Ulasan Earphone Soundmagic E10, IEM Murah dan Berkualiti

Tidak banyak orang tahu, fon telinga mempunyai pelbagai jenis. Terdapat jenis earbud, ada juga jenis Monitor In-Ear atau IEM. Earbud biasanya yang paling mudah dicari sebagai fon telinga yang merupakan bonus untuk membeli telefon bimbit. Bentuknya mempunyai lengkungan bulat. Sementara IEM adalah fon telinga yang mempunyai bentuk untuk penyumbat telinga yang lebih lama jika dibandingkan dengan earbud.

Baik IEM di pasaran cukup banyak. Rata-rata IEM yang baik itu mahal, boleh melebihi Rp 500 ribu. Namun, tidak sedikit juga fon telinga jenis IEM yang harganya di bawah Rp 500 ribu tetapi kualitinya tidak kalah dengan harga IEM yang mahal. Contohnya ialah IEM Soundmagic, iaitu Soundmagic E10.

Bagi mereka yang tidak tahu, Soundmagic adalah pengeluar dari Shenzen, China. Soundmagic cukup rajin menghadirkan fon telinga dan fon kepala berkualiti dan tidak kalah dengan jenama terkenal lain. Salah satu yang terbaik ialah Soundmagic E10 yang akan dibincangkan kali ini.

Mengapa yang terbaik? Kerana dilaporkan, Soundmagic E10 sangat dihargai di Amerika dan Britain. Sebenarnya, produk ini mendapat penghargaan sebagai kategori "beli terbaik" untuk kategori IEM di bawah Rp 500 ribu.

Soundmagic E10

Penghargaan ini juga dapat dilihat dalam kotak penjualan Soundmagic E10. Tertulis seperti pada gambar di atas, bahawa Earphone ini, menerima penghargaan dari What Hi-Fi Sound and Vision Awards untuk tahun 2011, 2012, 2013.

Anugerah yang diperoleh oleh Soundmagic E10 memang cukup berpatutan. Lebih-lebih lagi, produk ini dikelaskan sebagai berkualiti tinggi. Di dalam kotak penjualan juga tidak hanya terdapat fon telinga yang ada. Terdapat juga kantung yang cukup baik dari segi material dan bentuk Di dalam kantung itu juga terdapat klip dan tujuh pasang gegendang telinga.

Soundmagic E10

Biasanya produk serupa seperti ini hanya terdapat tiga pasang eartips , yang digunakan dalam produk dan dua cadangan. Tetapi ada tujuh eartips yang tentunya ini menarik. Jadi, produk jenis apa ini? Mari, lihat ulasan pengalaman saya menggunakan Soundmagic E10 berikut.

Rekaan

Soundmagic E10

Soundmagic E10 mempunyai reka bentuk yang terasa sederhana. Bentuknya tidak terlalu aneh dan kesan sederhana nampaknya menyelimuti fon telinga secara keseluruhan. Walaupun kelihatan ringkas, fon telinga ini terasa kukuh. Dengan panjang kira-kira 1.2 m dan palam 3.5 mm, pembinaan reka bentuk fon telinga ini cukup baik.

Bahan fon telinga ini menggunakan pembinaan logam di hujung palam dan palam di telinga. Bahan logam juga dilihat pada mikrofon di tengahnya.Sedangkan kabelnya dilapisi dengan bahan seperti plastik tetapi bukan plastik murah, ia kelihatan seperti silikon dengan pembalut biru. Terdapat juga model warna lain, tetapi saya tidak menghafal nama model untuk setiap warna.

Bagi reka bentuk, tidak ada yang saya rungut. Reka bentuknya agak kuat dan tidak murah. Kehadiran klip atau klip membantu mengelakkan kabel menjadi terlalu tidak kemas semasa anda menggunakan fon telinga ini. Flip ini juga cukup kuat dan senang dipakai pada pakaian.

Perkara yang paling saya keluhkan adalah kabel fon telinga terasa agak panjang. Selain itu, pada penutup telinga, huruf L dan R yang bermaksud "kiri (kiri)" dan "kanan (kanan") agak kecil. Kadang-kadang saya menukar kedudukan fon telinga ini tetapi ini bukan masalah besar.

