Ini adalah Senarai Lengkap Versi iOS dari Permulaan hingga Sekarang

Tidak dapat dinafikan, dua sistem operasi mudah alih yang kini menguasai pasaran adalah Android dan iOS. Android dimiliki oleh Google dengan konsep sistem terbuka yang membolehkan setiap vendor menggunakannya secara bebas. Sementara itu, iOS adalah sistem operasi eksklusif yang hanya digunakan khusus untuk peranti mudah alih dari Apple seperti iPhone, iPad dan iPod Touch.

Kerana eksklusiviti ini, harga iPhone mempunyai tanda harga yang tinggi. Walaupun harga kos pengeluaran tidak terlalu tinggi. Contohnya iPhne XS Max yang mempunyai kos pengeluaran 35% dari harga rasmi atau iPhone 6 Plus yang mempunyai kos pengeluaran 28% dari harga jualan. Persoalan kajian perbandingan kos pengeluaran dan harga jual produk iPhone dapat dilihat dalam infografik dari penyelidikan berikut dari Cuponation.

Jadi apa yang menjadikan iPhone boleh mempunyai tanda harga tinggi? Selain dari eksklusiviti iOS, R&D dan faktor nilai jenama Apple menjadikan iPhone mahal. Sistem operasi iOS itu sendiri, tentu saja, adalah hasil kerja Apple dari hasil R&D, menjadikan iOS cenderung lebih eksklusif.

Dengan perkembangan teknologi seperti sekarang, iOS terus menyajikan pelbagai versi. Setiap tahun selalu ada versi iOS terkini yang biasanya disertakan dengan peranti iPhone terkini atau peranti Apple lain seperti iPad. Jadi, bagaimana perkembangan iOS dari kelahirannya hingga sekarang? Untuk menjawab soalan-soalan ini, lihat senarai penjelasan iOS dari versi awal hingga yang terbaru.

1. iOS 1

OS iPhone 1

Pada tahun 2007, Apple memperkenalkan peranti pintar pertama, iPhone generasi pertama atau yang lebih baru dikenali sebagai iPhone 2G. Telefon ini dilengkapi dengan versi pertama OS iPhone atau iPhone OS 1. Sistem operasi ini adalah sistem operasi yang dibina berdasarkan pangkalan kod yang sama dengan OS X.

Pada versi pertama, tidak ada kedai aplikasi atau App Store yang diketahui sekarang. Pada masa itu, iPhone OS 1 menawarkan pelbagai aplikasi lalai yang dibuat oleh pasukan Apple. Beberapa aplikasi seperti penyemak imbas atau penyemak imbas, kalkulator, dan juga pemain muzik sudah ada di iPhone OS 1.

Sistem operasi pertama ini tidak mempunyai nama rasmi. Pada masa itu, hanya disebut sebagai OS iPhone 1. Versi OS pertama mempunyai kemas kini iaitu iPhone OS 1.1 yang membawa sokongan untuk iPod Touch (generasi pertama). Versi terakhir iOS ialah iOS 1.1.5 yang kemudiannya disebut sebagai iPhone OS 1 sahaja.

2. iOS 2

iOS 2

Pada tahun 2008, iOS 2 disertakan dengan peranti iPhone 3G. Peranti inilah yang kemudian menjadikan nama Apple meningkat menerusi siri iPhone-nya. Terutama dalam siri ini app store App Store telah mula diperkenalkan, app store yang masih ada dalam peranti ekosistem Apple.

Kehadiran gedung aplikasi jelas menjadikan pengguna iPhone 3G dapat menambah koleksi aplikasi dengan memuat turun terus dari gedung aplikasi, iPhone App Store. Di samping itu, dalam versi ini banyak fitur telah disertakan seperti sokongan untuk iPod Touch generasi kedua, nota keselamatan, perbaikan bug, dan lain-lain.

Sistem operasi iOS 2 dilengkapi dengan kemas kini 2.1 dan 2.2. Dalam iOS 2.2 atau versi akhir iPhone OS 2, beberapa ciri menarik diperkenalkan. Beberapa di antaranya termasuk peningkatan pada fitur "Mail" dan adanya fitur Google Street View dalam aplikasi "Peta".

