Ulasan Asus Vivobook S S430: Komputer riba yang cantik dengan Ciri-ciri Premium

Saya telah membincangkan komputer riba Asus kelas premium, Asus ZenBook S UX391UA. Komputer riba ini adalah komputer riba kelas atas yang mahal dan tidak semestinya semua orang memerlukan komputer riba itu. Menariknya, Asus tahu bahawa kerana itu Asus mempunyai kelas Notebook dengan nama "Vivobook".

Sekiranya "Zenbook" berada di kelas premium dengan sasaran pasaran pengguna kelas atas, maka "Vivobook" berada dalam kelas harga yang lebih berpatutan daripada "Zenbook". Sebenarnya, Vivobook ini mempunyai kelasnya lagi kerana ada Vivobook dengan harga IDR 10 juta dan ada juga Vivobook di atas IDR 10 juta.

Vivobook, yang harganya di atas Rp. 10 juta, umumnya ditujukan untuk pengguna yang benar-benar memerlukan komputer riba untuk keperluan produktiviti, memiliki fitur premium, dan harga yang terjangkau. Dan ini ditangani melalui salah satu siri Vivobook yang disebut Asus Vivobook S S430.

Seperti apa Asus Vivobook S S430 ini? Bagaimana prestasi? Tanpa berlama-lama, mari merujuk ulasan saya mengenai produk Asus Vivobook S S430 ini.

Spesifikasi Asus Vivobook S UX391UA

ASUS VivoBook S14 S430

  • Skrin:  14 inci LED baclit FHD 1920 x 1080 piksel dengan NanoEdge Display
  • Pemproses:  Intel Core i5 8250 atau Intel Core i7-8550U CPU 8M Cache, sehingga 4.00 GHz
  • Kad Grafik:  Nvidia MX MX150 2GB GDDR5 VRAM dengan Intel UHD 620
  • RAM:  8GB DDR4 2400MHz SDRAM
  • Storan:  256GB SATA 3 M.2 SSD + 1TB HDD
  • Sambungan:  1 x Jenis C USB3.1 (GEN 1), 1 x HDMI, 1 x USB 3.1 port (Gen 1), 1 x bicu masuk / Mikrofon keluar, 2 x port USB 2.0, 1 x Pembaca Kad MicroSD , Dual-band 802.11ac Wi-Fi, Bluetooth 4.2
  • Port:  1x USB 3.1 Jenis-C gen 1, 2x USB-C dengan Thunderbolt 3, mikrofon / fon kepala
  • Bateri:  3 Sel 42 Whrs Lithium-Polymer Battery

Ulasan mengenai Asus Vivobook S UX391UA

Setelah mengetahui spesifikasi Asus Vivobook S UX391UA, mari kita lihat ulasan dan perkara menarik dari komputer riba ini. Lihat butirannya dalam perkara berikut!

Reka Bentuk Cantik dan Menarik

Perkara menarik pertama untuk melihat Asus Vivobook S S430 adalah reka bentuknya. Reka bentuk komputer riba ini mempunyai warna yang berbeza. Sekiranya anda melihat ke luar, komputer riba ini mempunyai warna hitam pekat seperti komputer riba pada amnya. Tetapi bahagian dalam komputer riba ini, serta beberapa sisinya, menunjukkan bahawa komputer riba ini mempunyai warna yang sejuk dan menarik.

Asus Vivobook S S430

Warna-warna yang dipaparkan pada badan komputer riba ini kelihatan mencolok, menjadikan komputer riba ini kelihatan lebih cantik dan menarik. Walaupun pembinaan badan komputer riba ini menggunakan badan plastik tetapi Asus mampu mencampurkannya ke komputer riba dengan badan plastik yang padat dan menarik.

Terlihat dalam gambar sekiranya kombinasi warna yang mencolok dengan permukaan badan hitam tidak menjadikan komputer riba ini terasa tidak kemas. Kesan premium sebenarnya sangat kelihatan dari keseluruhan warna badan.

Kerana warna ini, membuka  pelabuhan  di sebelah kiri dan lubang  port  kanan dari baris kelihatan kemas bersama-sama dan menonjol. Bandingkan dengan badan komputer riba yang mempunyai nada hitam yang kadang-kadang menjadikan jarak port tidak terlalu menonjol.

Oh,  port  kanan komputer riba ini dilengkapi dengan  port  bicu audio, USB Type-C, HDMI, USB 3.1, dan juga port DC. Kehadiran  port  HDMI di sebelah kanan menjadikan komputer riba ini lebih mudah disambungkan ke skrin kedua yang secara amnya berada di sebelah kanan.

