10 Aplikasi Penguat Isyarat Terbaik untuk Telefon Android

Tidak ada saat yang paling menjengkelkan kecuali ketika kita menghadapi masalah untuk mendapatkan isyarat. Sambungan internet yang perlahan ditambah dengan kesukaran menghantar SMS atau membuat panggilan telefon menjadikan kami tidak dapat berkomunikasi dengan orang lain dengan lancar.

Ya, secanggih peranti Android yang anda miliki, semuanya akan sia-sia jika tidak disertai dengan isyarat kuat. Ia juga akan menjadi lebih buruk jika tidak ada penyedia perkhidmatan WiFi yang berkualiti di sekitar anda.

Sekarang untuk mengatasi masalah ini, kali ini akan mengkaji 10 aplikasi penggalak isyarat Android terbaik. Aplikasi ini dapat memberikan beberapa maklumat yang dapat anda gunakan untuk mendapatkan isyarat dari rangkaian selular dan WiFi terbaik.

10 Aplikasi Penguat Isyarat Android Terbaik

Bagi anda yang ingin menguatkan isyarat menggunakan aplikasi, maka anda boleh menyemak senarai aplikasi berikut.

1. OpenSignal

Aplikasi penggalak isyarat wifi OpenSignal

Adakah anda pernah berkeliling rumah hanya untuk mencari isyarat paling kuat? Sekarang, anda tidak perlu lagi membuang masa untuk melakukan ini kerana aplikasi OpenSignalMaps akan membimbing anda untuk mencari isyarat ini.

Aplikasi ini akan menunjukkan kepada anda dari mana datangnya isyarat bersama dengan peta lokasi menara BTS terdekat dari lokasi anda. Dengan cara itu anda hanya perlu mendekati menara untuk mendapatkan kualiti isyarat terbaik.

Tidak hanya menunjukkan lokasi menara, aplikasi OpenSignalMaps juga dapat memberitahu anda apabila terdapat sambungan WiFi percuma. Dengan cara itu anda dapat menjimatkan penggunaan kuota data dari operator mudah alih yang anda gunakan.

2. Maklumat Isyarat Rangkaian

Maklumat Isyarat Rangkaian

Maklumat Isyarat Rangkaian adalah aplikasi seterusnya yang akan membantu anda mencari isyarat terbaik. Aplikasi ini tidak akan menguatkan isyarat anda secara langsung, tetapi akan memberi anda maklumat isyarat yang lebih tepat daripada maklumat di bar pemberitahuan Android anda.

Aplikasi ini akan menunjukkan 14 tahap isyarat sekaligus sehingga lebih tepat daripada maklumat di bar pemberitahuan yang biasanya hanya mempunyai 5 tingkat. Aplikasi ini juga menyediakan widget khas sehingga anda dapat memantau perkembangan isyarat secara berterusan.

3. Penganalisis Wifi

Penganalisis Wifi

Sama seperti aplikasi di atas, WiFi Analyzer juga akan memberikan maklumat mengenai saluran yang digunakan oleh rangkaian WiFi. Selain berguna untuk memilih rangkaian WiFi terbaik, aplikasi ini juga sangat berguna ketika Anda membuat rangkaian WiFi sendiri sehingga jaringan tidak berada dalam satu saluran dengan jaringan lain.

4. Gambaran Keseluruhan WiFi 360

Gambaran Keseluruhan WiFi 360

WiFi Overview 360 adalah aplikasi yang akan membantu anda mencari lokasi isyarat WiFi terbaik. Aplikasi ini akan menunjukkan perkongsian maklumat lengkap berkaitan dengan isyarat WiFi bermula dari nama, kekuatan isyarat, nombor saluran, hingga enkripsi yang digunakan.

Dari maklumat ini, anda boleh memilih rangkaian WiFi yang mempunyai isyarat terkuat. Selain sambungan yang lebih pantas, pilih rangkaian WiFi yang beroperasi pada saluran atau frekuensi yang tidak dihuni oleh rangkaian lain.

5. Penguat Kelajuan Isyarat Rangkaian

Aplikasi penggalak isyarat Android terbaik seterusnya ialah Network Signal Speed ​​Booster. Aplikasi ini secara automatik akan menghubungkan peranti Android anda ke menara terdekat sehingga kualiti isyarat akan segera meningkat.

Network Signal Speed ​​Booster juga akan memulakan semula sambungan internet sehingga sambungan kembali segar dan cepat apabila digunakan. Aplikasi ini sangat mudah digunakan dan boleh dimuat turun secara percuma di Google Play Store.

6. Penggalak & Pengoptimum Internet

Penggalak & Pengoptimum Internet

Tuntutan dari aplikasi Internet Booster & Optimizer dapat mempercepat sambungan internet yang ada di telefon bimbit anda. Cara kerjanya adalah dengan mengoptimumkan ukuran IP, MTU, untuk mengurangkan  penyangga  semasa anda  melayari.

