10 Aplikasi Rakaman Suara Terbaik di Telefon Pintar Android

Sebilangan daripada anda mungkin mendakwa bahawa anda tidak memerlukan aplikasi rakaman suara tambahan. Sebabnya, telefon pintar anda mesti dilengkapi dengan perakam suara terbina dalam . Namun, beberapa masalah boleh membuat anda memerlukan aplikasi rakaman suara tambahan.

Tidak ada yang salah jika anda memasang aplikasi perakam suara pada telefon pintar anda, kerana umumnya aplikasi perakam suara yang baik akan memberikan ciri yang lebih lengkap daripada perakam suara bawaan telefon pintar anda. Sebagai panduan untuk memilih aplikasi rakaman suara terbaik untuk telefon pintar anda, berikut adalah senarai aplikasi perakam suara yang disyorkan dari Caris Signal.

10 Aplikasi Rakaman Suara Terbaik di Android

1. Perakam Audio

Perakam audio

Bukan tanpa sebab, cadangkan Perakam Audio terlebih dahulu. Aplikasi rakaman suara ringkas ini hanya dirancang untuk telefon bimbit Sony. Antara muka yang sangat mesra dan sederhana menjadikan ramai orang berminat untuk memasang Perakam Audio pada telefon pintar mereka.

Di samping itu, ada yang mendakwa bahawa aplikasi percuma ini sesuai untuk Soundcloud kerana dilengkapi dengan sokongan untuk mengoptimumkan mikrofon dan fitur enjin tambahan untuk meningkatkan kualiti audio. Itulah sebabnya yang mendahulukan Perakam Audio dalam senarai ini.

2. Perakam Suara Mudah

Aplikasi perakam suara Perakam suara yang mudah

Seperti namanya, Easy Voice Recorder akan menjadi aplikasi termudah bagi mereka yang belum pernah menggunakan aplikasi perakam suara sebelumnya. Cukup buka aplikasi ini, rakam, kongsi ke media sosial atau e-mel, dan tutup. Perakam Suara Mudah membolehkan anda merakam suara dalam format AAC atau PCM, sokongan widget, dan banyak lagi.

Perakam Suara Mudah yang boleh anda muat turun secara percuma di Google Play Store. Namun, versi berbayar dari aplikasi ini memberikan lebih banyak fitur tambahan, seperti rakaman stereo, dukungan mikrofon Bluetooth, perisian untuk menyesuaikan kualiti audio, dan dukungan bar status.

3. Evernote

Evernote

Percayalah bahawa Evernote lebih dari sekadar aplikasi mencatat teks biasa. Kerana aplikasi ini mempunyai kemampuan untuk merakam audio. Mungkin ciri yang ada di Evernote tidak lebih unggul daripada aplikasi serupa yang lain. Walau bagaimanapun, aplikasi ini dapat menyimpan suara yang dirakam anda sehingga dapat diakses dari peranti lain yang juga memiliki Evernote di dalamnya.

Evernote adalah aplikasi cepat, sederhana, dan sempurna untuk anda yang memerlukan lebih daripada sekadar perakam suara biasa. Evernote boleh dipasang secara percuma pada telefon pintar Android anda.

4. RecForge II

RecForge II

Ada rancangan merakam suara untuk Soundcloud? Mungkin anda memerlukan aplikasi rakaman suara yang satu ini. Terdapat RecForge II, yang merupakan aplikasi perakam suara dengan kemampuan dan ciri yang lebih mendalam. Nampaknya RecForge II dirancang khusus untuk keperluan rakaman audio yang lebih serius, seperti untuk proses rakaman muzik.

Antaramuka yang terdapat dalam aplikasi ini kelihatan berwarna-warni dan disertai dengan kemampuan menjadualkan rakaman. Uniknya, aplikasi ini juga dilengkapi dengan setengah dozen codec audio. RecForge II boleh dimuat turun secara percuma di Android, tetapi jika anda mahukan RecForge II, yang mempunyai ciri yang lebih kaya, maka anda harus membeli aplikasinya dengan harga USD $ 4.10.

5. Perakam Suara Tape-a-Talk

Perakam Suara Tape-a-Talk

Perakam Suara Tape-a-Talk adalah aplikasi perakam suara yang kami juga cadangkan untuk anda. Ini adalah aplikasi yang kukuh dengan sebilangan ciri yang sangat bernilai . Melalui aplikasi ini, anda dapat merakam audio, membagikan hasil rakaman, dan menguruskan rakaman.

Beberapa ciri yang terdapat dalam Tape-a-Talk Voice Recorder termasuk mengedit fail WAV, merakam kualiti tinggi atau rendah, sokongan widget, dan fitur kawalan yang setanding dengan peranti rakaman pada umumnya. Walaupun Perakam Suara Tape-a-Talk bukan satu-satunya aplikasi rakaman audio yang terbaik, tetapi aplikasi ini cukup pantas dipasang di Android anda.

6. Perakam Suara Pintar

Perakam Suara Pintar

Seterusnya ada aplikasi perakam suara yang diklasifikasikan sebagai sekolah lama dan sederhana, iaitu Smart Voice Recorder. Ciri-ciri aplikasi ini tentunya lebih unggul daripada perakam suara bawaan pada telefon pintar anda.

