10 YouTuber Indonesia dengan Pelanggan Terbanyak 2020

Youtube, jadi salah satu platform paling terkenal di zaman internet ini. Laman web yang berfungsi sebagai tempat berkongsi video, perlahan-lahan mula menggantikan fungsi televisyen. Sebenarnya, banyak rancangan televisyen ditonton melalui Youtube, bukan menonton televisyen secara langsung.

Kehadiran Youtube juga merupakan rahmat bagi banyak orang, terutama bagi orang yang sering berkongsi video. Tidak sedikit, orang yang mendapat wang dolar melalui Youtube.

Youtube juga menggunakan sistem pelanggan, yang merupakan sejenis sistem pengikut, atau pengikut pencipta kandungan.

Walaupun jumlah pelanggan bukan penanda aras utama, pemilik saluran Youtube dengan pelanggan sering mendapat perhatian. Sebenarnya, Google memberikan anugerah dalam bentuk butang perak, butang emas, dan butang berlian, untuk pencipta kandungan yang telah mencapai sejumlah pelanggan.

Di antara banyak pemilik saluran di Youtube, terdapat sekurang-kurangnya 10 YouTuber, istilah untuk kandungan pencipta di Youtube, yang mempunyai sejumlah besar pelanggan. Siapakah mereka? Lihat senarai berikut!

Penafian: 

Sebelum menyemak senarai, untuk rekod, YouTuber yang memasukkan senarai ini adalah individu atau kumpulan YouTuber yang memfokuskan pada kandungan asal. Oleh itu, saluran yang berada dalam kategori penggunaan wajar seperti Calon Sarjana dan Ytcrash, atau saluran agensi TV seperti Indosiar atau RCTI, tidak termasuk dalam senarai ini. 

1. Atta Hallilintar

kilat

Atta Halilintar adalah YouTuber Indonesia dengan pelanggan yang paling cepat berkembang. Atta adalah YouTuber Indonesia pertama (bahkan untuk wilayah Asia Tenggara) yang dapat menjangkau 10 juta pelanggan dan berhak mendapatkan Diamond Button.

Pada masa artikel ini, jumlah pelanggan Atta telah mencapai 18 juta pelanggan dengan paparan 1.6 bilion. Tidak lama kemudian Atta mencapai 20 juta atau bahkan 30 juta pada masa akan datang.

Pertumbuhan saluran pelanggan Atta Halilintar kerana Atta adalah Youtuber yang paling rajin memuat naik video. Atta termasuk Youtuber yang memuat naik video hampir setiap hari. Tidak menghairankan bahawa pertumbuhan video dan jumlah pelanggan agak cepat.

2. Ricis Rasmi

Rasmi Rasmi

Ricis Official adalah saluran Youtube dari Youtuber bernama Ria Ricis. Ria Ricis adalah YouTuber dengan pertumbuhan pelanggan kedua terbanyak selepas Atta. Sekiranya Atta digelar Raja Youtube Indonesia, maka Ria Ricis adalah Ratu Youtube Indonesia.

Semasa artikel ini ditulis, Ria Ricis mempunyai 16 juta pelanggan dengan jumlah paparan 1.9 bilion. Ria Ricis sendiri adalah orang kedua di Indonesia yang mendapat Butang Berlian.

Pertumbuhan pelanggan Ria Ricis meningkat kerana beberapa faktor. Salah satunya adalah kerana kandungan video Ria Ricis menyasarkan pasaran semua peringkat umur, termasuk kanak-kanak. Terutama Ria Ricis pada masa awal sering memuat naik video dengan tema licin, mainan, yang cukup popular di kalangan kanak-kanak.

3. GENHALILINTAR

gen kilat

GEN HALILINTAR adalah saluran Youtube keluarga Halilintar yang terdiri daripada 13 orang (dua ibu bapa dan sebelas anak, termasuk Atta Halilintar). Keluarga ini adalah keluarga yang luar biasa dan banyak dibincangkan oleh orang Indonesia.

Video mereka yang sering merangkumi lagu, membuat lagu sendiri, atau sekadar liputan keluarga seperti bersiar-siar sering mendapat perhatian. Pada masa artikel ini, GEN HALILINTAR mempunyai 11 juta pelanggan dengan jumlah tontonan 1.9 bilion. Jumlah itu pasti dikelaskan sebagai hebat.

4. Rans Entertainment

hiburan

RANS Entertainment adalah saluran Youtube milik Raffi Ahmad dan keluarganya. Saluran Youtube ini sering memaparkan video Raffi Ahmad, Nagita, atau Rafathar setiap hari. Saluran ini juga sering memuat naik video jalanan dan PRANK.

RANS Entertainment sendiri adalah saluran Youtube yang juga mempunyai pertumbuhan pelanggan terpantas. Semasa artikel ini ditulis, jumlah saluran pelanggan mencapai 9.5 juta dengan jumlah tontonan mencapai 1.3 bilion.

