Inilah Jenis Kad SIM Telefon Yang Perlu Anda Ketahui!

Sekiranya anda memberi perhatian, telefon bimbit hari ini memerlukan lebih banyak peranti kecil. Cukup periksa telefon bimbit yang anda gunakan, pasti anda akan melihat bahawa trend sekarang, telefon bimbit mesti ramping untuk menjadikannya lebih praktikal untuk digunakan. Inilah yang mempengaruhi jumlah penggunaan bateri penanaman.

Bukan hanya bateri yang berubah, slot untuk SIM kini juga berubah. Sekiranya ini mempunyai piawaiannya yang tersendiri, tetapi cuba bandingkan kad SIM hari ini dengan yang pertama. Setelah kad SIM lebih panjang dan biasanya mesti masuk melalui bateri.

Sekarang, kad SIM ternyata mempunyai ukuran yang lebih kecil dan untuk memasukkannya mesti melalui dulang SIM yang mesti dikeluarkan oleh peranti yang disebut ejector SIM.

Kad SIM itu sendiri mengalami banyak perubahan. Perubahan ini berbanding terbalik dengan HP. Sekiranya telefon bimbit dulu mempunyai ukuran yang kecil dan sekarang trendnya besar dan memanjang, kad SIM sebaliknya, dari bentuknya yang besar kini semakin kecil. Kerana perubahan ini, kad SIM mempunyai pelbagai jenis yang akan dijelaskan di bawah.

1. Kad SIM Berukuran Penuh

Kad SIM bersaiz penuh

Kad SIM pertama adalah kad bersaiz penuh. Kad ini mempunyai kod 1FF. Ini adalah kad SIM HP pertama yang terdapat di dunia. Kad ini pertama kali muncul pada tahun 1991. Bentuk kadnya masih panjang dengan panjang dan lebar yang serupa dengan ukuran kad ATM atau KTP.

Panjang kad SIM generasi pertama ini adalah 85.60 mm dengan lebar 53.98 mm. Bagi ketebalan, kad ini mempunyai ketebalan 0.76 mm. Nokia 2010 dan Motorola 8200 adalah dua jenis telefon bimbit yang menyokong kad SIM jenis ini.

2. Kad SIM Mini

sim mini

Kad SIM generasi kedua adalah Kad SIM Mini. Kad SIM dengan kod 2FF ini adalah sejenis kad SIM yang biasa digunakan pada telefon bimbit pada era tahun 2000-an, era ketika banyak orang mula menggunakan telefon bimbit. Oleh itu, orang di Indonesia lebih biasa dengan jenis kad SIM ini. Kerana, pada zaman itu, kad SIM yang dijual adalah jenis 2FF ini.

Sehingga tahun 2015, kad SIM yang mula diperkenalkan pada tahun 1996 masih banyak dijual. Sekiranya anda membeli kad permulaan pada masa itu, anda akan mendapat kad SIM jenis ini. Kad SIM generasi kedua itu sendiri mempunyai panjang 25.00 mm dengan lebar 15.00 mm. Manakala ketebalannya mencapai 0.76 mm.

3. Kad SIM Mikro

sim mikro

Kad SIM generasi ketiga adalah Kad SIM Mikro. Kad SIM yang pertama kali diperkenalkan pada tahun 2003 dilengkapi dengan panjang 15.00 mm dengan lebar 12.00 mm. Manakala ketebalannya mencapai 0.76 mm. Kad SIM dengan kod 3FF itu sendiri mulai digunakan secara meluas di Indonesia, ketika Indonesia berada di era peralihan rangkaian selular 3G ke 4G.

Pada masa itu, banyak telefon bimbit yang sudah menyediakan slot Kad SIM mikro. Pada masa itu anda menggunakan kad SIM yang diperkenalkan kepada umum pada tahun 2003, biasanya diminta untuk membuat perubahan pada operator kad SIM yang digunakan.

4. Kad SIM Nano

SIM NANO

Nano SIM Card adalah kad SIM generasi keempat di telefon bimbit. Kod kad SIM ini adalah 4FF dan pertama kali diperkenalkan pada tahun 2012. Namun, vendor telefon bimbit baru akan menghadirkan telefon bimbit dengan slot kad SIM nano ini pada tahun 2017, sekurang-kurangnya untuk Indonesia. Jaraknya cukup dekat dengan kehadiran micro-SIM.

Nano SIM Card sendiri kini hadir dengan saiz yang lebih nipis 0,767 mm. Mengenai panjangnya, kad SIM ini mempunyai panjang 12,30 mm dengan lebar 8,80 mm. Kad SIM Nano kini merupakan pengeluar HP yang paling banyak digunakan dan banyak yang menyediakan telefon bimbit dengan jenis dulang Nano SIM.