Di port kiri, terdapat  port  untuk pembaca microSD. Terdapat juga dua  USB 2.0 pelabuhan  . Selebihnya tiada  port  lain yang kelihatan di sebelah kanan. Ini menjadikan bahagian kanan komputer riba kelihatan lebih lega.

Kehadiran  port  di kedua-dua belah pihak tidak menjadikan keseluruhan reka bentuk badan komputer riba ini minus. Perkara yang saya suka adalah tepat ketika komputer riba ini dibuka yang kemudian menunjukkan pantulan warnanya yang mencolok kepada sesiapa sahaja yang melihat mata.

Prestasi baik untuk bekerja atau bermain permainan

Setelah membincangkan reka bentuknya, mari kita lihat bagaimana prestasi komputer riba ini. Bagi mereka yang tidak tahu atau malas membaca jadual spesifikasi, Asus Vivobook S S430 dilengkapi dengan Intel Core i5 8250 yang digabungkan dengan kad grafik Nvidia MX150. Di bahagian RAM, disertakan dengan kapasiti RAM 8 GB.

Dengan spesifikasi ini, Asus Vivobook S S430 dapat digunakan untuk produktiviti dan keperluan hiburan. Saya telah beberapa kali melakukan tugas menggunakan komputer riba ini dan cukup selesa digunakan untuk keperluan menaip atau menonton.

Asus Vivobook S S430

Bagaimana dengan hiburan seperti bermain permainan atau produktiviti yang lebih tinggi seperti penyuntingan video. Jelas Asus Vivobook S S430 mampu melakukan ini. Ini telah terbukti semasa saya menguji Asus Vivobook S S430 melalui beberapa perisian penanda aras.

Contohnya menggunakan Cinebench R15. Saya menguji Cinebench R15 dengan keadaan komputer riba menggunakan kuasa bateri. Hasil yang diperoleh, Asus Vivobook S S430 mendapat skor OpenGL 45.35 fps dan skor CPU 435 cb.

cinebench bateri

Saya melakukan ujian kedua dengan penanda aras Cinebench R15 tetapi dengan keadaan komputer riba yang bersambung dengan elektrik. Hasilnya, nilai  penanda aras  lebih tinggi daripada sebelumnya. Asus Vivobook S S430 dapat menjadi 561 cb untuk prestasi CPU dan 73.08 untuk prestasi OpenGL, alias kemampuan grafik.

kuasa cinebench

Saya juga menguji Asus Vivobook S S430 menggunakan  penanda aras  PCMARK 10. Ujian ini menghasilkan skor 3,576, skor yang cukup baik. Sekiranya anda melihat perinciannya, komputer riba ini mempunyai skor 7,063 untuk keperluan penggunaan penting, skor 5,494 untuk keperluan produktiviti seperti menggunakan aplikasi Microsoft Office, dan skor 3,200 untuk proses membuat kandungan digital.

Berdasarkan  penanda aras  ini, komputer riba ini boleh dikatakan cukup mencukupi untuk keperluan produktiviti. Bagaimana cara bermain permainan? Untuk menguji ini, kami menguji permainan PUBG Mobile. Pilihan permainan ini adalah kerana permainan ini sibuk dimainkan dan lebih ramai yang memainkan versi ini daripada Steam's PUBG.

Saya bermain permainan PUBG Mobile dan saya dapat grafik HD dengan framerate "Tinggi" yang cukup selesa. Sedangkan pada mulanya, PUBG Mobile mencadangkan untuk menetapkan grafik ke medium alias "keseimbangan" sahaja.

Sekiranya anda mahukan prestasi lebih tinggi, Asus Vivobook S S430 menyediakan varian pemproses Intel Core i7 8550. Asus Vivobook S S430 dengan pemproses Intel Core i7 8550 jelas menawarkan prestasi permainan yang lebih baik. Sebenarnya, ia telah dicuba untuk bermain permainan Sid Meier's Civilization VI dengan lancar.

Setelah menguji untuk bermain permainan, bagaimana anda perlu membuat video? Bahagian ini kini diminta kerana banyak orang mencari komputer riba untuk  pencipta kandungan. Oleh itu, kami menguji mengikut keperluan pencipta video masa kini, iaitu  membuat  video dari video 4K hingga video 1080P.

Terdapat dua video 4K yang saya uji, satu lebih dari 1 minit, 30 saat lagi. Anda menggabungkan kedua-dua video dan kami membuat menggunakan format video Wondershare Filmora hingga MP4 dengan resolusi 1080p. Dengan ujian ini, saya mendapat masa  rendering  8 minit 37 saat untuk video 2 minit.

