ZenBook 14 UX434, Komputer Riba 14-inci Paling Kompak dengan ScreenPad 2.0

Sejak penubuhannya, ZenBook adalah siri komputer riba yang paling ringan, cantik dan elegan yang dimiliki ASUS, tetapi ia tetap menekankan prestasi. ZenBook terbaru, ZenBook 13 UX334, ZenBook 14 UX434 dan ZenBook 15 UX534 menghadirkan era baru untuk komputer riba yang " padat ", nipis, dan ringan dengan bingkai paparan NanoEdge nipis di semua sisi.

Paparan NanoEdge dengan dimensi komputer riba " padat ", menjadikan siri ZenBook terbaru sebagai komputer riba yang paling padat di segmennya. Sebagai contoh, ZenBook 13 boleh dikatakan lebih kecil daripada selembar kertas A4. Sementara ZenBook 14 mempunyai ukuran yang lebih kecil daripada ukuran komputer riba 13 inci pada umumnya. ZenBook 15 mempunyai dimensi yang serupa dengan komputer riba ultra 14 inci sementara skrinnya 15.6 inci.

Berbanding dengan ZenBook 13, 14 dan 15 yang dilancarkan pada awal 2019, versi terbaru ZenBook klasik kini dilengkapi dengan ScreenPad. Ciri ini merupakan terobosan terbaru ASUS untuk kawasan touchpad, yang biasanya merupakan satu-satunya teknologi. Sebagai ilustrasi, dalam siri ZenBook yang lalu, kawasan pad sentuh sudah menggunakan fitur NumberPad.

 ZenBook 14 UX434

ZenBook 14 UX434 yang akan kita bincangkan adalah contoh. Ia meningkatkan pengalaman menggunakan komputer riba tradisional dengan menambahkan skrin kedua yang dapat meningkatkan produktiviti dan mod penggunaan yang sangat luas. Antaramuka intuitif, mirip dengan yang ditawarkan oleh telefon pintar, memungkinkan banyak tugas dilakukan dalam multitasking .

Dari segi prestasi, ZenBook terbaru diperkuat oleh CPU Intel Core generasi ke-10 terbaru, mulai dari Core i5 hingga Core i7 yang kuat. Jangan berhenti di situ, ZenBook 14 UX434 juga dilengkapi dengan penggunaan grafik hingga Nvidia GeForce MX250, serta penyimpanan cepat berasaskan SSD dan pelepasan sehingga kapasiti 1TB.

Menariknya, semua model ZenBook terbaru, termasuk ZenBook 14 UX434 telah lulus ujian berat dan mendapat sijil kelas ketenteraan (MIL-STD-810G) untuk kebolehpercayaan yang tinggi. Ujian seperti beroperasi pada ketinggian, suhu dan kelembapan yang melampau, serta ujian untuk kejutan, perlanggaran atau jatuh telah dilakukan.

Bukan hanya keselamatan fizikal, barisan produk di atas juga menyokong modul TPM 2.0 untuk keselamatan peringkat perusahaan yang memudahkan pengurus IT untuk memberikan pengesahan yang selamat kepada pengguna, dan pada masa yang sama memberikan akses jarak jauh melalui rangkaian intranet syarikat.

Reka Bentuk Paparan NanoEdge Empat Sisi

Direka untuk menyediakan kawasan seluas mungkin dalam bentuk fizikal minimum, ASUS memilih untuk menggunakan reka bentuk NanoEdge yang kini diterapkan di semua sisi layar. Dia akan menjadikan visual lebih memuaskan.

Bezel ultra-tipis hanya mempunyai ketebalan 2.8 hingga 3 milimeter di kawasan sisi, 3.3 hingga 4.5 milimeter di bahagian bawah, dan hanya 5.9 hingga 6.4 milimeter di bahagian atas sehingga masih dapat meletakkan kamera web. Dan kesannya luar biasa. Ia seperti kolam renang tanpa infiniti atau kolam infiniti untuk merosakkan mata penggunanya dengan nisbah skrin ke badan mencapai 95 persen.

Sebagai ilustrasi, bezel dalam paparan LCD biasanya menyembunyikan banyak komponen penting seperti modul kamera dan sejumlah litar yang berkaitan dengan skrin. Sekiranya kita membezakannya, kita dapat melihat bahawa secara dalaman, ASUS telah menggunakan kaedah untuk membelokkan dan menyusun semula papan litar skrin yang dimaksudkan untuk menjadikan bezel lebih tipis. Begitu juga untuk reka bentuk kamera.