5. SAAIHALILINTAR

Saih haltarntar

SAAIHALILINTAR adalah saluran yang dimiliki oleh Saaih, ahli keluarga GEN HALILINTAR dan juga adik Atta Halilintar. Seperti kakaknya, saluran Youtube Saaih juga mempunyai pertumbuhan pelanggan yang cepat. Semasa artikel ini ditulis, Saaih telah mencapai 7.8 juta pelanggan dengan jumlah tontonan mencapai 577 juta tontonan.

Di salurannya, Saaih sering memuat naik video mengenai kemewahan hariannya. Saaih juga sering bekerjasama dengan keluarganya dan melakukan PRANK video, sejenis video yang cenderung disukai oleh banyak orang.

6. Raditya Dika

tinjauan radio

Raditya Dika adalah pelawak, penulis, dan juga YouTuber. Dia adalah generasi awal Youtuber yang kini berada di kelab Youtuber yang popular. Radit sendiri sering memuat naik pelbagai jenis video, seperti video seram, video komedi berdiri, video setiap hari, dan podcast video.

Semasa artikel ini ditulis, jumlah pelanggan Radit adalah 7.4 juta dengan jumlah tontonan mencapai 996 juta. Nampaknya, Radit tidak memerlukan masa yang lama untuk mencapai 10 juta pelanggan.

7. Baim Paula

baim paula

Baim Paula adalah saluran Youtube milik Baim Wong dan isterinya, Paula. Pasangan ini mempunyai bilangan pelanggan yang berkembang pesat. Jumlah saluran pelanggan mencapai 6.8 juta dengan jumlah tontonan mencapai 600 juta tontonan.

Pertumbuhan saluran ini agak pantas kerana Baim sering memuat naik video yang bagus. Video yang paling popular dari saluran ini adalah ketika Baim menyamar sebagai pengemis dan kemudian berbuat baik kepada orang yang memerlukan.

Baim juga sering menyamar sebagai orang lain dan bergaul dengan orang yang tidak mampu. Video seperti ini yang menjadikan saluran YouTube Baim Paula diklasifikasikan sebagai pertumbuhan pantas.

8. MiawAug

miawaug

MiawAug adalah saluran Youtube yang juga mempunyai pertumbuhan yang cepat. Youtuber ini pakar dalam memuat naik pengalaman bermain permainan video. Permainan yang dimainkan juga berbeza-beza, bermula dari jenis aksi dan seram.

Saluran MiawAug sendiri mempunyai pelanggan dengan jumlah 6.3 juta pelanggan dengan jumlah tontonan mencapai 1.3 bilion. Jumlah tontonan yang besar ini juga dipengaruhi oleh jumlah video MiawAug yang mencecah ribuan video.

9. Arif Muhammad

Arif Muhammad

Arif Muhammad adalah saluran Youtube yang juga mempunyai pertumbuhan video yang pantas. Saluran ini terkenal dengan watak Mak Bekti yang menjadi ciri khas Youtuber bernama Arif Muhammad ini.

Saluran ini sahaja mempunyai sejumlah pelanggan yang mencapai 6.3 juta. Menariknya, saluran ini telah mencapai 870 juta tontonan walaupun hanya dengan jumlah lebih dari 100 video. Ini jelas membuktikan bahawa banyak orang menonton video ini dari Mak Bekti.

10. Jess Tiada Had

jess tiada had

Jess No Limit adalah saluran YouTube yang dimiliki oleh seorang lelaki bernama Tobias Justin. Nama Jess No Limit lebih terkenal daripada Justin. Lelaki ini memulakan Youtube dari September 2017 tetapi pertumbuhannya yang pesat menjadikan Jess No Limit dapat mengatasi banyak Youtube lain yang pertama kali terjun ke dunia Youtube.

Kandungan Jess No Limit membincangkan permainan kerana Jess No Limit terkenal dalam dunia permainan dan  e-sukan. Tidak diragukan lagi populariti bermain permainan ini juga menjadikan Jess No Limit memiliki saluran YouTube dengan pertumbuhan yang pantas.

Semasa artikel ini dibuat, jumlah pelanggan Jess No Limit mencapai 6.1 juta dengan jumlah tontonan mencapai 661 juta. Jess No Limit menjadi pemain permainan YouTuber yang terkenal. Pencapaian yang baik, tentu saja, dari seorang lelaki muda.

Nah, itulah senarai 10 YouTuber dengan jumlah pelanggan tertinggi di Indonesia. Jumlah itu pasti akan terus meningkat dari masa ke masa dan mungkin ada yang mengalami pergeseran kedudukan. Di antara 10 YouTuber, siapa kegemaran anda?