Ulasan mengenai ASUS Zenbook Pro Duo, Laptop dengan Dua Skrin

Keperluan untuk komputer riba yang menyokong untuk menyokong produktiviti tidak lagi dapat dielakkan. Terutama di era ketika banyak orang dapat membuat kandungan mereka sendiri, komputer riba sangat diperlukan. Sudah tentu bukan komputer riba yang dipilih, tetapi mestilah komputer riba yang dapat menjalankan tugas pengkomputeran dengan betul.

Mengapa ia mesti menjadi komputer riba? Bukan sekadar membina PC? Kerana ada orang yang mempunyai mobiliti tinggi tetapi memerlukan komputer riba dengan prestasi yang cepat dan memenuhi pelbagai tugas berat. Ini boleh didapati di ASUS Zenbook Pro Duo.

Komputer riba ini dipersembahkan sebagai komputer riba untuk menyokong produktiviti profesional. Seperti untuk pereka, penyunting video, atau arkitek. Sudah tentu tidak lupa juga kepada penciptanya.

Oleh kerana keperluan pengkomputeran profesional ini tinggi, tentunya spesifikasi dan prestasi yang ditawarkan oleh ASUS Zenbook Pro Duo cukup tinggi. Jelas sekali harga komputer riba ini juga tinggi.

Jadi, apa perincian komputer riba ini? Untuk mengetahuinya, anda boleh membaca ulasan ASUS Zenbook Pro Duo dalam bentuk tulisan yang disajikan di bawah. Atau anda juga boleh membaca ulasan ASUS Zenbook Pro Duo dalam format video berikut. 

Spesifikasi ASUS Zenbook Pro Duo

Asus Zenbook Pro Duo

  • Skrin: 15.6 "OLED 4K (3840 x 2160) 16: 9 bezel sentuhan 5 mm dengan nisbah skrin-ke-badan 89% teknologi pandangan lebar 178 ° 100% DCI-P3 dan 14" 4K (3840 x 1100) skrin sentuh Paparan teknologi paparan lebar 178˚
  • Pemproses: Intel Core i9-9980HK 2.4GHz octa-core Turbo Boost (sehingga 5.0GHz) cache 16MB
  • Kad Grafik: Nvidia GeForce RTX 2060 6GB DDR6 VRAM

  • RAM: 32GB 2666MHz DDR4
  • Penyimpanan: 1TB PCIe® Gen3 x4 Intel® Optane ™ Memory H10
  • Kesambungan: Intel Wi-Fi 6 dengan prestasi Gig + (802.11ax) ,  Bluetooth® 5.0
  • Pelabuhan:   1 x Thunderbolt ™ USB-C ™ (hingga 40Gbps dan DisplayPort), 2 x USB 3.1 Gen 2 Type-A (hingga 10Gbps), 1 x Standard HDMI 2.0, 1 x bicu kombo Audio, 1 x DC-in
  • Bateri : Pek Bateri Li-Polimer Boleh Diisi Semula 71Wh 8-sel

Rekaan

ASUS ZENBOOK PRO DUO

ASUS Zenbook Pro adalah komputer riba yang mempunyai reka bentuk premium. Dibina dengan pembinaan aluminium penuh yang kukuh dan kukuh, komputer riba ini menawarkan pengalaman yang menyenangkan ketika memegangnya. Lebih-lebih lagi, permukaan depan komputer riba ini kelihatan mewah.

Peletakan logo ASUS di tepi kanan memberikan kesan yang unik dan berbeza. Ini menjelaskan bahawa reka bentuk komputer riba ini terasa premium. Lebih-lebih lagi, logo ASUS ini kelihatan seperti pusat tekstur cahaya yang mengelilingi permukaan komputer riba ini. 

Jelas dengan pembinaan yang kukuh menjadikan komputer riba ini bukan komputer riba timah. Kualiti membina  komputer riba ini sangat baik. Lebih-lebih lagi, ZenBook Pro Duo memenuhi piawaian ketenteraan MIL-STD 810G, yang bermaksud komputer riba ini benar-benar kukuh.

Bentuk komputer riba ini, jika diperiksa dari tepi, membentuk trapezoid. Ini memberikan kesan yang berbeza daripada kebanyakan komputer riba. Reka bentuk trapezoid ini menjelaskan satu perkara, komputer riba ini lebar di bahagian atas tetapi sedikit dipendekkan ke bahagian bawah. Contohnya dalam gambar di bawah.

