10 Permainan PS3 Paling Mencabar Terbaik untuk Dimainkan

Walaupun konsol PlayStation 4 telah keluar, beberapa pemain Indonesia masih bermain permainan di platform PlayStation 3. Dengan grafik yang sangat baik, kegembiraan permainan PS3 tidak kurang hebatnya daripada pesaingnya, Xbox 360 dan Nintendo Wii.

Anda boleh bermain pelbagai jenis permainan di PS3, bermula dari RPG ( permainan main peranan ), sukan, perlumbaan, survival, pengembaraan dan sebagainya. PS3 membawa banyak permainan menarik untuk dimainkan. Tetapi untuk pemain sejati, beberapa permainan yang telah dilancarkan mungkin telah berjaya diselesaikan oleh anda.

Untuk mengingati kegemilangan dan kegembiraan bermain PlayStation 3, kali ini kita akan membincangkan beberapa permainan PS3 terbaik yang masih menyeronokkan untuk dimainkan semula.

1. Penebusan Mati Merah

Penebusan Mati Merah

Red Dead Redemption adalah salah satu permainan terbaik di PS3. Melalui grafik terperinci, konsep dunia terbuka dalam permainan ini sudah cukup untuk merosakkan mata.

Dalam plot cerita, permainan ini menawarkan pengembaraan yang menarik kerana mengambil latar belakang era koboi. Anda akan bermain sebagai John Marston. Dia adalah bekas penjenayah yang mencari rakan-rakan penjenayahnya.

Anda boleh menavigasi dunia dalam permainan ini dengan menggunakan kuda. Untuk mengikuti jalan cerita, anda boleh menemui orang yang telah ditandakan di peta.

Dalam mengalahkan musuh dalam permainan ini, anda akan sering menggunakan pistol revolver anda. Seperti koboi, anda boleh menggunakan tali lasso untuk mengikat musuh anda, bahkan menyeretnya dengan kuda.

2. Tidak Carta 3: Penipuan Drake

Tidak dipetakan 3

Masih sama dengan siri sebelumnya, permainan ini masih menceritakan kisah pengembaraan Drake dalam mencari harta karun. Dalam sekuel ketiga ini, dia akan berada di padang pasir yang gersang untuk mencari artifak dari abad ke-16.

Dari sisi permainan, Uncharted 3 masih menyajikan aksi pertempuran yang menarik. Anda akan bertarung lebih banyak dengan musuh yang bertujuan untuk item yang sama.

Permainan ini akan menjadi lebih menarik dan ingin tahu kerana terdapat banyak teka-teki yang mesti diselesaikan. Untuk meneruskan panduan , anda tidak dapat tidak menyelesaikan masalah.

Di samping itu, Uncharted 3 menawarkan mekanisme berbilang pemain dalam talian. Anda boleh bermain dengan rakan anda untuk bersama-sama menjalankan misi.

3. Kesan Jisim 2

Kesan Jisim 2

Permainan kedua dari Mass Effect masih tertumpu pada petualangan Komander Shepard. Kali ini dia akan dibantu oleh rakannya yang bernama Miranda Lawson dan Jacob Taylor.

Mereka mempunyai misi besar untuk menyelamatkan umat manusia dari kepupusan. Ancaman itu berlaku kerana sekumpulan robot yang dipanggil Reaper cuba membasmi peradaban manusia di seluruh alam semesta.

Untuk masalah permainan, Mass Effect 2 menghadirkan sistem pertempuran galaksi yang cukup tebal. Walaupun tidak menggunakan sistem kepanasan , penggunaan senjata mesti digunakan sebaik mungkin.

Sepanjang permainan, bekalan peluru tidak sukar diperoleh. Anda boleh mengubah perisai yang anda pakai. Bahagian perisai yang anda dapati semasa menjalankan misi.

4. Tangisan Jauh 3

Far Cry 3

Far Cry 3 membawakan mod first person shooter (FPS) dan menggabungkannya dengan konsep survival game . Jalan cerita permainan ini memfokuskan pada watak bernama Jason.

Dia dan rakan-rakannya mengalami nasib buruk ketika bercuti di Pulau Rook. Seorang perompak bernama Vaas Montenegro dan anak buahnya tiba-tiba berjaya menculik dia dan rakannya yang lain.

Jason akhirnya melarikan diri dan permainan bermula. Menyelamatkan rakannya dan bertahan menjadi misi penting dalam permainan ini.

Jason dapat mengumpulkan segalanya untuk digunakan sebagai senjata melawan musuh. Selain memerangi tentera lanun, anda mesti berwaspada kerana ada beberapa monster hutan yang bersedia mengganggu misi utama anda.

5. Batman: Bandar Arkham

Bandar Batman Arkham

Meneruskan siri sebelumnya yang berjudul Batman: Arkham Asylum, sekuel kedua ini mempunyai kisah yang cukup kompleks. Kisahnya bermula apabila sebilangan penduduk Kota Arkham menderita penyakit yang membuat mereka mati.

Wira, Bruce Wayne (Batman) mesti berjaya mencari penawar untuk menyembuhkannya. Dalam pencariannya, dia berhadapan dengan musuh lamanya.

Musuh yang akan anda hadapi cukup banyak, seperti Joker, Harley Quinn, Penguin, Bane, Ra'as al Ghul dan serangkaian musuh lain. Tetapi dalam permainan ini, penjahat utama memberi tumpuan kepada Dr. Hugo Pelik.

