10 Kelebihan dan Kekurangan HP Infinix Hot S3

Infinix Hot S3 hadir dalam julat kelas harga 1 juta dengan banyak ciri kontemporari. Kehadiran telefon bimbit ini menjadikan persaingan dengan harga 1 juta telefon bimbit semakin sengit kerana banyak vendor memang bermain di kelas ini. Maklum, pasaran khusus dalam kelas harga 1 juta memang cukup besar.

Jadi, apa yang ditawarkan oleh Infinix Hot S3 dalam kelas 1 juta? Adakah telefon bimbit ini mempunyai spesifikasi yang baik dan dapat bersaing dengan telefon bimbit lain? Untuk menjawab soalan-soalan ini, mari kita meneroka lebih lanjut mengenai kelebihan dan kekurangan Infinix Hot S3.

Terdapat 10 mata yang menjadi fokus perbincangan Infinix Hot S3.6 mata berlebihan dan kekurangan 4 mata. Tanpa berlengah lagi, mari kita rujuk perbincangan Infinix Hot S3 berikut dengan melihat dahulu spesifikasi yang ditawarkan oleh Infinix Hot S3 ini.

Spesifikasi Produk Infinix Hot S3

Infinix Hot S3

  • Keluaran: Februari, 2018
  • Skrin:  LCD IPS 5.65 inci
  • Resolusi Skrin : nisbah 720 x 1140 piksel 18: 9
  • Chipset: Qualcomm Snapdragon 430
  • CPU: Octa-core 1.4 GHz Cortex-A53
  • GPU: Adreno 505
  • Memori Dalaman: 32GB, RAM 3GB
  • Memori Luaran: microSD, hingga 128GB (khusus)
  • Kamera Belakang:  13 MP AF, Lampu Dwi-denyar
  • Kamera Depan:  20 MP FF, Lampu Dual-flash
  • Bateri: 4000 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Kelebihan Infinix Hot S3

1. Skrin IPS 18: 9

Paparan Infinix-Hot-S3

Secara amnya, telefon bimbit baru mesti mengikuti trend sedia ada yang sedang berkembang. Salah satunya ialah trend skrin 18: 9 atau trend skrin yang lebih panjang. Trend ini dijawab oleh Infinix melalui Infinix Hot S3 yang hadir dengan skrin 18: 9. Skrin membawa dimensi skrin 5.65 inci dengan resolusi HD +

Skrin Infinix Hot S3 yang mempunyai nisbah panjang tentunya mempunyai kelebihan tersendiri. Layarnya juga mempunyai paparan yang cukup tajam. Tahap kecerahan cukup baik dan masih dapat memaparkan visual yang baik di bawah sinar matahari.

Ini diungkapkan oleh Yangcanggih.com bahawa skrin HP masih bagus dan mempunyai mod Lampu Malam yang dapat membantu meminimumkan cahaya biru. Tabloidpulsa juga bersetuju bahawa ciri mengurangkan cahaya biru yang berlebihan adalah salah satu ciri sejuk.

Malangnya, menurut Tabloidpulsa, skrin HP kurang optimum. Paparan skrinnya masih agak standard dan kelihatan kurag padat. Tetapi, selain itu, skrin yang lebih memanjang cukup bagus dan mempunyai kelebihan tersendiri.

2. Buka Kunci Muka dan Cap Jari

Infinix Hot S3 dilengkapi dengan sensor cap jari. Ciri sensor cap jari pada jutaan HP tentunya merupakan perkara yang baik walaupun sekarang ia menjadi terlalu utama. Sekiranya kehadiran sensor cap jari tidak begitu mengejutkan, bagaimana dengan Face Unlock?

Nah, sistem keselamatan HP ini tidak hanya bergantung pada sensor cap jari. Anda juga boleh memanfaatkan ciri Face Unlock yang tentunya merupakan ciri yang menarik. Ciri ini biasanya terdapat pada telefon pintar kelas menengah dan atas. Kehadiran ciri ini pada HP 1 juta akan menjadi kelebihannya sendiri.

3. Hayat Bateri yang baik

Bateri penanda aras Infinix Hot S3

Dilihat dari gambar di atas, dapat dilihat bahawa Infinix Hot S3 pada ujian PCMARK bencmark mempunyai jangka hayat bateri 13 jam 29 minit. Memandangkan aktiviti hari itu biasanya 10 hingga 12 jam, hasilnya boleh dikatakan baik.

Sekiranya digunakan dalam penggunaan biasa, bateri HP ini dapat bertahan lebih lama, bahkan pada keesokan harinya. Ini tentu saja berkat kapasiti bateri 4.000 mAh yang terdapat di dalam telefon bimbit ini. Kapasiti bukan hanya sebilangan besar, tetapi juga telah membuktikan ketahanannya.

4. Kamera Selfie yang baik

Infinix Hot S3 bergantung pada selfie sebagai titik jualan utamanya. Kamera depan HP ini 20MP dengan fokus tetap. Kamera mampu menghasilkan gambar selfie berkualiti. Kualiti kamera depan HP ini sememangnya bagus kerana sesuai dengan istilah telefon bimbit ini sebagai juara selfie.

hotie infinix s3

Ubat Gaptek, Youtuber, yang sering mengulas alat, bersetuju bahawa 'pakar selfie' bukan sekadar jargon. Dia mengatakan bahawa Infinix Hot S3 adalah telefon bimbit yang mempunyai foto terbaik di kelasnya. Terbaik dalam kelas dalam julat harga telefon ini yang hanya Rp1 juta.

