10 Aplikasi Kolaj Foto Percuma untuk PC & Telefon Pintar

Adakah anda mempunyai banyak koleksi gambar di komputer riba atau telefon bimbit anda? Cuba buat beberapa kolaj foto yang boleh anda cetak untuk hiasan kemudian di bilik anda atau kongsi di media sosial anda. Kini terdapat banyak aplikasi kolaj foto percuma yang tersedia, yang dapat mengubah foto anda menjadi karya seni yang menarik.

Aplikasi ini boleh anda gunakan dengan mudah di PC. Beberapa aplikasi ini bahkan tersedia untuk Android dan iPhone. Berminat untuk membuat seni dengan koleksi gambar anda sendiri? Untuk membantu anda merealisasikan seni anda, berikut adalah senarai aplikasi kolaj foto untuk PC yang boleh anda gunakan.

1. Canva

Canva

Pembuat kolaj dalam talian ini adalah pilihan tepat untuk mencetak pada kanvas. Selain PC, aplikasi berbasis web ini juga dapat digunakan pada telefon pintar Android dan iOS.

Tidak berbeza dengan pembuat kolaj berasaskan penyemak imbas lain, kebanyakan templat kolaj foto yang disediakan oleh Canva dapat digunakan secara bebas oleh pengguna. Walau bagaimanapun, terdapat juga reka bentuk berbayar premium. Reka bentuk berbayar ini ditandakan dengan jelas sehingga dapat dilihat oleh pengguna yang memilihnya.

Sebelum membuat kolaj, pengguna mesti mendaftar terlebih dahulu dengan memilih nama pengguna dan kata laluan baru, atau log masuk menggunakan akaun Facebook atau Google pengguna.

Pilih "penggunaan peribadi" dan pengguna akan disajikan dengan pelbagai menu, seperti media sosial dan sampul buku. Satu-satunya kelemahan Canva ialah pengguna tidak dapat menyesuaikan resolusi fail output (walaupun ada pilihan standard PDF atau kualiti cetak). Di luar itu, Canva adalah pembuat kolaj percuma yang benar-benar luar biasa.

2. Grid Foto

Grid Foto

Ini adalah salah satu aplikasi pembuat kolaj dan editor kolaj yang paling dicari. Photo Grid adalah penyunting foto lanjutan yang mempunyai banyak kesan menarik untuk semua yang anda mahukan.

Photo Grid menyediakan susun atur reka bentuk yang sempurna untuk berkongsi di Instagram dan rangkaian sosial lain juga. Menggunakan penapis yang sejuk dan menambahkan teks untuk memperibadikan kolaj foto anda dengan Photo Grid sangat mudah dan menyeronokkan.

Penyuntingan foto dan pembuatan kolaj dapat dilakukan dengan mudah menggunakan Photo Grid dan anda akan mendapat hasil terbaik untuk foto anda. Anda boleh memilih hingga sembilan foto untuk kolaj, dan boleh memilih antara reka bentuk potret dan landskap untuk susun atur terbaik untuk kolaj anda.

Kelebihan lain dari Photo Grid adalah kemampuannya untuk menggabungkan beberapa gambar dengan susun atur yang berbeza. Anda boleh mendapatkan aplikasi Photo Grid di gedung aplikasi Android atau iPhone atau di laman web rasmi untuk Windows dan Mac.

3. Bentuk Kolaj

Kolaj Bentuk

Shape Collage adalah platform perisian pembuat kolaj foto. Sama seperti beberapa aplikasi lain, Shape Collage membantu anda mengubah koleksi foto anda menjadi kolaj foto yang indah dan unik dalam bentuk apa pun.

Aplikasi ini sangat berguna untuk membuat kad, poster, kertas dinding, atau bahkan membuat papan iklan atau papan iklan. Dengan alat dan templat yang tersedia untuk anda, Shape Collage adalah alat kolaj yang mudah digunakan. Pembuat kolaj foto ini boleh digunakan pada Windows dan Mac.

4. Kolaj Fototastik

Kolaj Fototastik

Fototastik Kolaj, seperti namanya, hanya menumpukan pada masalah kolaj. Dalam versi percuma, pengguna dapat menambahkan hingga empat foto dalam kolaj. Terdapat juga beberapa templat yang tersedia dan juga templat pereka.

Semasa mengedit kolaj, pengguna dapat menyesuaikan jarak, mengubah latar belakang, menambahkan bayangan, mengubah foto, mengubah reka bentuk kapan saja, dan banyak lagi. Boleh juga menambah teks dan pelekat. Sekuriti yang tersedia untuk foto individu dan foto tersebut boleh dipotong atau dipotong.

5. Kolaj Pic

Kolaj Pic

Pic Collage adalah aplikasi pembuat kolaj yang lengkap. Anda boleh membuat tiga jenis kolaj: grid, template , dan gaya bebas . Pic Collage tersedia untuk PC dan dapat mengedit foto dengan menambahkan teks, stiker, coretan, dan bahkan mengambil gambar dari carian web dalam aplikasi ini.

Apa yang menarik ialah anda dapat membuat kolaj dengan menggunakan hingga 30 gambar. Anda boleh menambahkan kesan, pendua, gambar klip, dan mengubah latar belakang setiap gambar. Berita baiknya, Pic Collage tidak menambahkan tanda air pada kolajnya.

