanya lengkap, ciri-ciri ini juga dapat disesuaikan dengan keperluan anda dan bahkan dapat digunakan untuk OS apa pun! Ada aplikasi pengekodan kegemaran? Beritahu kami dan pembaca lain melalui ruangan komen, ya.