Inilah Sebab dan Cara Mengatasi Bootloop di Android

Bootloop adalah mimpi buruk bagi semua pemilik peranti Android. Semasa mengalami bootloop, peranti akan terus berputar di skrin boot dan tidak dapat memasuki sistem. Hasilnya, peranti tidak akan digunakan lagi.

Terdapat banyak cara untuk mengatasi bootloop yang boleh anda gunakan. Tetapi cara mengatasi bootloop agak rumit kerana setiap peranti akan mempunyai cara yang berbeza dari peranti lain. Selain itu, masalah bootloop ini juga biasanya berakhir dengan penghapusan data yang terdapat di dalam peranti Android.

Baiklah kali ini saya akan mengkaji beberapa cara untuk mengatasi bootloop pada peranti Android. Tetapi kaedah yang dikaji di sini hanyalah kaedah umum dan bukan kaedah khusus untuk setiap peranti Android. Sebelum ini, mari kita bincangkan terlebih dahulu pelbagai sebab.

Punca Bootloop

Tidak ada asap jika tidak ada api. Ya, bootloop mungkin tidak berlaku secara tiba-tiba tanpa sebab tertentu. Bootloop ini biasanya berlaku kerana kita melakukan pelbagai jenis perkara yang bersilang dengan sistem Android. Berikut adalah beberapa penyebab bootloop:

  • Mengemaskan ROM tersuai

Masalah bootloop sering berlaku setelah kita mem-flash ROM khas baru. Ini biasanya disebabkan oleh dalvik-cavhe atau data lama yang belum dihapus sehingga digunakan oleh sistem baru. Pakej ROM tersuai yang rosak juga boleh menyebabkan bootloop setelah anda memasangnya.

  • Pasang mod

Bootloop biasanya juga berlaku setelah kita memasang mod untuk sistem Android. Masalah ini timbul kerana mod yang dipasang tidak sesuai dengan ROM yang kita gunakan. Selain itu, mod yang tidak disusun dengan baik juga boleh menjadi penyebab bootloop ini.

  • Set kebenaran yang salah

Android sangat bergantung pada kebenaran sistem yang betul. Sekiranya anda menetapkan kebenaran sistem fail yang salah maka ia boleh menyebabkan bootloop. Oleh itu, periksa sebelum memberi kebenaran pada fail.

  • Pulihkan sistem sandaran

Memulihkan fail yang berkaitan dengan sistem juga berpotensi menyebabkan bootloop. Sama seperti penyebab pertama, masalah ini juga disebabkan oleh dalvik-cache lama yang belum dapat dipadamkan sepenuhnya.

Cara Mengatasi Bootloop

cara menyelesaikan bootloop

Setelah mengetahui pelbagai perkara yang menyebabkannya, sekarang mari kita bincangkan cara mengatasi bootloop. Pastikan anda mengetahui puncanya sehingga anda dapat mengatasinya dengan kaedah yang betul.

  • Bersihkan dalvik-cache

Sekiranya bootloop berlaku selepas anda mem-flash ROM khusus baru atau setelah membuat sandaran pemulihan, anda boleh mencuba kaedah pertama ini. Kaedah ini akan membersihkan dalvik-cache lama sehingga sistem akan menggantinya dengan yang baru.

Mula-mula matikan peranti Android anda sepenuhnya dengan mengeluarkan bateri dan kemudian biarkan selama 2 hingga 3 minit. Sekiranya bateri terpasang dan tidak dapat dilepaskan, tekan butang kuasa selama beberapa minit sehingga peranti mati sepenuhnya.

Kemudian hidupkan semula peranti dan kemudian buat pemulihan (CWM, TWRP, dan sejenisnya). Kaedah kemasukan berbeza untuk setiap peranti, ada yang menekan butang turunkan volume, yang lain menekan butang utama, dan sebagainya. Sila sesuaikan peranti yang anda miliki.

Dalam pemulihan, anda boleh menggunakan butang kelantangan, butang rumah, dan butang kuasa untuk menavigasi. Tetapi sekali lagi, fungsinya akan berbeza di setiap peranti. Sekarang setelah memasuki pemulihan, ikuti langkah berikut:

  1. Pilih menu Lanjutan
  2. Pilih pilihan "Wipe Dalvik-cache"
  3. Kemudian buka menu "Mounts & Storage"
  4. Pilih pilihan "Lap / cache"
  5. But semula
  • Padamkan data

Sekiranya setelah mengikuti langkah-langkah di atas masalah bootloop masih belum dapat diselesaikan, maka anda juga boleh mencuba untuk menghapus data. Tetapi sebelum anda perlu membuat backup terlebih dahulu untuk menyimpan data. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Masukkan Pemulihan
  2. Pilih menu "Sandaran & Pulihkan"
  3. Pilih "sandaran"
  4. Kemudian buka menu "Mounts & Storage"
  5. Pilih "Lap / Data"
  6. Pilih "Lap / cache"
  7. But semula
  • ROM Flash baru

Sekiranya dua cara di atas belum dapat menyelesaikan masalah bootloop, kemungkinan besar ROM tersuai yang anda pasang rosak atau tidak serasi dengan peranti Android anda. Untuk mengatasinya, anda mesti memuat turun dan memasang ROM khas baru. Bagaimana:

  1. Masukkan pemulihan
  2. Pilih "Pasang Zip"
  3. Cari ROM tersuai yang baru anda muat turun dan kemudian pasangnya
  4. But semula

Sekiranya anda tidak mahu memasang ROM khas baru, anda juga boleh memasang ROM stok pada peranti anda. Kaedah ini berbeza bergantung pada peranti yang anda gunakan. Sebagai contoh, peranti Sony boleh menggunakan aplikasi PC Companion, Samsung dengan KIES, dan sejenisnya.

  • Kebenaran pembetulan

Sekiranya masalah bootloop disebabkan oleh kesalahan semasa memberi kebenaran, maka cara memperbaikinya cukup mudah. Langkah-langkah berikut dipetik dari XDA:

  1. Masukkan Pemulihan
  2. Buka menu Lanjutan
  3. Pilih pilihan "Betulkan kebenaran"
  4. But semula

Inilah antara sebab dan cara untuk mengatasi bootloop yang dapat digunakan pada peranti Android anda. Ingat, kaedah di atas hanyalah penerangan umum sehingga tidak semuanya dapat diterapkan pada setiap peranti Android. Sila lawati forum atau kumpulan FB setiap peranti untuk cara yang lebih spesifik.