Bukan hanya itu, untuk mempercepat sambungan anda, Internet Booster & Optimizer membersihkan 'sampah' yang terdapat di dalam telefon bimbit anda. Kemudian, aplikasi ini juga akan mengoptimumkan prestasi RAM sehingga fokusnya adalah untuk mengukuhkan isyarat internet. Sekiranya anda ingin tahu mengenai kehebatan aplikasi ini, anda boleh memuat turunnya di sini.

7. Sambungan Wifi Mudah Sambungan Internet Di Mana-Mana sahaja

Wifi Connect Sambungan Internet Mudah Di Mana sahaja

Beberapa aplikasi di atas akan memberikan maklumat mengenai rangkaian WiFi terbaik yang boleh anda pilih. Tetapi jika anda malas menganalisis dan memilihnya secara manual, maka anda boleh menggunakan aplikasi Wifi Connect Easy Internet Connection Everywhere sebagai penyelesaiannya.

Apabila anda berada di lokasi yang mempunyai banyak rangkaian WiFi, aplikasi ini secara automatik akan memilih rangkaian terbaik untuk anda. Aplikasi ini juga sangat ringan sehingga penggunaannya tidak akan membebankan prestasi RAM pada peranti anda.

8. Sambungan WiFi

Sambungan WiFi

Sekiranya pelbagai aplikasi lain mempunyai paparan biasa-biasa saja, aplikasi WiFi Connect memberikan penampilan yang cukup menarik. Apabila anda membukanya, anda akan melihat senarai rangkaian WiFi pada sehelai kertas yang terpampang di papan tulis.

Anda boleh memilih salah satu kertas ini untuk menyambungkan peranti anda ke rangkaian WiFi. Selain itu, aplikasi ini juga akan memaparkan maklumat lengkap mengenai rangkaian WiFi seperti kekuatan isyarat, nombor saluran, jenis keselamatan, nombor IP, dan lain-lain.

9. Penguat Isyarat Rangkaian

Penguat Isyarat Rangkaian

Untuk menguatkan isyarat pada telefon bimbit anda, anda memerlukan aplikasi Network Signal Booster. Dalam aplikasinya, Network Signal Booster mendakwa dapat meningkatkan  lebar jalur  internet. Bukan hanya itu, bahkan aplikasi ini juga akan menyaring / menyaring frekuensi agar isyarat yang dihasilkan lebih optimum. Berminat menggunakannya?

10. Rangkaian Booster Isyarat 4G LTE

Rangkaian Booster Isyarat 4G LTE

Dengan melakukan  ujian pengurusan dan  pemantauan  beban  di pelayan, Rangkaian Penguat Sinyal 4G LTE berfungsi dengan optimum untuk memperkukuhkan sambungan internet anda, terutamanya pengguna 4G LTE. Dalam aplikasi ini, pengguna dapat melihat grafik internet di telefon bimbit. Sekarang, dari grafik, pengguna dapat mengatur sambungan untuk meningkatkan isyarat pada telefon bimbitnya. Ingin mencuba?

Cadangan Permohonan Lain

Selain 10 aplikasi yang telah kami sebutkan sebelumnya, kami juga memiliki sejumlah aplikasi lain yang bagus untuk menguatkan isyarat. Tetapi sayangnya, aplikasi berikut tidak lagi tersedia di PlayStore.

1. Penguat Kelajuan Isyarat Rangkaian

Aplikasi terakhir yang tidak boleh anda lewatkan ialah Network Signal Speed ​​Booster. Aplikasi ini secara automatik akan meningkatkan penerimaan isyarat pada peranti Android anda hanya dengan beberapa langkah. Paparan antara muka juga cukup mudah sehingga dapat digunakan dengan mudah oleh sesiapa sahaja.

2. Penggalak Rangkaian Percuma

Network Booster Free mempunyai fungsi yang sama dengan aplikasi sebelumnya, iaitu menyambung kembali ke menara terdekat sehingga Anda dapat memperoleh isyarat terbaik. Sebenarnya, aplikasi ini didakwa mampu memberi isyarat yang baik di lokasi di mana penerimaan isyarat benar-benar buruk.

3. Pengurus WiFi

Sekiranya anda sering berpindah antara satu rangkaian WiFi ke yang lain, aplikasi WiFi Manager sangat sesuai untuk anda gunakan. Aplikasi ini menyediakan widget khas yang akan memaparkan maklumat mengenai rangkaian WiFi yang ada di sekitar anda. Selain itu, melalui widget, anda juga dapat beralih antara rangkaian WiFi dengan mudah.

Sekarang ini adalah 10 aplikasi penggalak isyarat Android terbaik yang boleh anda gunakan sekarang. Anda sekarang tidak perlu lagi bersusah payah berkeliling rumah untuk mendapatkan isyarat terbaik. Untuk memaksimumkan penerimaan isyarat, anda juga dapat mengikuti tutorial bagaimana mempercepat sambungan internet yang telah ditinjau dalam artikel ini.