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Dilihat pada gambar di atas, komputer riba ini benar-benar menawarkan reka bentuk trapezoid. Dilihat di sebelah kiri komputer riba ini terdapat satu port USB 3.1 Type-A Gen 2, jack audio lubang, dan  port  Thunderbolt.

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Di sebelah lagi, terdapat satu  port  untuk kuasa,  satu HDMI port  dan  USB 3.1 Gen 2 Jenis-A port . Di sebelahnya adalah ruang untuk pengudaraan udara. Perkara yang sama juga berlaku di sisi lain. Pengudaraan ini jelas memberi ruang kepada komputer riba untuk menghilangkan haba dengan betul.

Lalu, di mana pembesar suara? Bahagian pembesar suara terletak di dua sisi pada bahagian pepenjuru yang mengarah ke bawah. Pembesar suara ini menghasilkan bunyi yang cukup baik dan senang didengar. Suara yang dihasilkan benar-benar bagus dan premium. Sememangnya, kerana pembesar suara di komputer riba ini sudah menggunakan teknologi pembesar suara Harman Kardon.

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Sekarang mari kita buka komputer riba ini. Membuka komputer riba ini boleh menggunakan sebelah tangan walaupun tentunya lebih selesa menggunakan dua tangan. H Inge komputer riba ini agak kukuh dan tidak merasa kosong bila dibuka. Engsel  ini tidak sampai 180 darjah tetapi boleh dipasang secara menyerong. 

Semasa komputer riba dibuka, bahagian bawah komputer riba akan naik sedikit yang akan memberikan pengalaman menaip yang selesa. Teknologi yang sering disebut ASUS sebagai Ergolift. 

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Bercakap mengenai menaip, komputer riba ini menawarkan papan kekunci yang cukup selesa digunakan. Cuma kedudukan menaip harus agak mundur kerana kedudukannya lebih maju jika dibandingkan dengan komputer riba yang lain secara umum. Papan kekunci lampu latar ini cukup bagus untuk digunakan.

Kerana perlu ada tempat untuk pad sentuh, ASUS meletakkan pad sentuh di sisi papan kekunci. Pad sentuh cukup responsif dan selesa digunakan. Pad sentuh ini juga dapat berfungsi sebagai numpad, jika memerlukan nombor pengkomputeran.

Zenbook Pro Duo

Di atas bump, terdapat butang kuasa yang menyatu dengan papan kekunci. Di sebelah butang daya ini, ada tombol khusus lainnya, tombol untuk mematikan fungsi layar sentuh di kedua layar, tombol untuk memindahkan aplikasi di layar utama atau di panel layar, dan tombol untuk mengubah komputer riba dari mod normal ke mod turbo. 

Kehadiran papan kekunci dan skrin kedua mempengaruhi lebar komputer riba. Nasib baik, ini tidak menjadikan komputer riba kelihatan sesak. Sudah tentu berkat reka bentuk komputer riba ini yang telah diambil kira, termasuk ukuran badan komputer riba ini.

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Ukuran ketinggian (ukuran kanan-kiri) komputer riba ini mencapai 2.4 cm. Lebih panjang daripada ASUS ROG Zephyrus S dan ASUS ROG Zephyrus G yang hanya mencapai 1.8 dan 1.9 cm. Tidak hanya tinggi, komputer riba ini juga lebih tebal daripada ROG Zyphyrus yang terkenal sebagai komputer riba  permainan  nipis.

Kerana lebih tebal dan lebih lebar, ASUS Zenbook Pro Duo mempunyai berat yang lebih berat, iaitu 2.5 kg. Bandingkan dengan ASUS ROG Zephyrus yang hanya mencapai 2.1 kg. Belum lagi pengecas komputer riba ini yang cukup berat. 

Dengan berat yang lebih berat ini, menjadikan ASUS Zenbook Pro Duo sebagai siri Zenbook cukup berat. Sebenarnya, komputer riba ini berbeza dengan kebanyakan buku Zenbook yang menawarkan reka bentuk badan yang nipis. 

