Ini adalah 10 YouTuber seram paling popular di Indonesia 2020

Youtube, bukan sahaja menjadi tempat orang menonton video lucu atau menggemaskan. Laman perkongsian video ini juga membolehkan orang memuat naik kandungan video bertema lain, seperti seram misalnya.

Kandungan video seram di Youtube selalu mendapat perhatian banyak orang. Terutama kerana sifat masyarakat Indonesia, terutama mereka yang sangat menyukai perkara yang berbau mistik. Oleh itu, tidak pelik, jika kandungan seram itu dijual dan membawa banyak  tontonan. Malah, sebilangan YouTuber terkenal juga kadangkala memuat naik kandungan video seram.

Di antara banyak kandungan video seram yang terdapat di Youtube, terdapat 10 saluran Youtube yang memberi tumpuan untuk membincangkan kandungan seram dan misteri. Siapakah mereka? Inilah senarai!

1. Nessie Hakim

Hakim Nessie

Nessi Judge adalah Youtuber wanita yang sering memuat naik teori seram, misteri atau konspirasi. Wanita ini tidak hanya tertumpu pada kandungan misteri, tetapi kebanyakan video adalah video misteri.

Beberapa kisah seram, kisah misteri, teori konspirasi, dari dalam dan luar negara, disampaikan dengan sangat menarik oleh Nessi Judge. Tidak keterlaluan jika pengembangan saluran Nessi cukup pantas.

2. Kewartawanan 

Jurnal Risa

Risa Saraswati adalah nama di sebalik saluran Youtube Jurnalrisa. Saluran Youtube ini memfokuskan pada tema seram. Kandungan video menarik dan berdurasi panjang. Ini kerana saluran ini sering pergi ke tempat-tempat yang menyeramkan.

Selain melakukan lawatan ke tempat berhantu, Jurnalrisa juga sering memaparkan kandungan "berkomunikasi" dengan arwah. Risa juga tidak melakukannya sendiri tetapi melakukannya dengan adik-beradiknya.

Risa, juga dikenali sebagai penyanyi dan pengarang buku bertema seram, dapat menaikkan video di saluran menarik untuk didengarkan. Lebih-lebih lagi, populariti buku dan filem itu, meningkatkan populariti Risa sehingga saluran jurnal juga mengalami peningkatan yang ketara.

3. Sara Wijayanto

Sara Wijayanto

Youtuber seram yang lain adalah Sara Wijayanto. Sara adalah isteri seorang penyihir terkenal Indonesia, Demian Aditya. Sarah sering memuat naik video bertema seram. Dia mempunyai kemampuan untuk melihat dan berkomunikasi dengan makhluk yang tidak kelihatan. Keupayaan ini adalah daya tarikan utama saluran Sara Wijayanto.

Di saluran Youtube Sara Wijayanto, anda dapat menikmati kandungan seperti Sara's Mystery Diary, iaitu video untuk melancong ke tempat-tempat berhantu. Terdapat juga kandungan  pengalaman paranormal yang pastinya akan membuat anda gemetar ketika menontonnya.

4. Ewing HD

Ewing HD

Saluran Youtube lain yang sering memuat naik video bertema seram adalah Ewing HD. Ewing HD terkenal kerana sering membincangkan video bertema hantu atau membincangkan video hantu dan membuat reaksi.

Video bertema hantu yang dianalisis atau ditinjau di Ewing HD bukan hanya video domestik, tetapi juga video asing. Selain itu, Ewing HD juga sering membuat reaksi video dari Ewing Squad, penonton Ewing HD. Konsep video Ewing HD itu sendiri adalah kandungan video rakaman langsung.

5. HAGZ

Hagz

Sekiranya anda ingin menonton video seram yang mencabar, anda boleh menonton video dari Hagz, YouTuber yang benar-benar memberi tumpuan kepada video bertema seram. Hagz terkenal dengan pelbagai cabaran dan menguji keberaniannya dalam dunia seram.

Video yang dimuat naik sering bertema seperti memanggil nombor menakutkan, mengunjungi kubur secara langsung, melakukan ritual dengan minyak Arab, memeluk pokok angker, atau bermain petak umpet.

Hagz juga mengadu keberanian dengan melakukan aktiviti pantang larang seperti membakar pes udang di hutan yang menurutnya berhantu atau datang ke pantai selatan dengan memakai pakaian hijau. Selain itu, Hagz juga sering memuat naik kisah video seram dari pelanggannya , seperti kisah menakutkan tinggal di pangsapuri berhantu, kampus berhantu, hingga tempat berhantu.

