Cara Mudah Membuat Pelekat Garis dengan Wajah Anda Sendiri

Selain mempunyai ciri untuk membuat sembang kumpulan di Line, salah satu aplikasi media sosial Jepun terkenal dengan ciri pelekatnya yang menarik. Tidak jarang, kebanyakan pengguna Line sanggup membeli pelekat yang berharga 50 hingga 200 syiling.

Adakah anda tahu bahawa beberapa pelekat yang ditawarkan di Talian dibuat oleh pengguna? Ya, tidak semua pelekat di Talian dibuat secara rasmi . Beberapa pelekat adalah hasil kerja pengguna Line sendiri. Jadi, bagaimana anda membuat pelekat Line? Bolehkah kita membuat pelekat dengan wajah kita sendiri? Ayuh , pertimbangkan tutorial berikut!

Mesej dengan pelekat di Talian sangat mengasyikkan. Sebabnya, kita dapat menyampaikan perasaan atau kata-kata melalui pelekat ini. Walau bagaimanapun, semua ini akan menjadi lebih menyeronokkan jika anda mempunyai pelekat buatan sendiri. Dengan cara ini, anda boleh membuat pelekat sendiri atau menggunakan wajah anda , anda tahu .

Menggunakan Aplikasi Line Creators

Pernahkah anda melihat pelekat Line dari wajah artis tempatan, seperti Raisa, Syahrini, Aliando, dan Al Ghazali? Sekarang, anda juga boleh membuat pelekat dari wajah anda sendiri. Ikuti langkah di bawah untuk membuat pelekat menggunakan wajah anda sendiri atau orang lain:

1. Muat turun aplikasi Ycon di sini jika anda menggunakan peranti Android.

Menggunakan Aplikasi Ycon 1

2. Buka aplikasi Ycon, kemudian segera klik "MULAI."

Menggunakan Aplikasi Ycon 2

3. Selepas itu, anda boleh langsung klik simbol (+) di bahagian atas dengan kata-kata "Set Pelekat Baru" untuk mula membuat pelekat dengan wajah anda sendiri.

Menggunakan Aplikasi Ycon 3

4. Langkah seterusnya, anda boleh menentukan  tajuknya. Sebagai contoh, anda ingin membuat pelekat pengenalan supaya anda dapat segera menulis  tajuk  "Pengenalan." Setelah selesai, segera klik "selesai" di sudut kanan atas.

Menggunakan Aplikasi Ycon 4

5. Untuk membuat pelekat, anda boleh terus klik (+) di bahagian bawah.

Menggunakan Aplikasi Ycon 5

6. Kemudian, beberapa pilihan akan muncul untuk membuat pelekat. Anda boleh membuatnya dengan teks, gambar, atau foto secara langsung. Di sini kita akan menunjukkan pembuatan gambar melalui gambar yang ada. Oleh itu kita mengklik simbol "foto" di atas simbol "kamera".

Menggunakan Aplikasi Ycon 6

7. Pilih gambar yang ingin anda buat pelekat. Kemudian anda boleh melukis bahagian mana sahaja yang anda mahu menjadi pelekat. Setelah selesai, cukup klik "senarai semak."

Menggunakan Aplikasi Ycon 7

8. Anda juga dapat mengedit pencahayaan untuk foto yang akan digunakan sebagai pelekat. Sangat mudah, anda boleh mengklik "edit" terlebih dahulu.

Menggunakan Aplikasi Ycon 8

9. Seterusnya, anda boleh menggunakan pelbagai ciri penyuntingan yang telah disediakan oleh Ycon. Bermula dari menambahkan teks, menggunakan penapis, dan lain-lain. Setelah selesai, klik butang anak panah atau simbol muat turun di sudut kanan atas.

Menggunakan Aplikasi Ycon 9

10. Sekarang tiba masanya untuk melangkah ke peringkat akhir. Anda hanya boleh mengklik "Selesai" setelah selesai membuat pelekat.

