Cara Mengubah Partition Hard Disk dari MBR ke GPT Dengan Mudah

Bagi anda yang sering bergelut dengan partisi cakera keras, pastinya sudah biasa dengan istilah GPT. Ya, jadual partisi GPT atau GUID adalah format partisi baru yang semakin popular sejak kebelakangan ini. GPT mula mengalihkan format MBR (Master boot record) yang sebelumnya banyak digunakan untuk partition hard disk.

Populariti itu bukan tanpa alasan. Kerana format GPT mempunyai banyak kelebihan berbanding MBR. Salah satunya adalah kemampuan untuk membuat lebih daripada 4 partisi utama sekaligus. Sebagai tambahan, jika anda mempunyai cakera keras dengan kapasiti lebih dari 2 TB, maka secara automatik anda juga harus menggunakan partisi GPT kerana partisi MBR tidak menyokongnya.

Bagi pemilik cakera keras baru, agak mudah memilih format GPT secara langsung untuk cakera keras. Tetapi bagaimana dengan pemilik cakera keras lama yang sudah menggunakan format MBR dan ingin beralih ke format GPT? Pusing tujuh kali.

Windows mempunyai ciri Pengurusan Cakera Windows yang membolehkan anda mengubah format partisi dari MBR ke GPT. Tetapi malangnya, anda mesti memadamkan semua data terlebih dahulu sebelum mengubahnya. Sekiranya anda tidak mahu kehilangan data, anda harus membuat sandaran ke cakera keras lain terlebih dahulu. Sangat menyusahkan bukan?

Oleh itu, adakah cara untuk menukar partisi cakera keras dari MBR ke GPT tanpa kehilangan data di dalamnya? Sudah tentu ada. Ya, saat ini ada perisian dari EaseU yang dapat melakukannya, iaitu EaseUS Partition Master Free. Dengan perisian ini, anda boleh menukar partisi MBR menjadi GPT dengan mudah tanpa perlu risau akan kehilangan data.

Sekarang bagi anda yang ingin mengetahui cara kerja perisian, berikut akan memberikan langkah mudah untuk menukar partisi MBR ke GPT menggunakan EaseUS Partition Master Free.

  • Langkah 1:

Muat turun dan pasang program EaseUS Partition Master Free.

  • Langkah 2:

kemudahan 1

Jalankan EaseUS Partition Master Percuma. Klik kanan pada cakera yang ingin anda ubah kemudian pilih pilihan "Covert MBR to GPT".

  • Langkah 3:

kemudahan 2

Klik butang "Terapkan" pada bar alat di kiri atas. Klik butang "Ya" sekali lagi di kotak pengesahan yang muncul. Proses penukaran dari MBR ke GPT akan berlangsung tidak lama lagi. Sila tunggu sebentar sehingga prosesnya selesai.

Nah, betapa mudahnya itu? Kini anda tidak perlu lagi risau kehilangan data sekiranya anda ingin menukar cakera keras dari format MBR ke GPT. Untuk rekod, EaseUS Partition Master Free juga dapat digunakan untuk mengubah format GPT menjadi MBR. Sementara itu, jika anda mahukan ciri yang lebih lengkap, anda juga boleh membeli versi premium EaseUS Partition Master dengan harga yang berpatutan.

Artikel Berkaitan