Pic Collage mempunyai semua yang anda perlukan untuk membuat kolaj yang menakjubkan. Gunakan fitur carian web untuk mencari foto yang sempurna untuk ditambahkan pada hasil karya anda, bagikan hasil kolaj di media sosial, atau cetak hasil kolaj untuk disimpan di rumah.

6. Penyunting Foto Fotor

Penyunting Foto Fotor

Fotor Photo Editor adalah aplikasi dalam talian percuma untuk merancang dan menyunting. Aplikasi ini melayani keperluan fotografi dan pembuatan gambar yang anda perlukan. Bagi anda yang memerlukan alat penyuntingan foto, kesan, retouch foto, dan bahkan strategi media sosial, aplikasi ini adalah pilihan yang baik.

Aplikasi ini malah menawarkan peningkatan kecantikan dan peningkatan HDR untuk gambar yang anda miliki, selain templat untuk membantu prosesnya. Aplikasi reka bentuk dan penyuntingan dalam talian ini dapat digunakan pada komputer Windows atau Mac dan boleh didapati di laman web rasmi.

Aplikasi ini membolehkan anda menukar sempadan dari warna pepejal ke latar belakang. Walaupun foto diubah ukurannya secara automatik, jika anda menukar templat, foto akan kehilangan beberapa perkara. Contohnya anda tidak boleh mengubah sempadan atau ukuran gambar.

7. BeFunky

BeFunky

BeFunky adalah bilik penyuntingan gambar dan reka bentuk grafik. Aplikasi ini menjadikan kedua-dua aktiviti ini lebih mudah bagi sesiapa sahaja yang ingin mula membuat pengeditan yang senang dan menyeronokkan.

Aplikasi ini mempunyai puluhan tutorial, pemrosesan kumpulan untuk menyunting banyak fail sekaligus, vektor, grafik, templat menarik dengan teks dan bahkan mempunyai kemampuan untuk merancang kertas dinding mudah alih anda sendiri,

BeFunky adalah aplikasi pesaing yang cukup hebat untuk pasaran kolaj foto. Sekiranya anda ingin memuat turun aplikasi penyunting foto dalam talian ini untuk komputer Windows atau Mac, anda boleh mencarinya di laman web rasmi mereka.

8. PhotoPad

PhotoPad

PhotoPad yang berukuran kurang dari 2 MB menggabungkan teknologi pembuat kolaj dengan tugas penyuntingan foto yang lain. Mengklik pada pilihan kolaj akan membuka tetingkap terpisah yang menyimpan semua fungsi yang berkaitan dengan kolaj.

Anda boleh menambahkan gambar secara manual mengikut grid atau memilih ciri grid secara automatik untuk menambahkan koleksi gambar tanpa had. Anda boleh mencuba menambah 50+ gambar dan kolaj foto masih boleh dibuat tanpa perlu mengalami kelewatan.

Semasa mengedit, walaupun anda dapat memilih orientasi dan ukuran kolaj, anda tidak dapat menentukan ukuran tertentu. Latar belakang dapat diatur ke warna padat, gambar khas, atau ke latar belakang yang tersedia.

9. PhotoScape X

PhotoScape X

Perisian ini sangat mudah digunakan dan dapat melakukan semua tugas penyuntingan foto termasuk kemampuannya membuat kolaj foto. Aplikasi ini menawarkan dua jenis kolaj - manual dan automatik .. Yang pertama dipanggil Collage sementara yang kedua disebut Combine .

Untuk membuat kolaj, anda boleh melampirkan hingga 11 foto dalam satu bingkai. Anda akan mendapat pelbagai jenis bingkai di bar sisi kanan. Pilih bingkai yang anda suka dan tambahkan foto. Menariknya, jika anda menukar bingkai, foto akan disesuaikan secara automatik.

10. Foto Google

Foto Google

Sekiranya anda ingin membuat sandaran dan menyimpan foto dan video anda, salah satu pilihan terbaik yang boleh anda pilih adalah memuat naiknya ke Foto Google, yang merupakan pilihan penyimpanan awan . Aplikasi ini dapat digunakan untuk Android, iPhone, Mac, tablet atau PC Windows, kerana terbuka untuk semua platform.

Bagi anda yang suka kolaj dan terganggu dengan kesan dan tulisan, pilihan terbaik adalah Foto Google kerana aplikasi ini dapat melakukannya dengan cepat. Anda tidak perlu memuat turun apa pun selagi anda masih mempunyai koleksi akaun dan foto yang bersih.

Mula membuat projek baru, pilih foto anda dan tunggu sehingga Google menghasilkan output . Untuk mengedit, anda hanya boleh mengubah warna dan orientasi grid . Mungkin ini adalah produk yang mudah tetapi anda akan mendapat gambar yang bersih dan menarik.

Bagaimana? Mudah kan? Semua aplikasi yang dibincangkan di atas memberikan semua kemudahan untuk anda membuat kolaj foto yang unik dan menarik. Setelah membaca perbincangan mengenai 10 aplikasi, menurut anda aplikasi kolaj foto mana yang paling mudah digunakan?