Pembangun aplikasi ini cuba mengemas kini ciri yang terdapat dalam Smart Voice Recorder, seperti alat penentukuran automatik dan manual, latar belakang ketika rakaman, sokongan WAV, dan banyak lagi.

Antara muka yang ketinggalan zaman mungkin satu-satunya kelemahan aplikasi ini. Namun, tidakkah anda mengutamakan kualiti aplikasi ini daripada tampilannya? Perakam Suara Pintar boleh didapati di Google Play Store dan boleh dimuat turun secara percuma.

7. Perakam Suara Titanium

Perakam Suara Titanium

Mahukan aplikasi rakaman suara yang canggih dan bebas iklan? Sudah tiba masanya untuk mempertimbangkan memasang Perakam Suara Titanium. Anda boleh merakam dalam codec audio jika diperlukan. Sebenarnya, Perakam Suara Titanium dilengkapi dengan kemampuan untuk merakam suara berkualiti HD dalam konfigurasi 16-bit atau 8-bit.

Antara muka yang mudah dan ciri rakaman standard yang melengkapkan Titanium Voice Recorder menjadikan aplikasi ini dipasang secara meluas oleh pengguna Android yang memerlukan aplikasi rakaman suara yang lebih baik daripada perakam suara bawaan biasa . Anda boleh mendapatkan Perakam Suara Titanium secara percuma melalui Google Play Store.

8. Perakam Suara Samsung

Perakam Suara Samsung

Walaupun nama aplikasi membawa salah satu nama telefon bimbit terkemuka, tetapi aplikasi ini juga dapat  benar-benar  digunakan untuk perangkat Android lain. Dengan Samsung Voice Recorder, anda dapat merakam keperluan temu ramah, memo suara, dan juga rakaman standard.

Perakam Suara Samsung juga dapat langsung mengirim rakaman suara ke e-mel, penyimpanan awan, whatsapp, dan media sosial yang lain. Yang penting, aplikasi ini percuma dengan ruang hanya 8.6MB. Sangat ringan dan cantik,  bukan?

9. Perakam Suara Pro

Perakam Suara oleh Splend Apps

Aplikasi lain yang serupa yang tidak hanya menawarkan kemampuan standard untuk merakam suara. Voice Recorder Pro dilengkapi dengan banyak ciri yang mampu. Beberapa ciri ini merangkumi rakaman dalam tiga codec audio, kadar sampel dan kadar bit yang boleh disesuaikan, penganalisis spektrum, dan sokongan widget.

Aplikasi ini mungkin kelihatan agak rumit bagi mereka yang hanya memerlukan aplikasi perakam suara yang sederhana. Untuk mendapatkan Voice Recorder Pro, anda boleh memuat turunnya secara percuma di Google Play Store.

10. Perakam Suara oleh Green Apple Studio

Perakam Suara oleh Green Apple Studio

Sudah ada dua aplikasi dengan nama yang sama yang telah kita bincangkan sebelumnya dalam senarai ini. Walau bagaimanapun, masih setiap aplikasi mempunyai kelebihan tersendiri. Kali ini kita akan membincangkan aplikasi yang dibuat oleh Green Apple Studio.

Perakam Suara oleh Green Apple Studio dapat merakam audio dalam kualiti HD. Selain itu, antara muka yang sederhana juga menjadikan aplikasi ini lebih mudah digunakan. Perakam Suara oleh Green Apple Studio dilengkapi dengan penganalisis spektrum, alat penentukuran mikrofon, dan banyak lagi.

11. Perakam Suara MP3 Hi-Q

Perakam Suara Hi-Q MP3

Dengan aplikasi Hi-Q MP3 Voice Recorder, anda akan dapat membuat rakaman lebih mudah. Antara muka yang dipaparkan adalah sederhana dan tidak membingungkan. Juga, semua rakaman anda akan disimpan dalam format MP3.

Di samping itu, anda juga dapat secara langsung membuat  sandaran  hasil yang direkam ke penyimpanan awan seperti Dropbox dan Google Drive. Terdapat kelebihan lain  ya  di mana Hi-Q MP3 Voice Recorder mempunyai ciri-ciri  pemindahan wifi. Dengan ciri ini, pengguna dapat mengirim rakaman menggunakan Wifi.

12. Perakam Suara - Aplikasi Android Smart-Pro

rakaman suara

Aplikasi ini dibuat oleh aplikasi android pintar-pro juga menawarkan kemudahan bagi anda yang memerlukan alat untuk merakam di Android. Merupakan perakam suara, di mana anda boleh merakam suara dengan hasil rakaman Berkualiti Tinggi yang dijamin. Anda juga dapat menggunakan mikrofon, baik dalam bentuk mikrofon dari fon telinga, alat dengar, bahkan mikrofon Bluetooth. Berminat? Boleh dimuat turun terus di sini.

Jadi, semua aplikasi rakaman suara yang kami kaji di atas tentunya lebih unggul daripada aplikasi perakam audio lalai pada telefon pintar anda. Berminat memasang salah satu aplikasi di atas? Atau adakah anda mempunyai cadangan aplikasi perakam suara yang lain?