Empat sisi Tanpa Bingkai

Hasilnya, ZenBook 13, 14 dan 15 boleh lebih padat daripada komputer riba lain berukuran 13, 14 dan 15 inci. ZenBook 13 juga 14.3 peratus lebih ringkas daripada ZenBook 13 generasi sebelumnya, siri UX331, dan hingga 25 peratus lebih kecil daripada ZenBook UX330 yang hadir pada tahun 2016. Sebenarnya, pada masa itu, ZenBook UX330 dianggap sangat ringkas.

Dengan paparan NanoEdge di keempat-empat sisi, ASUS memutuskan untuk menyimpan kamera web di tempat yang biasa. Sebabnya, dari tinjauan yang dilakukan secara dalaman, sekitar 76 peratus pengguna komputer riba masih menggunakan kamera web, sekurang-kurangnya sebulan sekali.

Di samping itu, tidak seperti pengeluar lain yang kadang-kadang meletakkan kamera web di bahagian bawah skrin sehingga bezel atas skrin dapat dibuat tipis, ASUS masih meletakkan kamera web di bahagian atas kamera kerana 80 peratus pengguna lebih suka penempatan di posisi ini.

Kamera web Ultrathin baru ZenBook 13, 14 dan 15 juga menggunakan modul ultra tipis. Namun, dia telah menggunakan empat elemen lensa untuk memberikan gambar yang lebih tajam dan mengurangkan kebisingan. Selain itu, kamera Infra Red juga memiliki kemampuan untuk "melihat" dalam gelap sehingga pengesanan wajah untuk log masuk dengan Windows Hello dapat dilakukan dengan lebih cepat. Walaupun di ruang redup, waktu bangun tidur hingga masuk, hanya memerlukan beberapa saat.

kamera web ultrathin

Siri ZenBook ini juga menggunakan engsel khas ASUS, ErgoLift Hinge, yang direka untuk mengangkat papan kekunci secara automatik untuk memberikan lebih banyak keselesaan ketika menaip. Tetapi bukan hanya itu, sudut kecondongan tertentu yang dibuat juga berjaya meningkatkan kualiti penyejukan dan juga prestasi audio.

Touchpad pintar, ScreenPad 2.0

Skrin Zenbook UX 434

Dikuatkan oleh perisian terkini, ScreenXpert, ScreenPad 2.0 kini menggunakan paparan skrin sentuh yang lebih luas 5,65 inci, yang menawarkan banyak ciri dan kelebihan. Skrin kedua yang interaktif ini dapat meningkatkan produktiviti, sehingga memungkinkan pengguna mempunyai aliran kerja yang lebih efisien.

ScreenPad 2.0 merangkumi sebilangan alat yang sangat berguna. Sebagai contoh, Kekunci Pantas yang membolehkan automasi penaip papan kekunci kompleks cukup dengan satu sentuhan, pengenalan tulisan tangan untuk input semula jadi, atau sebagai kunci angka, untuk input data yang lebih cepat.

Antara muka seperti telefon pintar yang telah diperbaiki kini lebih mudah digunakan berbanding dengan ScreenPad generasi sebelumnya dalam siri ZenBook Pro sebelumnya. Pembangun aplikasi pihak ketiga juga dapat menggunakan ASUS API untuk mengoptimumkan perisian dan pengalaman mereka menggunakan aplikasi di ScreenPad.

Bukan itu sahaja, dari sisi perkakasan, ScreenPad 2.0 juga kini lebih menjimatkan tenaga daripada versi sebelumnya. Ini menjadikan bateri laptop aktif lebih lama, walaupun ScreenPad terus digunakan.

SkrinPad 2.0

Sekarang, anda juga boleh bekerja di skrin utama sambil menggunakan ScreenPad untuk mencari rujukan atau aplikasi lain. Dengan skrin yang lebih luas, anda dapat memberi tumpuan lebih kepada menyelesaikan kerja.

Fungsi baru di ScreenPad memungkinkan kedua-dua skrin berfungsi dengan lancar dengan aplikasi adaptif, antara muka sentuhan yang lebih baik, peranti yang berguna, dan pengurusan aplikasi yang lebih baik.