Hasil ini tidak menunjukkan kemampuan untuk membuat video berdurasi panjang. Tetapi sekurang-kurangnya ujian itu menunjukkan berapa lama tempoh rendering video 4K hingga 1080p. Dan menurut pendapat saya, hasil ini menunjukkan bahawa komputer riba ini sangat sesuai dengan keperluan penyuntingan dan  rendering video

Skrin Warna Kaya dan Paparan NanoEdge

Asus Vivobook S S430

Perkara yang membuat saya menyukai Asus Vivobook S S430 selain reka bentuknya ialah paparan skrin. Komputer riba ini dilengkapi dengan skrin 14 inci dengan paparan warna yang kaya dan jelas. Beberapa kali saya menguji bermain video 4K, hasilnya, komputer riba dapat memaparkan gambar berkualiti 4K dengan baik dan cukup tajam.

Asus Vivobook S S430

Selain paparan warna terang, komputer riba ini mempunyai lebar skrin yang luas, walaupun layarnya hanya 14 inci. Ini ternyata dipengaruhi oleh teknologi NanoEdge Displa. Dengan teknologi ini, Asus Vivobook S S430 dapat menghadirkan layar dengan bezel tipis sehingga menjadikan Asus Vivobook S S430 memiliki nisbah layar-ke-badan yang tinggi, yaitu 84%.

Mempunyai SSD berkapasiti besar

Asus Vivobook S S430 dilengkapi dengan dua jenis storan. Satu storan utama, iaitu SSD dengan kapasiti 256 GB dan HDD lain dengan kapasiti 1 TB. Dengan dua storan ini, pastinya menjadikan Asus Vivobook S S430 mempunyai kapasiti penyimpanan yang besar.

Selain besar, Asus Vivobook S S430 juga mempunyai SSD yang cukup pantas. Saya menguji menggunakan CrystalDiskInfo untuk melihat spesifikasi SSD yang digunakan oleh komputer riba ini. Ternyata SSD yang digunakan dalam komputer riba ini berjenama SSD jenis Micron adalah SSD Sata.

mikron ssd vivobook

Sayang sekali, SSD yang digunakan pada komputer riba ini bukanlah SSD NVMe. Walau bagaimanapun, ini bukan masalah besar. Selain itu SSD Sata juga cukup pantas dan tidak terlalu panas seperti NVMe SSD. Oleh itu, apakah kelajuan SSD Sata Micron pada komputer riba ini? Saya menguji kepantasan menggunakan CyrstalDiskMark dan hasilnya dapat dilihat pada jadual berikut.

UJIAN SPEED MICRON SSD

Dilihat dalam jadual bahawa kelajuan membaca SSD pada komputer riba ini mencapai 524 MB / s dan kelajuan penulisan mencapai 444 MB / s. Kelajuannya cukup baik memandangkan SSD yang digunakan adalah SSD Sata. Untuk SSD NVMe, jelas kelajuannya biasanya beribu-ribu.

Jadi, bagaimana dengan HDD pada komputer riba ini? HDD pada komputer riba ini dikenali sebagai HDD jenis SATA tanpa penerangan mengenai jenama yang digunakan. Yang jelas ialah status HDD sangat baik dengan suhu 32 darjah celcius. Bandingkan dengan SSD, di mana suhunya mencapai 57 darjah, tetapi wajar kerana SSD biasanya sering mencapai suhu tersebut.

Untuk kelajuan membaca dan menulis HDD, jelas akan kehilangan SSD. Angka kelajuan 126MB / s untuk membaca dan 51MB / s pastinya bukan angka yang baik untuk keperluan sistem operasi semasa dan proses pemuatan aplikasi.

Nasib baik, Asus Vivobook S S430 mempunyai OS Windows yang dipasang pada SSD sehingga OS Windows melakukan boot dan membuka program yang dipasang pada SSD dengan begitu pantas. Sekiranya anda mempunyai komputer riba ini, HDD hanya boleh digunakan untuk penyimpanan.

Teknologi dan Portabiliti Reka Bentuk Ergolift

Asus Vivobook S S430 (14)

Satu perkara yang saya gemari mengenai Asus Vivobook S S430 adalah kehadiran konsep reka bentuk Ergolift dalam Asus Zenbook S.

