10 Kelebihan dan Kekurangan Samsung Galaxy Tab S4 Tablet

Sebagai salah satu jenama produk teknologi terbesar di dunia, Samsung selalu menghadirkan peranti luar biasa. Sekiranya telefon pintar mereka selalu menjadi yang terbaik di dunia Android, begitu juga produk tablet Samsung. Pada bulan Ogos 2018, syarikat Ginseng melancarkan tablet Samsung Galaxy Tab S4 ke seluruh dunia.

Galaxy Tab S4 membawakan beberapa teknologi unggul, seperti panel Super Amoled yang menutupi skrin peranti yang membentang hingga 10.5 inci. Di samping itu, Samsung membenamkan empat pembesar suara yang ditetapkan oleh AKG dan dapat mengeluarkan audio Dolby Atmos.

Jadi apa kelebihan dan kekurangan tablet Galaxy S4 ini? Ini boleh didapati dalam bahasa di bawah. Sebelum ini, ketahui dahulu spesifikasi ringkas Samsung Galaxy Tab S4 ini.

Spesifikasi Samsung Galaxy Tab S4

Tab Galaxy S4

  • Keluaran: Ogos, 2018
  • Skrin: Skrin sentuh kapasitif Super AMOLED, 16 juta warna
  • Resolusi Skrin: 1600 x 2560 piksel, nisbah 16:10 (~ kepadatan ~ 287 ppi)
  • Chipset: Qualcomm MSM8998 Snapdragon 835 (10 nm)
  • CPU: Octa-core (4 × 2,35 GHz Kryo & 4 × 1,9 GHz Kryo)
  • GPU: Adreno 540
  • Memori Dalaman: 64 256GB, 4GB RAM atau 6GB RAM (Korea sahaja)
  • Memori Luaran: microSD, hingga 512GB (slot khusus)
  • Kamera Belakang: 13 MP, AF
  • Kamera Depan: 8 MP
  • Bateri: Baterai Li-Po 7300 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Kelebihan Samsung Galaxy Tab S4

1. Dilengkapi dengan Stylus Pen

S Pen Samsung

Sekiranya pesaing Galaxy Tab S4 (seperti Apple iPad Pro 12.9 `2018) tidak memasukkan item ini ke dalam pakej penjualan mereka, Samsung nampaknya memberikan pilihan yang berbeza. Pengguna tidak perlu mengeluarkan lebih banyak wang untuk membeli Stylus Pen kerana ini termasuk dalam pakej penjualan Samsung Galaxy Tab S4.

Stylus Pen Samsung Galaxy Tab S4 sangat menyokong untuk melakukan perkara menarik seperti melukis dan produktiviti lain. Semasa mencoret-coret dalam Sketsa Adobe Photoshop, S Pen dapat menghasilkan coretan dakwat tebal atau nipis bergantung pada tekanan yang dikenakan.

Ini berlaku kerana S Pen mempunyai tahap kepekaan yang sangat baik (tahap tekanan mencapai 4096 dan hujung S Pen hanya 0.7 mm).

Item ini juga dapat digunakan untuk mengaktifkan fitur Samsung lain seperti fitur Terjemahan atau Terjemahan dan juga dapat digunakan untuk menarik pesan animasi yang dapat dikirimkan kepada orang terdekat melalui fitur Pesan Langsung. Sangat sejuk, bukan?

2. Skrin Amoled Super yang merosakkan mata

Samsung Galaxy s4

Samsung Galaxy Tab S4 mempunyai paparan lanskap 10,5 inci dengan resolusi 1600 x 2560 piksel yang mampu menampilkan perincian gambar yang baik. Nisbahnya ialah 16:10 dan kepadatan piksel mencapai ~ 287 ppi. Manakala panel layar yang digunakan tablet adalah Super Amoled.

Seperti diketahui bahawa panel Super Amoled mampu memberikan gambar yang lebih jelas, lebih terang dan lebih jelas. Jadi, pengalaman berinteraksi dengan Samsung Galaxy Tab S4 boleh menjadi lebih menyeronokkan kerana skrinnya selesa di mata dan sangat memanjakan.

Untuk penampilan, badan Tab S4 terbuat dari kaca (depan dan belakang) dan tepi aluminium. Setelah melihatnya, Tab S4 sangat mirip dengan Tab S3 saudaranya yang berukuran 9.7 inci. Paparan skrin sentuh Tab S4 juga cukup tepat dan pengguna dapat menatal dengan lembut.

