10 Aplikasi Penyimpanan Awan Terbaik untuk Android

Kini, penyimpanan awan atau lebih dikenali sebagai penyimpanan awan adalah aplikasi yang mesti ada pada telefon pintar Android. Sebabnya, anda mungkin tidak membawa cakera keras ke mana sahaja, bukan ? Anda memerlukan aplikasi yang dapat menyimpan fail dengan ukuran besar dan dapat diakses pada berbagai peranti secara praktikal.

Malangnya, tidak semua orang memahami bahawa fungsi penyimpanan awan sangat diperlukan dalam kehidupan seharian, terutama bagi anda yang sering menghantar dan menyimpan sejumlah besar fail pada telefon pintar atau PC. Ingin menjemput anda untuk mengetahui beberapa aplikasi penyimpanan awan terbaik semasa memperkenalkan fungsi aplikasi.

10 Aplikasi Penyimpanan Awan Terbaik di Android

1. Amazon Drive

Pemacu Amazon

Sekiranya anda pernah menggunakan Amazon Prime sebelumnya, Amazon Cloud Drive akan menjadi aplikasi penyimpanan awan terbaik untuk anda. Dengan Amazon Prime, anda mendapat 5GB storan percuma untuk menyimpan foto, video dan fail lain.

Cukup dengan membayar yuran USD 60 per tahun, anda sudah dapat menikmati kapasiti simpanan tanpa had. Apabila anda memuat naik fail ke Amazon Cloud Drive, anda dapat mengakses kandungan melalui telefon pintar atau tablet yang mempunyai aplikasi Amazon Drive dan disambungkan ke akaun anda.

2. Awan Saya

Awan Saya

Menyimpan semua jenis data pada cakera keras pasti terasa sangat penuh. Walau bagaimanapun, anda boleh mengatasinya dengan mudah yang anda tahu. Untuk menyimpan fail dan data penting tidak perlu selalu disimpan di cakera keras, anda juga boleh menyimpannya di My Cloud.

My Cloud adalah aplikasi yang menawarkan perkhidmatan penyimpanan data dan juga semua fail anda dalam talian dan pastinya selamat. Oleh itu, apabila anda tergesa-gesa mengadakan mesyuarat tetapi fail mesyuarat ditinggalkan di komputer riba anda, anda boleh segera mengambilnya di My Cloud, anda tahu. Ingin mencubanya? Muat turun aplikasi di sini.

3. Kotak

Kotak

Walaupun agak baru dalam dunia penyimpanan awan, Box berjaya membuktikan kualitinya. Sebenarnya, aplikasi Box telah dipasang 50 juta kali oleh pengguna Android. Setelah mendaftar akaun Box, anda akan mendapat 10GB storan percuma.

Namun, jika anda merasa kapasitasnya kurang, tingkatkan dengan membayar biaya USD 10 sebulan untuk mendapatkan kapasitas 100GB atau USD 15 sebulan untuk mendapatkan pakej perniagaan yang menawarkan lebih banyak fitur.

Berkongsi fail besar melalui Box lebih mudah kerana anda hanya memerlukan pautan, tanpa lampiran. Box dapat menyimpan berbagai file, mulai dari PDF, Microsoft Office, foto, video, muzik, dan lain-lain.

4. G Cloud Backup

Cadangan Awan G

Aplikasi, yang dinaungi oleh  pemaju  Genie9 Ltd, juga menyediakan  penyimpanan awan  percuma untuk 7GB. Jangan merasa kecewa terlebih dahulu, kerana G Cloud Backup juga akan menyediakan 50MB storan percuma setiap hari.

Masih tidak mencukupi? Kemudian anda boleh -Meningkatkan  untuk menggunakannya dengan lebih bebas. Dengan G Cloud Backup, anda boleh menyimpan pelbagai fail penting, seperti kenalan telefon bimbit, e-mel, foto, video dan fail lain. Tenanglah, G Cloud Backup selamat, malah ada ciri untuk mengunci  storan!

