Tutorial Cara Menggunakan Aplikasi Tik Tok di Android

Adakah anda ingin membuat video yang menarik? Anda tidak perlu menggunakan PC / komputer riba untuk dapat memiliki video kontemporari. Kerana, sekarang ada banyak aplikasi penyuntingan video yang dapat Anda gunakan di Android, misalnya aplikasi TikTok yang akan kita bincangkan kali ini.

Tik Tok adalah aplikasi untuk membuat dan menyunting hits video di kalangan orang muda hari ini. Ini adalah aplikasi di mana anda harus merakam video terlebih dahulu sebelum dapat mengedit dengan memberikan kesan yang menarik.

Banyak ciri dan kesan yang ditawarkan oleh aplikasi Tik Tok. Untuk sepanjang video, Tik Tok membolehkan anda membuat video dengan jangka masa lebih kurang 30 saat. Ingin mencuba aplikasi? Mula-mula baca panduan bagaimana menggunakan aplikasi Tik Tok di bawah!

Cara Muat turun Tik Tok

cara menggunakan aplikasi Tik Tok

Sebelum anda mengetahui cara menggunakan aplikasi Tik Tok, sudah tentu anda mesti mempunyai aplikasi Tik Tok terlebih dahulu. Tenanglah, Tik Tok adalah aplikasi percuma yang boleh dimuat turun di Google PlayStore. Cara memuat turunnya sangat mudah, langkah-langkah berikut:

  • Masukkan aplikasi PlayStore.
  • Kemudian, cari di search engine dengan menaip Tik Tok.
  • Kemudian, pasang aplikasinya.

Sangat mudah bukan? Baiklah, tetapi jika anda merasa rumit harus mengikuti tiga langkah di atas maka anda boleh klik di sini untuk mendapatkan permohonan Tik Tok. Kemudian anda boleh klik Pasang.

Log masuk Akaun Tik Tok

Sudah mempunyai aplikasi Tik Tok? Nah, sekarang anda perlu log masuk atau log masuk ke akaun aplikasi Tik Tok terlebih dahulu. Kenapa? Sekiranya anda tidak log masuk, anda mungkin sukar untuk menyimpan video yang anda rakam dan menyuntingnya di Tik Tok. Juga, sebarang hasil video yang anda buat akan disimpan secara automatik ke dalam draf akaun Tik Tok anda. Inilah cara log masuk aplikasi Tik Tok:

  • Masukkan aplikasi Tik Tok yang anda muat turun lebih awal.
  • Kemudian anda hanya boleh mengklik simbol Orang di sudut kanan bawah.

Log masuk Akaun Tik Tok 1

  • Kemudian, anda boleh log masuk dengan akaun FB, Instagram, atau Google. Pilih salah satu daripadanya.

Log masuk ke Akaun Tik Tok 2

Begitulah cara log masuk Tik Tok, senang dan ringkas, bukan?

Cara Merakam Video

Perkara utama sebelum mengedit video kecil , anda harus merakam video terlebih dahulu. Cara menggunakan aplikasi Tik Tok di bawah ini boleh anda lakukan dengan langkah-langkah di bawah:

  • Masukkan aplikasi Tik Tok yang telah dimuat turun.
  • Untuk merakam video, anda boleh langsung mengklik simbol tambah (+) di tengahnya.

Cara Merakam Video 1

  • Kemudian, anda boleh memilih genre muzik yang diingini secara langsung . Sedikit maklumat bahawa anda boleh memilih genre lagu apa pun, kerana Tik Tok mempunyai senarai lagu yang cukup komprehensif mulai dari lagu-lagu lokal, Korea, dan Barat. Klik lebih banyak untuk mendapatkan pelbagai genre lagu lain .

Cara Merakam Video 2

  • Setelah anda menentukan genre atau kategori lagu yang anda mahukan, Tik Tok secara automatik akan memaparkan semua senarai lagu. Di sini kita cuba memilih kategori KPOP dan memilih lagu GOT7 - If You Do. Baiklah, kemudian kita klik pada lagu. Selepas itu klik sahkan untuk menggunakan dan mula menembak.

Cara Merakam Video 3

  • Anda juga boleh memilih jenis pergerakan video antara epik, lambat, normal, cepat, atau kilat, cukup klik salah satu daripadanya.

Cara Merakam Video 4

  • Ingin menambahkan kesan lucu dan menggemaskan? Anda boleh mengklik kesan di sebelah kiri.

