10 Kekuatan dan Kelemahan Telefon bimbit Nokia 8 yang Perlu Anda Ketahui

Nokia 8 adalah telefon bimbit Nokia terbaru yang masuk secara rasmi di Indonesia. Telefon bimbit ini adalah salah satu unggulan yang ditawarkan oleh Nokia dengan harga yang menarik. Kehadiran Nokia 8 di Indonesia juga mendapat sambutan yang baik, mengingat Nokia telah berjaya di Indonesia.

Lalu, adakah Nokia 8 kini berusaha untuk bangun semula dan cukup menarik untuk dilihat? Soalan ini mungkin terlintas di fikiran anda, terutama anda yang merancang untuk membeli Nokia 8.

Sebagai telefon bimbit unggulan, Nokia 8 mempunyai banyak ciri yang seharusnya ada pada ponsel kelas unggulan seperti pengecasan pantas (Qualcomm Quick Charge 3.0) , NFC, USB Type C, dan Bluetooth 5.0.

Ciri-ciri ini semestinya terdapat secara semula jadi dalam telefon pintar kelas atas. Oleh itu, ciri-ciri ini tidak akan dibincangkan lebih lanjut. Adalah wajar bahawa telefon mewah mempunyai ciri yang lebih lengkap daripada telefon dengan harga lebih rendah.

Lalu apa yang akan dibincangkan di Nokia 8? Sudah tentu mengenai kelebihan Nokia 8 yang boleh menjadi tarikan untuk lirik anda. Walaupun kekurangan HP ini berkaitan dengan perkara yang menjadikan telefon bimbit ini kurang menarik.

Oh, tajuk artikel ini membincangkan 10 poin, tetapi secara khusus Nokia 8 ada 12 poin yang dibincangkan, 8 poin dan 4 kekurangan. Anggaplah ia 2 mata bonus lagi. Tanpa berlama-lama lagi, mari kita lihat perbincangan mengenai kelebihan dan kekurangan Nokia 8 berikut. Tetapi pertama, mari kita lihat spesifikasi terperinci Nokia 8.

Spesifikasi Nokia 8

Nokia 8

  • Keluaran: September 2017
  • Skrin: IPS LCD 5.3 inci
  • Resolusi Skrin: 1440 x 2560 piksel
  • Chipset: Qualcomm MSM8998 Snapdragon 835
  • CPU:  Octa-core (4 × 2.5 GHz Kryo & 4 × 1.8 GHz Kryo)
  • GPU: Adreno 540
  • Memori Dalaman:   64GB, RAM 4GB
  • Memori Luaran: microSD, hingga 256GB (hibrid)
  • Kamera Belakang: Dual 13 MP (f / 2.0, 1.12 µm), pengesanan fasa & autofokus laser, optik Carl Zeiss, OIS, denyar dwi-LED dual-LED,
  • Kamera Depan: 13 MP (f / 2.0, 1.12 µm), 2160p, PDAF
  • Bateri: Li-Ion 3090 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Kelebihan Nokia 8

1. Prestasi Kelas Atas

Prestasi Nokia 8

Nokia 8 adalah salah satu telefon kelas unggulan yang dikuasakan oleh Snapdragon 835. Kehadiran Nokia 8 membuat pengguna di Indonesia tentu bersemangat, mengingat hanya beberapa ponsel kelas unggulan yang masuk ke Indonesia secara resmi. Kehadiran Nokia 8 boleh menjadi perbandingan telefon pintar unggulan lain yang menggunakan chipset Exynos seperti Samsung Galaxy S9 +.

Snadpragon 835 sendiri adalah chipset berprestasi tinggi. Oleh itu, Nokia 8 tidak diragukan lagi dari segi prestasi. Dengan sokongan RAM 4 GB, Nokia 8 dapat menjalankan permainan dan aplikasi dengan baik. Untuk multitasking juga cukup bagus.

Prestasi baik Nokia 8 bukan sekadar angka. Berdasarkan perbandingan yang dibuat oleh Kimovil, Nokia 8 dianggap unggul daripada skor Antutu berbanding LG V30. Perlu diketahui, LG V30 juga menggunakan chipset Snapdragon 835 dengan RAM 4 GB.

Skor Antutu yang diperoleh Nokia 8 ialah 181,000. Angka ini cukup jauh membezakan dengan LG V30 yang mempunyai skor 160,289 Antutu. Sementara Expertreviews menjalankan ujian Geekbench untuk single core dan multicore. Skor yang diperoleh cukup bagus dan cukup kompetitif dengan Samsung Galaxy S8.