3. iOS 3

iOS 3

Pada tahun 2009, Apple mempersembahkan pengganti iPhone 3G, iPhone 3GS. Peranti ini dilengkapi dengan kemas kini sistem operasi iOS yang kemudian menjadikan peranti ini juga disebut iPhone OS 3.0. Pada peranti ini iOS mempunyai banyak peningkatan ciri.

Fungsi yang terdapat pada iPhone OS 3.0 sangat diperlukan pada masa itu. Sebut ciri seperti pemberitahuan push, papan kekunci lanskap, nota suara, IMAP, goncang untuk mengacak. MMS dan kompas. Satu ciri yang menjadi perhatian dan berguna hingga kini adalah fitur pembelian dalam aplikasi (IAP) atau pembayaran dalam aplikasi dan salin tampal. Ciri copy-paste ini mula diperkenalkan pada peranti iPhone OS 3.0.

Sistem operasi iOS 3.0 itu sendiri menyokong peranti iPhone Apple generasi sebelumnya, termasuk iPhone asli, alias generasi pertama. Walaupun sudah tentu ada beberapa ciri yang terhad. Di samping itu, versi ini juga mempunyai kemas kini iaitu 3.1, yang menampilkan ciri-ciri Anti-Phising dan banyak peningkatan. Terdapat juga kemas kini baru-baru ini, versi 3.2, yang menawarkan sokongan untuk peranti iPad generasi pertama.

4. iOS 4

iOS 4

Perubahan besar yang dilakukan oleh Apple pada sistem operasinya. Tidak ada lagi sebutan OS iPhone. Bermula dari versi 4, Apple secara rasmi menggantikan OS iPhone dengan iOS sahaja. Oleh kerana itu, versi 4 disebut sebagai iOS 4 sahaja. Sistem operasi ini dipersembahkan bersama-sama dengan iPhone 4 pada tahun 2010.

Kehadiran iPhone 4 dan iOS 4 adalah langkah seterusnya yang menjadikan nama Apple semakin melambung tinggi. Bayangkan, ciri-ciri keren mula diperkenalkan dalam versi keempat ini. Beberapa ciri ini merangkumi kemampuan multitasking yang lebih efisien dengan penggunaan bateri, ciri yang menghidupkan dan menghidupkan data selular, senarai main di iTunes yang lebih kreatif, dan juga menyokong ciri pada foto.

Beberapa ciri lain yang terdapat di iOS 4 adalah FaceTime yang kini mempunyai kemampuan untuk membuat panggilan video menggunakan wifi. Ciri-ciri lain ialah penyegerakan iBooks dengan iTunes, keupayaan kamera seperti mod landskap dan zoom digital 5x. Ciri autofokus dengan ketuk semasa rakaman video juga terdapat di iOS 4.

5. iOS 5

iOS 5

21 Jun 2011, Apple memperkenalkan iOS 5. Sistem operasi ini dipersembahkan bersama dengan kehadiran iPhone 4S. Dalam versi ini, iOS menyajikan beberapa ciri penting yang kemudian menjadi identiti sistem operasi Apple ini. Beberapa ciri yang disajikan pada iOS 5 adalah seperti berikut.

  • Pusat Pemberitahuan, adanya pusat pemberitahuan yang dapat muncul ketika telepon berada di "kunci layar". Ciri ini masih dikekalkan dan diguna pakai oleh UI lain di Android.
  • iMessages, ciri pesanan khas di iOS yang membolehkan pengguna menghantar teks, foto, gambar GIF, video, kenalan dan lokasi. Fungsi lain termasuk sokongan mesej untuk kumpulan, ciri pemberitahuan mesej dihantar, dan mesej dibaca. Di samping itu, iMessages juga boleh dibaca dari peranti Apple lain menggunakan satu identiti Apple ID.
  • iCloud, ciri penyimpanan awan dari Apple pertama kali tersedia di iOS 5. Fungsi ini menawarkan semua kenalan, foto, aplikasi, nota dan lain-lain dapat memiliki sandaran alias data yang tersimpan dalam penyimpanan awan (sandaran data iCloud).
  • Game Center, fitur ini adalah fitur yang berfungsi untuk keperluan bermain permainan di iOS. Selain pusat pemberitahuan, iOS 5 juga sudah memiliki fitur Game Center yang memiliki beberapa fitur menarik seperti rekomendasi permainan, profil yang dapat menjadi umum atau swasta, pembelian permainan, dan juga jumlah poin yang diperoleh dari permainan.

