Berikut adalah 10 Kelebihan dan Kekurangan HP Huawei Nova 2 Lite

Huawei mempunyai produk mudah alih yang ditujukan khusus untuk segmen kelas menengah. Dalam segmen ini, Huawei menyajikan siri Nova, salah satunya adalah Huawei Nova 2 Lite. Telefon ini adalah versi Huawei Nova 2i yang murah, yang dikeluarkan pada tahun 2017. Ciri dan spesifikasi yang ditunjukkan pada telefon bimbit ini tentunya lebih rendah daripada Huawei Nova 2i.

Huawei Nova 2 Lite hadir di kelas dengan harga Rp2 juta. Dalam kelas harga ini, Huawei Nova 2 Lite mesti bersaing dengan saudara kandungnya, Honor 9 Lite. Di bawah Huawei Nova 2 Lite, ada alternatif lain, iaitu Honor 7a, yang juga masih bersaudara. Huawei Nova 2 Lite sendiri sebenarnya mempunyai beberapa kelebihan menarik dalam kelas harganya tetapi jelas telefon bimbit ini juga tidak sempurna.

Jadi apa kelebihan dan kekurangan Huawei Nova 2 Lite ini? Penjelasan berikut.

Spesifikasi Huawei Nova 2 Lite

Huawei Nova 2 Lite

  • Keluaran: April, 2018
  • Skrin:  LCD IPS 5.99 inci
  • Resolusi Skrin : nisbah 740 x 1140 piksel 18: 9
  • Chipset: Qualcomm MSM8937 Snapdragon 430
  • CPU: Octa-core 1.4 GHz Cortex-A53
  • GPU: Adreno 505
  • Memori Dalaman: 32GB, RAM 3GB
  • Memori Luaran: microSD, hingga 256GB (menggunakan slot SIM 2)
  • Kamera Belakang: Dual 13 MP + 2 MP, autofokus pengesanan fasa, denyar LED
  • Kamera Depan: 8 MP
  • Bateri:  Li-Ion 3000 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Kelebihan Huawei Nova 2 Lite

1. Skrin HD + paparan penuh

Keluaran telefon pintar terbaru kini seolah-olah wajib membawa skrin penuh. Dan Huawei Nova 2 Lite tidak mahu terbawa arus, yang membawa skrin penuh dengan nisbah 18: 9. Skrin itu sendiri mempunyai paparan visual yang baik.

Skrin pada telefon bimbit ini membawa dimensi skrin 5,99 inci dengan resolusi HD + alias 740 x 1140 piksel. Layarnya sudah menggunakan panel LCD IPS dan mempunyai tahap kecerahan yang cukup baik. Dengan luas layar, tentunya menjadikan telefon bimbit ini sesuai untuk menonton video dengan maksimum dan lega.

2. Reka Bentuk Badan yang Cantik

Huawei Nova 2 Lite

Huawei Nova 2 Lite mempunyai kelebihan dalam sektor reka bentuk. Reka bentuk badannya cukup menarik. Jarang, 2 juta HP yang mempunyai reka bentuk yang sangat cantik dan kelihatan bergaya.

Badan HP ini diperbuat daripada plastik, tetapi ini cukup masuk akal memandangkan telefon bimbit lain dalam kelas harga yang sama umumnya juga dibungkus plastik. Perubatan Gaptek adalah salah satu yang memuji reka bentuk badan HP ini, kerana reka bentuk ini menunjukkan kategori yang unggul.

3. Kamera Dual Belakang dengan Ciri Menarik

Telefon bimbit ini membawa dua dwi kamera di bahagian belakang 3 MP + 2 MP. Kamera ini dilengkapi dengan fungsi autofokus pengesanan fasa dan lampu kilat LED. Kamera mampu menghasilkan gambar dan perincian yang berkualiti. Kamera lebar di telefon bimbit ini juga mampu menghasilkan kualiti gambar yang baik. Berikut adalah contoh hasil tangkapan kamera belakang Huawei Nova 2 Lite.

