Tutorial mengenai Cara Menggunakan FaceTime pada iPhone dan iPad

Hari ini, anda boleh membuat panggilan audio dan video dengan mudah. Sebabnya, terdapat banyak aplikasi untuk panggilan video yang boleh dimuat turun secara percuma, memanggilnya LINE atau Skype. Kedua-dua aplikasi tersebut membolehkan dua peranti berbeza dapat membuat panggilan audio dan video.

Namun, khusus untuk pengguna iDevice, seperti iPhone dan iPad, ternyata ada aplikasi khusus untuk membuat panggilan audio dan video, iaitu FaceTime. Ini adalah kemudahan eksklusif yang disediakan oleh Apple kepada semua pengguna iDevice. Ingin tahu bagaimana menggunakan FaceTime untuk berkomunikasi dengan pengguna peranti iOS yang lain? Ayuh , lihat penjelasan lengkap mengenai perkara berikut!

Mengenai FaceTime

Bagi pengguna peranti iOS, terutamanya iPhone dan iPad, sudah tentu biasa dengan ciri FaceTime. Ya, ini adalah ciri eksklusif yang disediakan oleh Apple untuk pengguna iDevice. Dengan kata lain, pengguna peranti dengan sistem operasi Android, Windows, dan lain-lain, tidak dapat menggunakan FaceTime.

FaceTime membolehkan pengguna iPhone, iPad, iPod Touch dan Mac dapat membuat panggilan video secara percuma. Anda hanya memerlukan sambungan internet untuk dapat FaceTime dengan orang yang anda ajak bercakap. Ya, kelebihan FaceTime kelihatan sama seperti ciri panggilan video yang terdapat di LINE atau Skype. Bagi pengguna iDevice yang sudah menggunakan sistem operasi iOS 7+ juga dapat menggunakan fitur panggilan suara (tanpa panggilan video) di FaceTime.

Cara Mengaktifkan FaceTime

Cara Mengaktifkan FaceTime Cara Menggunakan FaceTime

Agar anda dapat membuat atau menerima panggilan FaceTime dari rakan anda, anda mesti mengaktifkan ciri ini terlebih dahulu pada peranti iOS yang anda gunakan. Inilah cara mengaktifkan FaceTime di iDevice:

  1. Buka FaceTime pada peranti anda dan masukkan Apple ID anda
  2. Sekiranya anda menggunakan FaceTime di iPhone, maka nombor telefon yang anda gunakan akan didaftarkan secara automatik di FaceTime sehingga rakan anda dapat menghubungi anda di FaceTime melalui nombor telefon tersebut
  3. Sekiranya anda ingin mendaftarkan alamat e-mel anda untuk FaceTime, pergi ke Tetapan> FaceTime> Gunakan Apple ID> Masukkan FaceTime

Cara menggunakan FaceTime pada iPhone

Cara menggunakan FaceTime pada iPhone

Sebilangan orang mungkin memilih untuk menggunakan fitur panggilan video di aplikasi lain daripada menggunakan FaceTime pada iPhone mereka. Malah, FaceTime juga menyediakan kemudahan yang sama. Tidak tahu bagaimana menggunakan FaceTime pada iPhone? Lihat langkah-langkah berikut.

  1. Tekan butang "Telefon" dengan ikon telefon di halaman utama iPhone
  2. Klik "Kenalan" untuk memilih rakan yang ingin anda buat panggilan FaceTime, kemudian ketuk kenalan telefon yang anda mahukan
  3. Klik butang FaceTime yang terdapat di kenalan telefon yang telah anda pilih sebelumnya
  4. Tunggu sebentar kerana FaceTime cuba menghubungkan anda dengan orang yang anda ajak bual
  5. Sekiranya rakan anda menjawab panggilan FaceTime, anda boleh berhubung dan berkomunikasi secara bersemuka dengan panggilan video dari FaceTime

Skrin utama pada iPhone akan menunjukkan wajah orang yang anda ajak bercakap semasa ia disambungkan ke FaceTime. Sementara itu, anda dapat melihat wajah anda sendiri di dataran kecil yang terletak di kanan atas skrin.