Prestasi Nokia 8 juga sangat mampu untuk bermain permainan, Techradar bersetuju dengan ini. Menurut ulasan mereka, Nokia 8 adalah telefon yang mempunyai prestasi grafik terbaik dalam bermain permainan. Adreno 540 pada Nokia 8 dapat menjalankan permainan kelas atas kelas berat dan membuat Nokia tidak mengalami kesulitan bermain berbagai permainan ini.

Berdasarkan ini, jelas bahawa Snapdraon 835 pada Nokia 8 memang lebih unggul. Prestasi HP baik untuk bermain permainan dan menjalankan aplikasi berat.

2. Reka Bentuk Badan yang Kokoh dan Cantik

Nokia 8 tembaga belakang

Ciri Nokia yang mempunyai badan yang kukuh tidak pernah hilang dalam siri Nokia terbaru, termasuk Nokia 8. Reka bentuk badan HP cukup kukuh kerana dibina dengan satu blok aluminium yang diukir menjadi lebih kuat . Tidak hanya kukuh, reka bentuk badan Nokia 8 juga kelihatan cantik dengan ketebalan hanya 7.3 mm.

Ujian calar Nokia 8

Jangan lupa juga bahagian lengkung reka bentuk Nokia 8. Reka bentuk sisi melengkung ini menjadikan HP berasa lebih selesa di tangan anda. Apa yang menjadikan Nokia 8 sangat kuat adalah bodinya yang tahan lama. Ini telah dibuktikan oleh JerryRigEverything melalui video Youtube di salurannya di bawah.

Dalam video tersebut, ditunjukkan pelbagai ujian rintangan untuk Nokia 8. Hasilnya, Nokia 8 mempunyai ketahanan yang baik walaupun dalam ujian putaran. Ketahanan atau ketahanan ini adalah kelebihan tersendiri dari Nokia 8.

3. Hayat Bateri yang baik

Nokia 8 Badan

Nokia 8 dilengkapi dengan bateri 3.090 mAh. Kapasiti bateri ini dikelaskan sebagai purata di atas kelasnya. Keupayaan bateri cukup baik, terutamanya bateri menyokong Quick Charging 3.0. Dalam pengujian GSMArena, Nokia 8 dapat memperoleh daya 48% selama 30 minit, pengecasan dilakukan dari 0% tentu saja.

GSMArena juga menguji hayat bateri yang boleh mencapai 78 jam. Hasil yang diperoleh cukup baik. Pujian serupa dinyatakan oleh Expertreviews.

Tinjauan pakar menyatakan bahawa hayat bateri pada Nokia 8 termasuk mempunyai daya tahan yang cukup lama. Ini dipengaruhi oleh reka bentuk Nokia 8 yang mampu merancang reka bentuk badan untuk melindungi penyebaran haba Snapdragon 835.

Inilah sebab mengapa Nokia 8 tidak cepat panas ketika digunakan untuk bermain permainan. Reka bentuk badan dan teknologi "penyelesaian pengurusan haba yang maju" pada Nokia 8 mampu meminimumkan tahap panas yang tentunya akan memberi kesan pada jangka hayat bateri yang lebih lama. Dan ini membuktikan bahawa hayat bateri Nokia 8 adalah salah satu kelebihannya sendiri

4. Paparan Skrin QHD yang cantik

Paparan Nokia 8

Kelebihan lain dari Nokia 8 adalah paparan skrin. Skrin Nokia 8 yang membawa skrin IPS LCD 5.3 inci mempunyai tahap kecerahan 700+ nits yang menjadikan skrin HP ini menjadi salah satu skrin terbaik. GSMArena menyebutkan bahawa skrin paparan Nokia 8 mempunyai kontras yang luar biasa dan bahkan menjadikannya lebih baik daripada layar iPhone 7 / 7Plus.

Selain GSMArena, banyak juga yang memuji layar paparan Nokia 8 yang mempunyai resolusi QHD 2.560 x 1.440 piksel. Salah satunya adalah Telegraph.co.uk yang menyatakan bahawa skrin paparan Nokia 8 sangat jelas, bahkan lebih terang daripada pesaing di kelas harga yang sama. Atas sebab ini, paparan skrin QHD Nokia 8 adalah yang mempunyai nilai tambah.

5. Dual Camera Carl Zeiss

Nokia Dual Carl Zeis

Nokia 8 dilengkapi dengan lensa 13 MP berkembar dari Carl Zeiss di bahagian belakang. Lensa Carl Zeiss selalu ada di perangkat Nokia, bahkan sebelum Nokia membawa OS Android dengan dua kamera di belakang, Nokia 8 dapat menangkap gambar dengan kualiti yang baik dan dapat menghasilkan foto efek bokeh. Berikut adalah beberapa tangkapan dari kamera utama Nokia 8.

kamera cahaya nokia 8kamera nokia 8 cahaya rendah

GSMArena sendiri menyatakan bahawa kamera utama HP cukup bagus dan mempunyai julat dinamika yang tinggi . Kontrasnya juga cukup baik. Malangnya, terdapat masalah dengan autofokus.

