10 Kelebihan dan Kekurangan Telefon Pintar Xiaomi Mi 8 Lite

September 2018, Xiaomi melancarkan ahli keluarga baru Mi 8 bernama Xiaomi Mi 8 Lite. Telefon ini dilengkapi dengan skrin yang lebih besar daripada generasi sebelumnya dan dilengkapi dengan pilihan warna yang sesuai untuk generasi muda masa kini.

Jadi apa kelebihan dan kekurangan yang dimiliki oleh telefon bimbit yang kelihatan agak kecil? Berikut ini akan membincangkan 10 kelebihan dan kekurangan Xiaomi Mi 8 Lite untuk pembaca. Sebelum ini mempertimbangkan spesifikasi ringkas telefon bimbit Cina ini.

Spesifikasi Xiaomi Mi 8 Lite

  • Keluaran:  September, 2018
  • Skrin: Skrin sentuh kapasitif IPS LCD, 16 juta warna
  • Resolusi Skrin: 1080 x 2280 piksel, nisbah 19: 9 (kepadatan ~ 403 ppi)
  • Chipset: Qualcomm SDM660 Snapdragon 660 (14 nm)
  • CPU: Octa-core (4 × 2.2 GHz Kryo 260 & 4 × 1.8 GHz Kryo 260)
  • GPU: Adreno 512
  • Memori Dalaman: 64 / 128GB, 6GB RAM atau 64GB, 4GB RAM
  • Ingatan Luaran: Tiada
  • Kamera Belakang: 12 MP, f / 1.9, 1 / 2.55 ″, 1.4µm, PDAF dua piksel + 5 MP, f / 2.0, 1.12µm, sensor kedalaman
  • Kamera Depan: 24 MP, 0.9µm
  • Bateri: Li-Po 3350 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Kelebihan Xiaomi Mi 8 Lite

1. Prestasi Cukup OK

Mi 8 Lite AnTuTu

Xiaomi Mi 8 Lite dipersenjatai dengan jeroan yang cukup bagus. Chipset yang digunakannya adalah Qualcomm SDm 660 Snapdragon 660 dengan proses pembuatan 14 nm. Telefon ini juga menggunakan CPU 4 teras (4 × 2.2 GHz Kryo 260 & 4 × 1.8 GHz Kryo 260) dan GPU Adreno 512.

Mi 8 Lite menjaringkan sebilangan mengejutkan apabila ujian dengan AnTuTu, yang 143643. Ia sudah berjenama yang cukup baik untuk kategori sederhana dan bajet telefon harga seperti Xiaomi Mi 8 Lite. Dengan skor seperti telefon ini sudah cukup untuk dapat menemani pengguna bermain permainan popular.

Telefon ini juga disokong oleh dua pilihan RAM besar, iaitu 4 GB dan 6 GB yang mampu menyokong aktiviti multimedia. Untuk ruang simpanan yang diberikan iaitu 64 GB untuk RAM 4 GB, dan 64/128 GB untuk RAM 6 GB. Ruang simpanan yang banyak itu cukup untuk menyimpan banyak data.

2. Menyokong Pengecasan Pantas

Caj Pantas V3

Teknologi Quick Charge 3.0 telah disematkan di badan Mi 8 Lite. Ini tentu saja merupakan kelebihan bagi pengguna kerana mereka dapat menjimatkan masa mengecas telefon pintar mereka. Dengan adanya ciri pengecasan pantas ini, bateri Mi 8 Lite dapat dicas sepenuhnya dalam beberapa kali lebih cepat daripada telefon serupa yang tidak menggunakan ciri ini.

Menurut pengujian www.igeekphone.com, walaupun Mi 8 Lite hadir dengan teknologi pengecasan pantas versi 3.0, palam yang dibawa adalah 5V2A pada era teknologi QC versi 1.0. Oleh itu, semasa mengecas dari 1%, bateri Mi 8 Lite meningkat kepada 82% dalam 140 minit. Adakah ada yang menguji bateri Mi 8 Lite di sini?

