10 Kelebihan dan Kekurangan HP Vivo V7 yang Perlu Anda Ketahui

Vivo V7 adalah HP Vivo terbaru yang cukup menarik. HP ini ditawarkan dengan harga yang lebih berpatutan, iaitu sekitar 3 juta. Dengan harga ini, Vivo V7 memberikan spesifikasi yang cukup berkualiti. Kamera depan masih menjadi titik penjualan utama HP ini sesuai dengan slogan mereka "Clearer Selfie."

Soalan seterusnya ialah, adakah Vivo V7 bernilai sebagai telefon bimbit dengan harga 3 juta? Bagaimana kelebihan dan kekurangan HP Vivo V7 ini? Tanpa berlama-lama, mari kita pertimbangkan kelebihan dan kekurangan HP Vivo V7. Tetapi pertama, mari kita lihat spesifikasi HP Vivo V7.

Spesifikasi Vivo V7

Vivo V7

Am

  • Diumumkan November, 2017
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • SIM Dual SIM Card (Nano-SIM, dual stand-by)

Badan

  • Dimensi 149.3 x 72.8 x 7.9 mm
  • Berat 139 g

Skrin

  • Taipkan skrin sentuh kapasitif IPS LCD
  • Saiz 5.7 inci
  • Resolusi 720 x 1440 piksel, nisbah 18: 9 (kepadatan ~ 282 ppi)

Perkakasan

  • Qualcomm Snapdragon 450 SDM450 Chipset (14 nm)
  • OCTA-core 1.8 GHz Cortex-A53 CPU
  • GPU Adreno 506

Ingatan

  • RAM 4GB
  • Memori Dalaman 32 GB
  • Memori Luaran MicroSD, hingga 256GB (slot khusus)

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 16 MP
  • Mempunyai f / 2.0, 1/3 ", 1.0┬Ám, PDAF, LED flash, HDR
  • Video [dilindungi e-mel]

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 24 MP
  • F / 2.0 ciri
  • Video -

Kesalinghubungan

  • Wlan Wi-Fi 802.11 b / g / n, WiFi Direct, DLNA, hotspot
  • Bluetooth 4.2, A2DP, LE
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS, GLONASS, BDS
  • USB microUSB 2.0, USB On-The-Go

Bateri

  • Taipkan Li-Ion
  • Kapasiti tidak boleh ditanggalkan 3000 mAh
  • Pengecasan Tanpa Wayar
  • Ciri -

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 7.1 Nougat
  • Sensor cap jari (dipasang di belakang), akselerometer, jarak, kompas
  • Jack 3.5mm
  • Warna Champagne Gold, Matte Black, Energetic Blue
  • Lain - lain

Kelebihan Vivo V7

1. Kamera Depan yang layak untuk selfie

Vivo V7 Selfie Lebih Jelas

"Clearer Selfie" bukan sekadar slogan. Tagline bukan sekadar gimik untuk menarik minat penggemar selfie. Vivo memberikan bukti dengan adanya resolusi kamera depan 24 MP. Kamera ini mempunyai sensor  jarak  dan  cahaya sekitar , dan denyar LED  .

Dengan kamera 24 MP, anda boleh mengambil gambar selfie dengan hasil yang memuaskan, terutamanya melalui ciri mod Potret . Dailysocial.id menjadikan telefon bimbit ini membolehkan anda mengambil gambar selfie dengan kesan bokeh. Dan juga mereka menyebut hasil selfie menggunakan Vivo V7 kelihatan lebih hidup. Ciri Smart Beauty pada kamera depan nampaknya memberi kesan.

Kamera selfie Vivo V7 dapat menghasilkan selfie yang menakjubkan. Seperti yang dikatakan oleh GSMArena, hasil selfie menggunakan Vivo V7 dapat memperoleh foto yang jauh di atas rata-rata, mempunyai kontras yang baik, warna yang lebih terang, dan jangan ketinggalan julat dinamik foto cukup bagus. Berikut adalah contoh hasil selfie.

Hasil selfie Vivo V7

2. Kamera belakang yang berkebolehan

Tumpuan pada selfie nampaknya juga tidak menjadikan kamera belakang Vivo V7 "ditingkatkan" oleh Vivo. Kehadiran kamera belakang 16 MP yang menampilkan autofokus pengesanan fasa dan lampu kilat LED menjadikan gambarnya juga cukup bagus, seperti gambar di bawah.

Tangkapan kamera belakang Vivo V7

Hasil tangkapan kamera belakang dapat menghasilkan gambar terperinci. Warna dan julat dinamik juga sangat baik. Masih GSMArena mengatakan, warna pada foto kamera belakang cenderung jenuh tetapi masih dalam tahap yang baik. Berikut adalah gambar lain dari tangkapan kamera belakang Vivo V7.

