Cara tangkapan skrin iPhone dan iPad dengan sangat mudah

Hari ini, mengambil gambar di skrin telefon pintar dalam masa nyata (tangkapan skrin) dapat dilakukan dengan sangat mudah. Anda boleh menggunakan tangkapan skrin lalai dari telefon pintar atau memasang aplikasi khas untuk mengambil gambar di skrin. Apa pun pilihan anda, sekarang tangkapan skrin iPhone dan telefon pintar lain dapat dilakukan semudah memusingkan telapak tangan.

Walau bagaimanapun, tidak semua orang tahu cara menembak iPhone dan iPad. Bagi pengguna iPhone yang baru menggunakan telefon pintar ini dalam beberapa jam mungkin dia tidak dapat mencari jalan untuk tangkapan skrin. Baiklah, ia akan memberikan beberapa maklumat mengenai cara tangkapan skrin iPhone dan iPad. Mari , lihat lebih banyak maklumat di sini.

Cara Tangkapan Skrin iPhone SE, iPhone 5s, dan iPhone 5

Berikut ini akan berkongsi kaedah tangkapan skrin iPhone yang boleh digunakan pada varian iPhone SE, iPhone 5s, dan iPhone 5:

  1. Buka aplikasi atau halaman tertentu di iPhone anda di mana anda ingin mengambil gambar. Laraskan dengan tepat seperti yang anda mahu paparan tangkapan skrin.
  2. Tekan dan tahan butang Tidur / Bangun dan kemudian tekan butang Laman Utama. Ini dilakukan untuk memastikan anda tidak mengaktifkan Touch ID atau Siri semasa mengambil tangkapan skrin pada skrin iPhone.

cara tangkapan skrin iphone 5

  1. Skrin akan berkelip putih, maka anda juga akan mendengar bunyi rana kamera. Ini adalah petanda bahawa tangkapan skrin berjaya diambil dan telah disimpan di Album Semua Foto. Untuk mengetahui tangkapan skrin yang diambil, buka Rol Kamera jika anda tidak menggunakan Pustaka Foto iCloud.
  2. Buka aplikasi Foto terus dari Skrin Utama iPhone anda.
  3. Tatal skrin ke bawah untuk mencari tangkapan skrin yang disimpan secara automatik.
  4. Anda juga dapat menekan ikon kamera atau menggunakan menu edit dalam aplikasi seperti Mesej atau Surat untuk menyertakan tangkapan layar mesej, e-mel dan sebagainya.

Cara tangkapan skrin iPhone 6 dan iPhone 6s

Kemudian ada cara untuk tangkapan skrin iPhone 6 dan iPhone 6s yang sebenarnya hampir sama dengan cara mengambil gambar di skrin iPhone SE, iPhone 5, dan iPhone 5s dalam masa nyata :

cara tangkapan skrin iphone 6

  1. Pertama, buka aplikasi atau halaman tertentu di iPhone yang anda benar-benar mahu tangkapan skrin. Pastikan anda meletakkan paparan skrin iPhone di halaman atau aplikasi yang ingin diambil gambarnya.
  2. Kemudian, tekan dan tahan butang Tidur / Bangun semasa anda menekan butang Utama. Anda tidak perlu ragu-ragu kerana kaedah ini tidak akan mengaktifkan Touch ID atau Siri dan hanya mengambil tangkapan skrin yang dikehendaki.
  3. Skrin akan berkelip putih selama beberapa saat dan bunyi rana kamera akan sekejap. Ini membuktikan bahawa tangkapan skrin berjaya dijalankan dan disimpan di Album Semua Foto. Dapatkan hasil tangkapan skrin anda di Camera Roll atau iCloud Photo Library.
  4. Buka aplikasi Foto dari Skrin Utama iPhone.
  5. Tatal ke bawah untuk mencari tangkapan skrin yang baru anda ambil. Ketuk gambar tangkapan skrin untuk melihat, mengedit, atau membaginya melalui aplikasi sembang atau media sosial.
  6. Sekiranya anda ingin menghantar tangkapan skrin melalui e-mel atau mesej, anda boleh terus ke Mesej atau e-mel, kemudian lampirkan tangkapan skrin dengan mengambilnya dari Album.

