Ini adalah jenis monitor yang banyak digunakan pada masa kini

Monitor dikenali sebagai peranti yang memvisualisasikan data dari komputer. Peranti ini adalah peranti yang dihubungkan dengan interaksi manusia dengan peranti komputer. Monitor komputer sendiri agak pelbagai.

Perkembangan teknologi sememangnya tidak sepantas CPU, telefon pintar atau  perkakasan  lain. Walau bagaimanapun, monitor semakin menarik kerana sentiasa hadir dengan teknologi baru. Terutama sekarang, kadangkala teknologi yang digunakan juga ada di TV.

Baiklah , pada kesempatan ini saya akan membincangkan mengenai jenis monitor. Apakah jenis monitor? Anda hanya melihat penjelasan berikut.

1. CRT

CRT

CRT (Cathode-Ray Tube) Monitor adalah sejenis monitor komputer generasi 80 hingga 2000an. Sebaliknya, monitor ini adalah monitor pertama yang diketahui ramai orang ketika komputer mula mula dipasarkan. Saya juga mula mengenal komputer, menggunakan monitor jenis CRT.

Monitor CRT mempunyai bentuk kotak besar, lebar, dan memanjang ke belakang. Kerana bentuknya yang besar dan berbentuk tiub, monitor ini sering dikatakan sebagai monitor tiub. Saya juga biasa memanggil monitor ini sebagai monitor tabung kerana ia lebih popular daripada sebutan monitor CRT.

Penyebutan monitor tiub juga tidak salah. Sebabnya, di dalam monitor CRT terdapat tiub vakum. Dalam tiub ini terdapat sinar katod atau elektron. Sinar katod ini dipancarkan pada kelajuan tinggi dan menghasilkan pantulan elektron yang membentuk corak pada skrin.

Sinar katod akan terus memantulkan skrin monitor dan berfungsi mengikut  input  yang merupakan hasil penukaran digital ke gelombang elektromagnetik. Faktor ini kemudian menjadikan monitor CRT mempunyai pancaran radiasi yang cukup besar.

Kerana mempunyai pancaran radiasi yang cukup besar, penggunaan monitor CRT tidak digalakkan. Tetapi memang hari ini, hampir semua komputer tidak lagi menggunakan CRT walaupun masih banyak penjual yang menjual monitor CRT terpakai.

2. LCD

Paparan LCD

Monitor LCD (Liquid Crystal Display) adalah jenis monitor yang paling popular dan masih banyak digunakan oleh orang ramai. Ketika LCD hadir, orang perlahan-lahan mula meninggalkan monitor CRT dan beralih ke monitor LCD. Walaupun dengan saya, yang setelah berpindah ke LCD, ia tidak lagi bersedia menggunakan monitor CRT, terutamanya kerana CRT mempengaruhi mata.

LCD itu sendiri adalah jenis monitor di mana ia terdiri daripada kristal cair. Kristal cair ini tidak memancarkan cahaya sendiri. Di bahagian belakang struktur kristal cair, terdapat lampu pendarfluor putih yang memberi cahaya kepada kristal.

Pertemuan cahaya dalam kristal menghasilkan kehadiran titik cahaya atau piksel yang tentunya jumlahnya jelas tidak kecil, hingga berjuta-juta piksel. Koleksi piksel yang besar ini akan menampilkan gambar sehingga gambar itu muncul di layar.

LCD sendiri mempunyai kelebihan dengan kualiti gambar yang jelas dan tajam. LCD ini juga hadir sebagai penyelesaian monitor yang lebih sihat untuk mata dan lebih cekap tenaga. Maklum, monitor CRT adalah jenis monitor yang sangat membazirkan kuasa.

Dalam perkembangannya, saya sering mendapati bahawa LCD itu sendiri mempunyai beberapa teknologi bergantung pada panel yang digunakan. Biasanya saya dapati jenis panel pada peranti komputer riba. Beberapa panel LCD pada komputer riba adalah seperti berikut.

  • TN

TN (Twisted Nematic) adalah teknologi panel LCD yang banyak digunakan. Panel ini adalah jenis panel yang tidak mahal. Kerana panel TN tidak menyajikan perspektif layar yang jelas jika dilihat dari pelbagai sisi.

Di samping itu, ketepatan pembiakan dan warna panel TN agak buruk. Walau bagaimanapun, kelebihan panel TN adalah kemampuan untuk memberikan masa respons terbaik . Jadi panel ini sesuai untuk keperluan permainan.

  • Kajian sosial

IPS (In-Plane Switching) adalah sejenis panel LCD yang cukup bagus. LCD dengan panel ini mampu menampilkan kualiti gambar yang baik, ketepatan warna tidak apa-apa dan sudut pandangan lebih baik jika dilihat dari pelbagai sisi. Oleh kerana itu, monitor IPS cukup popular.

Tidak sedikit orang yang juga mencari komputer riba dengan skrin panel IPS kerana kemampuan mereka untuk menyampaikan perspektif yang baik. Walau bagaimanapun, panel IPS mempunyai keupayaan masa respons yang sedikit lebih perlahan daripada panel TN.