Dia adalah otak segala kekacauan di Arkham City. Tindakan Dark Night dalam misinya tidak akan sendirian. Dia akan dibantu oleh Jim Gordon, Oracle, Catwoman dan pelayannya yang setia, Alfred.

6. Dewa Perang III

Dewa Perang III

Watak bernama Kratos akan menjadi protagonis utama dalam permainan ini. Masih dengan tujuan yang sama, dia tetap bertekad untuk membalas dendam terhadap Zeus, raja para Dewa Yunani.

Tindakannya tidak akan mudah kerana para dewa Olympus pasti tidak akan membiarkan perkara itu terjadi. Maka tidak hairanlah, sepanjang permainan ini Kratos akan bertempur dan bertarung dengan makhluk-makhluk abadi ini.

Untuk mengatasi setiap rintangan, dia akan dipersenjatai dengan sepasang pedang kembar dan senjata tambahan lain semasa permainan ini. Kekuatan senjata yang dimilikinya dapat ditingkatkan melalui bola merah.

Permainan ini di satu pihak kelihatan kejam. Percikan darah yang keluar dari badan Kratos semasa perang kelihatan realistik. Walau bagaimanapun, unsur-unsur ini menjadikan permainan ini sangat mencabar untuk dimainkan.

7. Perhatikan Anjing

Tonton Anjing

Seorang penjenayah bernama Aiden Pearce menggodam sistem operasi di Kota Chicago. Dia menggunakannya untuk perkara yang dilarang, seperti mencuri wang dan mengambil maklumat orang ramai.

Atas tindakannya itu, dia dikejar oleh organisasi misteri yang akhirnya mengakibatkan anak saudaranya terbunuh. Sejak itu, dia merancang untuk membalas dendam terhadap mereka, dan pengembaraan Pearce dalam permainan ini bermula.

Untuk mencari organisasi misteri ini, dalam permainan ini anda boleh menggodam melalui telefon pintar. Bukan itu sahaja, pergaduhan jalanan dengan tembak menembak mewarnai keseluruhan jalan cerita.

Watch Dogs membawakan permainan aksi petualangan dengan konsep dunia terbuka , sehingga anda dapat menjelajah kota untuk melakukan misi utama atau misi tambahan.

8. Kejahatan Dalam

Kejahatan dalam

Setelah berjaya mencipta kengerian dalam permainan Resident Evil sebelumnya, Shinji Mikami cukup berjaya menyebarkan konsep survival horror dalam permainan ini.

Kisah The Evil Within mengisahkan Sebastian Castellanos yang terperangkap dalam dunia misteri. Ia berlaku setelah dia menyiasat kes pembunuhan beramai-ramai. Sekarang dia mesti berusaha mencari jalan keluar dari dunia lain ini.

The Haunted adalah sebutan untuk makhluk menyeramkan yang akan anda temui dalam permainan ini. Mereka adalah musuh yang cukup kejam, dan tidak akan teragak-agak untuk membunuh.

Semasa permainan, anda boleh menggunakan pelbagai senjata, seperti pistol, anak panah, pisau, kapak dan alat lain. Keupayaan anda untuk bertahan ketika berada di dunia misteri ini akan benar-benar diuji.

9. Assassin's Creed IV: Bendera Hitam

Assassin's Creed IV

Dalam permainan ini anda akan bermain Edward Kenway. Pada mulanya dia bekerja untuk Inggeris, tetapi akhirnya dia mengkhianati dan menjadi perompak.

Semasa menjalankan peranan barunya, Edward berjaya mengalahkan seorang Assassin. Dia kemudian mengambil identiti mangsa dan menukar identiti semula. Pengembaraan sebagai Pembunuh dengan pelbagai misi bermula ketika itu.

Edward, yang kini berubah menjadi Assassin, menjadi sasaran Templar. Dia mempunyai misi utama untuk mencari seseorang yang dikenali sebagai "Sage" dan sebuah objek yang disebut Observatory.

Sebagai Assassin dan lanun, anda akan menjelajahi laut Caribbean yang luas. Karakter yang anda mainkan dapat merampas kapal musuh untuk digunakan sebagai armada perang.

10. Terkenal 2

Terkenal 2

Angsuran kedua permainan Infamous tidak kurang menarik daripada siri pertama. Cole MacGrath akan kekal sebagai watak utama. Setelah mencari kebenaran mengenai tenaga elektrik yang dia dapat, dia bertemu dengan dirinya yang datang dari masa depan.

Cole kemudian mengetahui bahawa akan ada ancaman yang timbul dari monster Beast bernama Beast yang akan merancang untuk memusnahkan seluruh dunia.

Cole memang mempunyai kuasa elektrik kerana letupan Ray Sphere yang berlaku pada permainan pertamanya. Kekuatan ini menjadi lebih maju dalam permainan ini.

Dia mampu menukar elektrik seperti kekuatan bom tangan, dan melemparkannya sekeras letupan peluru berpandu. Dia juga boleh menembak elektrik seperti pistol. Anda harus berjimat menggunakannya jika anda tidak mahu kehilangan kuasa elektrik.

Sekarang ini adalah perbincangan mengenai beberapa permainan PS3 terbaik yang menyeronokkan dan mencabar untuk dimainkan. Anda mungkin juga berminat membaca mengenai permainan PS2 terbaik dan permainan PS1 terbaik dengan grafik.