10 Aplikasi Video Gerak Perlahan di Android yang patut dicuba

Membuat video gerakan perlahan, anda tidak perlu selalu menggunakan telefon bimbit mahal yang mempunyai ciri kamera canggih dan video gerakan perlahan. Untuk membuat video gerakan perlahan, tidak perlu repot dengan telefon bimbit yang mahal, dengan aplikasi Android juga.

Memang, aplikasi apa yang menyokong penyuntingan video gerakan perlahan? Terdapat banyak aplikasi untuk mengedit video gerakan perlahan, 10 di antaranya adalah seperti berikut.

1. Bengkel video 

kedai video

Salah satu aplikasi video gerakan perlahan yang boleh dipercayai adalah kedai video. Aplikasi ini menawarkan penyuntingan video yang bagus dengan pelbagai ciri menarik. Salah satunya ialah kemampuan memberikan kesan gerakan perlahan. Menariknya, dengan aplikasi ini, anda bebas memilih bahagian aplikasi mana yang akan diberi kesan video gerakan perlahan.

Cara untuk memberikan kesan video gerakan perlahan agak mudah. Anda hanya memberi kesan dengan mengetuk "Speed". Selepas itu, pilih bahagian video mana yang ingin anda tetapkan menjadi gerakan perlahan. Anda juga dapat mengatur kelajuan pergerakan perlahan dengan baik.

Selain memberikan efek video gerakan lambat, aplikasi ini juga dapat digunakan untuk menyesuaikan warna,  memangkas,  atau menambahkan musik. Berminat dengan aplikasi ini? Segera dapatkan aplikasi ini dengan memuat turunnya di sini.

2. Slow Motion Video FX

video gerakan perlahan FX

Aplikasi seterusnya untuk mengedit video gerakan perlahan adalah Slow Motion Video FX. Aplikasi ini adalah aplikasi yang membolehkan anda menukar video siap menjadi video gerakan perlahan. Anda juga boleh memberikan kesan video gerakan perlahan dengan aplikasi ini

Slow Motion Video FX adalah aplikasi yang mudah digunakan. Anda yang baru menjadi pemula juga akan mengetahui aplikasi ini. Terutama kerana aplikasi ini anda dapat menentukan titik permulaan dan akhir dengan mudah sehingga aplikasi dapat memberikan kesan yang lambat. Berminat untuk menggunakan aplikasi ini? Sila gunakan aplikasi dengan memuat turunnya di sini.

3. PowerDirector 

pengarah kuasa

PowerDirector adalah perkhidmatan penyuntingan video yang terkenal untuk PC Desktop. Perkhidmatan ini juga tersedia pada peranti Android. Perkhidmatan penyuntingan video yang dikembangkan oleh CyberLink menghadirkan pelbagai ciri untuk penyuntingan video yang lengkap. Tidak keterlaluan jika aplikasi ini telah dimuat turun ke lebih dari lima puluh puluhan pengguna.

PowerDirector untuk Android menyajikan ciri menarik. Salah satunya adalah ciri untuk video gerakan perlahan. Dengan ciri ini, anda dapat mengedit video dan mengubahnya menjadi gerakan perlahan.

Di samping itu, dengan aplikasi ini, anda dapat menukar video dari gambar beresolusi tinggi, mulai dari HD, Full HD, hingga 4K. Berminat menggunakan PowerDirector? Sila muat turun aplikasi di Google Playstore di pautan ini.

4. FilmoraGo

Filmorago

FilmoraGo adalah aplikasi penyuntingan video lain yang boleh anda cuba buat video dengan gerakan perlahan. Aplikasi ini menyajikan kemampuan untuk membuat video hingga 100x lebih cepat. Cukup menarik bukan?

Untuk ciri video gerakan perlahan, anda boleh menggunakan aplikasi ini untuk memperlahankan video dengan pelbagai pilihan kelajuan. Anda boleh membuat video dengan kelajuan paling lambat 1 / 4x, lebih perlahan iaitu 1 / 2x, dan 3 / 4x atau perlahan. Menariknya, anda boleh membuat video dengan ciri melambatkan dan mempercepat video secara serentak.

Sudah tentu aplikasi ini bukan hanya untuk mengedit video gerakan perlahan. Aplikasi ini juga menyajikan ciri penyuntingan video secara umum seperti memberikan kesan, peralihan video, menyediakan teks, memotong jangka masa video, dan banyak lagi. Berminat dengan aplikasi FilmoraGo? Cukup muat turun aplikasi FilmoraGo di pautan ini.

5. Efectrum

Efectrum

Efectrum adalah aplikasi penyuntingan video dengan pelbagai ciri menarik. Salah satu ciri menarik aplikasi ini adalah ciri kesan dan penapis yang menjadikan video kelihatan istimewa berbanding biasa.