Oh ya, untuk membandingkan saiz kad SIM untuk setiap generasi, anda boleh menyemak gambar berikut.

PERBEZAAN SAIZ SIM

Dalam gambar anda dapat melihat perbandingan ukuran kad SIM dari ukuran besar (ukuran penuh) dengan ukuran Kad SIM Nano. Baiklah, cubalah sekarang, cubalah periksa kad SIM anda, jika anda menggunakan telefon bimbit sekarang, ukurannya pasti kad SIM nano. Jenis telefon bimbit terbaru juga secara amnya menghadirkan slot Kad SIM Nano dan telah meninggalkan kad SIM generasi ketiga.

5. SIM Combi

kombi kad sim

Jenis kad SIM ini bukan Kad SIM generasi akan datang. SIM Combi hanyalah pengubahsuaian kad SIM mikro yang terdapat pada kad SIM saiz standard. SIM Combi adalah salah satu cara untuk memudahkan pengguna menukar telefon.

Jenis kad SIM ini agak sesak ketika peralihan dari kad SIM standard ke kad SIM mikro. Oleh itu, apabila telefon bimbit anda adalah slot standard, maka anda membeli telefon bimbit baru dengan jenis slot SIM mikro, anda tidak perlu menukar kad. Cukup keluarkan bahagian SIM mikro dari saiz kad SIM standard.

6. SIM terbenam

SIM terbenam

Kad SIM generasi kelima adalah eSIM atau Embedded-SIM. Lebih lama, eSIM bermaksud kad litar bersepadu universal tertanam (eUICC). Ringkasnya, SIM ini bukan dalam bentuk kad tetapi dalam bentuk litar yang disematkan secara langsung dalam peranti mudah alih atau mana-mana peranti yang kemudiannya dapat menggunakan rangkaian selular dari eSIM.

Kad SIM ini akan menjadi penyelesaian untuk kebergantungan pada kad. Kelebihan kad SIM ini dapat meningkatkan keselamatan peranti dan identiti nombor telefon pengguna. Sifatnya yang tersemat membolehkan anda menukar pengendali dengan lebih mudah.

Nah, eSIM ini tidak begitu rumit seperti yang dibayangkan. Ternyata eSIM membolehkan anda menukar operator dengan mudah tanpa mencabut atau membuang eSIM yang tersemat di dalam peranti. Di samping itu, pendaftaran kad SIM dapat dilakukan dari jarak jauh. Oleh itu, tidak akan ada lagi cerita untuk memasang kad SIM ke kedai atau operator galeri.

Embedded-SIM (eSIM) sendiri mempunyai ukuran yang sangat kecil. Tetapi masih boleh diukur. Panjang eSIM ialah 6 mm dengan lebar 5 mm. Manakala ketebalan eSIm kurang dari 1 mm. Piawaian untuk eSIM itu sendiri berasal dari banyak standard rujukan seperti JEDEC Design Guide 4.8, SON-8 ETSI TS 103 383 V12.0.0 GSMA SGP.22 V1.0.

Pada masa artikel ini, tidak banyak vendor yang menghadirkan telefon bimbit dengan sokongan eSIM. Hanya ada beberapa peranti yang sudah menyokong eSIM iaitu Google Pixels, iPhone XS dan iPhone XR.

Beberapa tahun dari 2019, mungkin eSIM akan menjadi popular. Ini berdasarkan penggantian kad SIM generasi sebelumnya, yang dari pengenalan produk pertama hingga digunakan oleh vendor memerlukan beberapa tahun.

Namun, eSIM boleh menjadi lebih cepat popular, terutama eSIM akan turut serta dalam mendukung dunia untuk menghadapi industri 4.0, salah satunya akan berlaku dan popular di industri ini adalah peralatan rumah tangga yang dapat dihubungkan ke internet melalui IoT (Internet-of-Thing)

Setelah membaca artikel ini, adakah anda memahami perbezaan dalam setiap kad SIM? Mudah-mudahan dapat difahami dan lebih mudah untuk diketahui. Ini penting kerana sekarang anda dapat memperhatikan jenis kad SIM ketika hendak membeli telefon bimbit.

Memang, sekarang kad perdana umumnya menggunakan sistem Combi SIM yang akan memudahkan anda memasang kad di pelbagai slot Kad SIM, tetapi tentu tidak ada salahnya memeriksa maklumat slot SIM yang disokong oleh HP yang akan anda beli bukan?