Sebagai tambahan kepada ciri-ciri utama ini, iOS 5 juga menyajikan pelbagai ciri menarik lain seperti peningkatan fitur di dalam kamera, integrasi dengan aplikasi Twitter, penambahan pelbagai ciri dalam Muzik, ke ciri untuk mengaktifkan iPhone tanpa menggunakan komputer riba / komputer. Bukan itu sahaja, Apple juga memperkenalkan Siri, pembantu pintar Apple di iOS 5.

6. iOS 6

iPhone 5 iOS 6

Setahun selepas iOS 5 dilancarkan, tepatnya pada 11 Jun 2012, Apple memperkenalkan iOS 6. Kehadiran iOS 6 disertai dengan pengenalan peranti yang membawa iOS 6, iaitu iPhone 5, iPoud Touch generasi kelima, dan iPad 4. Selain itu, iOS 6 juga hadir sebagai kemas kini kepada peranti Apple generasi sebelumnya seperti iPhone 4, iPhone 3S, iPod Touch, iPad 3 dan iPad Mini generasi pertama.

Pada iOS 6, tidak ada ciri yang benar-benar baru. Ciri yang ada hanya dalam bentuk peningkatan pada aplikasi yang ada seperti peningkatan pada kamera, Facetime, reka bentuk paparan yang berbeda untuk beberapa aplikasi, dan juga perubahan pada menu "pengaturan".

Ciri yang paling diserlahkan dan baru adalah Peta Apple. Kehadiran aplikasi ini sebagai pengganti Peta Google, sejuta aplikasi peta. Sayangnya kehadiran Peta Apple tidak disambut baik, terutamanya kerana prestasinya tidak lebih baik daripada Peta Google.

7. iOS 7

iphone 5s

10 Jun 2013, Apple mengumumkan kehadiran iOS 7. Sistem operasi dipersembahkan bersama dengan iPhone 5C dan iPhone 5S. Beberapa peranti generasi sebelumnya juga mendapat kemas kini iOS 7. Malangnya, iPhone 3GS ke bawah tidak lagi mempunyai sokongan kemas kini iOS.

Kemas kini dari iOS 6 hingga iOS 7 agak besar dari segi reka bentuk tetapi tidak dari segi ciri. Walau bagaimanapun, iOS 7 adalah kemas kini iOS yang menekankan penampilan reka bentuk. Ini dapat dilihat dari paparan antara muka iOS 7 yang dilengkapi dengan  reka bentuk rata  dan menggunakan  Sistem Helvetica Neue Regular font  .

Selain reka bentuk, yang menarik dari iOS 7 adalah kehadiran Touch ID yang diperkenalkan pada peranti iPhone 5S. Sedangkan untuk penambahan fitur atau peningkatan berlaku dalam aplikasi seperti AirDrop, Control Center, Safari, Siri, Facetime, Apple Maps, App Store, dan beberapa kemas kini dalam aplikasi lain. Kerana dilengkapi dengan reka bentuk yang berbeza, Skrin Utama di telefon bimbit ini juga kelihatan berbeza, alias mempunyai reka bentuk rata yang serupa 

8. iOS 8

iphone 6

Pada 2 Jun 2014, Apple mengumumkan kehadiran iOS 8. Sistem operasi baru ini dapat dinikmati pada 17 September 2014 ketika iPhone 6 dan iPhone 6 Plus diperkenalkan. Maksudnya, kedua-dua telefon ini sudah dilengkapi dengan iOS 8. Selain itu, iOS 8 juga hadir pada peranti iPhone generasi sebelumnya dan juga peranti iPad Touch generasi keenam, iPad 3, iPad Air 2 dan iPad Mini. Malangnya, iPhone 4 tidak mendapat kemas kini ini.