Spesifikasi dan Prestasi

Soundmagic E10

Sebelum membincangkan prestasi Soundmagic E1O, mari kita lihat terlebih dahulu spesifikasi yang ditawarkan oleh fon telinga satu ini.

  • Julat Kekerapan: 15-22,000 Hz
  • Impedansi Nominal: 46 ohm
  • Tahap Tekanan Bunyi (SPL): 100 dB

Dilihat dalam maklumat spesifikasi, Soundmagic E1O mempunyai julat frekuensi standard. Julat frekuensi fon telinga ini berada dalam lingkungan 15 hingga 22,000 Hz. Dalam ujian yang saya lakukan, saya dapat mendengar suara dari fon telinga ini pada frekuensi tinggi atau ketika rendah.

Dilaporkan, jika fon telinga atau alat dengar masih dapat didengar ketika frekuensi di bawah 20 Hz, maka produk fon telinga cukup baik. Nah, Soundmagic E10 mendakwa berada pada frekuensi terendah hingga 15 Hz.

Pada frekuensi 20 Hz, saya masih dapat mendengar suara, bahkan pada frekuensi 20 Hz. Apabila mencapai 15 Hz ke bawah (di bawah 10Hz), suara masih dapat didengar. Hanya suara yang dapat didengar jika kelantangan peranti ditetapkan maksimum.

Semasa menguji treble juga serupa. Fon telinga yang baik biasanya masih dapat didengar ketika mencapai julat frekuensi 20.000 Hz. Dan Soundmagic E1O ini masih mengeluarkan bunyi treble dengan baik pada frekuensi mendekati 20,000 Hz tentunya dengan kelantangan peranti yang ditetapkan tinggi atau maksimum.

Soundmagic E10

Untuk tahap tekanan suara, fon telinga ini menawarkan kemampuan 100 desibel. Tekanan bunyi ini agak biasa dan agak standard. Perkara yang menjadi perhatian saya ialah ketiadaan butang kelantangan pada fon telinga. Oleh itu, bunyi tinggi dan rendah hanya dapat diatur pada peranti yang disertakan dengan fon telinga ini.

Untuk prestasi penggunaan seharian, saya merasa selesa dengan bunyi yang dihasilkan oleh fon telinga ini. Untuk mendengarkan pelbagai jenis muzik tidak apa-apa seperti muzik pop, R&B, mendengarkan podcast, video muzik di Youtube, walaupun lagu dangdut, Bass terasa dan suara yang dihasilkan tidak melengking.

Apa yang saya suka mengenai Soundmagic E1O adalah ciri Pengasingan Bunyi Sempurna. Ciri ini mampu menyekat suara atau bunyi dari luar. Jadi, apabila Soundmagic melekat di telinga, bunyi dari luar cenderung sukar didengar. Masih boleh didengar tetapi samar. Bagi mereka yang fokus mendengar muzik dan multimedia tentunya ciri ini cukup menarik.

Kesimpulannya

Soundmagic E10

Soundmagic E1O adalah fon telinga atau IEM yang berkualiti dalam kelas harganya. Dengan harga hanya Rp 300 ribu, IEM ini layak dipilih bagi mereka yang menyukai IEM dengan kualiti suara yang baik. Sekiranya berdasarkan pengalaman saya, saya dapat membuat kesimpulan seperti ii.

Kelebihan Soundmagic E1O

  • Bunyi minimum
  • Reka bentuk logam
  • Gegendang telinga yang banyak dan pelbagai
  • Keseluruhan kualiti audio adalah yang terbaik.
  • Harga Mampu Milik dengan Kualiti OK

Kekurangan Soundmagic E1O

  • Tidak ada butang kelantangan
  • Kabel terasa terlalu lama

Nasihat saya, jika anda benar-benar memerlukan fon telinga atau IEM dengan kualiti audio terbaik, maka pilihan terbaik adalah Soundmagic E1O. Terutama jika dana hanya Rp 300 ribu. Berminat untuk memiliki Soundmagic E10 ini?