Jenis Memori yang Digunakan pada Telefon Pintar

Tidak sedikit orang yang masih tidak memahami pelbagai fungsi telefon pintar. Ramai orang lebih fokus pada chipset atau spesifikasi lain yang terdapat di telefon bimbit. Kadang kala, orang yang terlalu fokus pada spesifikasi juga mengabaikan perkara lain yang dianggap tidak penting.

Sebenarnya, membeli telefon pintar bukan masalah spesifikasi tetapi juga perkara keperluan. Contohnya, beli telefon bimbit dengan pemproses pantas tetapi mempunyai RAM yang rendah. Mengapa membeli telefon bimbit hanya fokus pada kamera tanpa mengetahui bahawa memori untuk menyimpan foto tidak begitu besar?

Selain masalah chipset dan kamera, faktor "memori" juga merupakan perkara penting yang harus dipertimbangkan ketika membeli telefon pintar.

Terdapat banyak sektor yang disebut memori yang dihubungkan dengan telefon bimbit. Kadang-kadang ada orang yang keliru dengan masalah ini, terutamanya tidak sedikit yang masih menyamakan ROM dan memori dalaman. Oleh itu, agar tidak keliru lagi, mari kita merujuk kepada jenis memori di dalam telefon bimbit dan penjelasan berikut!

1. RAM

RAM Android

RAM kekurangan Memori Akses Rawak . Dari namanya, RAM ini bermaksud simpanan yang boleh diakses. Ia hanya sementara. Ini bermaksud, apabila ada data atau aplikasi yang dibuka, RAM akan menyimpan data sementara sebelum dihapuskan.

Dengan fungsi ini, RAM boleh dikatakan sebagai tempat menyimpan data dalam sistem operasi. Apabila pengguna membuka Instagram, membuka penyemak imbas, semasa bermain permainan, RAM akan berfungsi menyimpan data tersebut.

RAM adalah yang berfungsi semasa pengguna melakukan aktiviti multitasking. Namun, harap maklum, ketika pengguna membuka aplikasi, saat itulah RAM berusaha memberikan tempatnya. Sebagai contoh, telefon bimbit dengan RAM 2GB, telefon bimbit membuka Instagram, pada masa itu kapasiti RAM dikurangkan sebanyak 100MB (hanya contoh).

Selepas itu, pengguna membuka PUBG Mobile, apabila dibuka, RAM memberikan ruang 1 GB. Selepas itu, pengguna membuka Youtube dan mengambil ruang 200MB. Dengan penggunaan ini, RAM yang digunakan telah mencapai 1300 MB, yang bermaksud RAM yang tersisa adalah 700 MB.

Walau bagaimanapun, ingat bahawa telefon bimbit dengan RAM 2 GB tidak selalu tersedia sepenuhnya pada 2 GB. Semasa sistem operasi berjalan, ketika RAM juga berfungsi. Ini menjadikan kapasiti RAM yang digunakan 2 GB. Biasanya untuk sistem operasi, hanya penggunaan RAM yang sedikit. Andaikan RAM 700MB digunakan oleh sistem operasi sebanyak 200MB, maka selebihnya 500MB.

Dengan ruang yang masih ada, pengguna ingin membuka satu lagi aplikasi berat yang boleh menggunakan penggunaan RAM 500 MB. Pada masa seperti ini, telefon mengalami  kelewatan  kerana RAM berfungsi lebih daripada kemampuannya. Agar telefon bimbit dapat berjalan dengan lancar lagi, pengguna perlu menutup aplikasi atau jika perlu  menyahpasang  aplikasi atau permainan yang menghabiskan banyak RAM.

Dari contoh-contoh ini, dapat disimpulkan bahawa semakin besar kapasiti RAM semakin baik. Lebih-lebih lagi, banyak aplikasi dan permainan yang menggunakan banyak RAM. Bayangkan jika telefon bimbit mempunyai RAM 4GB, tentu saja ruang kosongnya tidak 700MB tetapi ia boleh menjadi 2.7GB dan telefon tidak mengalami ketinggalan .

Atas dasar itu, penting bagi pengguna untuk membeli telefon bimbit dengan RAM yang besar. Pada masa ini, telefon Android pada umumnya perlu memiliki RAM minimum 2GB, sebaliknya harus memiliki RAM 3GB untuk menjalankan pelbagai program dengan lancar. Pada masa kini, banyak benar-benar , HP Android RAM 3GB lebih murah.

2. Ingatan Dalaman

Chipset-memori

Sebenarnya ingatan dalaman bukanlah istilah yang tepat. Tempat paling banyak adalah  simpanan  . Namun, kerana ada istilah memori luaran, banyak orang memanggil penyimpanan dalam telefon bimbit yang disebut sebagai memori dalaman.

Jadi, apakah memori dalaman? Memori dalaman adalah tempat penyimpanan pelbagai data pada telefon pintar. Fungsinya serupa dengan HDD atau SSD di komputer. Sebagai kawasan penyimpanan, data dalam memori dalaman dapat dibaca, ditulis, dipindahkan, atau dihapus.

Memori dalaman juga merupakan ruang untuk aplikasi dan permainan. Ketika pengguna memasang aplikasi, seperti aplikasi penyemak imbas dengan ukuran 50 MB, maka ketika dipasang pada telefon bimbit, ruang dalam memori dalaman akan berkurang sebesar 50 MB. Sekiranya anda memasang permainan yang berukuran 1 GB, ruang dalam memori dalaman akan berkurang sebanyak 1 GB. Perkara yang sama berlaku semasa menyimpan foto dari potret atau menyimpan data video.