Reka bentuk IOS 8 masih mengekalkan konsep  reka bentuk rata  iOS 7. Hanya kali ini reka bentuk antara muka kelihatan lebih rata berbanding dengan antara muka pada iOS 7. Selain reka bentuk yang lebih rata, iOS 8 dilengkapi dengan beberapa ciri menarik seperti iCloud Drive dan kehadiran aplikasi untuk pelbagai kandungan dengan perkongsian keluarga alias  keluarga. 

Selain itu, iOS 8 juga dilengkapi dengan sistem menaip yang lebih cepat melalui fitur Quicktype, pengaktifan Siri hanya menggunakan suara, dan juga kemampuan pesan yang ditingkatkan. Menariknya, iOS 8 menyajikan aplikasi kesihatan bernama Health. Ciri Kesihatan ini membantu membaca kesihatan tubuh termasuk degupan jantung, kalori, gula darah, kolesterol, dan lain-lain.

9. iOS 9

iphone 6s

Pada Jun 2015, Apple mengumumkan kehadiran iOS 9. Sistem operasi kemudian dilancarkan pada 16 September 2015 bersamaan dengan iPhone 6S, iPhone 6S Plus dan iPad Mini 4. Sistem operasi ini juga menyokong peranti iPhone yang lebih tua sehingga generasi iPhone 4S.

Sistem operasi yang dilengkapi dengan kod nama Monarch "itu sendiri dilengkapi dengan reka bentuk yang tidak terlalu jauh berbeza dengan iOS 8. Penampilan reka bentuk tidak berubah secara drastik kerana apa yang diserlahkan dari iOS 9 adalah penambahan ciri dan kehadiran aplikasi baru.

Ciri-ciri yang ditambahkan ke iOS 9 termasuk Siri, yang kini dilengkapi dengan antara muka yang lebih berwarna mirip dengan Apple Watch. Siri juga kini boleh bertutur menggunakan loghat Inggeris dari kawasan tertentu. Selain itu, Touch ID kini lebih selamat dengan sistem kod laluan 6 digit. Sebelumnya Touch ID mempunyai sistem kod laluan 4 digit. Bukan itu sahaja, iOS 9 juga memperkenalkan sistem 3D Touch.

Ciri lain dari iOS 9 ialah kehadiran aplikasi Carplay serta mod slaid dan split-screen untuk peranti iPad. Beberapa kemas kini juga disajikan, seperti aplikasi Catatan yang memiliki beberapa pembaruan dan Peta yang memiliki petunjuk untuk transit.

Jangan ketinggalan, iOS 9 hadir dengan aplikasi baru bernama News yang merupakan aplikasi berita. Aplikasi Passbook yang telah lama wujud kini telah menukar namanya menjadi Wallet. Selain itu, Apple juga menyajikan kemas kini untuk beberapa aplikasi yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi.

10. iOS 10

Apple iPhone 7 Plus

Pada 13 September 2016, Apple membawakan iOS 10 untuk umum bersama iPhone 7 dan iPhone 7 Plus. Kehadiran iOS 10 telah diumumkan sebelum ini di Apple Worldwide Developers Conference (WWDC) yang berlangsung pada 13 Jun 2016.

Pengganti sistem operasi iOS 9 juga menyokong beberapa peranti Apple sebelumnya. Hanya saja tidak semua peranti disokong sepenuhnya, ada sokongan terhad seperti iPhone 5, iPhone 5C, dan iPad 4. Batasan ini kerana peranti ini masih menggunakan pemproses dengan seni bina 32-bit. Walaupun ciri iOS 10 ini hanya disokong sepenuhnya oleh telefon dengan pemproses A5 atau A5X minimum 64-bit.

Jadi, apa yang ditawarkan dari iOS 10? Terdapat banyak ciri menarik yang ditawarkan dari iOS 10. Salah satunya adalah sokongan API Siri dan iMessage untuk pembangun aplikasi. Sekali lagi, iOS 10 membawa D Touch pada pemberitahuan. Satu lagi ciri menarik ialah kehadiran emoji pada mesej, paparan aplikasi peta yang mempunyai reka bentuk baru dan beberapa fungsi tambahan.