3. Persembahan untuk Belia

Mi 8 Lite

Panel belakang Mi 8 Lite diberi sentuhan warna yang halus. Pilihan warna yang tersedia untuk telefon ini adalah Twilight Gold, Dream Blue, Deep Space Grey. Dengan reka bentuk warna seperti itu, telefon Xiaomi Mi 8 Lite nampaknya sesuai untuk dimiliki oleh golongan muda.

Jadi, jika ada yang merasa bosan dengan pilihan warna telefon yang sama, Xiaomi Mi 8 Lite boleh menjadi cadangan yang baik untuk dimiliki.

4. Kapasiti Bateri Besar

Ikon Pengeringan Bateri

Mi 8 Lite dipasarkan dengan kapasiti 3,350 mAh bateri yang tidak boleh ditanggalkan. Kuasa yang diberikan oleh bateri Mi 8 Lite cukup untuk menyokong aktiviti asas seperti untuk jangka masa yang lama.

Laman web www.igeekphone.com telah menguji bateri Mi 8 Lite. Ujian pertama adalah menonton video dalam talian dengan tetapan kecerahan 70%, kelantangan 50%, baki bateri 68%, dan durasi video yang ditonton adalah 60 minit.

Dari hasil ujian didapati bahawa kuasa bateri hanya dikurangkan sebanyak 16% yang bermaksud bateri Mi 8 Lite (dalam keadaan penuh) dapat digunakan untuk menonton video dalam talian selama lebih dari 6 jam.

Ujian kedua adalah untuk bermain permainan Jesus Survival: Stimulate the Battlefield. Keadaan bateri semasa ujian adalah 89% dan permainan dimainkan selama 30 minit. Hasil yang diperoleh adalah daya bateri berkurang 13%.

Dari ujian di atas dapat disimpulkan bahawa bateri Mi 8 Lite dapat bertahan berjam-jam untuk melakukan aktiviti yang berat dan nampaknya dapat bertahan lebih lama untuk aktiviti lain seperti menelefon, menonton video, atau melayari di dunia maya.

5. Aksi Dual Kamera

Dual Camera Mi 8 Lite

Terdapat dua kamera dengan sensor berbeza di belakang badan Mi 8 Lite. Yang pertama adalah resolusi 12 MP dengan bukaan 1.9 dengan PDAF dan yang kedua mempunyai resolusi 5 MP dengan bukaan 2.0 dengan sensor kedalaman.

Berdasarkan ulasan pengalaman pengguna yang ditulis di forum MIUI, hasil tangkapan kamera Mi 8 Lite kelihatan cukup bagus pada siang hari. Manakala dalam keadaan cahaya rendah, prestasi pemotretan Mi 8 Lite kelihatan lebih baik jika dibandingkan dengan adiknya Mi 8 SE.

Pujian serupa juga diluahkan oleh laman web Giztop. Menurut laman Giztop, kualiti tangkapan kamera belakang HP cukup memuaskan. Gambar kelihatan baik walaupun menangkap kamera dalam keadaan mendung. Hasil tangkapan lebih baik jika anda mengarahkan objek dengan dekat.

Agar tidak ingin tahu, berikut adalah contoh tangkapan kamera belakang Xiaomi Mi 8 Lite.

Kamera belakang Xiaomi Mi 8 Lite menangkapKamera belakang Xiaomi Mi 8 Lite menangkapKamera belakang Xiaomi Mi 8 Lite menangkap

Kamera belakang dilengkapi dengan lampu kilat untuk membantu menangkap gambar dalam keadaan cahaya rendah. Kualiti video yang dapat dirakam oleh kamera Mi 8 Lite adalah hingga 2160p sehingga cukup untuk menghasilkan video yang kelihatan terperinci.

Untuk kamera depan, Mi 8 Lite dilengkapi dengan sensor 24 MP yang gambarnya juga tidak terlalu mengecewakan.

