Tutorial Cara Menggunakan Aplikasi WeSing dengan Mudah

Adakah anda suka menyanyi? Pasti berkunjung ke karaoke untuk menyalurkan hobi anda. Namun, jika anda tidak mempunyai banyak waktu untuk pergi ke karaoke, anda boleh menggunakan aplikasi karaoke di telefon Android anda.

Percaya atau tidak, kini banyak aplikasi untuk karaoke yang boleh anda muat turun terus dari Google Play Store. Salah satunya adalah WeSing Karaoke. Yup, aplikasi huburan yang dilancarkan oleh Tencent Music Entertainment Hongkong boleh menjadi pilihan alternatif untuk anda. Kali ini saya ingin berkongsi tutorial mengenai cara menggunakan aplikasi WeSing Karaoke. Ingin tahu? Mari lihat perbincangan.

Cara memuat turun Aplikasi Karaoke Karaoke

Cara menggunakan aplikasi

Sekarang, sebelum memulakan karaoke, anda harus memuat turun dan memasang aplikasinya terlebih dahulu. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  • Pastikan telefon bimbit anda disambungkan ke sambungan internet.
  • Log masuk ke aplikasi Google PlayStore
  • Cari aplikasi WeSing Karaoke melalui enjin carian atau bidang carian.
  • Setelah aplikasi dijumpai, klik butang pasang dan tunggu sehingga muat turun selesai.
  • Apabila proses muat turun selesai, pasang aplikasi di telefon bimbit anda.

Sekarang itulah cara memuat turun aplikasi WeSing Karaoke di Google Playstore. Untuk lebih banyak kemudahan, kami menyediakan pautan muat turun aplikasi. Anda boleh memuat turunnya terus di sini. Seterusnya, lihat langkah-langkah untuk menggunakan aplikasi WeSing di bawah.

Cara menggunakan Aplikasi Karaoke Karaoke

 1. Log masuk  menggunakan akaun e-mel atau media sosial

WeSing_Daftar

Setelah proses muat turun dan pemasangan selesai, anda boleh segera menggunakan aplikasi WeSing Karaoke. Walau bagaimanapun, anda mesti lulus proses log masuk terlebih dahulu. Sangat mudah, anda hanya perlu log masuk menggunakan akaun Google, Facebook atau Twitter anda. Anda hanya memilih salah satu dari tiga dan voila , anda boleh mula menggunakan aplikasi WeSing Karaoke.

 2.  Mencari Lagu untuk Bernyanyi

WeSing_Search

Langkah seterusnya tutorial cara menggunakan aplikasi WeSing Karaoke adalah mencari lagu untuk dinyanyikan. Mudah dibuat. Anda hanya perlu mengklik ikon mikrofon yang terletak di bahagian bawah seperti yang ditunjukkan pada gambar di atas. Kemudian, taipkan tajuk lagu yang ingin anda nyanyikan di medan carian . Anda juga boleh mencari lagu dengan nama artis melalui ciri artis atau bahkan mencari lagu yang paling popular melalui carta .

Cara Menggunakan Aplikasi WeSing_Local

Di samping itu, anda boleh memilih lagu yang ingin anda nyanyikan dalam ciri Tempatan seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Dalam ciri ini, tersedia lagu yang telah anda muat turun sebelumnya .

3. Menyelaraskan Kedudukan Kamera

WeSing_SwitchCamera

Sebelum anda memulakan rakaman video untuk menyanyi, anda boleh menyesuaikan kedudukan kamera mudah alih anda. Sangat mudah, setelah menemukan lagu yang ingin anda nyanyikan dan mengklik butang 'Sing Now ', layar akan menampilkan pilihan mod nyanyian, pengaturan kamera dan juga menu untuk memilih penapis wajah.

Untuk menyesuaikan kedudukan kamera, Anda dapat mengklik ikon kamera seperti yang ditunjukkan. Sekiranya anda ingin menggunakan kamera depan, anda hanya perlu mengklik ikon kamera dan secara automatik ia akan berubah menjadi mod kamera depan.

4. Menggunakan Penapis Muka

WeSing_FaceFilter

Sementara itu, untuk menambahkan penapis wajah, yang harus anda lakukan ialah mengklik ikon wajah, kemudian anda hanya memilih penapis yang diinginkan. Sangat mudah bukan?

5. Pilih Mod Nyanyian

WeSing_SingingMode

Dalam aplikasi WeSing, anda boleh memilih mod nyanyian. Ya, jika anda mahu menyanyi sendiri, anda boleh memilih mod solo dengan segera. Sekiranya anda mahu berduet, anda boleh memilih mod duet dan mencari pasangan untuk menyanyikan lagu yang sama. Caranya, anda cukup klik butang duet seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Kemudian, senarai profil pengguna akan muncul yang boleh diundang untuk berduet bersama.

