10 Aplikasi untuk Pinjaman Wang Paling Popular di Android

Perkembangan teknologi kewangan atau fintech (teknologi kewangan) kini sedang berkembang pesat. Syarikat yang terlibat dalam bidang kewangan bersaing untuk menawarkan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan.

Salah satu bentuk fintech adalah aplikasi untuk meminjam wang tanpa cagaran / cagaran (KTA / Kredit Tidak Bercagar) yang boleh dilakukan secara dalam talian. Seseorang yang ingin menggunakan perkhidmatan ini diberi proses yang mudah. Mereka tidak perlu datang ke pejabat penyedia perkhidmatan untuk memfailkan pinjaman, tetapi hanya memasukkan data peribadi mereka melalui telefon pintar.

Biasanya syarat utama untuk memohon KTA dalam talian adalah KTP atau Kad Residen ditambah sejumlah perkara lain yang diperlukan seperti nombor telefon, nombor akaun bank tempatan, sehingga kad NPWP atau Nombor Pengenalan Wajib Pajak.

Syarikat penyedia perkhidmatan telah menyediakan aplikasi yang boleh dimuat turun dan dipasang pada telefon pintar. Semua proses pinjaman dilakukan melalui alat ini. Setiap penyedia perkhidmatan mempunyai terma dan syarat yang berbeza, jadi masalah waktu pengeluaran dana dan syarat pembayaran juga berbeza.

Sehubungan dengan itu, kami sekarang akan membincangkan aplikasi untuk meminjam wang tanpa cagaran di Android. Berikut adalah 10 aplikasi untuk meminjam wang yang paling popular di Android (senarai disusun mengikut urutan yang ditentukan oleh Play Store).

10 Permohonan untuk Meminjam Wang Terbaik

1. KreditQ

Kredit Q

Kredit yang mudah dan pantas dapat dilakukan melalui aplikasi KreditQ. Dengan aplikasi ini, Anda diizinkan mengambil pinjaman mulai dari Rp1 juta hingga Rp4 juta. Tempoh pinjaman bermula dari 91 hari hingga 180 hari.

Sekiranya anda ingin meminjam wang di KreditQ, syaratnya hanya untuk menyiapkan KTP dan NPWP. Kemudian, daftarkan akaun CreditQ anda dan lengkapkan dan lengkapkan biodata. Akhirnya, sila pilih pinjaman yang anda mahukan secara langsung. Berminat? Boleh memuat turun aplikasi secara terus  di  sini.

2. Rupiah Pantas

Rupiah Pantas

Permohonan untuk meminjam wang terlebih dahulu adalah Rupiah Cepat. Kira-kira satu juta orang telah memuat turun aplikasi Rupiah Pantas sehingga artikel ini dibuat. Rupiah Fast mempunyai produk pinjaman tanpa jaminan dengan nilai yang cukup besar dan jangka masa yang panjang.

Seperti yang ditulis dalam keterangan aplikasi, pengguna tidak perlu menghabiskan waktu untuk melalui proses yang rumit dan panjang ketika mereka ingin menggunakan perkhidmatan Rupiah Cepat, tetapi dapat dilakukan dengan mudah dan cepat. Cukup dengan kad pengenalan, seseorang boleh memohon pinjaman. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

3. Kredit Pintar

Permintaan Kredit

Kemudian ada aplikasi Smart Credit yang muncul kira-kira setahun yang lalu. Sama seperti Rupiah Cepat, aplikasi ini telah digunakan oleh sekurang-kurangnya satu juta orang. Untuk dapat memohon pinjaman tanpa cagaran dalam Smart Credit, seseorang mesti berumur sekurang-kurangnya 21 tahun dan sudah tentu mempunyai KTP yang asli.

Smart Credit menawarkan pilihan pembayaran bil yang mudah, dari ATM, M-Banking, hingga pembayaran melalui sejumlah kedai serbaneka. Untuk permohonan pinjaman, Smart Credit akan memprosesnya dalam masa kurang dari 24 jam. Pengguna sebelumnya diminta mengisi data yang diperlukan. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

4. Mari pinjam

Mari pinjam

Seterusnya ada aplikasi Loan Yuk yang menawarkan syarat pinjaman seperti 18 tahun ke atas, adalah warganegara Indonesia, memiliki akaun bank peribadi, dan tentunya mempunyai pendapatan. Kemudian, jumlah pinjaman wang mulai dari Rp.600.000 hingga Rp1.200.000 dalam 91 hari - 120 hari.

Apa yang menarik mengenai aplikasi ini adalah proses pinjaman yang agak cepat. Hanya memerlukan masa maksimum 2 jam untuk pengesahan pengguna yang ingin menggunakan perkhidmatan Loan Yuk. Relatif cepat bukan? Berminat? Sila muat turun aplikasi ini dengan mengklik pautan di sini.

5. Easycash

Easycash

Permohonan lain untuk meminjam wang adalah Easycash. Sama seperti yang lain, Easycash menyediakan perkhidmatan pinjaman tanpa jaminan dengan syarat KTP yang mencukupi. Untuk mendaftar, pengguna hanya perlu mengisi data peribadi mereka dan menunggu persetujuan dalam masa 24 jam. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

6. Dana Rupiah

Dana Rupiah

DanaR Rupiah memberikan pengguna nilai pinjaman maksimum tanpa cagaran. Dana pinjaman juga boleh dipilih mengikut keperluan. Permohonan pinjaman ini ditawarkan oleh PT Financial Services Sharing dan telah dimuat turun lebih dari satu juta kali di Play Store. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

7. Saya

saya adalah

Dengan hanya tiga langkah, Akulaku memudahkan pengguna membuat kredit sekiranya mereka ingin membeli barang. Cara pertama, anda perlu  memasang  aplikasi terlebih dahulu melalui PlayStore atau klik di sini. Kemudian, daftarkan akaun Akulaku mengikut data peribadi anda. Akhirnya, tentukan had maksimum untuk meminjam atau melakukan kredit.