Skrin

ASUS ZENBOOK PRO DUO

ASUS Zenbook Pro Duo, seperti namanya merujuk kepada kehadiran dua skrin yang ditawarkan pada komputer riba ini. Skrin utama komputer riba ini dilengkapi dengan dimensi 15.6 inci dengan resolusi 4K.

Panel skrin yang digunakan adalah panel OLED dengan sokongan skrin sentuh. Skrin mempunyai bezel yang agak tipis iaitu 5mm dengan nisbah skrin-ke-badan 89% . Bezel ini agak nipis di bahagian atas dan sisi. Di bezel atas, ada Kamera IR yang dapat berfungsi sebagai pembuka muka yang prestasinya cukup pantas dalam membaca wajah. 

Skrin kedua adalah skrin sentuh 14 inci yang juga membawa resolusi 4K dan menyokong skrin sentuh. Skrin ini menyokong teknologi pandangan lebar 178˚ teknologi DCI-P3. Skrin kedua ini disebut sebagai Screenpad Plus. 

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Kedua-dua skrin ini memberikan pengalaman visual yang menyenangkan. Cuma kedua-dua skrin ini mudah terkena cap jari. Tidak terlalu menyakitkan untuk yang satu ini tetapi anda yang menggunakan komputer riba ini perlu berhati-hati dalam menggunakan komputer riba ini agar jari atau tangan anda tidak mudah terkena pada skrin. 

Layar komputer riba ini menyajikan visual yang luar biasa. Tonton video di komputer riba ini, baik di layar pertama dan layar kedua, terasa lebih cerah. Warnanya kelihatan nyata dan merosakkan sesiapa sahaja yang melihatnya. 

Kerana warnanya terasa lebih hidup, jelas komputer riba ini sesuai untuk reka bentuk dan kerja grafik. Tidak ada persoalan mengenai kualiti paparan skrin. Sekiranya anda masih ragu-ragu, sijil Pantone Validated yang dipegang oleh komputer riba ini akan menjawab keraguan anda. 

Sekiranya anda keliru mengenai Pantone, penjelasan berikut mengenai Pantone dipetik sepenuhnya dari laman web yang mengandungi FAQ ASUS.

Pantone menyediakan bahasa warna universal yang memungkinkan keputusan warna kritikal melalui setiap peringkat aliran kerja untuk pereka, pengeluar, jenama, dan pengeluar. Pantone diakui secara global sebagai sistem warna yang dipercayai dan biasa digunakan di banyak pasaran menegak, termasuk grafik, fesyen, pembungkusan, seni bina, kosmetik, reka bentuk industri, perabot, barang pengguna, penjenamaan korporat, dan banyak lagi.

Pada hakikatnya, Pantone adalah syarikat yang diakui sebagai syarikat yang mempunyai sistem pewarnaan yang dipercayai. Laptop Pantone Validated bermaksud bahawa laptop mempunyai penampilan visual dengan tahap warna yang diperakui sesuai untuk reka bentuk dan keperluan lain.

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Keraguan anda mengenai pensijilan Pantone pada komputer riba ini cukup munasabah memandangkan komputer riba ini tidak menyertakan pensijilan Pantone di bahagian depan. Di bahagian depan, hanya ada pelekat Intel Core i9 9th Gen yang terletak di antara papan kekunci dan Screenpad Plus.

Ternyata pelekat Pantone yang disahkan berada di bahagian bawah komputer riba, bersebelahan dengan pelekat Nvidia Geforce dan Windows 10. Seperti yang ditunjukkan dalam gambar berikut. 

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Sekiranya terdapat pelekat Pantone, jelas bahawa komputer riba sangat dipercayai untuk keperluan profesional, terutamanya pereka dan penyunting video. Bagi ilustrator juga sangat sesuai, sebenarnya, melukis menggunakan komputer riba ini sangat selesa. Sama ada menggunakan skrin utama atau paparan skrin plus. 

Asus juga telah menyediakan pen atau stylus khas yang dapat digunakan untuk membuat ilustrasi atau juga dapat digunakan untuk navigasi. Melukis di skrin utama atau di panel skrin juga mudah. 

Seperti yang dinyatakan oleh salah satu pasukan kami yang merupakan pereka. Dia mengatakan bahawa komputer riba ini sangat selesa digunakan untuk melukis, baik di layar utama dan di layar kedua, aka Screenpad Plus.