11. iOS 11

iPhone X 5

Seperti biasa, Apple mengumumkan kehadiran iOS terbaru di Apple Worldwide Developers Conference (WWDC). Pada tahun 2017, acara ini berlangsung pada 5 Jun dan pada tahap itu iOS 11 diperkenalkan. Seperti biasa juga, iOS 11 baru saja diluncurkan kepada umum pada 19 September 2017. Pelancaran iOS 11 serentak dengan tiga telefon dari Apple, iaitu iPhone 8, iPhone 8 Plus, dan iPhone X.

Kehadiran iPhone X pastinya istimewa. Kerana iPhone X adalah telefon bimbit khas sebagai perayaan kehadiran iPhone selama 10 tahun. Oh, kehadiran iOS 11 juga mematikan sokongan untuk telefon dengan pemproses 32-bit seperti iPhone 5 dan iPhone 5C, dan iPad 4. Ini bermaksud, iOS 11 hanya menyokong peranti dengan pemproses 64-bit. Peranti dengan jenis pemproses Apple A7 dan Apple A8 malah sokongan terhad.

Ciri-ciri yang ditawarkan oleh iOS 11 cukup banyak. Tetapi yang menjadi perhatian adalah perubahan penampilan di App Store. Selain itu, aplikasi "File" kini dapat mengakses data yang tersimpan di memori perangkat atau di awan. Satu lagi ciri menarik ialah gabungan Pusat Pemberitahuan dan skrin kunci. Fungsi ini membolehkan pemberitahuan muncul dengan segera di skrin kunci.

Siri juga mempunyai keupayaan yang meningkat. Salah satu kemampuan Siri pada iOS 11 adalah kemampuan untuk menterjemahkan antara bahasa dan juga belajar memahami kepentingan pengguna dan memberi nasihat. Siri juga dapat menguruskan aplikasi muzik, walaupun iPhone tidak disambungkan ke internet.

Di samping itu, iOS 11 juga memberikan pengecasan yang lebih pantas untuk iPhone 8, iPhone 8 Plus dan iPhone X. Fungsi ini terdapat pada ketiga-tiga peranti dalam kemas kini iOS 11, versi iOS 11.2. Satu lagi ciri menarik ialah penyatuan aplikasi pesanan dengan iCloud dan juga menyokong kemampuan augmented reality (AR).

12. iOS 12

iOS 12

Selepas iOS 11, Apple kemudian memperkenalkan iOS 12 pada 4 Jun 2018 di WWDC 2018. Dan seperti biasa, sistem operasi ini dilancarkan bersamaan dengan peranti Apple terbaru iaitu iPhone XR, iPhone XS, dan iPhone XS Max pada 17 September 2018. Masih seperti iOS 11, iOS 12 juga menyokong beberapa peranti sebelumnya tetapi untuk peranti dengan pemproses Apple A7 dan A8 (termasuk iPad), fiturnya terhad.

Jadi, apa yang ditawarkan dari iOS 12? Sistem operasi ini menawarkan pengalaman iOS yang lebih baik. Contohnya ialah prestasi aplikasi yang lebih responsif seperti membuka aplikasi kamera 70% lebih cepat daripada versi iOS sebelumnya. Selain itu, membuka aplikasi dan  memuatkan  aplikasi dua kali lebih cepat daripada prosesnya berbanding iOS 11.

Apa yang menarik mengenai iOS 12 ialah kehadiran Animoji baru, terutamanya untuk peranti Apple sebelumnya seperti iPhone X. Animoji ini hadir untuk aplikasi dan pemesejan Facetime. Kemuncaknya adalah ciri pemberitahuan. Kini, pemberitahuan pada iOS 12 lebih kemas kerana mereka mengumpulkan pemberitahuan berdasarkan jenis atau topik aplikasi tertentu. Jangan ketinggalan iOS 12 menyajikan kekunci pintasan khas untuk ciri mod mod tidur dan Siri.

Oleh itu, penjelasan mengenai senarai iOS dari versi pertama yang disertakan dengan nama iPhone OS sehingga namanya berubah menjadi iOS dengan peranti mudah alih yang lebih moden. Melihat senarai itu, tentu saja iOS akan mempunyai versi baru setiap tahun dengan peranti baru juga.