Efectrum juga mempunyai ciri gerakan perlahan. Dengan ciri ini, anda boleh membuat video dengan gerakan perlahan dengan tiga pilihan menarik. Pilihan pertama adalah lambat untuk gerakan perlahan , pilihan kedua adalah pantas untuk video gerakan pantas , dan pilihan ketiga adalah terbalik yang membolehkan video bergerak maju mundur.

Perkara yang menarik mengenai Efectrum adalah keserasiannya dengan pelbagai format video. Oleh itu, video dengan format. MKV, .TS, .MOV atau format video lain yang kurang biasa disokong oleh aplikasi ini. Berminat? Sila muat turun Efectrum di pautan ini.

6. Pemain Video Reverse Slow

Pemain Video Balik Lambat

Slow Video Reverse Player adalah satu lagi aplikasi video gerakan perlahan yang boleh anda cuba. Aplikasi ini membolehkan anda menukar video menjadi gerakan perlahan dengan mudah dan cepat. Cukup buka aplikasinya kemudian pilih video mana yang hendak diubah atau ditukar menjadi gerakan perlahan.

Dalam aplikasi ini, terdapat butang tambah dan tolak. Butang tambah berfungsi untuk meningkatkan kelajuan video sementara butang tolak berfungsi untuk mengurangkan kelajuan video hingga 0.25x. Berminat untuk menggunakan aplikasi ini? Segera, muat turun aplikasi di sini.

7. Tayangan Video Lite 

Tayangan Video Lite

Video Show Lite adalah aplikasi untuk mengedit video dan juga aplikasi untuk menambahkan kesan gerakan lambat. Anda boleh memilih video yang ada di telefon bimbit anda untuk diedit kemudian dan di menu Klip Edit.

Anda boleh mengawal kelajuan video yang diedit dengan memilih Speed. Anda boleh mengatakan bahawa aplikasi ini agak mudah digunakan oleh anda yang ingin mengedit video menjadi gerakan perlahan dengan mudah. Berminat? Sila muat turun aplikasi ini di sini.

8. VivaVideo

VivaVideo

Aplikasi video gerakan perlahan yang boleh anda cuba ialah VivaVideo. Aplikasi ini adalah aplikasi penyuntingan video yang terkenal dan dimuat turun secara meluas. Dengan cara tertentu, VivaVideo adalah aplikasi paling popular untuk mengedit video pada peranti Android.

Mudah digunakan, ciri lengkap, dan juga ciri menarik lain menjadikan VivaVideo sangat digemari ramai. Sudah tentu aplikasi ini juga mempunyai ciri gerakan perlahan. Ciri ini membolehkan anda mengatur kelajuan video dari 1/4 hingga 1/2 kali. Berminat? Sila muat turun aplikasi ini di pautan ini.

9. AndroVid

AndroVid

AndroVid adalah aplikasi penyuntingan video lain yang boleh anda cuba mengedit video menjadi gerakan perlahan. Aplikasi ini sebenarnya adalah aplikasi penyuntingan video biasa yang sama popularnya dengan VivaVideo. Cuma aplikasi ini sudah menyediakan ciri atau kesan gerakan perlahan.

Sebagai tambahan kepada ciri gerakan perlahan, aplikasi ini mempunyai banyak ciri menarik seperti pemangkas video , joiner, reverse, dan mixer. Aplikasi ini juga mempunyai banyak ciri menarik seperti sepia, fade dan vintage. Berminat untuk mencuba AndroVid? Segera, muat turun aplikasi di sini.

10. Kamera Footej

Kamera Footej

Satu lagi aplikasi penyuntingan video gerakan perlahan adalah Footej Camera. Aplikasi ini tidak sepopuler aplikasi lain, namun aplikasi ini memiliki fitur menarik, yaitu fitur video gerakan lambat dari rakaman video secara langsung.

Apakah maksudnya? Maksudnya, anda boleh merakam video secara langsung dan langsung menjadikannya video gerakan perlahan. Menariknya, anda boleh membuat Shutter Speed secara manual. Berminat dengan aplikasi ini? Sila muat turun aplikasi ini di sini.

Terdapat banyak aplikasi video gerakan perlahan yang boleh anda pilih. Walau bagaimanapun, 10 aplikasi video adalah aplikasi yang benar-benar layak untuk dipilih dan anda cuba. Aplikasi mana yang anda minati? Atau adakah anda memerlukan rujukan mengenai aplikasi untuk membuat video lucu? Sekiranya demikian, sila periksa cadangan dalam artikel ini, ya.

Oh ya,  jika anda memerlukan aplikasi penukar video pada telefon Android, kami telah mengkaji beberapa aplikasi terbaik dalam artikel Aplikasi Penukar Video 10 ini.