Tangkapan kamera belakang Vivo V7

Secara keseluruhan, kamera belakang Vivo V7 berada dalam tahap yang baik. Ia tidak terlalu sempurna, tetapi cukup untuk kelas. Untuk kamera depan, tidak ada keraguan mengenainya, peminat selfie akan menyukai kamera depan HP ini. Anda boleh mengatakan hasilnya cukup kompetitif dengan kamera selfie pada Oppo F5.

3. Paparan Paparan Penuh 18: 9

Vivo V7

Skrin Vivo V7 membawa paparan skrin penuh alias skrin penuh. Layar mempunyai dimensi 5,7 inci dengan jenis skrin IPS LCD. Skrin penuh menjadikan telefon ini cukup selesa digunakan untuk menonton video. Sesungguhnya bezel atas dan bawah kelihatan masih tebal tetapi tidak terlalu mengganggu.

Skrin Vivo V7 membawa nisbah 18: 9 yang menjadikan HP kelihatan lebih memanjang. Sementara resolusi yang dibawa oleh telefon bimbit ini hanya HD +. Dengan skrin 5,7 inci tetapi membawa resolusi 720 x 1440 piksel pastinya akan membuat orang merasa bingung. Sebabnya, ini akan menjadikan piksel kelihatan lebih renggang sehingga gambarnya kelihatan pecah.

buktinya, GSMArena telah menyatakan bahawa skrin HD + 5,7 inci masih agak bagus untuk ditonton. Ketumpatan skrin HP ini adalah 282 ppi yang menurut GSMArena cukup untuk spesifikasi skrin. Oleh itu, bahagian  paparan Fullview  juga menjadi lebih bernilai.

4. Cap Jari Cepat + Akses Wajah

Pengimbas Cap Jari Kamera Vivo V7

Vivo V7 mempunyai sensor cap jari atau sensor cap jari,  sensor ini adalah tindak balas yang cukup pantas. Pengimbas sensor cap jari pada Vivo V7 berada di bahagian belakang yang mudah diakses oleh jari. Dan seperti yang telah disebutkan, proses pengimbasan sensor cap jari cukup cepat dan tepat.

Selain sensor cap jari, Vivo V7 juga dilengkapi sekuriti lain untuk membuka kunci telefon pintar sebentar, ciri Akses Wajah. Seperti namanya, anda dapat membuka skrin HP Vivo V7 dengan cepat melalui pengimbasan wajah. Walau bagaimanapun, ciri ini tidak digalakkan untuk digunakan oleh Vivo sendiri kerana masalah keselamatan. Tetapi selain itu, kehadiran fitur Akses Wajah mempunyai kelebihan tersendiri.

5. Dikelaskan sebagai Prestasi Baik

Vivo V7 dilengkapi dengan Snapdragon 450. Pada mulanya, ramai yang menyesali penggunaan Snapdragon 450 pada telefon bimbit ini. Nampaknya mereka mahukan seri Snapdragon 6 lebih banyak daripada siri 4. Tetapi, Snapdragon 450 boleh dibahaskan adalah Snapdragon seri 4 yang mempunyai prestasi yang baik.

Secara keseluruhan, prestasi Snapdragon 450 tidak mengecewakan. Prestasi yang ditawarkan oleh HP ini setara dengan tanda harga. Kenapa? Kerana Snapdragon 450 adalah siri Snapdragon 4 pertama yang dibuat dengan proses fabrikasi 14nm. Qualcomm sendiri menjanjikan prestasi HP 25% lebih baik daripada Snapdragon 435.

GSMArena menguji sejumlah permainan 3D di Vivo V7 dan hasilnya memuaskan dan dapat dinikmati untuk bermain permainan . Selain itu, ketika digunakan untuk bermain permainan, HP tidak panas. Ini kerana Snapdragon 450 dibina dengan fabrikasi 14nm yang tidak melepaskan haba berlebihan, alias output haba rendah.

Alat yang menguji Vivo V7 juga menyatakan bahawa Vivo V7 mempunyai prestasi yang baik di kelasnya. Prestasinya agak pantas dan permainan yang diklasifikasikan sebagai lancar juga dapat diandalkan. Untuk multitasking juga bagus kerana HP sudah mempunyai RAM 4 GB dan ini telah dicuba oleh Dailysocial.