Cara Tangkapan Skrin iPad

Adakah tangkapan skrin iPhone sama dengan tangkapan skrin iPad? Sebenarnya, cara mengambil tangkapan skrin dalam dua alat keluaran Apple adalah sama. Berikut adalah langkah untuk tangkapan skrin iPad:

  1. Buka aplikasi atau halaman yang anda mahu tangkapan skrin. Pastikan kedudukan dan paparan layar betul sehingga anda tidak perlu mengulangi tangkapan skrin lagi.
  2. Tekan dan tahan butang Tidur / Bangun yang terletak di bahagian atas iPad, kemudian semasa masih memegang anda mesti menekan butang Laman Utama. Adakah kaedah ini membolehkan Touch ID dan Siri? Tidak, kaedah ini berfungsi untuk tangkapan skrin iPad anda.
  3. Skrin akan berkelip putih hanya selama beberapa saat, maka anda akan mendengar bunyi rana kamera yang menunjukkan bahawa tangkapan skrin telah diambil dan disimpan di Album Semua Foto.
  4. Buka aplikasi Foto terus dari Skrin Utama. Kemudian cari tangkapan skrin dalam Rol Kamera (jika anda tidak menggunakan Pustaka Foto iCloud).
  5. Cari tangkapan skrin kemudian ketuk tangkapan skrin untuk mengedit, melihat dan berkongsi di media sosial.
  6. Untuk menghantar tangkapan skrin melalui e-mel dan mesej, buka Mesej atau e-mel dan lampirkan tangkapan skrin yang ingin anda hantar.

Kelebihan Tangkapan Skrin pada Telefon Pintar

Setelah belajar bagaimana tangkapan skrin iPhone dan iPad, sekarang kita akan mengetahui fungsi sebenar tangkapan skrin yang terdapat di hampir semua telefon pintar moden hari ini. Berikut adalah kelebihan tangkapan skrin berdasarkan penggunaan harian mereka:

  • Menggantikan Pekerjaan Menaip

tangkapan skrin berita

Apabila anda ingin berkongsi berita atau catatan penting dengan rakan melalui telefon pintar, apa yang anda lakukan? Adakah anda akan menaip maklumat yang ingin anda sampaikan secara manual?

Sudah tentu anda lebih suka mengambil tangkapan skrin halaman yang mengandungi berita atau catatan yang ingin anda kongsi dengan rakan. Kemudian, anda akan menghantar hasil tangkapan skrin melalui media sosial, aplikasi pesanan masa nyata , atau e-mel.

  • Menjadi Bukti Sebenar Sesuatu

Kelebihan tangkapan skrin ini sering digunakan oleh barisan kedai dalam talian yang ingin berkongsi testimoni atau bukti penjualan untuk menarik perhatian calon pembeli lain. Selain itu, tangkapan skrin juga sering digunakan oleh pembeli ( pembeli ) untuk mengemukakan bukti pemindahan yang berjaya melalui Mobile Banking .

  • Menyimpan Imej di Media Sosial

Pernahkah anda ingin menyimpan gambar dari Instagram, tetapi anda belum memasang aplikasi khas untuk menyimpan gambar di Instagram? Hasilnya, cara termudah untuk menyimpan gambar di Instagram dan media sosial lain adalah dengan tangkapan skrin.

Anda hanya perlu menggunakan kaedah tangkapan skrin mengikut jenis telefon pintar anda, maka gambar akan disimpan dengan sendirinya di Album atau Galeri. Kemudian, anda hanya memotong atau mengedit gambar mengikut keperluan.

  • Bukannya Salin-Tampal

Selain dapat menggantikan fungsi menaip, tangkapan layar juga dapat menggantikan fungsi Copy-Paste. Kerana, anda boleh mengambil tangkapan skrin yang mengandungi perbualan sembang yang sukar disalin-ditampal , jadi kaedah tangkapan skrin ini sebenarnya lebih berkesan untuk menyalin kandungan perbualan sembang yang ingin anda kongsi dengan orang lain.

Nah, itulah beberapa kelebihan tangkapan skrin. Bukan tanpa sebab vendor telefon pintar memasukkan fungsi tangkapan skrin lalai pada output telefon bimbit . Kerana dalam tangkapan skrin kehidupan nyata sangat membantu bagi kebanyakan orang. Di samping itu, fungsi tangkapan skrin di telefon pintar sudah banyak digunakan oleh pengguna.

Ini adalah cara tangkapan skrin iPhone dari pelbagai siri yang mungkin tidak anda ketahui sebelumnya. Cara tangkapan skrin pada iPhone tentunya berbeza dengan jenama telefon pintar yang lain. Sekiranya anda tidak mahu menggunakan kaedah tangkapan skrin lalai dari telefon pintar anda, maka anda boleh memasang aplikasi khas untuk mengambil tangkapan skrin di skrin telefon pintar anda.