Dengan konsep reka bentuk Ergolift, terdapat dua kelebihan menarik bagi penggunanya. Satu, papan kekunci akan condong sehingga menjadikan pengalaman menaip lebih enak. Kedua, reka bentuk Ergolift menjadikan peredaran udara di bawah komputer riba berjalan lancar kerana rongga tambahan yang dihasilkan dengan mengangkat bahagian bawah komputer riba ke atas.

Asus sering membawa teknologi Ergolift ini ke komputer riba kelas pertengahannya kerana mekanisme ini mempunyai banyak faedah.

Oh, Asus Vivobook S S430 juga selesa digunakan dalam keadaan perjalanan. Saya pernah menggunakan Asus Vivobook S S430 untuk keperluan menaip semasa dalam perjalanan. Pada masa itu, saya menaiki kereta api dan saya terpaksa bergegas membuat penulisan sehingga dapat disiarkan secepat mungkin.

Semasa saya menggunakannya dalam perjalanan, Asus Vivobook S S430 sangat mudah dan bebas dari masalah, baik ketika saya mengetik dan ketika saya memasukkannya kembali ke dalam beg. Semuanya praktikal, mudah, dan bebas dari masalah.

Bateri Tahan Lama dan Pengecasan Bateri dikelaskan sebagai Pantas

Asus Vivobook S S430 dilengkapi dengan 3 Cell 42 Whrs Lithium-Polymer Battery. Baterinya agak tahan lama untuk penggunaan produktiviti. Beberapa kali saya pergi atau pergi sepanjang hari tanpa memerlukan palam elektrik. Anda boleh katakan daya tahan bateri dengan penggunaan internet ringan dan menaip boleh mencapai lebih kurang 5 jam. 

Berdasarkan pengalaman saya, saya dapat menggunakan baki 80% bateri untuk menggunakan internet selama satu jam. Saya mendapat penggunaan ini dengan keadaan bateri "Prestasi yang lebih baik" dan tahap kecerahan skrin 90%.

Hasilnya akan jauh lebih ekonomik, tentu saja, jika tahap kecerahan diturunkan dan mod bateri yang digunakan juga berkurang. Sebagai contoh, saya dapat menghabiskan 50% untuk penggunaan bateri dalam masa 3 jam. Ini diperoleh dengan keadaan mod bateri "penghemat bateri" dan skrin dengan tahap kecerahan 25%. 

Dengan penggunaan itu, anggaran masa yang saya dapat adalah empat puluh minit. Tetapi biasanya, itu hanya anggaran yang biasanya menghasilkan lebih lama lagi.

Satu lagi perkara menarik dari komputer riba ini ialah pengecasan pantas. Saya telah menemui komputer riba pada keadaan bateri 9%. Saya cuba mengecas dan ternyata, Asus Vivobook S S430 boleh dicas dari 9% hingga 100% dengan tempo 1 jam 17 minit. Sungguh luar biasa.

Kesimpulannya

Semasa menggunakan Asus Vivobook S S430, saya hampir tidak menghadapi rintangan yang ketara. Saya masih belum menemui kekurangan. Kedudukan papan kekunci? Untuk ini mungkin kelihatan subjektif, tetapi kedudukan kekunci papan kekunci di komputer riba ini kelihatan lebih lega dan jaraknya lebih lega jika dibandingkan dengan kedudukan kekunci papan kekunci yang kelihatan kemas pada Asus Zenbook S.

Papan kekunci pada komputer riba Asus Vivobook S S430 juga cukup senang digunakan untuk menaip atau bermain permainan. Saya tidak menemui kekurangan. Baiklah, walaupun anda mencarinya, ini hanya soal kedudukan butang kuasa, yang sekali lagi menyatu dengan papan kekunci.

Oh, Asus Vivobook S S430 juga mempunyai sensor cap jari yang cukup pantas membaca cap jari kami.

Secara keseluruhan, Asus Vivobook S S430 adalah komputer riba terbaik di kelasnya. Banyak aspek menjadikan komputer riba kelihatan lebih unggul. Walaupun anda ingin mengatakan kekurangan, badannya plastik tetapi sebenarnya ditutup dengan reka bentuk komputer riba ini yang kelihatan cantik. Helo, Asus.

Berminat untuk membeli Asus Vivobook S S430 ini? Siapkan dana berjumlah 12 juta untuk merealisasikan varian Asus Vivobook S S430 Intel Core i5 8250U. Sekiranya anda mempunyai lebih banyak dana, sediakan dana sebanyak 15 juta untuk mencadangkan varian Asus Vivobook S S430 Intel Core i7 8550U. Sekiranya anda ingin membeli, anda boleh terus klik pada pautan ini.