10 Aplikasi Pencetakan Foto Terbaik yang Mudah Digunakan

Dengan kamera digital dan pencetak, anda sudah dapat mencetak foto hebat dengan pelbagai ukuran. Jadi, anda tidak perlu repot lagi untuk pergi ke perkhidmatan mencetak foto, kerana anda boleh bergantung pada perisian percetakan foto yang dirancang khusus untuk dapat menyunting foto sebelum mencetak dengan pencetak.

Berikut ini adalah 10 aplikasi pencetakan foto yang dapat digunakan untuk mengedit foto, mengatur file foto yang akan dicetak, dan menjimatkan masa dalam proses pencetakan. Apa benda itu? Inilah ulasan penuh.

10 Aplikasi Percetakan Foto Ringkas Terbaik

1. Apple iPhoto

Apple iPhoto

Aplikasi pencetakan foto ini anda dapat dengan segera apabila anda membeli output komputer Apple. Walau bagaimanapun, anda juga boleh membeli Apple iPhoto ini secara berasingan. iPhoto adalah program yang sangat berguna, mudah digunakan, dan berharga dengan harga yang cukup berpatutan.

Dengan iPhoto, anda dapat secara langsung menyesuaikan tetapan foto anda secara automatik, menyesuaikan foto dalam buku flip, dan bahkan menampilkan resolusi foto terbaik sehingga dapat dicetak dengan baik kemudian. Hampir semua ciri dan kelebihan yang ditawarkan oleh iPhoto sangat berguna bagi anda yang ingin mencetak foto melalui pencetak.

2. Picasa

Aplikasi percetakan foto Picasa

Bercakap mengenai aplikasi berbayar untuk mencetak foto, Picasa hadir sebagai perisian percetakan foto yang boleh dimuat turun secara percuma. Walau bagaimanapun, Picasa hanya dapat berfungsi dengan baik pada peranti yang menggunakan sistem operasi Windows.

Aplikasi ini menawarkan kelebihan dalam bentuk kemudahan dalam menyunting dan mengurus foto. Setelah selesai mengedit foto, segera buat album foto peribadi anda melalui aplikasi ini. Kemudian, foto-foto dalam album ini dapat dilihat dalam talian oleh rakan dan keluarga anda.

3. IrfanView

IrfanView

IrfanView juga merupakan aplikasi gratis yang dirancang khusus untuk peranti yang menjalankan sistem operasi Windows. Anda boleh menggunakan IrfanView untuk tujuan peribadi yang tidak diketahui oleh orang lain, seperti ketika anda ingin memanipulasi foto keluarga.

Dengan aplikasi ini, anda dapat melakukan penyuntingan sederhana dengan beberapa pilihan pilihan yang disediakan oleh aplikasi ini. Sekarang, untuk dapat mencetak foto yang telah diedit oleh IrfanView, pastikan pencetak anda mempunyai cukup dakwat untuk mencetak foto.

4. PIXLR

PIXLR

Sekiranya anda mahukan aplikasi pencetakan foto yang dapat digunakan pada berbagai perangkat, maka pilihan yang tepat untuk memuat turun PIXLR. Kerana aplikasi yang satu ini dapat Anda gunakan secara dalam talian, di luar talian dengan memuat turun perisian pada PC berbasis Mac atau Windows, bahkan dapat digunakan pada telefon pintar Android.

Perkara yang baik adalah, anda tidak perlu mempunyai  kemahiran  menyunting foto khas kerana PIXLR mempunyai ciri penyuntingan foto yang ringkas dan praktikal. Sekiranya anda telah mengeditnya, anda boleh mencetaknya secara langsung menggunakan PIXLR.

5. Ulead PhotoImpact

Ulead PhotoImpact

Salah satu aplikasi seperti itu yang dijual dengan harga murah adalah Ulead PhotoImpact, di mana aplikasi ini menawarkan ciri-ciri yang lebih baik untuk pengguna yang profesional dalam hal menyunting foto sebelum mencetak.

Mengapa anda memerlukan Ulead PhotoImpact untuk mencetak gambar atau foto pada pencetak? Kerana aplikasi pintar yang satu ini dapat membuat kad ucapan yang disertakan dengan foto anda. Dengan aplikasi ini, foto yang akan dicetak pada pencetak akan menjadi lebih baik.

6. Lanskap Foto

pemandangan gambar

Pada mulanya, PhotoScape hanya terhad pada aplikasi penyuntingan foto. Namun, seiring dengan perkembangan zaman dan semua fitur PhotoScape, aplikasi ini dapat masuk ke dalam salah satu aplikasi pencetakan foto terbaik di PC.

Aplikasi yang dikembangkan oleh Korea dapat mencetak foto sesuai dengan resolusi dan pilihan kertas yang diinginkan. Selain mencetak, tentunya anda dapat mengedit foto terlebih dahulu kerana memang dari awal PhotoScape mempunyai fitur untuk menyunting foto. Selepas itu, anda boleh mencetak foto. Mudah,  bukan ?

7. ArcSoft

arcsoft

Bagi anda yang menggunakan PC / komputer riba dengan OS Windows dan ingin mencetak foto dengan pelbagai saiz, anda boleh  memuat turun  aplikasi ArcSoft. Perhatikan, aplikasi ini dapat mencetak foto dengan ukuran 2 × 3, 3 × 4, 4 × 6, 1R, 2R, 3R, 4R, 5R, 6R, 8R hingga 8R +. Bukan itu sahaja, ArcSoft juga direka dengan antara muka yang mudah difahami.

Cara menggunakannya juga mudah, Anda hanya perlu memilih foto yang ingin dicetak, kemudian pilih  tata letak  untuk mencetak dan mencetak secara langsung  Menariknya dari ArcSoft, anda boleh mengedit foto sebelum mencetak, sama ada mencerahkan warna foto, atau menambahkan teks. Dan yang paling penting, anda boleh memuat turun  perisian  ini secara percuma di sini.