Terdapat tiga pilihan butang yang terdapat di skrin iPhone ketika anda disambungkan ke FaceTime. Pertama, butang paling kiri untuk menukar kamera depan dan belakang. Kedua, butang merah di tengah untuk menamatkan panggilan FaceTime. Akhirnya, butang berada di sebelah kanan dan mempunyai mikrofon yang dilekatkan untuk mematikan panggilan supaya orang lain tidak mendengar suara anda.

Cara menggunakan FaceTime pada iPad, iPod Touch, dan Mac

Cara menggunakan FaceTime pada iPad, iPod Touch, dan Mac

Selain iPhone, pengguna peranti iOS lain juga dapat memanfaatkan fitur FaceTime yang disediakan oleh Apple. Oleh itu, jika anda mempunyai iPad, iPod Touch, atau Mac, anda boleh menggunakan FaceTime untuk membuat panggilan audio dan video kepada pengguna peranti iOS yang lain. Inilah cara menggunakan FaceTime pada iPad, iPod Touch, dan Mac:

  1. Ketik ikon FaceTime yang terdapat di halaman utama peranti iOS anda
  2. Tentukan jenis panggilan yang anda mahu buat, Video atau Audio. Kemudian, masukkan nama, e-mel, atau nombor telefon rakan yang ingin anda undang untuk membuat panggilan FaceTime
  3. Setelah memilih kenalan yang akan menjadi pembicara anda di FaceTime, tunggu beberapa saat sehingga rakan anda menjawab panggilan FaceTime anda
  4. Sekiranya anda sudah berhubung dengan rakan anda, anda boleh memulakan perbualan di FaceTime

FaceTime membolehkan pengguna iPhone dapat membuat panggilan video dengan pengguna iPad, bahkan pengguna iPod Touch juga dapat membuat FaceTime dengan pengguna iPad. Dengan kata lain, ciri ini menghubungkan semua peranti iOS melalui panggilan audio dan video.

Syarat untuk Menggunakan FaceTime

Setelah anda mengetahui cara menggunakan FaceTime pada pelbagai peranti iOS, anda pasti ingin mengetahui keadaan penting semasa menggunakan aplikasi ini. Ya, FaceTime adalah ciri panggilan video dan audio yang bergantung pada sambungan internet. Anda boleh menggunakan rancangan data Wi-Fi atau selular untuk dapat membuat panggilan dengan FaceTime.

Namun, anda perlu tahu bahawa tidak semua peranti iOS menyokong FaceTime menggunakan Wi-Fi. Berikut adalah ketentuan peranti iOS yang dapat melakukan FaceTime melalui sambungan internet dari Wi-Fi:

  • iPhone 4 ke atas
  • iPad 2 ke atas
  • iPad Mini untuk semua siri
  • IPod Touch generasi ke-4 atau versi yang lebih baru (hanya iPod Touch generasi ke-5 yang juga menyokong panggilan audio di FaceTime, iPod Touches yang lain hanya dapat menggunakan FaceTime untuk panggilan video)

Untuk iPhone 4s ke atas dan iPad generasi ke-3 ke atas, anda boleh menggunakan FaceTime dengan sambungan internet dari pelan data selular. Selain itu, FaceTime tidak tersedia untuk semua jenis iDevice yang dibeli atau digunakan di Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu dan Pakistan.

Petua Menggunakan FaceTime

Petua Menggunakan FaceTime

FaceTime adalah aplikasi yang memudahkan pengguna peranti iOS untuk dapat berkomunikasi antara satu sama lain. Terdapat beberapa petua untuk menggunakan FaceTime agar aplikasi ini menjadi lebih cekap dan bermanfaat bagi penggunanya:

  • Sekiranya anda ingin berbual melalui FaceTime untuk jangka masa yang panjang, letakkan peranti di hadapan rak atau sediakan pendirian khas sehingga anda tidak perlu memegang peranti secara berterusan.
  • Cuba gunakan Wi-Fi ketika melakukan FaceTime kerana aplikasi ini dapat menguras rancangan data selular anda.
  • Untuk memastikan aktiviti panggilan video di FaceTime lancar, pastikan peranti anda menggunakan sambungan 4G dan bukannya 3G.

Nah, itulah cara menggunakan FaceTime bersama dengan beberapa perbincangan lain mengenai ciri eksklusif yang disediakan oleh Apple. Sekiranya anda mempunyai peranti iOS dan belum mencuba FaceTime, sudah tiba masanya untuk mencuba aplikasi panggilan video khusus pengguna iDevice ini.