Ini adalah 10 Vlogger Makanan Paling Popular di Indonesia

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, YouTube telah menjadi platform perkongsian video yang paling popular untuk orang di seluruh dunia. Sudah banyak YouTuber bersaing untuk membuat pelbagai kandungan, termasuk yang berkaitan dengan makanan. Pencipta kandungan makanan di YouTube biasanya dipanggil vlogger makanan .

Seorang vlogger makanan biasanya melakukan tinjauan makanan dari suatu tempat atau melakukan makanan ASMR ( Autonomous Sensory Meridian Response ) di mana pembuat video memfokuskan pada suara, seperti mengunyah makanan renyah tanpa bercakap. Di samping itu, terdapat video mukbang yang diambil dari bahasa Korea yang bermaksud "makan siaran" dalam sebahagian besar ketika bercakap dengan penonton.

Dari pelbagai kandungan video makanan, tentunya banyak dari kita mempunyai vlogger makanan kegemaran atau sengaja mengikutinya untuk belajar membuat kandungan makanan juga. Nah, bagi anda yang gemar makan, mari berkenalan dengan vlogger makanan Indonesia di bawah (data mulai November 2019).

1. Ken & Grat

Ken & Grat

Kenneth Chandra dan Gratiana Lianto, atau dikenali sebagai Ken & Grat, adalah beberapa vlogger makanan yang telah membuat kandungan makanan di YouTube sejak 2015. Sejak mereka berkahwin hingga kini, saluran YouTube Ken & Grat selalu menarik perhatian banyak orang.

Video yang mereka muat naik biasanya mengenai ulasan makanan di restoran atau kafe, ulasan makanan artis dan membandingkan makanan mahal berbanding makanan murah. Sifat kejayaan semula jadi menjadikan banyak orang terkulai setiap kali makan. Vlogger makanan yang mempunyai jargon "Mari makan bersama!" ini juga sering membuat penonton baper !

Sifat Ken yang menjengkelkan dan Grat yang tenang kadang-kadang iri pada single. Food vlogger yang sudah mempunyai lebih dari 1.5 juta pelanggan bukan sahaja akan membuat anda lapar, tetapi juga baper.

2. Ria SW

Ria SW

Ria Sukma Wijaya atau dikenali sebagai Ria SW adalah seorang wanita biasa dengan rambut pendek dan telah aktif sebagai vlogger makanan sejak 2016. Ria SW yang suka makanan pedas mempunyai kandungan makanan yang sentiasa berjaya dalam membuat dia penonton drool .

Vlogger makanan ini juga sangat menggemari K-pop atau benda-benda yang berbau Korea. Ini dibuktikan dengan gaya dan penampilan yang seperti gadis Korea. Sikap dan harga diri yang comel , juga menjadikannya vlogger makanan kegemaran ramai orang.

Sehingga kini, Ria SW mempunyai lebih daripada 2.9 juta pelanggan . Selain membuat kandungan di Indonesia, Ria SW juga sering membuat kandungan makanan di luar negara seperti Korea.

3. Tanboy Kun

Tanboy Kun

Bagi anda yang berpuas hati dengan kandungan makanan Mukbang , anda boleh melanggan saluran Tanboy Kun. Orang yang nama sebenarnya Bara Ilham juga disebut sebagai raja mukbang, kerana dia sering membuat sejumlah besar kandungan makanan. Walaupun dia sering makan banyak dalam masa yang cepat, itu tidak menjadikan badannya gemuk.

Salah satu jenis makanan yang sering dibuatnya adalah makanan pedas. Lelaki yang berasal dari Padang ini sering juga mukbang makanan pedas yang melampau, seperti makan ayam dengan sos mukbang untuk berbuka puasa, makan 100 gram cili dan lain-lain. Kini, Tanboy Kun mempunyai lebih daripada 5.3 juta pelanggan .

4. MGDALENAF

MGDALENAF

Bagi anda penggemar makanan pedas, anda boleh menonton program makan di MGDALENAF atau saluran YouTube Magda. Wanita cantik dari Bekasi ini telah aktif sebagai vlogger makanan sejak tahun 2015.

Walaupun Magda sering membuat kandungan makanan pedas, tetapi dia mempunyai cara yang unik untuk mengatasi agar perutnya tidak bermasalah. Dia selalu minum minyak zaitun sebelum makan dan minum susu setelah makan makanan pedas.

Kandungan yang sering dimuat naik ialah tinjauan makanan di suatu tempat dalam bahagian besar atau makan makanan pedas yang melampau. Walaupun sering makan banyak, tapi badannya tetap ideal anda tahu ! Kini saluran Youtube MGDALENAF sudah mempunyai lebih daripada 1.8 juta pelanggan .