Bukan hanya aplikasi, kecekapan tenaga juga dioptimumkan dengan lebih baik. Kecekapan tenaga di ScreenPad 2.0 mengurangkan tahap kekurangan bateri komputer riba. Oleh itu, pengguna tidak perlu bimbang kehabisan tenaga sambil menikmati kelebihan ScreenPad semasa dalam perjalanan. Ketika tidak digunakan, ScreenPad 2.0 memasuki mod penjimatan bateri secara automatik ketika tidak digunakan.

Komponen Berprestasi Tinggi

Zenbook UX 434

ZenBook baru diciptakan untuk membawa prestasi tinggi bersama dengan mobiliti. Ia telah diperkuat oleh pemproses Intel Core generasi ke-10 terkini dan pilihan grafik yang berkemampuan hingga Nvidia GeForce MX250 untuk model UX334 dan UX434 dan Nvidia GeForce GTX 1650 yang dikuasakan untuk siri ZenBook 15 UX534.

Keseluruhan siri klasik ZenBook baru juga menggunakan media penyimpanan pantas berasaskan PCIe SSD dengan kapasiti hingga 1TB dan RAM DDR4 hingga kapasiti 16GB. Maksudnya, dari sudut teknis, ZenBook sangat sesuai untuk membuat dokumen yang rumit, menyusun data, mengubah gambar, mengedit video, atau berehat ketika bermain permainan. Bukan hanya melakukan pelbagai pekerjaan dengan lebih banyak, peranti ini juga dapat membuat kita melakukannya dengan lebih cepat.

Bagi pekerja profesional, tetap berhubung dengan Internet pada kelajuan tertinggi mungkin sangat penting. ZenBook 13, 14, 15 terbaru telah menggunakan WiFi gigabit yang dilengkapi dengan ASUS Wi-Fi Master untuk muat turun yang sangat pantas dan streaming yang lancar pada jarak yang lebih jauh dan sambungan yang lebih stabil.

ZenBook terbaru juga memberi kebebasan kepada pengguna untuk bekerja seharian tanpa perlu mengisi semula. Secara teorinya, ia dapat menawarkan kemampuan bateri hingga 13.2 jam untuk ZenBook 13, 12.3 jam untuk ZenBook 14 dan 14.9 jam untuk ZenBook 15.

Spesifikasi ZenBook 14 UX434

Berikut adalah spesifikasi teknikal ZenBook UX434:

  • Pemproses: Prosesor Intel® Core ™ i5-10210U 1.6GHz (Cache 6M, hingga 4.1 GHz)
  • Sistem Operasi: Windows 10
  • Memori: Memori onboard SDRAM 8GB
  • Storan: 1TB PCIe® Gen3 x4 SSD
  • Paparan: 14.0 ″ (16: 9) FHD LED-backlit (1920 × 1080) 60Hz Glare Panel dengan 72% NTSC dengan sudut pandangan 178 ° lebar, 5.65 "FHD + (2160 x 1080) Paparan IPS Super, 178 ˚ teknologi pandangan lebar . Dilapisi kaca untuk cap jari dan tahan noda, teknologi Precision touchpad (PTP) menyokong gerakan pintar sehingga empat jari
  • Kad Grafik: NVIDIA® GeForce® MX250 dengan 2GB GDDR5 VRAM
  • Input / Output: 1x Type-C USB 3.1 (Gen 2), 1x Type-A USB 3.1 (Gen 2), 1x Type-A USB2.0, 1x HDMI, 1x micro SD card, 1x audio jack combo
  • Kamera: Kamera IR
  • Kesambungan : Wi-Fi Bersepadu 5 802.11 ac, Bluetooth® 5.0
  • Audio: Pembesar suara Stereo 1W terbina dalam Harman Kardon dengan Mikrofon, Menyokong Windows 10 Cortana dengan Suara
  • Bateri: Bateri Polimer 50Wh 3-Sel, hayat bateri sehingga 12 jam
  • Dimensi: 319 x 199 x 16.9 mm (WxDxH)
  • Berat: 1.26 kg
  • Harga: Bermula dari Rp 19,299,000
  • Waranti: Waranti global 2 tahun

Persembahan Zenbook 14 UX 434Dari segi spesifikasi, pemproses Intel Core generasi ke-10 adalah cip dengan seni bina mikro terkini yang menawarkan peningkatan prestasi sambil meningkatkan kecekapan tenaga dan suhu operasi. Berikut adalah keputusan ujian prestasi komputer riba yang berkenaan:

Persembahan Zenbook 14 UX 434

Persembahan Zenbook 14 UX 434

Untuk grafik, Nvidia GeForce MX250 adalah GPU hebat yang dibina dengan seni bina Nvidia Pascal dan mampu menawarkan prestasi kelas desktop pada komputer riba.