Cara Merakam Video 5

  • Sekiranya anda telah mengklik kesannya, maka Tik Tok secara automatik akan memaparkan pelbagai kesan yang boleh anda muat turun terlebih dahulu. Cukup klik pada kesan yang diinginkan dan kesannya akan digunakan secara automatik pada video.

Cara Merakam Video 6

  • Jika anda sudah merasa lengkap dan sesuai dengan semua kesannya, maka rakam videonya. Anda boleh mengklik  HOLD. Tetapi jika anda merasa terganggu untuk terus menekan , maka anda dapat menggerakkannya pada ketukan Tap, jadi anda hanya memerlukan satu klik untuk merakam video. Mudah, bukan?

Cara Merakam Video 7

Cara Mengedit Video yang Dirakam

Baiklah, selesai merakam video maka tidak lengkap jika belum diedit. Untuk mengeditnya juga sangat mudah dan ringkas. Di sini anda boleh mengikuti beberapa cara di sini:

  • Setelah selesai merakam, beberapa pilihan akan dipaparkan secara automatik. Anda boleh menyimpan rakaman secara langsung atau anda ingin mengedit rakaman terlebih dahulu. Sekarang, untuk menyuntingnya, Tik Tok menyiapkan tiga ciri penyuntingan, iaitu menyunting muzik, suara, dan kesan khas.

Cara Mengedit Video yang Dirakam 1

  • Bermula dari menyunting lagu, maka anda dapat langsung mengklik edit muzik. Ciri ini hanya untuk memilih bahagian lagu, cara memindahkan simbol kuning ke kanan dan kiri. Sekiranya anda telah memilih lagu yang diinginkan, maka anda boleh klik pada senarai semak di kotak  merah jambu.

Cara Mengedit Video yang Dirakam 2

  • Untuk mengedit bunyi, anda cukup mengklik  Bunyi. Dengan ciri ini, anda dapat menentukan berapa banyak kelantangan untuk runut bunyi dan runut bunyi yang asli . Anda boleh mengalihkan setiap bulatan putih untuk menentukan isipadu. Selepas itu, anda boleh mengklik senarai semak.

Cara Mengedit Video yang Dirakam 3

  • Sudah selesai dengan muzik dan suara, sudah tiba masanya anda menambahkan kesan menarik pada video. Caranya, anda boleh mengklik pada ciri kesan khas. Sekarang, di bahagian Filter Effect, anda boleh memilih pelbagai kesan seperti goyang, ilusi, ilmu hitam dan lain-lain, pilih dan klik salah satu daripadanya.

Cara Mengedit Video yang Dirakam 4

  • Setelah selesai dengan Kesan Penapis, anda boleh mengedit Kesan Masa. Tujuan kesan masa ini adalah untuk memberi kesan kepada jangka masa video tertentu. Klik salah satu kesan, kemudian sesuaikan penempatan kesan dengan menggeser bulatan hijau di bahagian durasi video. Sekiranya dianggap mencukupi, anda boleh segera klik simpan di sudut kanan atas.
  • Nah, sekarang anda boleh menyimpan hasilnya dengan mengklik  draf.
  • Walau bagaimanapun, jika anda ingin memuat naik secara langsung ke media sosial, kemudian klik  hantar.

Harap maklum bahawa setiap video yang telah dirakam dan disiarkan hanya akan muncul di aplikasi Tik Tok. Jadi, video yang anda rakam tidak akan disimpan di galeri telefon bimbit.

Cara melihat video yang dirakam di Tik Tok

Tidak mahu membuat atau mengedit video? Anda juga boleh menonton suntingan video pengguna Tik Tok yang lain. Kaedahnya sangat mudah, ikuti langkah berikut:

  • Masukkan aplikasi Tik Tok dan segera pilih simbol seperti  planet.

Cara melihat video yang dirakam di Tik Tok

  • Kemudian, Tik Tok akan menunjukkan semua video oleh orang lain. Baiklah, Tik Tok juga memaparkan setiap video yang paling popular. Anda boleh mengklik salah satu daripadanya atau tatal ke bawah untuk mencari video yang ingin anda tonton. Mudah dan menyeronokkan, ya?

Itulah cara untuk menggunakan aplikasi Tik Tok dengan mudah dan sederhana. Anda sentiasa boleh wujud dengan cara kreatif dengan aplikasi Tik Tok ini. Anda berminat untuk mencubanya?