Berdasarkan hasil foto, kamera HP ini cukup bagus, terutamanya jika dalam keadaan cahaya yang mencukupi. Agak malang, HP ini merasa terharu apabila diajak mengambil gambar dalam keadaan cahaya rendah. Tetapi, ini bukan masalah besar memandangkan telefon bimbit lain di kelas yang sama juga sangat buruk dalam mengambil gambar pada keadaan malam.

Secara keseluruhan, kamera di telefon bimbit ini cukup bagus. Kebisingan mengenai hasil tembakan dalam keadaan cahaya gelap masih dapat difahami.

4. Tiga slot

Huawei Nova 2 Lite mempunyai tiga slot yang bermaksud telefon bimbit ini dapat menggunakan dua nombor dan memori luaran tambahan. Ciri ini memang kelihatan remeh, tetapi memandangkan orang Indonesia umumnya mempunyai lebih dari satu nombor, kehadiran telefon bimbit yang membawa tiga slot dulang SIM tentunya lebih menarik daripada SIM hibrid.

5. EMUI yang kaya dengan ciri

Huawei Nova 2 Lite hadir dengan antara muka EMUI berdasarkan Android Android 8.0 Oreo. EMUI di telefon bimbit ini mempunyai banyak ciri menarik. Ciri-ciri ini merangkumi ciri rakaman skrin, fitur layar split, dan fitur untuk tangkapan layar dengan hanya menggosok 3 jari.

Menurut GontaGantiHP, salah satu ciri EMUI yang menarik pada telefon bimbit ini adalah klon telefon . Fungsi ini membolehkan telefon bimbit ini menyalin data dari telefon bimbit Huawei lama. Ciri ini sangat berguna kerana tidak akan menyukarkan penyediaan aplikasi dan akaun yang dipasang sejak awal.

Ciri-ciri dalam EMUI ini menjadi salah satu kelebihan yang benar-benar menjadikan telefon ini terasa lebih istimewa. Selain itu, terdapat ciri khas dalam perisian kamera, yang merupakan fitur untuk mengedit foto. Ciri suntingan menarik kerana kehadiran suntingan, dalam bentuk penambahan teks dan karikatur lucu, pada tangkapan kamera.

Kekurangan Huawei Nova 2 Lite

1. Hayat Bateri Standard

HP ini mempunyai badan yang sebenarnya cukup besar. Orang akan berfikir bahawa telefon bimbit ini membawa bateri berkapasiti besar. Malangnya, telefon bimbit ini hanya dilengkapi dengan kapasiti bateri 3,000 mAh. Kapasiti bateri ini cukup untuk digunakan hingga malam tanpa penggunaan yang berat seperti bermain permainan.

Sayangnya, seperti yang dikatakan oleh Gaptek Medicine, HP dilengkapi dengan pemproses fabrikasi 28 mm yang pada masa ini kurang cekap untuk penggunaan bateri. Terutama jika telefon bimbit ini digunakan untuk bermain permainan. Baterinya sebenarnya normal, tetapi Huawei seharusnya dapat memberikan ketahanan yang lebih baik.

2. Hanya kamera depan biasa

Huawei Nova 2 Lite dilengkapi dengan kamera belakang 8 MP. Kamera ini sebenarnya boleh dikatakan cukup baik tetapi memandangkan HP ini berada dalam kisaran harga Rp2 juta, kualiti kamera depan HP ini lebih rendah daripada telefon bimbit lain. Terutama apabila dibandingkan dengan jenama lain telefon bimbit yang membawa gambar diri sendiri perkhidmatan lebih seperti Xiaomi Redmi S2 atau Infinix Hot S3X. Oleh itu, kamera belakang pada HP boleh dikatakan kualiti "B" sahaja.

3. Hanya Prestasi Biasa

Huawei Nova 2 Lite mempunyai prestasi yang terasa kurang di kelas harga. Kenapa? Kerana telefon bimbit ini dilengkapi dengan chipset Snapdragon 430. Chipset ini sebenarnya tidak begitu teruk kerana dapat memainkan permainan PUBG yang cukup dengan grafik keseimbangan. Sayangnya, Snapdragon 430 umumnya berada dalam kisaran harga di bawah Rp. 2 juta.