Asus Zenbook Pro Duo

Asus Zenbook Pro Duo

Melukis pada skrin kedua atau Screenpad Plus juga menyeronokkan, seperti melukis gambar kertas. Jangan takut juga memukul tangan papan kekunci kerana ada ciri untuk mematikan papan kekunci, sehingga tangan dapat bergerak dengan bebas. Ciri-ciri berguna, sama seperti ciri untuk mematikan teknologi sentuhan pada Screenpad Plus. 

Melukis komputer riba ini juga menyeronokkan berkat stylus khas yang dijual dalam pakej dengan komputer riba ini. Stylus ini, selain digunakan untuk menggambar, juga dapat digunakan untuk membuat catatan.

Untuk menggunakan nota di komputer riba ini, ada aplikasi yang disebut Tulisan Tangan. Aplikasi ini membolehkan anda menulis dengan stylus seperti menulis dengan pen di atas kertas. Uniknya, aplikasi ini dapat meramalkan perkataan yang ditulis.

Kemudian, apatah lagi kelebihan kehadiran dua skrin ini. Perkara yang paling penting ialah multitasking. Dengan dua skrin, anda boleh melakukan pelbagai tugas dengan selesa. Skrin pertama boleh digunakan untuk internet atau tempat kerja. Skrin kedua dapat digunakan untuk menavigasi Spotify dan dapat menggunakan aplikasi Tulisan Tangan. 

Atau yang paling menarik ialah skrin pertama bermain permainan. Skrin kedua boleh digunakan untuk melayari. Sebenarnya, jika anda memasang aplikasi WhatsApp, anda boleh bermain permainan sambil memantau aplikasi WhatsApp.

Asus Zenbook Pro Duo

Kehadiran kedua-dua skrin ini dapat digunakan untuk menyokong aktiviti seperti penyuntingan video. Contohnya menggunakan Adobe Premiere Pro, anda boleh menggunakan dua skrin dengan mudah. Kedua-dua skrin boleh digunakan untuk panel penyuntingan. 

Kehadiran kedua-dua skrin ini jelas memberikan pengalaman yang menyenangkan. Pertama, kerana kehadiran dua skrin memberi anda kemampuan untuk menjadi produktif tetapi pada masa yang sama menikmati hiburan. Kedua, kehadiran dua skrin menawarkan pengalaman multitasking yang lebih selesa berbanding dengan menggunakan satu skrin.

Prestasi CPU

Zenbook Pro Duo

Asus Zenbook Pro Duo hadir menawarkan Intel Core i9-9980HK. Pemproses ini adalah pemproses Intel generasi ke-9 yang menawarkan prestasi tinggi. Jumlah teras dalam pemproses ini adalah lapan teras dengan kelajuan 2.4GHz yang dapat ditingkatkan dengan kemampuan cache Turbo Boost (hingga 5.0GHz) 16MB.

Prestasi komputer riba ini jelas kelas atas. Prosesor yang digunakan adalah jenis pemproses dengan kemampuan tinggi, bukan pemproses untuk menjimatkan kuasa. Ini seterusnya mengesahkan bahawa komputer riba ini memang sesuai untuk keperluan produktiviti.

Untuk mengetahui prestasi pemproses, mari kita periksa hasil penanda aras dari PCMark 10 di bawah.

PCMark 10 Asus Zenbook Pro Duo

PC Mark 10 Extended Asus Zenbook Pro Duo

Hasil PCMark 10 menunjukkan bahawa ASUS Zenbook Pro Duo mendapat skor 5,340 untuk PCMark 10 dan 6,112 untuk PCMark 10 Extended. Skor dikelaskan sebagai tinggi dan ini adalah wajar memandangkan pemproses yang digunakan dalam komputer riba ini adalah Intel Core i9.

Sekarang mari kita lihat penanda aras Cinebench R15 dari ASUS Zenbook Pro Duo. Ujian penanda aras ini dilakukan dalam mod turbo yang bermaksud prestasi tinggi. Hasilnya, komputer riba ini dapat nombor Cinebench R15 1515 cb.

Cinebench R15 Asus Asus Zenbook Pro Duo

Sudah tentu ujian tidak hanya dilakukan sekali. Ujian diteruskan dengan 11 kali ujian. Hasilnya, prestasi komputer riba ini berubah-ubah tetapi jumlahnya rata-rata stabil sekitar 1.400 cb. Skor ini masih tinggi. Sebagai perbandingan, ASUS ROG Zephyrus S hanya mendapat skor 1,124 cb.