WeSing_Acapella

Jika anda lebih suka menyanyikan lagu tanpa iringan muzik, anda boleh memilih mod acappella . Malangnya, mod acappella hanya boleh dilakukan sendiri. Untuk memilih mod acappella , anda boleh kembali ke menu buku lagu dengan mengklik butang mik di bahagian bawah.

6. Merakam Video Semasa Menyanyi

WeSing_Keynotes

Sekiranya anda telah memilih lagu, mengatur kedudukan kamera dan memilih mod nyanyian, anda dapat merakam video dengan segera dan menyanyikan lagu yang anda pilih. Aplikasi ini akan segera memainkan muzik instrumental dan memaparkan lirik lagu yang akan dinyanyikan akan muncul di layar.

Anda boleh menyesuaikan akord dengan mengklik 'kekunci' di bahagian bawah skrin sehingga anda dapat menyanyi mengikut rentak vokal anda sendiri. Sekiranya anda ingin mengulangi rakaman video, anda boleh mengklik ikon 'mulakan semula'.

WeSing_Finish

Apabila rakaman selesai, anda boleh mengklik ikon 'Selesai'. Pastikan anda menyanyi dengan baik dan mempunyai skor nyanyian yang mencukupi sehingga anda dapat menyiarkan video yang anda rakam lebih awal.

7. Menyunting Video yang Dirakam

WeSing_MusicEffect1

Sebelum anda menyiarkan video tersebut  di WeSing Karaoke, anda boleh mengeditnya terlebih dahulu. Anda boleh mengubah kesan suara pada muzik iringan menggunakan fitur remix misalnya dari mod karaoke atau KTV ke psychedelic 3D untuk menyesuaikan kesan pada genre lagu yang anda nyanyikan.

Di samping itu, anda juga dapat menambahkan kesan pada suara anda dengan menggunakan ciri kesan suara. Untuk mengedit video muzik, anda dapat menggunakan fitur Pengaturan MV .

8. Menyiarkan Rakaman Video

WeSing_next

Sekarang, jika proses rakaman dan penyuntingan video dan audio selesai, anda boleh menghantar video karaoke yang anda rakam dengan mengklik butang 'Next'. Anda juga dapat menyimpan video dengan mengklik ikon anak panah yang bertuliskan 'Simpan'. Sebelum anda menghantar, anda juga boleh menambahkan mesej status untuk video yang ingin anda muat naik. Yang perlu anda lakukan ialah klik pada butang siaran dan video anda telah berjaya dikongsi.

9. Menyemak Video atau Lagu yang Disimpan

WeSing_Download

Seperti yang dijelaskan di atas, dalam aplikasi WeSing Karaoke, anda boleh memuat turun lagu yang ingin anda nyanyikan kemudian. Selain lagu, anda juga dapat menyimpan keseluruhan rakaman video dalam aplikasi ini. Sangat mudah, anda hanya perlu membuka menu tetapan profil. Lagu yang anda simpan akan memasuki menu 'Muat turun'.

Rekod WeSing_Local

Sementara video akan disimpan di menu 'Rekod Tempatan'. Anda juga dapat memeriksa video duet anda dengan rakan melalui menu tetapan profil.

10. Ikut Fellow Pengguna Aplikasi

WeSing_Discover

Aplikasi WeSing Karaoke adalah salah satu aplikasi karaoke pada telefon Android yang mempunyai sejumlah pengguna. Anda boleh mengikuti pengguna lain dan berduet dengan mereka.

WeSing_FollowUser

Sangat mudah, anda hanya perlu memilih ikon dengan dunia seperti yang tertera di gambar, untuk memasuki menu 'Discover'. Selepas itu, senarai profil pengguna lain akan muncul. Anda boleh mengikuti rakan pengguna melalui profil masing-masing.

Itulah tutorial bagaimana menggunakan aplikasi WeSing yang boleh anda praktikkan kapan saja, di mana sahaja. Selain menyalurkan hobi menyanyi, melalui aplikasi ini anda juga dapat mencari rakan, untuk mengambil bahagian dalam pertandingan. Menarik kan? Nah, bagaimana anda bersedia untuk mencuba aplikasi WeSing Karaoke sekarang?

Selain karaoke WeSing, aplikasi jenis hiburan lain yang boleh anda cuba adalah Smule. Ya, aplikasi ini adalah salah satu aplikasi hiburan konsep karaoke yang paling popular di Indonesia dan mempunyai banyak pengguna.

Sebagai tambahan kepada tutorial cara menggunakan aplikasi WeSing Karaoke, saya mengesyorkan anda membaca artikel mengenai "Langkah-langkah Menjadi VIP di Smule", terutamanya jika anda telah menggunakan aplikasi ini dan ingin beralih menjadi ahli VIP,