10 Permainan MOBA Android Terbaik yang Popular di Indonesia

Kehadiran permainan MOBA di Android cukup disukai oleh banyak orang. MOBA sendiri bermaksud arena pertempuran dalam talian berbilang pemain  atau arena pertempuran dalam talian berbilang pemain di Indonesia. Ini adalah jenis permainan pertempuran yang melibatkan banyak pemain.

Populariti beberapa permainan Android MOBA yang akan dibincangkan di sini sudah pasti diragukan. Kerana popularitinya, beberapa permainan MOBA sering digunakan sebagai sukan elektronik atau sukan elektronik yang melibatkan banyak peserta dari pelbagai bahagian dunia.

Sekiranya anda adalah salah seorang peminat permainan jenis ini, kali ini telah memilih 10 permainan MOBA Android terbaik yang cukup popular di Indonesia. Apakah mereka? Berikut adalah senarai.

1. Mobile Legend: Bang Bang

legenda mudah alih

Mobile Legend: Bang Bang adalah salah satu permainan MOBA yang paling popular oleh banyak pemain. Permainan ini dikembangkan oleh syarikat Moonton yang berpusat di Shanghai, China.

Mobile Legend: Bang Bang, yang dikeluarkan pada tahun 2016, tidak memerlukan spesifikasi mudah alih yang tinggi untuk dimainkan. Walaupun begitu, kualiti grafik yang ditawarkannya cukup bagus.

Permainan dengan konsep 5V5 sememangnya cukup menarik. Para pemain mesti bekerjasama dengan baik untuk menghancurkan menara lawan yang berada dalam tiga baris.

Di samping itu, pengembang juga menyediakan peta yang berfungsi untuk menentukan kedudukan setiap lawan. Kehadiran wira - wira baru yang terus dilancarkan menambahkan lagi kegembiraan permainan MOBA yang satu ini.

2. Arena of Valor

arena keberanian

Satu lagi permainan MOBA Android yang cukup popular ialah Arena of Valor. Permainan ini diterbitkan oleh Tencent Games dan dikeluarkan oleh Garena pada tahun 2017 untuk pengguna Android di Indonesia. Permainan ini sememangnya merupakan salah satu permainan MOBA terlaris yang mengikuti jejak pesaingnya.

Selain mempunyai mod pengembaraan, Arena of Valor juga mempunyai mod berbilang pemain 5V5 yang cukup menarik untuk dimainkan. AOV sendiri mempunyai banyak persamaan dengan permainan League of Legends yang diterbitkan oleh syarikat saudari Tencent yang pertama kali wujud, iaitu Riot Games.

Dengan grafik yang semakin keren dan tema yang bervariasi, Arena Of Valor telah menjadi salah satu permainan MOBA terbaik yang boleh anda mainkan di Android.

3. Wira Bug 2

Pahlawan Bug 2

Permainan MOBA ini memang cukup unik kerana ia mengangkat serangga yang biasanya ada di rumah sebagai watak utama dalam permainan ini. Gameplay dari Bug Herpes 2 itu sendiri masih sama dengan pendahulunya. Pemain akan melawan serangga lain yang menyerang semasa membina kubu dan melengkapkan senjata.

Bug Heroes 2 mempunyai tiga mod yang dapat dimainkan, iaitu misi, tanpa henti , dan pertempuran . Setiap mod menawarkan sensasi permainan yang menyeronokkan di mana anda boleh melawan pemain dari pelbagai negara. Permainan ini, yang dirilis oleh Foursaken Media pada tahun 2014, telah menjadi permainan MOBA yang popular di Indonesia.

4. Wira Berkembang

Wira Berkembang

Heroes Evolved adalah permainan MOBA lain yang cukup menarik untuk dimainkan. Heroes Evolved adalah permainan pengeluaran R2Games. Permainan MOBA ini mempunyai konsep yang serupa dengan permainan pendahulunya di mana pemain akan bertarung dalam tiga baris dengan masing-masing lima wira untuk menghancurkan menara utama di barisan tengah.

Walaupun konsep permainan ini mempunyai persamaan dengan permainan MOBA Android yang lain, tetapi permainan yang satu ini mempunyai cabaran yang sangat berbeza dengan ciri kabut perang yang tidak dimiliki oleh pesaingnya. Ini tentunya menjadi cabaran yang lebih menggembirakan.

5. Vainglory

khazanah

Kemunculan Vainglory pada tahun 2014 memang mengundang semangat bagi pencinta permainan MOBA. Pada tahun 2017, permainan yang pada awalnya dilancarkan oleh Super Evil Megacorps menempati kedudukan ke-5 sebagai permainan MOBA terbaik yang sangat popular di Indonesia.