6. Reka bentuk yang kelihatan cukup baik

Xiaomi Mi 8 Lite

Mi 8 Lite dilengkapi dengan badan yang nipis dan layarnya mencapai 6,26 inci. Ini cukup untuk menjadikan Mi 8 Lite selesa ketika dipegang. Resolusi skrin yang digunakan adalah Full HD (1080 x 2280 piksel) dengan nisbah 19: 9 dan kepadatan piksel yang mencapai 403 ppi.

Dari apa yang ditulis di laman forum MIUI mengatakan bahawa walaupun panel paparan yang digunakan oleh Mi 8 Lite masih IPS, ia tetap menghasilkan paparan yang baik. Penguji juga berpuas hati ketika menonton filem di layar Mi 8 Lite yang suaranya juga dianggap cukup untuk memenuhi ruangan kecil.

7. Terdapat Cover Case dalam Pakej Jualan

Sarung Kes Mi 8 Lite

Untuk melindungi atau menyamarkan badan Mi 8 Lite yang terlihat berkilau, pengguna dapat menggunakan penutup badan yang tersedia dalam pakej penjualan, sehingga mereka tidak perlu mengeluarkan lebih banyak wang untuk membeli barang tersebut.

Kekurangan Xiaomi Mi 8 Lite

1. Tiada Slot Memori Tambahan

Slot dulang sim Redmi 5 Plus

Walaupun ruang penyimpanan telah disediakan hingga 128 GB, Mi 8 Lite tetap tidak menyokong adanya slot memori tambahan. Oleh itu, pengguna harus dapat menggunakan memori dalaman Mi 8 Lite sebanyak mungkin.

Maklumat yang terdapat dalam GSM Arena menunjukkan bahawa Mi 8 Lite tidak mempunyai slot untuk memori luaran. Tetapi dalam beberapa ulasan yang dijumpai, para pembahas mengesahkan bahawa Mi 8 Lite hadir dengan slot microSD. Jadi, maklumat mengenai perkara ini masih perlu disahkan lagi.

2. Kehilangan Audio Jack Port

Jack 355

Trend untuk menyingkirkan lubang audio 3.5mm telah diterapkan pada Mi 8 Lite. Tetapi ini bukan masalah besar kerana Xiaomi telah menyediakan port USB Type-C yang dapat ditukar menjadi lubang 3.5mm. Masih ada yang mahu lubang audio ada di Mi 8 Lite?

3. Tiada Radio

Radio No

Walaupun ini adalah jenis kekurangan paksa, tetapi kehilangan radio bukanlah masalah besar bagi pengguna telefon pintar masa kini. Kehadiran radio sekurang-kurangnya boleh menjadi alat hiburan lain apabila telefon bimbit tidak menyokong hiburan utamanya.

Itulah beberapa kelebihan dan kekurangan Xiaomi Mi 8 Lite yang disusun dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai. Xiaomi Mi 8 Lite, seperti generasi sebelumnya selalu menarik untuk dibincangkan. Selain disertakan sebagai HP bajet, tetapi apa yang ditunjukkan Mi 8 Lite tidaklah murah.

Kesimpulannya

Untuk kategori telefon pintar kelas menengah dan bajet, Mi 8 Lite sepertinya dianggap sebagai milik orang muda yang belum mempunyai aktiviti yang tinggi dengan telefon bimbit mereka. Terutama dengan kamera depan 24 MP, nampaknya Mi 8 Lite sesuai untuk dijadikan teman ekspresi.

Sebilangan kekurangan Mi 8 Lite seperti yang dibincangkan di atas tentunya bukanlah halangan utama untuk mencadangkan telefon ini. Sekiranya anda berminat dengan Xiaomi Mi 8 Lite, sila beli di kedai dalam talian melalui pautan berikut.

Itulah perbincangan mengenai 10 kelebihan dan kekurangan Xiaomi Mi 8 Lite. Sekiranya anda merasa terbantu dengan artikel ini, sila kongsikan agar lebih ramai orang mengetahui maklumat menarik ini. Seterusnya adalah satu lagi artikel menarik untuk dibaca, iaitu sekitar 10 telefon bimbit Xiaomi dengan RAM 6 GB terbaru pada tahun 2018.