Kekurangan Vivo V7

1. Badan Plastik

kelebihan dan kekurangan HP Vivo V7 Body

Harus diakui, reka bentuk badan Vivo V7 cukup menarik dan kelihatan premium. Reka bentuk badan kelihatan seperti memakai logam. Sebenarnya, VIVO V7 menggunakan reka bentuk aluminium unibody alias reka bentuk badan plastik. Salut kepada Vivo yang mampu merancang badan yang kelihatan premium. Tetapi yah bagaimanapun plastik masih badan plastik.

Adakah penggunaan badan plastik menjadi kelemahan? Untuk telefon bimbit yang diperjuangkan oleh Vivo, ia pasti menjadi kekurangannya sendiri. Cuma hari ini orang sering memakai selongsong yang pada akhirnya kebanyakan orang kadang-kadang tidak peduli dengan tubuh yang memakai reka bentuk plastik atau tidak. Tetapi bagi mereka yang peduli, tentu ini adalah nilai tolak.

2. Merakam Video yang Optimum

Vivo V7 memang mempunyai kualiti foto yang bagus, baik kamera depan maupun kamera belakang. Sayangnya, untuk rakaman video menggunakan kamera belakang terasa kurang optimum. Sebabnya adalah kerana kamera depan dan belakang Vivo V7 hanya mampu merakam video 1080p, aka Full HD.

Sekiranya Vivo V7 mempunyai sokongan untuk merakam video hingga 4K, terutama untuk kamera belakang, ia akan lebih menarik. Kerana boleh dikatakan rakaman video, Vivo V7 kurang optimum. Terutama kerana tidak ada ciri OIS atau EIS yang dapat menjadikan gambar lebih stabil.

3. Tidak ada Pengecasan Pantas

qualcomm caj cepat

Chipset Snapdragon 450 pada Vivo V7 menyokong teknologi Qualcomm Quick Charge 3.0. Ini bermaksud, telefon bimbit ini berpotensi untuk mengecas lebih pantas. Malangnya, Vivo membuang ciri ini. Mungkin untuk mengurangkan kos agar harga telefon bimbit ini tidak terlalu mahal.

Walaupun ciri pengecasan pantas kini diklasifikasikan sebagai diperlukan oleh pengguna telefon pintar. Anda pasti akan mengutamakan telefon bimbit yang mempunyai pengecasan pantas. Kerana tidak menyokong teknologi pengecasan pantas, telefon bimbit ini memerlukan masa sehingga 3 jam untuk pengecasan penuh.

4. Tidak ada NFC

nfc tidak

Mengapa NFC begitu penting? Kerana pada masa ini banyak orang menggunakan NFC dan tidak sedikit orang hari ini memerlukan telefon Android dengan fitur NFC. Malangnya, Vivo V7 tidak mempunyai ciri ini.

Sebagai perbandingan, di kelas harga yang sama, ada telefon bimbit yang sudah menyokong NFC seperti Moto G5s Plus dan Huawei Nova 2i. Sebagai tarikan lain, sangat disayangkan ketiadaan ciri NFC ini.

5. UI serupa dengan iOS

Vivo V7 membawakan Funtouch UI v3.2 berdasarkan Android 7.1.2 Nougat OS. Funtouch v3.2 sebenarnya cukup menarik. Malangnya, antara muka ini sangat serupa dengan iOS. Navigasi juga serupa dengan iOS. Sebagai jenama yang agak besar, anda harus mempunyai identiti anda sendiri jika anda menjalankan penyesuaian OS Android.

Tidak ada masalah sebenarnya mempunyai antara muka paparan yang serupa, tetapi antara muka Funtouch v3.2 mempunyai penampilan keseluruhan yang hampir sama dengan iOS. Oleh kerana itu, Vivo V7 boleh dikatakan telefon bimbit dengan OS klon dari iOS. Nilai prestij telefon bimbit ini pasti dapat dikurangkan.

Kesimpulannya

Vivo V7 adalah HP yang masih bernilai dibeli. Cuma telefon bimbit ini bukan untuk semua orang. Telefon bimbit ini sesuai untuk anda yang suka mengambil gambar diri sendiri dan sering dipamerkan di media sosial.

Anda yang sering tinggal  di Instagram atau menyiarkan  koleksi gambar selfie di Facebook sesuai untuk memiliki telefon bimbit ini. Bukan itu sahaja, anda yang gemar bermain permainan  juga boleh memilih telefon ini sebagai andalan. Prestasinya cukup berkualiti walaupun tentunya dibandingkan dengan kelas perdana HP , prestasinya masih rendah.

Demikianlah perbincangan mengenai kelebihan dan kekurangan HP Vivo V7. Semoga bermanfaat bagi anda yang mempertimbangkan untuk membeli Vivo V7. Sekiranya anda sudah berminat dan pasti membeli, anda boleh membeli Vivo V7 di sini.