10 Cara membersihkan fon telinga kotor dengan mudah

Fon telinga adalah peranti elektronik yang memerlukan "rakan kongsi." Maksudnya, fon telinga tidak dapat berfungsi secara bebas. Alat ini berfungsi sekiranya terdapat "pendamping" seperti telefon pintar, komputer riba, pemain MP3, dan sebagainya. Bentuknya yang kecil dan praktikal menjadikan peranti ini cukup popular, terutamanya jenis yang mempunyai bantalan alat dengar yang cukup selesa di telinga.

Earphone adalah pengganti pembesar suara untuk keperluan menikmati kandungan multimedia atau hanya untuk bermain permainan. Fon telinga menjadi lebih popular berkat kehadiran telefon pintar.

Bayangkan, dengan telefon pintar, anda boleh bermain permainan, menonton video atau filem, mendengar lagu, dan sebagainya. Tidak pelik jika anda melihat di berbagai pelosok kota terdapat orang-orang yang asyik dengan fon telinga yang terpasang di telinga mereka.

Menggunakan fon telinga memang menyeronokkan. Perlu diingat, penggunaan fon telinga terlalu lama akan memberi kesan yang tidak baik. Anda yang gemar memakai fon telinga harus mula mengurangkan intensiti penggunaan selama lebih dari 4 jam berturut-turut.

Mengapa anda tidak boleh menggunakan fon telinga terlalu lama? Selain membahayakan kesihatan telinga, fon telinga juga mudah dijangkiti kuman. Dan, penggunaan fon telinga juga boleh menyebabkan banyak kotoran melekat pada fon telinga yang jarang diketahui pengguna, mungkin termasuk anda.

fon telinga dan tisu

Untuk itu, anda harus menyukai dan menjaga alat dengar atau fon telinga anda. Salah satu rawatan fon telinga yang disarankan adalah membersihkan fon telinga. Bukan hanya kepala alat dengar tetapi juga tali pusatnya.

Tetapi ingat, jangan hanya membersihkan. Kerana kotor, fon telinga anda kemudian dicuci seperti pakaian yang dicuci di mesin basuh. Anda perlu membersihkan fon telinga dengan cara yang betul seperti berikut.

Cara membersihkan fon telinga dengan baik

1. Menggunakan Cairan Disinfektan

pembersihan dengan pembasmi kuman

Earphone adalah item elektronik yang mudah diserang bakteria. Sekiranya fon telinga tidak dibersihkan, ia berpotensi menyebabkan jangkitan telinga. Terutama jika fon telinga digunakan oleh lebih daripada satu orang.

Untuk itu, elok membersihkan fon telinga dari bakteria atau kotoran. Cara membersihkannya boleh menggunakan cecair pembasmi kuman, cecair yang terbuat dari bahan kimia yang mencegah jangkitan.

Cecair disinfektan ini dicampurkan dengan air suam dengan kombinasi 30% cecair disinfektan dan 70% air suam, sehingga tidak dibersihkan langsung dengan cairan disinfektan.

Selepas itu, gunakan kain microfiber di dalam air yang dicampurkan lebih awal. Kemudian lap pada fon telinga, baik pada earbud dan juga kord. Semasa mengelap, anda harus berhati-hati dan jangan biarkan air memasuki lubang alat dengar.

2. Bersihkan dengan Cotton Buds

cara membersihkan fon telinga dengan kapas kapas

Untuk pembersihan maksimum, gunakan penutup kapas untuk menghilangkan kotoran, terutama di pinggir alat dengar. Pembersihan ini juga boleh dilakukan dengan menggunakan tusuk gigi. Sudah tentu, lubang di fon telinga boleh menjadi lebih bersih dan bebas dari kotoran.

3. Bersihkan Pad Headset / Earphone

Bersihkan dengan kerap

Pad alat dengar juga mesti dibersihkan. Kerana pad headset atau pad pada fon telinga terdedah kepada peluh dan debu. Anda boleh membersihkan alas ini menggunakan kain basah dengan sedikit air sabun.

Di samping itu, pad headset juga mudah berbau terutamanya jika terlalu kerap digunakan. Untuk yang ini, anda boleh membersihkan menggunakan lotion kulit untuk pelapisan atau pad yang diperbuat daripada kulit / sintetik atau anda boleh menggunakan hand hand. Khusus untuk tuala wanita, anda boleh mencucinya seperti mencuci kain biasa.

4. Bersihkan Kabel Earphone dengan Eucalyptus

kayu putih

Anda juga boleh membersihkan kord, terutamanya kord fon telinga putih. Kabel fon telinga putih biasanya mudah kotor dan kelihatan kuning. Cara membersihkan kabel alat dengar menguning cukup mudah. Anda boleh menggunakan kayu putih untuk membersihkannya.