Sebenarnya, secara keseluruhan, hasil dari kamera Nokia 8 adalah baik, tetapi untuk kelas premium HP, hasilnya tidak terlalu wah . Trustedreviews adalah yang menyatakan bahawa kamera Nokia 8 mengecewakan.

Selain itu, ciri kamera Nokia 8 cukup bagus, seperti adanya ciri monokrom atau penggunaan rakaman video melalui kamera depan dan belakang secara serentak. Ciri ini sangat sesuai untuk anda yang gemar melakukan vlog.

Kamera Nokia 8 kedua-duanya

Jadi kesimpulannya adakah kamera Nokia 8 kurang sempurna? Kehadiran lensa Carl Zeiss, ciri monokrom , bokeh, dan juga ciri rakaman bersama (depan dan belakang) adalah nilai utama kamera ini. Rakaman kamera juga bagus. Malangnya, kamera kurang dari maksimum untuk pengalaman penggunaan terperinci .

Secara keseluruhan, ia masih bagus tetapi tidak cukup baik untuk HP mewah. Tidak buruk tidak begitu mengecewakan kerana banyak ciri yang cukup bagus dan menjanjikan.

6. Stok Android dan Janji Kemas Kini

OS stok android 8

Nokia 8 tidak membuat antara muka penampilan seperti kebanyakan vendor. Nokia lebih percaya pada sistem operasi Android yang murni pada peranti mereka, termasuk Nokia 8 yang membawa Android 7.1.1 Nougat. Tidak ada perubahan sama sekali pada penampilan OS di Nokia 8. Semuanya serupa dengan OS Android yang disematkan di Google Pixels.

Menariknya, Nokia 8 segera membawa kemas kini Android 8.0 Oreo ketika pertama kali dihidupkan. Ini mempunyai kelebihan tersendiri dari Nokia 8. Anda boleh katakan, HMD sebagai pemilik lesen Nokia 8 memahami keperluan pengguna untuk kemas kini sistem operasi Androdi terkini dengan cepat.

Dilaporkan, setelah mendapatkan Oreo, kemungkinan besar juga Nokia 8 dapat memperbarui Android Android P. berikutnya. Jadi bagi anda yang memerlukan telefon bimbit Nokia dengan ciri sokongan sistem operasi Android tulen, Nokia 8 adalah pilihan terbaik.

7. Rakaman Audio yang Baik

Nokia 8 dilengkapi dengan teknologi OZO Audio. Teknologi ini membolehkan Nokia 8 dapat merakam suara dengan baik. Lebih baik daripada telefon bimbit lain, termasuk HP mewah. Sebelum menerangkan, cuba dengar suara dalam video di atas. Gunakan alat dengar / fon telinga supaya anda dapat merasakan perbezaannya.

Selepas menonton video, apa pendapat anda? Saya pasti anda akan kagum dengan kualiti rakaman audio pada Nokia 8 yang dapat merakam suara dengan baik, walaupun anda mendengarnya, anda dapat mengetahui dari mana suara itu berasal.

Teknologi rakaman suara yang baik ini dipanggil OZO Audio. Untuk mendapatkan hasil rakaman yang baik, HMD menyematkan tiga mikrofon di Nokia 8. Ketiga mikrofon ini terdiri daripada satu mikrofon di bahagian bawah dekat port USB Jenis C, satu di bahagian belakang berhampiran kamera, dan satu lagi di bahagian atas skrin, tepat pembesar suara telinga.

Berkat teknologi ini, Nokia 8 mampu merakam spasial 360 darjah. Dengan teknologi ini, anda akan lebih mengetahui sumber suara dari arah mana. Kehadiran ciri ini cukup menarik dan sesuai untuk anda yang gemar menunjukkan muzik melalui video, sering merakam konsert, atau bahkan digunakan untuk melakukan vlog.

8. Telefon Pintar Canggih yang berpatutan

harga nokia 8

Kelebihan lain dari Nokia 8 adalah harganya tidak terlalu mahal. Nokia 8 dijual di Indonesia, harganya relatif murah jika anda melihat harga asalnya di luar. Nokia 8 berharga 6 juta. Untuk saiz HP kelas atas, harganya berpatutan. Bandingkan dengan LG V30 + dengan chipset yang sama harganya boleh mencapai 9 juta ke atas.