Butang Laman Utama pada Samsung Galaxy Tab S4 juga telah dikeluarkan untuk menjadikan skrin kelihatan sekata. Sekiranya anda ingin menghidupkan skrin, pengguna hanya boleh menggeseknya dari bawah ke atas. Dan untuk akses masuk ke tablet, Samsung telah menyediakan sensor biometrik Iris Scanner yang pantas.

3. Mempunyai 4 Pembesar suara

Pembesar Suara Samsung Galaxy Tab S4

Sama seperti pesaingnya, iPad Pro, Samsung Galaxy Tab S4 yang pertama kali muncul diberi empat pembesar suara yang dapat mengeluarkan suara yang kuat dan jelas ketika memainkan muzik. Ingin merasakan pesta bersendirian di bilik atau bilik yang cukup besar? Samsung Galaxy Tab S4 sudah cukup untuk menjadi rakan berpesta.

Empat pembesar suara Galaxy Tab S4 terletak di bahagian atas dan bawah (masing-masing dua) dan ditala oleh AKG, jenama yang dimiliki oleh Samsung sendiri. Pembesar suara Tab S4 mampu mengeluarkan audio Dolby Atmos. Sekiranya anda ingin mendengar audio melalui fon kepala, Samsung masih menyediakan soket 3,5 mm pada peranti Galaxy Tab S4 mereka.

4. Daya Tahan Lama dan Menyokong Pengecasan Pantas

Pengecasan S4

Baterai Samsung Galaxy Tab S4 dilengkapi dengan kapasiti yang cukup besar, yaitu 7300 mAh jenis Li-Po yang tidak dapat dicabut. Samsung mengatakan bahawa Galaxy Tab S4 boleh bertahan hingga 16 jam untuk memainkan video. Oleh itu, menonton video kegemaran anda pada tablet yang luas dan jelas seperti Tab S4 boleh menjadi lebih menyeronokkan kerana ketahanannya yang cukup lama.

Dalam ujian hayat bateri yang dilakukan oleh Mag Laptop, bateri Samsung Galaxy Tab S4 mampu bertahan hingga 9 jam 34 minit untuk melayari di dunia maya dengan menetapkan kecerahan skrin pada 150 nits. Di samping itu, jangka hayat bateri meningkat sedikit lebih lama jika Papan Kekunci Penutup Buku tidak digunakan (sehingga 10 jam 10 minit).

Kapasiti bateri yang begitu besar yang tertanam di Galaxy Tab S4 sudah disokong oleh teknologi pengecasan pantas. Samsung mendakwa bahawa bateri Galaxy Tab S4 dapat dicas sepenuhnya dalam hanya 200 minit (atau 3 jam 20 minit). Jadi, tahap produktiviti Tab S4 boleh menjadi lebih tinggi dengan adanya teknologi pengecasan pantas pada peranti ini.

5. Jago Multitasking

prestasi galaxy-tab-s4_

Samsung Galaxy Tab S4 berjalan pada OS Android Oreo 8.1. Inard itu sendiri terdiri daripada chipset Snapdragon 835 dengan proses pembuatan 10 nm, CPU yang mempunyai lapan teras (4 × 2,35 GHz Kryo & 4 × 1,9 GHz Kryo) dan Adreno 540 GPU.

Menurut Laptop Mag, kelajuan yang dihasilkan oleh Galaxy Tab S4 cukup padat dan mampu menyokong aktiviti multitasking. Ketika digunakan untuk memutar video YouTube 1080p sambil membuka aplikasi Chrome dengan 12 tab terbuka, tidak ada lag yang terasa di tablet ini.

Namun, jika pengguna terlalu lama untuk membiarkan aplikasi terbuka di latar belakang, aplikasi akan kembali ke awal ketika akan diakses lagi. Dan kerana RAM hanya 4 GB, melakukan multitasking dalam mod Dex memang kurang dipercayai.

Ruang simpanan dalaman yang disediakan oleh Samsung pada Galaxy Tab S4 adalah 64 atau 256 GB. Sekiranya terasa kurang, pengguna masih boleh mengembangkannya lagi hingga 400 GB dengan microSD (slot tersedia).