Tanda Aras Pengadun Zenbook Pro Duo

Ujian seterusnya adalah ujian BMW CPU Blender Image. Ujian ini adalah untuk melihat seberapa cepat kemampuan CPU untuk menghasilkan gambar. Hasilnya, ternyata komputer riba ini mengambil masa 4 minit 16 saat untuk menguji Blender.

Novabench Asus Zenbook Pro Duo

Selain itu, komputer riba ini juga diuji dengan ujian Novabench. Hasilnya, komputer riba ini mendapat skor Novabench 2,812. Skor ini lebih tinggi jika dibandingkan dengan ROG ZEPHYRUS S GX701 yang hanya mendapat skor 2,300.

Prestasi Grafik

Asus Zenbook Pro Duo

Asus Zenbook Pro Duo dilengkapi dengan kad grafik Nvidia GeForce RTX 2060 6GB DDR6 VRAM. Kad grafik ini cukup bagus dan pantas. Prestasinya diklasifikasikan sebagai lebih daripada cukup untuk keperluan reka bentuk dan penyunting video.

Untuk mengetahui prestasi kad grafik ini, ASUS Zenbook Pro Duo memasuki fasa ujian 3D Mark. 3D Mark adalah aplikasi penanda aras yang sering digunakan untuk menguji kemampuan grafik. Ujian grafik yang dilakukan adalah 3D Mark Fire Strike.

3D Mark Fire Strike Asus Zenbook Pro Duo

Dalam menguji 3D Mark Fire Strike, komputer riba ini mendapat nombor 13,620. Jelas jumlah ini agak tinggi. Satu lagi ujian dilakukan iaitu 3D Mark Time Spy. Ujian ini lebih teruk kerana skor yang diperoleh adalah pada 6,013 tetapi jumlah ini agak tinggi.

3D Mark Time Spy Asus Zenbook Pro Duo

Gambar prestasi grafik yang paling banyak digunakan adalah dengan menggunakan Cinebench R25 OpenGL. Sebagai ilustrasi, ASUS ROG Zephyrus S, yang menggunakan NVIDIA GeForce RTX 2080, mendapat skor OpenGL Cinebench R15 102.76fps.

Menariknya, ASUS Zenbook Pro Duo yang dilengkapi dengan kad grafik lebih rendah daripada NVIDIA GeForce RTX 2080, NVIDIA GeForce RTX 2060 mendapat skor 113.79fps. Walau bagaimanapun, skor ini diperoleh pada ujian pertama. Hasil ujian seterusnya cenderung menurun. Pertimbangkan jadual berikut.

Cinebench R15 Opengl Asus Zenbook Pro Duo

Nampaknya dalam 12 ujian, kad grafik pada ASUS Zenbook Pro Duo rata-rata skor 90 fps. Markah malah turun kepada 83 fps.

Hasil ini tidak menunjukkan bahawa prestasi grafik komputer riba ini buruk. Hasilnya sebenarnya baik. Untuk membuktikannya, komputer riba ini diuji dengan menjalankan permainan. Laptop ini bukan komputer riba permainan, tetapi tidak ada salahnya menguji komputer riba ini untuk bermain permainan.

Dua permainan yang diuji pada komputer riba ini adalah APEX Legends dan PUBG Mobile. Kedua-dua permainan boleh berjalan dalam keadaan grafik tertinggi dengan keselesaan bermain yang menyenangkan. Fias alias yang diperoleh agak tinggi.

Asus Zenbook Pro Duo

Hanya perlu berhati-hati ketika komputer riba ini dijemput untuk bermain permainan. Ketika diundang untuk bermain permainan, komputer riba berfungsi sangat keras, seperti yang dibuktikan oleh bunyi bising bahawa kipas penyejuk komputer riba berputar dengan agak pantas. Nasib baik, suhu badan komputer riba tidak terasa panas. Suhu ketika komputer riba berfungsi sepenuhnya, berada dalam lingkungan 37-39 ° C.