Apa yang dilakukan HMD terhadap harga Nokia 8 di Indonesia adalah langkah yang baik. Sebab, banyak vendor yang tidak mahu memasukkan telefon pintar mewah mereka ke Indonesia kerana harganya yang tinggi dan kurang menarik bagi orang Indonesia.

HMD sebenarnya yakin masih dapat menghadirkan telefon bimbit Nokia kelas atas tetapi berharga dengan harga yang berpatutan. Dengan kelas harga ini, anda hanya memilih untuk memilih telefon kelas menengah dari jenama lain atau kelas atasan dari Nokia?

Kekurangan Nokia 8

1. Tidak kalis air sepenuhnya

Ujian kalis air Nokia 8

Nokia 8 adalah telefon kalis air sepenuhnya. Telefon bimbit ini masih boleh berjalan jika disimbah atau disimbah dengan air. Sudah tentu ini berkat pensijilan IP54 yang dimiliki oleh HP ini. Untuk saiz telefon bimbit mewah, Nokia 8 semestinya mempunyai sijil kalis air yang lebih baik. Sekurang-kurangnya, pensijilan IP67, jika pensijilan IP68 terlalu tinggi.

Telefon bimbit teratas yang lain mempunyai IP68 yang menjadikannya cukup kompetitif. Ketiadaan IP68 menjadikan Nokia 8 kehilangan nilainya. Oleh itu, jika anda memerlukan HP unggulan yang kalis air dan debu, Nokia 8 bukanlah pilihan terbaik.

2. Skrin Masih Nisbah 16: 9

Nokia 8 vs Samsung S8

Skrin Nokia 8 mesti diakui mempunyai tahap kecerahan dan visualisasi yang baik. Sayangnya, skrin Nokia 8 masih mempunyai nisbah 16: 9. Di tengah-tengah era perdana HP yang mempunyai nisbah baru yang lebih panjang seperti 18: 9 atau 18.5: 9, tentunya skrin Nokia 8 masih ketinggalan.

Lihat sahaja foto di atas, perbandingan layar Nokia 8 dengan Samsung Galaxy S8. Nampaknya skrin Samsung Galaxy S8 lebih memanjang dan kelihatan lebih lebar. Lebih-lebih lagi, badannya mempunyai bezel yang lebih nipis. Sekiranya, Nokia 8 mempunyai nisbah yang lebih memanjang, tentu daya tarikannya akan meningkat.

3. Saiz Sensor Cap Jari

Nokia 8

Badan Nokia 8 yang lebih padat dengan lekuk dan pegangan yang selesa menjadikannya salah satu telefon bimbit yang mempunyai tahap ergonomik yang baik. Malangnya, kemudahan telefon bimbit ini terganggu oleh kedudukan sensor cap jari pada telefon bimbit ini, lebih tepat lagi ukuran sensor cap jari pada telefon bimbit ini.

Sensor cap jari atau cap jari pada Nokia 8 berada di posisi depan. Kedudukan sensor cap jari berada di bahagian depan butang "rumah". Sensor cap jari ini kelihatan lebih memanjang ke sisi sehingga sedikit kurang selesa walaupun kemudian ia juga akan digunakan.

4. Tidak ada ciri menarik

Sebagai HP unggulan, Nokia 8 memang mempunyai ciri menarik seperti OZO Audio dan ciri pada kamera, misalnya monokrom dan berkembar . Sayangnya, untuk ukuran unggulan HP, Nokia 8 kekurangan ciri. Tidak ada ciri yang membezakan telefon bimbit ini berbanding telefon pintar kelas atas yang lain.

Akan sangat menarik jika Nokia 8 menyematkan ciri tambahan lain yang menjadikan telefon ini akan lebih kaya dengan ciri. Dengan adanya ciri menarik yang lain, tentunya akan menjadikan Nokia 8 lebih menarik.

Kesimpulannya

Nokia 8 adalah telefon bimbit yang mempunyai kelebihan dalam sektor prestasi, reka bentuk badan yang kukuh, layar paparan visual yang baik, bateri, dan audio OZO. Memandangkan kelebihannya, telefon ini cukup sesuai untuk anda yang memfokus pada kandungan multitmedia atau anda pencipta di Youtube.

Kamera ini tidak sehebat HP unggulan pada umumnya, tetapi masih cukup baik untuk digunakan. Terutama dengan membawa OS Android yang murni dan harga yang lebih mesra, menjadikan Nokia 8 mempunyai nilai lebih. Bagi anda yang memerlukan HP unggulan mewah dengan harga yang berpatutan, layak memilih Nokia 8. Berminat? Beli segera di sini.