6. Bekerja dengan lebih selesa dengan Samsung Dex

Samsung Dex

Samsung Dex membolehkan pengguna mengalami produktiviti PC dengan mobiliti tablet. Samsung Dex sebelumnya telah muncul di telefon Samsung dan untuk kategori tablet, fitur ini tersedia untuk pertama kalinya di Samsung Galaxy Tab S4.

Dengan Samsung Dex pada Tab S4, pengguna dapat melakukan banyak perkara dengan lebih mudah dan selesa seperti memproses dokumen, melakukan multitasking, dan lain-lain.

Multitasking hanya dilakukan melalui penyesuai HDMI tanpa stesen DeX atau pad DeX. Sekiranya anda ingin mengalami kecekapan kerja yang lebih tinggi, pengguna dapat menambahkan peranti tambahan seperti papan kekunci atau tetikus.

7. Pengimbas Iris

galaxy-tab-s4_bio-depan

Galaxy Tab S4 dilengkapi dengan ciri Iris Scanner biometrik yang dapat mengimbas wajah atau mata dengan cepat untuk membuka akses ke peranti Tab S4.

Fungsi ini juga dapat digunakan untuk mengamankan data dan aplikasi penting dengan tingkat keamanan yang dienkripsi menggunakan pengesahan bio dan fitur Folder Selamat. Jadi, keselamatan peranti dan kandungannya dijamin dengan biometrik ini.

Kekurangan Samsung Galaxy Tab S4

1. Kurang RAM

Ram

Samsung hanya memberikan 4 GB RAM untuk Galaxy Tab S4 mereka. Walaupun mereka dapat mendukung kegiatan multitasking dengan cukup baik, tetapi ketika melakukan multitasking dalam mod Dex, prestasi yang dihasilkan dirasakan tidak memuaskan.

Dalam spesifikasi Galaxy Tab S4 di GSM Arena, Samsung Galaxy Tab S4 memang tersedia dengan varian RAM 6 GB. Malangnya, Galaxy Tab S4 dengan RAM 6 GB hanya tersedia di Korea.

2. Perisian yang kurang menyokong

Tab Galaxy S4

Penggunaan OS Android sangat baik pada telefon bimbit, tetapi tidak untuk peranti dengan skrin yang lebih luas seperti Tab S4. Seperti yang dinyatakan oleh Trusted Reviews, ini berlaku kerana kurangnya kemas kini dan sokongan yang diberikan oleh pemilik OS itu sendiri, iaitu Google.

Ini juga mempengaruhi kerja yang dilakukan oleh pemaju pihak ketiga.

3. Badan Punggung yang licin dan kotor

Badan Belakang S4

Oleh kerana ia terbuat dari kaca dan menutupi badan yang lebar, tablet ini mudah licin dan kotor walaupun hanya dipegang untuk waktu yang singkat. Penggunaan Papan Kekunci Penutup Buku sekurang-kurangnya dapat mengatasi masalah ini.

Selain melindungi peranti dari calar, aksesori ini juga memiliki tekstur seperti kain sehingga peranti ini selesa dipegang dan digunakan. Papan Kekunci Penutup Buku ini dijual secara berasingan.

Kesimpulannya

Anda boleh mengatakan bahawa Samsung Galaxy Tab S4 adalah tablet Android terbaik pada masa ini. Tablet ini menawarkan pengalaman multimedia dan kerja dengan skrin yang lebih cerah dan mampu menampilkan gambar yang lebih jelas. Panel Super Amoled pada skrin 10.5 inci memang luar biasa.

Di samping itu, walaupun harga untuk tablet ini masih cukup mahal bagi sesetengah orang, tetapi Samsung telah memberikan pakej Stylus Pen secara percuma. Oleh itu, pengguna tidak perlu lagi membayar tambahan untuk item ini, kecuali peningkatan lain seperti Papan Kekunci Penutup Buku.

Secara keseluruhan, tablet ini cukup untuk menyokong bekerja sebagai rakan. Sekiranya anda benar-benar memerlukan tablet untuk berfungsi, anda boleh membeli Samsung Galaxy Tab S4. Anda boleh membeli tablet ini dengan menyediakan dana dalam lingkungan IDR 10 juta. Sila beli tablet ini di Bukalapak dengan mengklik pautan ini.