5. Nex Carlos

Nex Carlos

Nex Carlos, vlogger makanan yang suka membuat kandungan makanan dari pelbagai wilayah, menjadi viral dan menjadi tren di YouTube kerana tinjauan telur padi di Pontianak. Dia adalah salah satu pencipta kandungan makanan yang sering membuat penonton terkulai karena sensasi makan.

Nex Carlos mengaku harus bersenam agar badannya tetap cergas, terutama ketika sering makan makanan pedas. Ini dilakukannya untuk mengelakkan penyakit kerana pelbagai makanan yang dimakannya. Selama menjadi vlogger makanan , dia telah menjelajahi hampir semua wilayah di Indonesia. Kini Nex Carlos sudah mempunyai lebih dari 2.1 juta pelanggan .

6. Gerry Girianza

Gerry Girianza

Gerry Girianza Ekaputra atau sering dipanggil Gerry telah memulakan kerjayanya sebagai tukang masak restoran. Bahkan dia berjaya mendapat tempat ketiga di Top Chef Indonesia 2013 setelah melepaskan jawatannya. Selepas itu, dia pernah ditawarkan sebagai tuan rumah masakan di stesen TV.

Sejak itu dia memutuskan untuk membuat saluran YouTube sendiri dan fokus sebagai vlogger makanan . Dalam kandungannya, dia sering memaparkan ulasan video makanan tempatan hingga antarabangsa dan juga berkongsi resipi khas. Rakannya yang lucu dan sejuk berjaya menarik perhatian penontonnya . Hingga kini Gerry sudah mempunyai lebih daripada 700 ribu pelanggan .

7. Farida Nurhan

Farida Nurhan

Farida Nurhan, seorang wanita cantik dari Jawa Timur, pernah menjadi pekerja migran sebelum akhirnya kembali ke tanah air dan memberi tumpuan untuk aktif sebagai vlogger makanan sejak 2016. Nama Farida Nurhan menjadi terkenal di YouTube ketika membuat tinjauan video mengenai makanan dan cara memasak.

Sikapnya yang lucu menjadikan saluran YouTubenya berjaya menarik perhatian banyak penonton . Di samping itu, dia juga membuat kandungan mengenai artis makanan ringan dan kadang-kadang membuat konten dengan anak-anak mereka. Kini, Farida Nurhan mempunyai lebih daripada 1.6 juta pelanggan .

8. Perkampungan Makanan Jalanan

Perkampungan Makanan Jalanan

Bagi anda yang gembira dengan makanan jalanan, anda boleh mengikuti Youtube Street Food Village saluran . Salah satu perkara menarik mengenai vlogger makanan Indonesia ialah dia tidak pernah menunjukkan wajahnya. Dengan sikap ramah dan kaedah tinjauannya yang jelas , dia berjaya membuat penonton tertarik dan merasa air liur .

Hampir semua makanan jalanan yang enak dan menarik yang telah dia kaji , mulai dari makanan manis, pedas, dan gurih. Kini, Street Food Village sudah mempunyai lebih dari 400 ribu pelanggan .

9. Jessica Jane

Jessica Jane

Jessica Jane, wanita berambut panjang yang cantik ini adalah salah satu vlogger makanan biasa dengan kandungan makanan berwarna 24 jam. Kakak Jess No Limit ini juga merupakan model. Sikap dan penampilannya yang lucu membuatkan penontonnya tertarik untuk mengikuti saluran YouTubenya.

Sebelumnya dia pernah memuat naik beberapa video kehidupan sehariannya, tetapi sekarang Jessica telah aktif sebagai vlogger makanan yang sering membuat kandungan makanan. Kini, Jessica mempunyai lebih daripada 1.3 juta pelanggan .

10. Qei ASMR

Qei ASMR

Video ASMR sangat popular sejak kebelakangan ini. Banyak YouTuber membuat video ASMR, termasuk vlogger makanan yang indah yang mempunyai saluran bernama Qei ASMR. Wanita ini yang gemar membuat makanan pedas ASMR akan membangkitkan selera anda.

Berbagai video makanan ASMR telah dibuat, mulai dari makanan restoran makanan cepat saji, makanan lokal Indonesia hingga makanan ringan atau makanan ringan. Kini, Qei ASMR YouTube saluran mempunyai lebih daripada 600,000 pelanggan .

Setelah mengetahui vlogger makanan Indonesia di atas, anda fikir siapa yang menjadi kegemaran anda? Jangan lupa untuk mengetahui maklumat menarik lain mengenai YouTuber Indonesia hanya di sini.