Pada mulanya permainan ini membawa konsep 3V3, tetapi telah berubah menjadi 5V5. Rouge Games sebagai penerbit baru yang mengendalikan Vainglory berusaha memperkukuhkan kewujudan permainan yang satu ini. Secara grafik, permainan yang mempunyai konsep 3D sememangnya cukup menarik dan boleh dikatakan cukup bagus.

6. Perang Super Marvel

Perang Super Marvel

Walaupun agak baru, namun populariti permainan MOBA Android yang satu ini mendapat perhatian yang cukup dari para peminat permainan MOBA. Marvel Super War sendiri adalah permainan MOBA yang dihasilkan oleh NetEase dan dikeluarkan pada tahun 2019.

Sejak pertama kali muncul, permainan ini telah dimuat turun oleh lebih dari satu juta pemain. Seperti judulnya, pahlawan yang terdapat dalam permainan MOBA yang satu ini diambil dari pahlawan super Marvel.

Populariti filem Marvel sememangnya lebih kurang membantu dari segi penjualan. Membawa konsep 5V5, bahkan pemain dapat mencuba kemampuan superhero Marvel ketika bertarung di arena.

7. Perang Tumbuhan

Perang Tumbuhan

Permainan MOBA unik ini berasal dari salah satu penerbit popular, Game Evil. Membawa konsep yang serupa dengan League of Legends dan Dota. Permainan yang satu ini kelihatan agak sederhana tetapi masih menyeronokkan untuk dimainkan.

Plants War sendiri mengangkat tumbuh-tumbuhan sebagai watak dalam permainan. Permainan konsep ceria ini juga dilengkapi dengan banyak watak yang mempunyai kebolehan yang unik.

Kerana tidak menggunakan banyak memori telefon bimbit, permainan Android MOBA telah menjadi salah satu permainan MOBA yang paling popular untuk pemain dari banyak negara.

8. Wira Tertib dan Kekacauan

Wira Tertib dan Kekacauan

Permainan yang dikeluarkan oleh Gameloft memang telah menjadi salah satu permainan MOBA terbaik yang mengikuti jejak pendahulunya, iaitu League of Legends dan Dota 2. Permainan ini, yang pertama kali dirilis pada tahun 2012, memang berjaya mencuri perhatian. Heroes of Order & Chaos mempunyai mod di mana pemain boleh bermain 3V3 atau 6V6.

Permainan yang dilengkapi dengan banyak watak pahlawan dengan pelbagai kebolehan unik memang mampu memikat pemain. Mereka boleh memainkan permainan MOBA yang satu ini dengan pelbagai jenis telefon bimbit. Ini kerana Heroes of Order & Chaos tidak memerlukan banyak ruang untuk dimainkan.

9. Orang Luar Biasa

Yang Luar Biasa

Bagi peminat anime, permainan MOBA yang satu ini pastinya boleh menjadi pilihan yang tepat. Permainan ini dilancarkan secara global oleh NetEase pada tahun 2019. Kehadiran Luar Biasa memang mampu menarik perhatian pencinta MOBA di dunia.

Permainan ini sememangnya cukup unik. Selain mengambil watak dari watak anime, suara yang digunakan adalah dubber asli dari anime.

Secara keseluruhan, permainan MOBA ini memang dapat memuaskan hati para pemain. Selain menjadi grafik yang sangat keren, watak anime yang ditampilkan dalam permainan ini juga dapat menambahkan kegembiraan ketika bermain.

10. Arena Onmyoji

Arena Onmyoji

Onmyoji Arena adalah permainan MOBA yang mempunyai kualiti grafik yang tidak kurang berkualiti. Omnyoji Arena adalah Omnyoji versi MOBA yang cukup menarik sejak pertama kali dilancarkan oleh NetEase.

Permainan ini berlaku pada Zaman Heian. Watak dan arena yang ditampilkan dalam permainan ini juga cukup mengagumkan kerana mereka mempunyai budaya Jepun yang tebal.

Mengusung konsep 3D, dari segi grafik permainan MOBA berkualiti yang banyak mengangkat watak Shinigami ini memang cukup memukau. Jadi tidak salah jika Onmyoji Arena dianggap sebagai salah satu permainan Android MOBA terbaik.

Sekarang itulah perbincangan mengenai 10 permainan MOBA Android terbaik yang cukup popular di Indonesia. Sekiranya anda mempunyai cadangan lain, sila komen di bawah.