Untuk ciri-cirinya, Akulaku menawarkan pelbagai syarat kredit, antara 3 bulan hingga 12 bulan. Kemudian, anda boleh segera mendapatkan barang yang diinginkan tanpa perlu membayar terlebih dahulu dan Akulaku akan segera menghantar barang tersebut tanpa kos penghantaran. Dan yang paling penting, keselamatan aplikasi ini cukup terjamin.

8. Kredivo

Kredivo

Kredivo adalah aplikasi yang menawarkan program ansuran tanpa perlu menggunakan kad kredit dan pinjaman peribadi. Seseorang boleh menggunakan aplikasi Kredivo untuk berbelanja di beberapa pasar seperti Tokopedia, Shopee, Lazada, Bukalapak, Blibli, serta lebih dari 200 peniaga lain.

Selain perkara di atas, Kredivo juga boleh menjadi tempat membeli kredit dan membayar bil. Kredivo telah didaftarkan dan diawasi oleh OJK atau Lembaga Perkhidmatan Kewangan. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

9. Pinjaman Google

Pinjaman

LoanGo adalah aplikasi untuk meminjam wang lain di Android. Pinjaman ini adalah sebahagian daripada Kumpulan Sinarmas dan telah didaftarkan dan diawasi oleh OJK dengan nombor pendaftaran S-256 / NB.213 / 2018. Syarat penyerahan dalam LoanGo adalah warganegara Indonesia dengan usia minimum 18 tahun hingga maksimum 55 tahun. Di samping itu, pengguna juga mesti mempunyai kad pengenalan, akaun bank tempatan, nombor telefon bimbit dan pendapatan tetap. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

10. Wang Tunai Kami

Wang Tunai Kami

Selain KTP, orang-orang yang ingin memohon pinjaman di TunaiKita juga memerlukan TIN atau Nombor Pengenalan Wajib Pajak (yang bermaksud mereka yang belum memiliki TIN belum dapat). Adapun syarat penyerahan, iaitu warganegara dengan usia minimum 21 tahun hingga 60 tahun, dan selebihnya hampir sama dengan permohonan pinjaman lain. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

Sebagai tambahan kepada sepuluh aplikasi di atas, kami juga masih mempunyai sejumlah aplikasi bagus untuk meminjam wang. Sekiranya anda berminat, anda boleh merujuk ulasan berikut dengan segera.

11. Indodana

Indodana

Tempoh yang diberikan oleh Indodana untuk pengguna yang memohon pinjaman adalah sehingga enam bulan. Syarat penyerahan hampir sama dengan CashKita yang memerlukan TIN (kad ini juga mempunyai banyak kegunaan, ya). Indodana telah didaftarkan dan diawasi oleh Otoriti Perkhidmatan Kewangan atau OJK. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

12. Perdana

Perdana

Dalam urutan akhir permohonan untuk meminjam wang terdapat Perdana yang juga telah didaftarkan dan diawasi oleh OJK dengan nombor pendaftaran S-59 / NB.213 / 201. Semua warganegara Indonesia yang berusia sekurang-kurangnya 18 tahun, memiliki kad pengenalan nasional, nombor telefon bimbit, dan pendapatan dapat menggunakan layanan RupiahPlus. Untuk memenuhi keperluan penggunanya, RupiahPlus menyediakan perkhidmatan pelanggan 24/7. Pautan muat turun aplikasi ada di sini.

Itulah senarai aplikasi untuk meminjam wang yang paling popular di Android. Harap diingat, penulisan artikel ini tidak bertujuan untuk mengundang, tetapi hanya menyampaikan maklumat yang berkaitan dengan perkembangan dunia kewangan di zaman teknologi seperti sekarang ini.

Beberapa maklumat tambahan, aplikasi fintech pinjaman dalam talian telah diawasi oleh FSA. Bagi mereka yang tidak tahu, Otoriti Perkhidmatan Kewangan (OJK) adalah agensi pemerintah yang memiliki tugas dan fungsi untuk mengatur, mengawasi, dan melindungi kegiatan dalam industri keuangan. Tujuannya, seperti yang ditulis oleh OJK di laman webnya, adalah agar semua aktiviti di sektor perkhidmatan kewangan dapat mencapai objektif berikut.

  • Disusun secara teratur, adil, telus dan bertanggungjawab,
  • Mampu merealisasikan sistem kewangan yang berkembang secara lestari dan stabil, dan
  • Mampu melindungi kepentingan pengguna dan masyarakat.

Oleh itu, sebagai sebahagian daripada industri perkhidmatan kewangan, produk fintech juga mesti didaftarkan dengan OJK supaya aktiviti mereka dapat berjalan dengan lancar dan selamat. Di samping itu, orang yang menggunakan perkhidmatan fintech juga dapat dilindungi oleh kepentingan OJK.

Jadi, kehadiran OJK dalam industri kewangan sememangnya sangat diperlukan. Itu kerana setiap pergerakan kegiatan syarikat penyedia perkhidmatan akan dipantau, sehingga antisipasi pelanggaran dapat dilakukan dan pengguna merasa aman. Sila lawati laman web OJK untuk melihat lebih lanjut mengenai penyedia fintech berdaftar dan berlesen.

Setelah membaca artikel mengenai aplikasi untuk meminjam wang, baca juga artikel menarik tentang "Cara Kredit di Kedai Dalam Talian dengan Mudah dan Selamat".