Berikut adalah 3 cara untuk menghilangkan pintasan virus pada komputer riba

Dalam kehidupan seharian, anda pasti tidak dapat dipisahkan dari peranti elektronik, seperti komputer riba dan telefon pintar. Laptop menjadi barang penting yang tidak boleh hilang dari kehidupan seharian. Anda boleh menggunakan komputer riba untuk melakukan kerja serta melayari media sosial. Anda boleh mendapatkan peranti ini dengan mudah kerana harga komputer riba HP terkini   kini mempunyai pelbagai tawaran harga yang menarik.

Anda boleh melakukan banyak perkara di komputer riba. Anda boleh bermain permainan sepanjang hari, melakukan tugas yang menumpuk, menonton filem, memeriksa harga komputer riba HP terkini, dan banyak lagi. Sudah tentu, anda juga boleh melakukan streaming di pelbagai laman web. Sebagai tambahan, agar filem itu dapat ditonton lagi, anda juga dapat memuat turunnya di laman web tertentu.

Selain filem, terdapat juga banyak fail yang boleh anda muat turun di internet. Tetapi tanpa anda sedari, virus juga akan terbawa semasa memuat turun fail. Ini boleh berlaku kerana anda tidak sengaja mengklik halaman yang disarankan ketika anda ingin memuat turun fail tertentu. Dengan cara itu, komputer riba anda akan terdedah kepada virus atau perisian hasad, seperti virus Trojan, Worms, FAT Virus, dan banyak lagi. Sudah tentu, virus ini akan merosakkan komputer riba jika anda tidak mengatasinya dengan segera.

Di antara banyak virus yang ada, salah satu virus yang paling menjengkelkan adalah virus pintasan . Virus ini diklasifikasikan sebagai virus yang mudah disebarkan melalui USB Flash Drive. Umumnya virus ini menjangkiti direktori fail pada komputer riba dan peranti storan anda. Virus ini boleh dikatakan tidak terlalu berbahaya kerana tidak akan menjadikan fail anda rosak dan sangat mudah ditangani. Tetapi tetap jika tidak diperiksa akan mengganggu prestasi komputer riba anda.

Cara Menghilangkan Virus Pintasan

Untuk itu, untuk mengatasi masalah ini, lihat ulasan lengkap mengenai cara membuang jalan pintas virus di bawah.

1. Buka fail

Unhide-Files

Perkara pertama yang boleh anda lakukan adalah memproses fail penyembunyian menggunakan tingkap. Cara pertama adalah dengan membuka panel kawalan pada tetingkap anda, kemudian pilih pilihan folder dan masukkan paparan tab. Setelah itu, ambil langkah untuk memunculkan fail tersembunyi yang disebabkan oleh virus dengan mengklik "Tunjukkan fail Tersembunyi". Dengan melakukan langkah ini, kita dapat memastikan bahawa fail tar -h idea jalan pintas virus akan muncul.

2. Keluarkan atribut pada peranti simpanan

arahan arahan hapus atribut

Langkah kedua adalah membuang proses atribut. Caranya adalah dengan menggunakan Command Prompt  pada menu mula. Sekiranya ciri tersebut muncul, ketik huruf pemacu komputer riba anda yang menghadapi masalah. Contohnya Drive C, kemudian ketik C: kemudian tekan enter. Sekiranya pemacu C telah muncul, langkah selanjutnya adalah membersihkan atribut dengan menulis "Attrib-s-h / r / s / d" kemudian tekan Enter.

3. Menghapus virus dari peranti penyimpanan

membuang perisian hasad

Langkah terakhir yang boleh anda lakukan adalah membuang atau membuang virus dari peranti simpanan komputer riba anda. Terdapat dua cara yang boleh anda lakukan, yang pertama adalah penghapusan menggunakan anti-virus, dan yang kedua adalah penghapusan manual. Sekiranya anda memilih untuk menggunakan anti-virus, anda hanya boleh mengimbas dan virus itu akan dikesan secara automatik.

Sekiranya anda ingin melakukannya secara manual, hapus sahaja fail yang terkena dengan jalan pintas virus yang biasanya mempunyai pelanjutan fail 'ink' . Jadi ada beberapa cara untuk membuang jalan pintas virus pada komputer riba. The HP laptop terkini harga dan terkini harga laptop HP ProBook  boleh disemak di Bukalapak.com. Dapatkan harga promo dan tawaran harga menarik lain hanya di Bukalapak.com