Menggunakan Aplikasi Ycon 10

Cara membuat pelekat Line dengan Line Creators sebenarnya sangat mudah dan boleh dilakukan sendiri. Namun, untuk membuat hasil pelekat anda dipaparkan di Line, anda mesti mendaftar di Line Creators. Bukan hanya memaparkan hasil pelekat itu sendiri, anda juga boleh mendapat keuntungan dalam bentuk rupiah dari pelekat yang anda ketahui. Mahu? Inilah cara anda melakukannya

Cara Mendaftar Pencipta Talian

pencipta garis

Suka melukis kartun, tetapi tidak pernah diterbitkan? Ayuh , jadikan bakat anda sebagai perniagaan yang menguntungkan. Anda boleh menjadi salah satu Pencipta Talian yang membuat pelekat di Talian. Pelekat anda kemudiannya dapat dilihat dan boleh dimuat turun oleh berjuta-juta pengguna Talian.

Anda boleh membuat pelekat bergerak (animasi) atau pelekat biasa. Pelekat anda juga akan dijual kepada pengguna Line. Anda akan mendapat keuntungan 50% dari harga yang dijual dari pelekat yang dijual. Ingin tahu bagaimana menjadi Pencipta Talian? Mari ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Daftar dahulu di Line Creators Market
  2. Isi semua data yang diminta dengan lengkap dan betul, jika anda sudah mengklik menu 'Kirim'
  3. Pemberitahuan mengenai e-mel pengesahan yang dikirim ke alamat e-mel yang Anda daftarkan akan ditampilkan di layar perangkat anda
  4. Buka peti masuk e-mel anda, klik pada pautan yang tertera di e-mel untuk mengesahkan pendaftaran anda
  5. Anda akan dibawa ke halaman ini untuk log masuk semula dengan e-mel dan kata laluan yang didaftarkan
  6. Sebelum mula membuat pelekat, anda mesti mendaftarkan akaun PayPal rasmi. Sekiranya anda tidak mempunyai PayPal, sila daftarkan kad kredit anda di laman web PayPal rasmi. Sekiranya anda tidak mempunyai kad kredit, anda boleh menggunakan perkhidmatan Kad Kredit Maya (VCC)
  7. Sekiranya anda telah mengisi borang PayPal, klik butang 'Submission Baru' untuk memuat naik stiker yang telah dibuat
  8. Mengenai anda akan dibawa ke halaman mengenai syarat dan peraturan untuk membuat pelekat Line, yang terbaik adalah membaca dan memperhatikan agar anda mempermudah proses memuat naik stiker
  9. Pilih menu 'Manage Stickers' untuk mengedit dan melihat hasilnya dengan menekan butang 'Preview'. Seterusnya, akhiri dengan memilih 'Permintaan'
  10. Tunggu beberapa hari kerana pelekat yang anda hantar mesti dipilih terlebih dahulu oleh Talian. Sekiranya syarat pelekat dipenuhi, pelekat anda akan dijual secara langsung melalui Line Stickers

Buat pelekat Line mengapa menggunakan PayPal? Bukankah PayPal hanya digunakan untuk membeli-belah dalam talian? Nah, PayPal adalah kemudahan yang akan digunakan untuk menerima royalti dari pelekat yang anda buat. Anda boleh mengeluarkan dana di PayPal melalui bank di Indonesia.

Di samping itu, anda juga boleh membuat pelekat animasi dengan bantuan perisian seperti Anime Studio, FotoMorph, Abrosoft FantaMorph Pro, dan lain-lain. Oleh itu, apabila gambar animasi telah dibuat, maka anda boleh memuat naiknya secara langsung di Line Creators Market.

Semakin menarik pelekat yang anda buat, semakin banyak pengguna Talian akan berminat untuk membeli pelekat anda. Dengan cara itu, anda boleh menjadikan pelekat Line sebagai pendapatan tambahan anda.

Sekiranya anda membuat pelekat hanya untuk bersenang-senang, anda juga boleh menawarkannya secara percuma, sudah tentu anda tidak akan mendapat royalti dari Line. Ayuh , cuba buat pelekat Line di atas untuk menjadikan chat lebih menarik.