Persembahan Zenbook 14 UX 434

Persembahan Zenbook 14 UX 434

Dengan memori video khusus, Nvidia GeForce MX250 menawarkan prestasi sehingga 3.5 kali lebih pantas daripada cip grafik bersepadu dengan memori bersama. Maksudnya, apa sahaja tugas grafik yang dilakukan, sama ada penyuntingan video atau penyuntingan foto, ZenBook 14 UX434FLC akan dapat memberikan prestasi yang diperlukan.

Digunakan untuk bermain permainan? Ia boleh. Tetapi sudah tentu jangan menyangka prestasi yang diperoleh akan menyamai prestasi yang ditawarkan oleh siri komputer riba TUF Gaming terutamanya siri ROG.

Dari segi media storan, SSD berkelajuan tinggi dengan antara muka PCIe 3.0 x4 dapat menawarkan prestasi yang sangat pantas. Dari ujian yang telah kami laksanakan, kepantasan penulisan dapat mencapai melebihi 3GBps dan 2GBps. Ini tentunya menjadikan komputer riba dapat menyelesaikan boot dengan sangat cepat dan memuatkan aplikasi dengan sangat cepat.

Persembahan Zenbook 14 UX 434

Bagaimana dengan prestasi bateri? Melalui aplikasi PCMark 10 yang mensimulasikan kerja pejabat moden, alias mensimulasikan komputer riba untuk menjalankan aplikasi pejabat setiap hari, kami melakukan pengujian.

Persembahan Zenbook 14 UX 434

Nampaknya, dari keadaan bateri terisi penuh, dengan tetapan mod kecerahan dan prestasi lalai, komputer riba dapat berfungsi selama 8 jam dan 21 minit sehingga bateri tersisa 3 persen. Tentunya ini sangat mencukupi bagi mereka yang bekerja di pejabat, selama 8 jam sehari atau bekerja dalam perjalanan.

Jangan risau semasa bekerja tanpa wayar. Komputer riba ini menyokong Wi-Fi kelas Gigabit dan dilengkapi dengan teknologi yang disebut ASUS Wi-Fi Master. Pengguna dapat menikmati pemindahan data berkelajuan tinggi dan streaming data secara stabil dari jarak yang lebih jauh.

Teknologi eksklusif ini menawarkan kelajuan hingga 12 kali lebih pantas, menyokong MU-MIMO dual-band 802.11ac dengan kelajuan sehingga 1,734Mbps. Maksudnya, pengguna dapat menstrim video FullHD dari YouTube, misalnya, dari jarak hingga 300 meter atau lebih. Dan jika anda menggunakan peranti USB 3, yang boleh menyebabkan gangguan, streaming YouTube masih dapat dilakukan dengan lancar hingga 225 meter dari penghala, atau 65 meter lebih jauh dari komputer riba biasa yang tidak mempunyai fitur Master Wi-Fi.

Dari sisi audio, pensijilan Harman Kardon adalah jaminan kualiti. Lebih-lebih lagi, pasukan pakar ASUS Golden Ear juga telah melakukan penalaan khas sehingga suara yang dihasilkan sangat maksimum untuk pelbagai kandungan. Kelantangan maksimum dapat diatur tanpa mengorbankan kualiti suara pada masa yang sama, kesan sekeliling akan lebih ketara berbanding dengan komputer riba lain yang mempunyai ukuran yang sama.

Kesimpulannya

Sebagai komputer riba klasik ultra mudah alih, ZenBook 14 UX434 memberikan peningkatan yang ketara berbanding dengan generasi sebelumnya ZenBook 14 UX433 yang hadir pada awal tahun 2019. Prestasi yang lebih baik dengan pemproses Intel Core generasi ke-10 terkini, grafik yang lebih baik berdasarkan Nvidia GeForce MX250, dan penggunaan SSD yang sangat pantas, adalah kelebihan utama.

SkrinPad 2.0

Kehadiran ScreenPad 2.0, menggantikan NumberPad, adalah satu kejayaan lagi. Kini pengguna dapat bekerja lebih produktif dengan skrin kedua yang dapat digunakan untuk pelbagai keperluan. Bukan hanya untuk bekerja, hiburan akan lebih menyeronokkan dengan skrin resolusi Super IPS FullHD + tambahan.