Semakin besar ruang simpanan telefon bimbit tentunya lebih baik. Terutama pada masa ini banyak aplikasi dan permainan yang mempunyai ukuran data yang besar. Foto dan video data juga biasanya mempunyai ukuran yang besar. Oleh itu, penting untuk memilih telefon bimbit dengan storan besar seperti 64 GB atau 128 GB. Memilih telefon bimbit dengan storan 32 GB juga tidak menjadi masalah, asalkan pengguna menganggapnya cukup.

3. ROM

ROM MIUI

ROM adalah singkatan untuk Memori Hanya Baca. Seperti namanya, ROM adalah "ruangan" dalam memori dalaman yang hanya dapat dibaca sahaja. Tidak ada akses untuk menulis atau menghapus dalam ROM. Sebenarnya untuk menghapusnya, anda harus menggunakan aplikasi khas.

ROM sering ditafsirkan sebagai kapasiti penyimpanan alias memori alias dalaman  . Walaupun ROM bukan storan. ROM adalah tempat yang hanya dapat membaca data yang mengandungi data seperti firmware , tetapan kilang dan juga pelbagai data yang diperlukan untuk menjalankan sistem operasi.

ROM ini mempunyai bentuk cip IC di mana terdapat sistem operasi dan tetapan lain yang tertakluk kepada pengeluar. Oleh kerana ROM adalah sebahagian daripada pengeluar, istilah Custom ROM muncul. ROM Custom ini bermaksud bahawa pengguna akan membuka alias bahagian ROM untuk membuka sistem di dalamnya untuk tujuan tertentu. Oleh itu, memanggil ROM sebagai memori dalaman tidak betul. ROM tidak menggunakan semua kapasiti simpanan dalaman. Peribahasa, jika telefon mempunyai penyimpanan 32 GB, biasanya ketika diperiksa dalam pengaturan, ruang yang tersedia tidak 32 GB, walaupun pengguna baru membeli telepon. Untuk telefon bimbit dengan storan 32 GB, biasanya mempunyai baki 25 GB atau 24 GB, berbeza bergantung pada UI Android yang digunakan. Sekarang, kapasiti yang digunakan adalah yang digunakan oleh ROM,untuk menyelamatkan sistem operasi dan perkara yang telah disebutkan sebelumnya.

4. Ingatan Luaran

Memori luaran adalah istilah yang merujuk kepada telefon pintar yang mempunyai slot tambahan. Tidak semua telefon bimbit mempunyai slot tambahan untuk memori luaran tetapi kini banyak pengguna telefon pintar lebih suka telefon bimbit dengan sokongan penyimpanan memori luaran.

Untuk menambahkan memori luaran, telefon masa kini memerlukan slot dulang. Slot ini adalah dulang SIM hibrid atau triple. Hibrida biasanya memerlukan pengguna untuk memilih untuk menggunakan satu nombor SIM dan yang lain untuk slot memori luaran atau memilih untuk menggunakan dua nombor SIM tanpa menambahkan memori luaran.

Slot untuk memori luaran itu sendiri mempunyai pelbagai jenis. Sila baca artikel berikut mengenai perbezaan memori luaran. Untuk telefon pintar masa kini, umumnya jenis memori luaran yang digunakan adalah micro SD dan mini SD.

Jadi, mengapa banyak orang memerlukan memori luaran? Sebabnya adalah kerana kapasiti penyimpanan yang lebih rendah pada telefon bimbit untuk menyimpan data. Terutama jika pengguna sering menggunakan telefon bimbit untuk merakam video, sering foto, atau memasang aplikasi dengan ukuran besar. Biasanya, pengguna seperti ini mempunyai telefon bimbit dengan storan 32 GB atau 64 GB.

5. USB-OTG

Cara menggunakan OTG USB pada Telefon Pintar dan Tablet Android

Sekali lagi, jenis storan yang perlu diketahui ialah storan luaran melalui USB. Fungsi ini tidak dimiliki oleh semua telefon bimbit, tetapi sekarang ada banyak telepon yang memiliki fitur yang memungkinkan ponsel untuk memindahkan data ke USB Flashdisk atau sebaliknya. Ciri-ciri ini adalah USB OTG atau USB On-the-go.

Oleh kerana flash juga merupakan simpanan, maka flash dimasukkan sebagai salah satu jenis penyimpanan mudah alih yang menyokong. Semakin banyak pengguna memerlukan ciri ini kerana kepraktisannya dalam memindahkan data. Tidak perlu repot lagi memindahkan data dari telefon bimbit anda melalui komputer, cukup gunakan penukar USB OTG sehingga telefon dapat memindahkan data dengan USB Flashdisk.

6. Penyimpanan Awan

penyimpanan awan

Sekiranya ini bukan jenis storan dalam bentuk  perkakasan tetapi dalam bentuk perkhidmatan. Penyimpanan awan adalah namanya atau dalam bahasa Indonesia yang dikenal sebagai penyimpanan awan. Pada masa ini, banyak syarikat menyediakan perkhidmatan sehingga data dapat disimpan di penyimpanan awan.

Perkhidmatan ini boleh menjadi penyelesaian bagi pengguna yang memerlukan penyimpanan praktikal. Contoh yang menyediakan perkhidmatan ini ialah Google Drive, iCloud, OneDrive, dan lain-lain. Menariknya dengan penyimpanan awan, pengguna dapat mengakses data dari mana-mana peranti dengan lebih mudah selagi peranti itu disambungkan ke internet.

Itulah penjelasan mengenai jenis storan yang ada di HP. Setelah membaca perbincangan di atas, sekarang jangan salah saya memanggil ROM sebagai storan dalaman atau sebaliknya, ya, kerana kedua-duanya mempunyai fungsi yang berbeza.