Di kelas harga Rp2 juta, ada telefon bimbit lain yang membawa chipset yang lebih baik. Contohnya Xiaomi Redmi 5 yang membawa Snapdragon 450. Jelasnya prestasi Snapdragon 450 lebih baik jika dibandingkan dengan Snapdragon 430. Namun, sebenarnya Snapdragon 430 sebenarnya tidak terlalu buruk jika anda melihat nilai Antutu seperti gambar di atas.

Sebenarnya, untuk memainkan permainan yang popular, seperti Mobile Legends dan AoV, telefon ini cukup dipercayai. Tetapi sekali lagi, persembahannya tidak begitu " wow ." Anda boleh katakan, secara keseluruhan, HP ini mempunyai prestasi yang sebenarnya tidak begitu buruk, walaupun bukan yang terbaik di kelasnya.

4. Tanpa Pengecasan Pantas

Ketiadaan NFC di Huawei Nova 2 Lite bukanlah masalah besar, memandangkan telefon bimbit lain dalam kelas harga yang sama juga tidak mempunyai ciri ini. Apa yang malang adalah ketiadaan ciri pengecasan pantas. Hayat bateri biasa telefon bimbit ini semakin tidak menarik kerana ketiadaan pengecasan pantas pada telefon bimbit. Penyesuai lalai HP ini juga hanya mempunyai output 1A, sesuatu yang tentunya sangat disayangkan.

5. Menurunkan Daya Saing dalam Harga Kelas

Huawei Nova 2 Lite pada asalnya hadir dengan harga Rp2,599,000. Harga ini adalah harga pra-pesanan dengan bonus pembesar suara JBL. Bonus pembesar suara inilah yang menjadikan telefon bimbit ini, pada awal pelepasan, banyak lirik langsung.

Malangnya, kehadiran telefon bimbit ini hadir pada masa yang salah. Kerana, dalam waktu yang berdekatan, ada Asus Zenfone Max Pro M1 yang menawarkan prestasi, daya tahan baterai, dan kapasitas baterai yang besar. Terdapat juga Xiaomi Redmi Note 5 yang unggul dalam sektor prestasi dan kamera belakang. Huawei Nova 2 Lite juga nampaknya "disingkirkan" oleh abangnya, iaitu Honor 9 Lite.

Honor 9 Lite ini dilengkapi dengan empat kamera (dua depan dan dua belakang) dan reka bentuk yang lebih menarik dan cantik berbanding dengan Huwei Nova 2 Lite. Kehadiran ketiga-tiga telefon bimbit ini menjadikan Huawei Nova 2 Lite kurang kompetitif kerana hampir semua ciri yang ditawarkan tidak lebih baik daripada pesaing dalam kelas harga yang sama.

Kesimpulannya

Pamor Huawei Nova 2 Lite tidak begitu resonan sehingga HP ini mengalami penurunan harga yang ketara. Harga yang ditawarkan sekarang mulai dari Rp1,9 hingga Rp2 juta. Dalam julat harga ini, Huawei nova 2 Lite cukup layak kerana jelas masih cukup baik jika dibandingkan dengan telefon bimbit lain dengan spesifikasi dan kelas harga yang sama.

Sekiranya Huawei Nova 2 Lite berada di kisaran IDR 2.5 juta atau bahkan IDR 2.3 juta, telefon bimbit ini pasti bukan pilihan terbaik. Masih banyak HP alternatif lain yang lebih baik dalam julat harga ini.

Sekiranya anda masih bertekad untuk membeli telefon bimbit, ini tidak terlalu banyak masalah. Sekadar cadangan, sekiranya penurunan harga cukup pantas jadi belilah ketika harganya sudah menarik. Contohnya, ketika telefon bimbit ini dijual sekitar Rp 1,7 juta. Berminat? Beli di sini.