Membersihkan kabel menggunakan kayu putih cukup berkesan untuk menghilangkan kotoran yang melekat pada kabel. Ia tidak akan terlalu putih untuk dikembalikan semasa anda pertama kali membelinya. Tetapi sekurang-kurangnya kabel fon telinga tidak akan kelihatan kuning dan kotor.

Cara membersihkan kabel dengan kayu putih boleh dilakukan secara sederhana. Anda cukup menyediakan kapas yang telah diberi minyak kayu putih. Selepas itu, anda hanya menggosok kabel yang kotor. Anda boleh melakukannya sehingga kabel kelihatan putih lagi.

5. Bersihkan Kabel Earphone dengan Minyak Bayi

minyak bayi

Sekiranya anda tidak tahan dengan bau kayu putih, minyak bayi juga boleh menjadi alternatif. Minyak bayi juga cukup berkesan untuk menghilangkan kotoran dari kord fon telinga. Ramai sebenarnya mengakui bahawa kayu putih lebih berkesan, tetapi bagi orang yang alah dengan bau minyak kayu putih, minyak bayi juga boleh menjadi alternatif.

6. Pembersihan dengan Pembersih Tangan

memulihkan alat dengar

Sekiranya anda mempunyai alat pembersih tangan atau pembersih tangan di rumah, anda boleh menggunakannya untuk membersihkan kabel fon telinga yang menguning. Pembersih tangan cukup berkesan untuk membersihkan kotoran pada kord fon telinga dan menjadikannya lebih putih.

7. Bersihkan Kabel Earphone dengan Pemadam

fon telinga

Selain memadamkan tulisan pensil di atas kertas, penghapus pensil juga mempunyai banyak faedah. Pemadam dapat membersihkan kord fon telinga dengan mudah. Caranya cukup untuk menggosok pemadam ke kabel untuk menghilangkan noda pada kabel fon telinga. Oh , pemadam juga sering digunakan untuk membersihkan memori RAM komputer .

8. Membersihkan dengan Berus Gigi

berus gigi

Bite brush adalah alat yang ampuh untuk membersihkan fon telinga anda. Anda boleh membersihkan lubang di kepala alat dengar dengan menggunakan sikat nipis. Walau bagaimanapun, untuk menyikat lubang, letakkan berus gigi sedikit ke bawah. Semasa membersihkan bahagian ini, anda juga harus menyediakan selembar kertas sebagai alas untuk mengumpulkan kotoran yang jatuh.

Berus gigi juga boleh digunakan untuk membersihkan kord fon telinga. Anda boleh menggunakan sedikit ubat gigi untuk dimasukkan ke dalam kabel supaya kabel kelihatan lebih bersih.

9. Bersihkan dengan peluntur

peluntur

Untuk fon telinga putih yang mula menguning, anda boleh membersihkan bahagian menguning menggunakan peluntur. Hasilnya tidak akan berwarna putih sepenuhnya, tetapi pastinya tidak akan kotor dan kelihatan lebih bersih dan putih.

Kaedah ini boleh anda gunakan jika membersihkan kabel menggunakan sikat gigi tidak terlalu optimum. Yang perlu anda lakukan hanyalah menyemburkan peluntur yang biasa digunakan untuk pakaian. Semburkan, kemudian sikat selama kira-kira 180 saat. Selepas itu, anda hanya mengeringkan fon telinga dengan mengeringkannya.

Satu perkara yang perlu anda ingat, semasa menggunakan peluntur pada kabel fon telinga, ia tidak boleh menyentuh kepala atau earbud. Dan tentu saja anda tidak harus memukul palam fon telinga supaya tidak pendek atau rosak.

10. Bersihkan dengan Nail Polish Remover

penyingkiran cat kuku

Penghilang cat kuku juga berkesan dalam membersihkan fon telinga. Penghilang cat kuku ini dapat menjadikan kord fon telinga kelihatan lebih baik dan bebas dari kotoran.

Cara menggunakannya juga mudah, anda hanya menggosok penghilang cat kuku menggunakan kapas. Gosok dengan lembut untuk mendapatkan hasil yang baik. Menggunakan penghilang cat kuku bukan hanya untuk kabel earphone putih tetapi juga boleh digunakan untuk kabel earphone warna lain.

Itu adalah 10 petua bagaimana membersihkan fon telinga anda agar tidak terbebas dari kotoran dan kembali bersih. Semoga berjaya! Sekiranya anda mengetahui cara lain, sila kongsikan petua di ruangan komen, ya.

Artikel Berkaitan