Saya sendiri mempunyai dua komputer riba dengan dua panel yang berbeza. Satu panel TN dan satu panel IPS. Jelasnya, komputer riba dengan panel IPS memberikan penampilan visual yang lebih baik.

  • VA

VA (Vertical Alignment) boleh dikatakan sebagai panel LCD yang kedudukannya berada di tengah, antara TN dan IPS. Kerana panel VA serupa dengan IPS. Panel ini menawarkan keupayaan pembiakan warna yang lebih baik daripada panel TN. Sudut tontonan panel skrin VA juga lebih baik daripada TN.

Cuma panel VA mempunyai masa respons yang lebih perlahan daripada panel TN dan juga IPS. Bagi sebilangan orang, sudah tentu ini bukan masalah besar. Terutama kenyataan bahawa panel VA mempunyai nisbah kontras yang lebih tinggi dan mempunyai kelebihan warna hitam yang lebih kuat.

3. TFT

TAMPILAN TFT

TFT (Transistor filem tipis) adalah jenis monitor lain yang cukup popular. Jenis monitor ini boleh dikatakan jenis monitor LCD memandangkan pelaksanaan komponen lain. Tujuannya adalah untuk menampilkan gambar yang dapat dihantar dengan jelas dengan resolusi tinggi atau lebih memadai.

Teknologi pada TFT didasarkan pada aplikasi transistor untuk setiap piksel skrin. Dengan teknologi ini, skrin membolehkan bekerja dengan pembesaran dan pencahayaan gambar yang lebih besar. Dengan cara tertentu, TFT adalah teknologi paparan yang menggabungkan kristal cair dengan kemampuan untuk menampilkan gambar beresolusi tinggi.

4. LED

LED

LED (Diod pemancar cahaya) adalah sejenis monitor yang diperhalusi dari LCD. Monitor jenis ini dilengkapi dengan kualiti dan warna visual yang lebih banyak berbanding LCD. Selain itu, LED juga 70% lebih cekap kuasa daripada LCD.

LED juga terasa lebih istimewa kerana mempunyai ketumpatan piksel yang jauh lebih tajam. Monitor LED cenderung lebih tahan lama jika dibandingkan dengan penggunaan LCD. Selain itu, monitor LED mempunyai ukuran yang lebih nipis berbanding monitor LCD. Tetapi jelas, harga monitor LED lebih mahal daripada LCD.

5. Monitor DLP

TV DLP

DLP adalah monitor definisi tertinggi. Monitor ini berfungsi berdasarkan prinsip peranti mikromirror digital atau DMD (peranti mikro digital). Monitor ini mempunyai prinsip kerja yang menggunakan berjuta-juta mikro cermin untuk memodulasi cahaya secara digital.

Monitor ini adalah jenis monitor yang sesuai untuk mengedit gambar atau video. Monitor ini juga sesuai untuk bermain permainan. Malangnya, monitor DLP tidak begitu popular.

6. Monitor Skrin Sentuh

monitor skrin sentuh

Seperti namanya, monitor ini adalah monitor skrin sentuh. Teknologi skrin sentuh menjadi teknologi yang paling popular seiring dengan peningkatan penggunaan telefon pintar dan tablet. Pada dasarnya, monitor sentuh adalah jenis monitor yang berdiri sendiri dengan teknologi skrin sentuh.

Perkembangan selanjutnya, peranti monitor biasa, seperti LCD atau LED dapat dipasangkan dengan panel layar sentuh. Ini menjadikan kehadiran banyak monitor LCD dan LED dan televisyen yang menyokong teknologi skrin sentuh.

Aplikasi penggabungan teknologi skrin sentuh dan panel skrin lain, biasanya terdapat di  telefon pintar atau telefon  pintar. Telefon pintar yang beredar dilengkapi dengan pelbagai panel layar yang semuanya menyokong teknologi skrin sentuh.

7. Skrin Plasma

monitor plasma

Skrin plasma adalah jenis monitor lain yang boleh dikatakan cukup popular. Monitor plasma ini adalah jenis monitor yang menggabungkan konsep LCD dengan kelebihan kualiti gambar yang baik dan CRT, yang diketahui mempunyai sudut pandangan yang luas.

Teknologi ini kemudian menampilkan peranti skrin yang diklasifikasikan sebagai nipis, ramping, tetapi mempunyai perspektif yang baik. Kemudian muncul produk skrin seperti TV plasma.

Malangnya, peranti paparan ini cukup membazirkan kuasa. Di samping itu, tahap kontrasnya agak tinggi. Dan yang paling penting, harga skrin plasma cenderung mahal.

8. OLED 

OLED

Jenis monitor seterusnya adalah OLED (Organic Light-Emitting Diode). Monitor ini adalah jenis monitor yang berfungsi dengan menggunakan semikonduktor pemancar cahaya yang terbuat dari lapisan organik.

Monitor OLED adalah sejenis monitor yang agak nipis. Malangnya, monitor ini tidak begitu popular. Harganya terlalu mahal boleh menjadi sebab mengapa jenis monitor OLED dan OLED TV jarang dilihat oleh banyak orang.

Nah, itulah beberapa jenis monitor komputer atau monitor TV. Semoga maklumat ini berguna bagi anda yang ingin mengetahui pelbagai jenis monitor.