Prestasi kad grafik ini juga diukur menggunakan Blender. Sekiranya sebelum ini menguji kemampuan CPU, kali ini ujiannya adalah Blender Image GPU yang menghasilkan masa perjalanan 6 minit 33 saat. Manakala ujian Blender Animation berjaya mencatat masa 20 minit 59 saat.

Prestasi SSD

speed ssd asus zenbook pro duo

Gambar di atas adalah gambar yang menunjukkan prestasi SSD dalam komputer riba ini. Perlu diketahui, ASUS Zenbook Pro Duo dilengkapi dengan storan SSD PCIe 1TB dari Samsung. Menggunakan SSD jelas merupakan kewajiban agar prestasi aplikasi dan permainan berjalan dengan cepat dan baik. 

Nombor bacaan yang terbukti dari SSD pada komputer riba ini boleh mencapai 3,230 MB / s dan kelajuan tulis 2,222 MB / s. Kelajuannya tentu sangat tinggi. 

Untuk melihat seberapa baik prestasi SSD sekali lagi, ujian rendering video 4K selama 16 minit dilakukan . Rendering dilakukan dari video 4K hingga 4K menggunakan Adobe Premiere Pro 2019. 

Asus Zenbook Pro Duo

Waktu rendering yang diambil ternyata hanya mencapai 10 minit 45 saat. Ini menunjukkan bahawa komputer riba ini cukup dipercayai untuk penyuntingan video. Lebih-lebih lagi, ujian rendering video bukan sahaja melihat kemampuan SSD tetapi juga pemproses dan pemproses grafik. 

Bateri

Asus Zenbook Pro Duo

Asus Zenbook Pro Duo dilengkapi dengan bateri Li-Polymer Rechargeable 8-cell 71Wh. Bateri ini boleh dikatakan kelemahan terbesar komputer riba ini. Kenapa? Kerana jangka hayat bateri komputer riba agak rendah.

Hayat bateri komputer riba ini hanya mencapai lebih dari 3 jam dengan penggunaan menaip, melayari , dan menonton filem selama satu jam. Menonton video 720p dengan durasi 50 minit dan kecerahan 50% menghabiskan 39% kuasa bateri. 

Nasib baik, masa pengecasan bateri telefon bimbit ini mengambil masa dengan cepat. Dari 14% hingga penuh, hanya memerlukan 2 jam untuk dicas.     

Kesimpulannya

ASUS ZENBOOK PRO DUO

Asus Zenbook Pro Duo adalah komputer riba yang benar-benar ditujukan untuk profesional. Komputer riba ini mempunyai banyak kelebihan menarik yang ditawarkan. Sudah tentu, terdapat juga kelemahan yang dimiliki oleh komputer riba ini. Senarai tersebut boleh dilihat di bawah.

Kelebihan ASUS Zenbook Pro Duo 

  • Reka bentuk badan premium dan  aluminium penuh
  • Memperakui MIL-STD 810G
  • Dua skrin 4K Pantone Disahkan
  • Skrin OLED dengan teknologi skrin sentuh
  • Stylus responsif untuk melukis
  • Prestasi pantas untuk produktiviti dan permainan.
  • Kamera IR yang membaca wajah agak pantas.
  • Suhu badan telefon bimbit agak stabil, alias tidak terlalu panas

Kelemahan ASUS Zenbook Pro Duo 

  • Berat badan dan berat untuk komputer riba Zenbook
  • Hayat bateri tidak lama atau alias cukup membazir
  • Skrin mudah terkena cap jari.

Dengan pelbagai kelebihan yang ditawarkan, rasanya tidak berlebihan untuk menyebut komputer riba ini sebagai komputer riba yang sempurna untuk produktiviti. Kekurangan yang tentunya masih cukup munasabah. Berat besarnya berpatutan kerana komputer riba ini memerlukan banyak ruang. Bateri boros kerana penggunaan dua skrin 4K.

Jadi, berapakah harga komputer riba ini? Komputer riba ini dijual dengan harga rasmi IDR 45,999,000 untuk varian Core i7 dan IDR 55,999,000 untuk varian Core i9. Harganya sungguh luar biasa dan berbaloi kerana ciri dan spesifikasi yang ditawarkannya. Berminat untuk membeli komputer riba ini? Sekiranya berminat, sila beli komputer riba ini di Bukalapak melalui pautan ini atau di Shopee melalui pautan ini.