Cara Menggunakan Dubsmash Untuk Membuat Video Lipsync

Beberapa waktu lalu terdapat aplikasi yang cukup popular di kalangan pengguna telefon pintar iaitu Dubsmash. Aplikasi ini dapat membuat video bibir dengan pelbagai suara atau lagu yang sangat lucu.

Dubsmash sendiri adalah aplikasi yang dibuat oleh Mobile Motion GmbH. Aplikasi sederhana ini boleh digunakan pada peranti iOS dan juga peranti Android. Bagi mereka yang tidak memilikinya, sila muat turun aplikasi Dubsmash di App Store atau di Play Store.

Aplikasi Dubsmash ini boleh anda gunakan untuk membuat video lipync yang sangat unik. Anda hanya perlu memilih atau memuat naik suara, kemudian merakam video bibir anda. Bagi mereka yang ingin tahu cara menggunakan Dubsmash, berikut akan mengkaji langkah-langkah untuk anda.

Daftar untuk Akaun Dubsmash

Sebelum mula membuat video, ini membantu kita membuat akaun Dubsmash terlebih dahulu. Sebenarnya kita boleh membuat video dengan segera walaupun tanpa akaun, tetapi ciri yang disediakannya agak terhad.

Untuk membuat akaun Dubsmash ini, anda hanya perlu membuka menu Tetapan, kemudian pilih pilihan Log Masuk / Daftar. Seterusnya, isikan data di ruangan yang disediakan, seperti alamat e-mel, nama pengguna, kata laluan, dan umur anda. Sekiranya ada, sila klik butang Daftar untuk menyelesaikan proses pendaftaran.

Buat Video Lipsync Segera

cara menggunakan dubsmash

Tutorial pertama yang akan kita bincangkan adalah bagaimana membuat video bibir cepat dan cepat menggunakan lagu atau suara yang sudah tersedia. Pelbagai bunyi dibuat oleh pengguna Dubsmash di seluruh dunia.

Untuk melakukan ini, buka aplikasi Dubsmash, kemudian di halaman utama anda akan melihat senarai suara yang kini popular di kalangan pengguna Dubsmash. Sekiranya anda ingin mencari suara yang baru sahaja dimuat oleh pengguna lain, sila buka tab "Terkini".

Sila klik butang Main di sebelah kiri untuk mendengar suaranya terlebih dahulu. Sekiranya anda menjumpai bunyi yang sesuai, sila klik tajuk suara untuk mula membuat video bibir yang unik.

merakam video bibir

Untuk memulakan, cukup klik butang Mula di bahagian bawah skrin. Anda boleh menukar kamera yang digunakan dengan mengklik ikon kamera di kanan atas. Setelah video selesai anda boleh menambahkan teks dan emotikon padanya. Tetapi jika anda tidak berpuas hati, sila klik butang Kembali untuk merakam video baru sekali lagi.

suntingan video

Setelah selesai, klik butang berbentuk anak panah di sudut kanan atas. Di halaman seterusnya anda boleh berkongsi video ini secara langsung melalui Facebook Messenger atau WhatsApp. Anda juga boleh menyimpannya ke galeri jika anda ingin membagikannya di media sosial lain seperti Twitter, Path, dan Instagram.

Buat Video Lipsync Dengan Suara Sendiri

Sekiranya anda tidak menyukai bunyi yang disediakan oleh aplikasi Dubsmash, anda juga boleh memuat naik suara atau lagu anda sendiri dari peranti anda. Caranya, buka butang menu di sebelah kiri, kemudian pilih pilihan "Tambah Bunyi".

Seterusnya anda akan diberi dua pilihan iaitu "Rakam suara" dan "Import suara". Sila pilih pilihan pertama jika anda mahu merakam suara anda sendiri dan pilih pilihan kedua jika anda ingin menggunakan lagu atau suara yang terdapat pada peranti Android anda.

Setelah merakam atau memasukkan suara, anda dapat memotong bahagian mana yang ingin anda sertakan dan bahagian mana yang ingin anda padamkan. Setelah selesai, selamatkan suara yang telah anda buat. Suara akan disimpan di Papan Suara di folder "Bunyi Saya".

rakaman suara

Sekarang anda boleh mula membuat video bibir dengan suara buatan sendiri. Cara menggunakan Dubsmash untuk membuatnya sama seperti langkah-langkah di atas ketika anda membuat video lipync dengan suara yang telah disediakan oleh Dubsmash.

Buat Papan Suara

Dubsmash memberikan banyak suara lucu dan unik yang boleh kita pilih. Sekarang untuk memudahkan kita mencari bunyi-bunyi ini di kemudian hari, maka kita dapat memasukkannya ke dalam Soundboard.

Untuk mengakses Papan Suara ini sila buka halaman utama dan kemudian buka tab Papan Nama yang berada di paling kanan. Secara lalai anda akan menemui dua folder di sana. Folder pertama adalah "Bunyi Saya" yang mengandungi bunyi yang anda buat sendiri. Sementara folder kedua adalah "Favorites" yang mengandungi suara kegemaran anda.

papan nama

Untuk memasukkan suara ke dalam folder Favorites anda hanya perlu mengklik ikon bintang di sebelah kanan suara yang anda suka. Suara kemudian masuk ke folder Kegemaran anda secara automatik.

Anda juga dapat membuat folder baru dengan mengklik pada butang "Tambah Papan Suara" di bahagian atas. Folder baru ini sangat berguna jika anda ingin mengelompokkan bunyi ini ke dalam kategori seperti lagu agama, lagu dangdut, dan sebagainya.

Untuk memasukkan suara ke dalam folder buatan sendiri, pertama, cari suara yang ingin anda pilih. Selepas itu, klik butang titik di sebelah kanan kemudian pilih pilihan "Tambah ke Papan Bunyi". Kemudian sila pilih di folder mana suara akan disimpan.

Meningkatkan Bunyi

Silap mata terakhir yang boleh anda lakukan pada aplikasi Dubsmsh adalah meningkatkan suara yang telah dibuat oleh orang lain. Ciri ini sebenarnya tidak begitu penting, tetapi sangat berguna untuk membersihkan Dubsmash dari bunyi yang tidak berkualiti.

Sekiranya anda menjumpai suara yang kurang berkualiti, klik butang titik tiga di sebelah kanan, kemudian pilih pilihan "Perbaiki". Seterusnya anda akan menemui empat sebab pilihan anda mengapa suaranya kurang berkualiti:

  • Tajuknya tidak sesuai dengan suaranya
  • Terlalu bising
  • Suara dipotong tidak di kedudukan yang betul
  • Suara itu menggunakan bahasa yang anda tidak tahu

Selain memperbaikinya, anda juga boleh melaporkan kepada Dubsmsh jika ada suara yang tidak patut didengar. Caranya adalah dengan mengklik butang titik kemudian pilih pilihan "Laporkan". Sekiranya undian tersebut melanggar dasar, Dubsmash akan segera menghapusnya.

Sekarang itulah langkah-langkah bagaimana menggunakan Dubsmash bersama dengan pelbagai ciri di dalamnya. Kini anda boleh mula membuat pelbagai video lipync yang pelik dan membagikannya dengan rakan anda di media sosial. Semoga berjaya!