6. Misteri Siboen 

Misteri Siboen

Siboen mempunyai beberapa saluran Youtube bertema misteri, yang paling terkenal adalah Siboen Mysteries. Saluran ini sering memuat naik kandungan bertema ke jalan-jalan misteri, seperti taman berhantu, lereng berhantu, dan banyak tempat berhantu lain.

Siboen juga melakukan beberapa ujian keberanian, seperti undang-undang genderuwo, memburu gaun putih di lorong musiman, memburu suara aneh, dan banyak perkara lain. Siboen sering mengungkap pelbagai misteri satu item atau objek.

7. Filo Sebastian 

Filo Sebastian

YouTuber lain yang sering memuat naik kandungan video yang menakutkan adalah Filo Sebastian. Melalui saluran Youtube-nya, Filo bercerita dan berkongsi pengalaman menarik mengenai dunia mistik. Dia juga sering bercerita mengenai pengalaman sebagai anak Indigo.

Sebagai anak Indigo, Filo memiliki kemampuan untuk melihat makhluk yang tidak dapat dilihat oleh orang biasa. Kerana kemampuan ini, dia sering memberitahu saya bahawa dia sering diganggu oleh arwah, termasuk pengalaman yang dikunjungi oleh kuntilanak.

Dengan kemampuannya sebagai Indigo, Filo juga membincangkan pengalaman dan perkara mistik di saluran Youtube miliknya. Tidak berlebihan jika kemudian pengembangan saluran Youtube miliknya, termasuk cepat.

8. Billy Christian

Billy Christian

Billy Chistian, adalah nama saluran Youtube orang dengan nama yang sama, iaitu Billy Chrristian. Youtube ini adalah pengarah filem seram dan juga penulis skrip. Dia terbiasa dengan perkara mistik yang tidak pelik, jika saluran Youtube miliknya mengandungi banyak kandungan seram.

Saluran ini sendiri terkenal dengan program yang disebut Indigo Talk. Indigo Talk adalah video yang biasanya mengundang orang yang mempunyai kebolehan khas, atau orang indigo, yang sememangnya dapat melihat semangat.

9. Radio Ardan 

Radio Ardan

Ardan Radio, seperti namanya, adalah saluran radio Youtube iaitu radio Ardan, yang sudah terkenal di Bandung. Saluran ini memang saluran radio tetapi di saluran Youtubenya, saluran ini sering dikenali kerana memuat naik video bertema seram.

Ini wajar kerana radio ini terkenal dengan program "Nightmare side Ardan", yang merupakan program cerita hantu yang disampaikan setiap malam Jumaat. Cerita-cerita tersebut kemudian dimuat naik di saluran Ardan Yotuube, jadi tidak aneh jika saluran ini mengandungi banyak cerita hantu.

Selain kandungan cerita hantu, saluran Youtube Ardan juga sering melakukan ekspedisi ke tempat-tempat berhantu. Menarik kan?

10. Adakah Anda Melihat Apa yang Saya Lihat

Adakah Anda Melihat Apa yang Saya Lihat - Kisah Seram Kisah Benar

"Do You See What I See" adalah saluran Youtube seram podcast. Jadi, di saluran ini, lebih banyak cerita berbentuk suara, sama seperti saluran radio Ardan. Cerita yang disajikan di saluran ini adalah cerita yang dihantar dari pendengar atau pelanggan.

Kisah-kisah seram yang dimasukkan "Do You See What I See" yang dikuratori oleh pasukan kerana bukan hanya cerita apa pun yang dapat memasuki saluran ini. Cerita yang disampaikan bukan hanya satu cerpen, tetapi juga kisah panjang yang terbahagi kepada beberapa bahagian, seperti "Cinta Pertama" atau "Catatan Si Roy"

Selain di saluran Youtube, "Do You See What I See" juga terdapat di podcast media lain seperti Spotify misalnya. "Do You See What I See" juga hadir dalam bentuk buku yang berisi koleksi cerita seram. Semasa artikel ini ditulis, buku itu sudah ada di pasaran.

Nah, itu senarai 10 YouTuber dengan sejumlah tema seram di Indonesia. Di antara senarai itu, siapa kegemaran anda untuk terus merujuk kepada kisah dan perjalanan yang menakutkan?