5. Dropbox

Aplikasi penyimpanan awan Dropbox

Ini adalah aplikasi penyimpanan awan yang paling terkenal di dunia. Tidak perlu terkejut jika Dropbox telah dipasang hampir 1 bilion kali oleh pengguna Android di dunia. Ini adalah tempat untuk menyimpan dokumen, foto, video dan fail lain. Untuk pengguna Dropbox, anda boleh menggunakan storan sehingga 2GB.

Sekiranya anda ingin mendapatkan kapasiti penyimpanan sehingga 1 TB, anda boleh menaik taraf dengan membayar USD 9,99 sebulan. Syarikat juga boleh mendaftarkan kakitangan mereka untuk mendapatkan kapasiti simpanan tanpa had dengan membayar USD 15 sebulan untuk setiap orang. Melalui Dropbox, anda juga dapat mengedit fail Microsoft Office secara langsung dari telefon atau tablet anda.

6. Google Drive

pemacu google

Siapa yang tidak mengenali Google Drive? Sebenarnya, aplikasi ini sudah ada pada telefon pintar Android anda walaupun anda belum memasangnya. Google Drive sememangnya merupakan aplikasi penyimpanan awan lalai dari Android. Maklum, aplikasi yang telah dipasang 5 bilion kali pada peranti Android ini dimiliki oleh Google. Semua pengguna Google Drive berhak mendapat storan percuma 15GB.

Malah menaik taraf menjadi 100GB berharga cukup murah, iaitu hanya USD 1.99 sebulan dan untuk 1TB hanya USD 9.99 sebulan. Google Drive dapat diakses di pelbagai telefon pintar, tablet, bahkan dari penyemak imbas di PC atau komputer riba. Kehadiran aplikasi penyimpanan awan yang satu ini sangat membantu.

7. Kebakaran Media

Kebakaran Media

Bermula sebagai media untuk berkongsi pelbagai jenis fail, Mediafire kini berkembang sebagai aplikasi penyimpanan awan yang cukup baik. Di Mediafire, pengguna bebas memuat naik pelbagai jenis fail seperti yang diinginkan.

Setiap pengguna akan mendapat penyimpanan awan percuma 12GB. Untuk menaik taraf ke kapasiti 1TB, pengguna hanya perlu membayar USD 4,99 sebulan. Walaupun memiliki tampilan lama , Mediafire masih dapat dianggap sebagai aplikasi penyimpanan awan yang dapat berfungsi dengan baik.

8. MEGA

Mega

Sekiranya kebanyakan aplikasi penyimpanan awan hanya menyediakan kapasiti penyimpanan percuma 5-10GB, MEGA berani memberi anda kapasiti penyimpanan awan yang lebih besar. Setelah membuat akaun di MEGA, anda boleh memanfaatkan kapasiti penyimpanan percuma sehingga 50GB.

Bukan itu sahaja, jika anda memerlukan kapasiti yang besar, anda boleh meningkatkan kapasiti MEGA anda bermula dari 200GB - 4TB. Selain dapat diakses melalui smartphone, MEGA juga dapat dibuka melalui browser . Aplikasi yang terdapat di Google Play Store telah dipasang 50 juta kali.

9. Microsoft OneDrive

Microsoft OneDrive

Mengapa Microsoft OneDrive adalah aplikasi penyimpanan awan yang paling digemari? Kerana, Microsoft OneDrive dapat menyatu secara langsung ke semua peranti berasaskan Windows. Sebagai permulaan, anda akan mendapat kapasiti percuma 5GB di storan awan ini .

Sama seperti menggunakan aplikasi lain yang serupa, anda boleh meningkatkan kapasiti dengan membayar yuran tertentu. Microsoft OneDrive adalah salah satu dari sekian banyak aplikasi yang dapat Anda gunakan untuk menyimpan fail sementara.

10. Yandex.Disk

Yandex

Nama aplikasi penyimpanan awan sememangnya tidak begitu terkenal. Namun, Yandex.Disk berpotensi menjadi media penyimpanan awan yang terkenal kerana ia menawarkan kos yang rendah untuk meningkatkan kapasiti penyimpanan.