8. Elemen Adobe Photoshop

dobe Photoshop Elements

Sebilangan pengguna biasa mungkin mengalami sedikit kesukaran ketika cuba mengedit foto yang akan dicetak dengan bergantung pada siri Photoshop CS. Walau bagaimanapun, kini Adobe Photoshop Elements hadir dengan ciri-ciri yang cukup lengkap dan antara muka ringkas yang menjadikan pemula dapat mengedit foto menggunakan aplikasi ini dengan lebih mudah.

Adobe Photoshop Elements tersedia untuk Mac dan Windows. Proses penyuntingan dan komposisi foto menjadi lebih mudah dengan bantuan aplikasi ini. Pengguna juga mempunyai kawalan untuk memilih resolusi foto dan anda dapat menghasilkan foto berkualiti tinggi hanya dengan menggunakan Adobe Photoshop Elements. Dengan aplikasi ini, anda dapat mencetak foto pada kertas jenis glossy dan matte .

9. Cat.NET

Cat.NET

Paint.NET adalah perisian percuma yang dana menggunakan sumbangan sukarela dari setiap pengguna yang merasa puas dan menghargai keberadaan aplikasi ini. Paint.NET hanya dapat dijalankan pada sistem operasi Windows, tetapi ciri-ciri yang ditawarkan oleh aplikasi penyuntingan sebelum mencetak foto cukup memuaskan.

Terdapat ciri pembatalan yang tidak terhad untuk membetulkan hasil penyuntingan yang dirasakan tidak sesuai. Paint.NET sengaja dibuat untuk pemula, tetapi tidak menolak kemungkinan aplikasi ini juga dapat digunakan oleh para profesional. Paint.NET adalah aplikasi pencetakan foto yang sangat baik ketika anda ingin mencetak menggunakan kertas matte atau berkilat .

10. GIMP

GIMP

Di kedudukan terakhir terdapat GIMP atau juga dikenali sebagai Program Manipulasi Imej GNU. Aplikasi percuma ini dapat berfungsi pada hampir semua sistem operasi yang tersedia pada masa ini.

Dari segi fungsinya, GIMP menawarkan prestasi dan ciri yang sama seperti Adobe Photoshop. Dengan kata lain, GIMP adalah aplikasi yang menyediakan banyak ciri dan pilihan menarik untuk diedit. Dengan GIMP, anda dapat mengembangkan kreativiti anda dengan menghasilkan album foto dengan reka bentuk yang lebih menarik daripada reka bentuk standard yang disediakan oleh GIMP.

Mengapa foto perlu diedit dengan aplikasi cetak foto sebelum mencetak menggunakan pencetak? Kerana pengeditan ini akan meningkatkan resolusi foto atau hanya memanipulasi kekurangan pada foto sehingga hasil foto yang kemudian keluar dari pencetak akan terlihat lebih baik dan mengagumkan.

Selain daripada sepuluh aplikasi di atas, kami juga mempunyai beberapa cadangan aplikasi yang baik untuk mencetak foto. Berikut ini adalah maklumat lengkap mengenai aplikasi cadangan untuk mencetak foto.

11. Selesaikan gambar

Selesai gambar

Walaupun anda hanya boleh mencuba Foto Selesai secara percuma hanya dalam 30 hari, anda pasti akan menyedari bahawa Foto Selesai adalah aplikasi yang patut dibeli. Walaupun harganya agak mahal untuk ukuran aplikasi penyuntingan sebelum mencetak foto, tetapi Photo Finish menawarkan kualiti penyuntingan yang sangat profesional.

Letakkan foto dalam komposisi untuk dicetak. Hasil penyuntingan yang diperoleh dari Foto Selesai ini akan kelihatan sangat profesional. Adakah anda juga berminat untuk mencuba percubaan dan membeli aplikasi Photo Finish?

12. Roxio PhotoSuite

Roxio PhotoSuite

Sama seperti beberapa aplikasi pencetakan foto yang telah kami sebutkan sebelumnya, Roxio PhotoSuite saat ini hanya tersedia untuk peranti yang menggunakan sistem operasi Windows. Ini bermakna anda tidak boleh menggunakannya pada peranti Mac atau Linux.

Walau bagaimanapun, Roxio PhotoSuite adalah pelbagai ciri, yang memberi anda banyak pilihan ketika mengedit foto yang ingin dicetak. Anda boleh memanipulasi foto sebelum mencetak untuk menghasilkan foto terbaik semasa keluar dari pencetak. Anda juga boleh menjadikan foto ini sebagai penutup kalendar anda dan juga membakar album foto anda ke DVD.

13. Serif PhotoPlus

Serif PhotoPlus

Salah satu aplikasi percetakan foto terbaik dalam senarai ini dan boleh dimuat turun secara percuma. Serif PhotoPlus menawarkan kemampuan untuk mengedit foto dan membuatnya kelihatan lebih hebat daripada foto yang sebelum diedit.

Anda juga dapat berkongsi foto dengan rakan menggunakan Serif Photo Plus. Buat masa ini aplikasi hanya tersedia di saluran Window. Ini adalah aplikasi mesra pengguna yang menyediakan setiap pengguna, sama ada pemula atau profesional.

Sayangnya, masih banyak orang yang merasa tidak perlu menggunakan aplikasi khas untuk menyunting sebelum mencetak foto melalui pencetak. Hasilnya, foto yang keluar dari pencetak gambar tersebut kelihatan pecah dan kabur. Oleh itu, pertimbangkan sekali lagi untuk menggunakan aplikasi khas seperti di atas untuk mendapatkan foto yang lebih baik.