5. XOS Android berasaskan Oreo

Infinix Hot S3 oreo

Infinix Hot S3 membawakan antara muka paparan XOS3.0 berdasarkan Android 8.0 Oreo. Kehadiran Android Oreo di telefon bimbit ini jelas menjadi kelebihan tersendiri. Sebabnya, tidak jarang pengeluar HP lain yang tidak termasuk OS terkini. Selain itu, kehadiran XOS3.0 di telefon bimbit ini juga wajar dihargai.

XOS3.0 adalah antara muka yang agak ringan. Ciri-ciri dalam OS ini juga cukup menarik. Contohnya ialah ciri untuk menjalankan dua aplikasi sekaligus, aka split-screen . Telefon bimbit ini juga tidak mempunyai banyak bloatware sehingga tidak akan mengganggu penggunaan telefon bimbit ini.

6. Spesifikasi yang baik di kelas harga

Infinix Hot S3 berharga sekitar 1.5 juta ke atas. Dengan julat harga ini, anda boleh mendapatkan peranti dengan Snapdragon 430, HD + skrin penuh, dan kamera selfie 20 MP. Dengan spesifikasi ini setelah melihat harganya, telefon bimbit ini sebenarnya sangat berbaloi untuk dibeli dalam kelas harga 1 juta.

Kekurangan Infinix Hot S3

1. Prestasi Buruk untuk Permainan

Permainan Infinix S3 Pro

Infinix Hot S3 berharga sekitar 1.5 juta ke atas. Dengan julat harga ini, anda boleh mendapatkan peranti dengan Snapdragon 430 dan skrin penuh HD +. Spesifikasi ini sebenarnya sudah boleh diterima. Ia hanya terasa kurang menarik.

Tidak menarik kerana prestasi HP ini tidak dapat dioptimumkan untuk bermain permainan, terutama untuk permainan yang mempunyai kualiti grafik yang tinggi. Untuk bermain permainan biasa seperti Mobile Legends dan AoV, tentu saja mereka hanya boleh berjalan dengan kualiti sederhana, rata-rata.

Sekiranya mengikut Ubat Gaptek, prestasi HP sebenarnya tidak buruk. Cuma pada harga kelas Rp1 juta, ada telefon lain yang membawa Snapdragon 450. Jelas prestasi Snapdragon 450 lebih baik daripada Snapdragon 430.

Selain itu, kita harus menghargai Infinix kerana sekarang telefon bimbit sudah menggunakan chipset Snapdragon. Sebelum ini, Infinix terkenal sebagai pengeluar yang sering melahirkan telefon bimbit dengan chipset MediaTek.

2. Kamera Belakang Tidak Sempurna

Kamera Infinix Hot S3

Kamera belakang Infinix Hot S3 hadir dengan resolusi 16 MP dengan ciri lampu kilat berganda. Kamera ini berukuran cukup besar untuk menunjukkan bahawa gambarnya pasti bagus. Malangnya, nombor MP sering tidak mempengaruhi kualiti foto. Hasil dari kamera belakang Infinix Hot S3 bukanlah yang terbaik. Tidak buruk sebenarnya tetapi bukan yang terbaik.

Sekiranya mengikut Ubat Gaptek, rentang dinamis, ketajaman, dan ketepuan warna kamera belakang Infinix Hot S3 hampir tidak cukup. Hasil kamera juga agak sukar apabila digunakan dalam keadaan cahaya rendah. Jika dibandingkan dengan kamera utama Xiaomi Redmi 5A, kualiti kamera ini jauh ketinggalan. Kamera utama Xiaomi Redmi 5A mampu menghasilkan kualiti gambar yang lebih baik. Walaupun harganya lebih murah.

4. Badan yang terasa lebih tebal

Badan Infinix-Hot-S3

Kelemahan lain dari Infinix Hot S3 adalah bahagian badan. Badan telefon ini terasa besar atau terlalu tebal. Walaupun telefon ini membawa dimensi nisbah 18: 9 yang seharusnya dapat menjadikan badan telefon menjadi lebih langsing. Faktor reka bentuk badan tebal ini adalah kelemahan lain dari Infinix Hot S3.

Kesimpulannya

Infinix Hot S3 bukanlah telefon yang cukup menarik untuk semua orang. Sebaliknya, telefon ini lebih disasarkan kepada pengguna yang lebih tersegmentasi, iaitu pencinta selfie. Selebihnya, telefon ini hanyalah telefon bimbit biasa. Prestasi telefon ini masih agak standard dan pada kelas harga yang sama, ada yang lebih baik.

Perkara yang sama berlaku di sektor kamera utama. Kamera utama telefon ini bukanlah yang terbaik di kelasnya. Persaingan ketat telefon bimbit dengan harga kelas Rp1 juta menjadikan telefon ini menjadi kurang menarik untuk dilihat. Tetapi sekali lagi, terutamanya untuk pencinta selfie, tidak ada salahnya melirik telefon ini. Ingin membeli telefon bimbit ini? Beli di sini.