Pada awal pendaftaran akaun, anda akan mendapat kapasiti 20GB percuma. Kemudian, dengan membayar USD 1 sebulan, anda akan mendapat kapasiti tambahan 100GB. Yandex.Disk juga boleh dibuka melalui beberapa peranti yang berbeza. Aplikasi ini memudahkan anda memindahkan fail dari satu peranti ke peranti lain.

Cadangan Permohonan Lain

Sebagai tambahan kepada 10 aplikasi yang telah kami sebutkan di atas, kami juga mengesyorkan aplikasi penyimpanan awan lain yang tidak kurang hebatnya dengan sepuluh aplikasi sebelumnya. Apa benda itu? Lihat ulasan penuh berikut.

11. Penyimpanan Web ASUS

Penyimpanan Web ASUS

Seperti namanya, aplikasi ini memang dibuat oleh ASUS. Sekarang, di ASUS WebStorage sendiri terdapat beberapa ciri hebat untuk menyimpan fail anda di  penyimpanan awan. Tenanglah, ASUS WebStorage dijamin keselamatan. Jadi, anda tidak perlu risau fail penting anda akan bocor ke tangan orang yang tidak bertanggungjawab. Adakah anda ingin mencuba aplikasinya?

12. pCloud

pcloud

pCloud juga merupakan salah satu aplikasi untuk menyimpan fail di internet dengan selamat dan baik. Hebat, pCloud boleh ditambah dengan kapasiti 2TB. Bukan hanya itu, anda juga dapat menyinkronkan pCloud secara langsung dengan peranti lain, seperti telefon Android atau PC.

Kelebihan lain ialah pengguna juga dapat mengakses fail di pCloud di luar talian. Sangat mudah, anda hanya perlu menandakan fail mana yang akan diakses secara dalam talian, kemudian secara automatik, fail anda dapat dibuka tanpa menggunakan internet. Oh ya,  aplikasi ini juga tidak pelik untuk memberikan kapasiti 10GB secara percuma! Cukup canggih dan lengkap, ya?

13. Awan SanDisk

Awan SanDisk

Tidak kurang dengan aplikasi lain, SanDisk Cloud juga dapat menjadi salah satu penyelesaian pintar bagi anda yang memerlukan aplikasi penyimpanan. Dalam aplikasi percuma ini, anda dapat menikmati kepantasan memuat naik dan memuat turun fail di SanDisk Cloud.

Bukan itu sahaja, anda juga boleh menyambungkan SanDisk Cloud pada pelbagai peranti anda. Oh ya,  privasi dan keselamatan dijamin oleh SanDisk Cloud. Sekiranya anda berminat, anda boleh memuat turun aplikasi secara langsung di sini.

14. Degoo

Degoo

Ingin mendapatkan simpanan 100 GB secara percuma? Sekiranya demikian, anda mesti benar-benar mencuba aplikasi Degoo. Ini adalah aplikasi yang tidak hanya menyediakan 100GB secara percuma, tetapi aplikasinya penuh dengan ciri-ciri yang cukup memuaskan.

Di sini, anda dapat menikmati  antara muka yang  mudah, kerana setiap  fail yang  anda simpan di Degoo akan diberi  makan  dengan kemas. Jadi, anda boleh mencari  fail yang  diingini dengan mudah. Di samping itu, terdapat ciri  automatik,  di mana Degoo akan segera mengesan foto-foto terbaru yang akan segera disimpan ke Degoo. Jadi, semua  fail  anda disimpan dengan selamat di Degoo. Bagus dan lengkap, ya?

15. Penyimpanan Awan Pintar

Penyimpanan Awan Pintar

Satu lagi aplikasi bagus untuk  penyimpanan awan,  namanya Smart Cloud Storage, atau dapat disingkat dengan SCS. Nah, aplikasi SCS ini disatukan dengan Google Drive. Juga, SCS dapat dikendalikan dengan mudah melalui telefon Android anda. Pasti, aplikasi yang mempunyai kapasiti 3.2MB sangat selamat. Berminat? Muat turun di sini.

Tidak mempunyai aplikasi penyimpanan awan pada telefon pintar atau tablet anda? Apa tunggu lagi, segera pasang salah satu aplikasi yang kami sarankan di atas agar anda tidak perlu membawa cakera keras ke mana sahaja anda pergi.