Cara Menukar Nada Dering Whatsapp Dengan Mudah

Media sosial nampaknya semakin menjamur di kalangan pengguna telefon pintar, terutama untuk pengguna HP Android. Hampir semua pengguna telefon pintar sekurang-kurangnya mempunyai nama media sosial, seperti Whatsapp, baik untuk komunikasi, keperluan kerja, dan juga keperluan penjualan.

Whatsapp tidak lengkap seperti aplikasi LINE, tetapi Whatsapp tidak kurang popular. Lebih-lebih lagi, Whatsapp kini mempunyai ciri-ciri baru yang semakin unik dan memudahkan pengguna berinteraksi dengan orang lain, misalnya melalui Whatsapp Story.

Nah, sebelum ini tidak pernah membincangkan cara menyimpan sembang di Whatsapp, jadi kali ini kita akan membincangkan tentang cara menukar nada dering Whatsapp. Ya, di WA, anda boleh mengganti nada dering dengan lagu atau muzik untuk membuat nada dering.

Keliru bagaimana menukar nada dering Whatsapp? Tidak perlu bingung, kerana anda hanya perlu mengikuti beberapa langkah yang akan kami jelaskan di bawah. Sangat mudah dan sederhana yang anda tahu. Jadi, anda bosan dengan nada dering WA itu sahaja? Kemudian mari kita lihat tutorial tentang cara menukar nada dering Whatsapp dengan mudah dalam artikel ini.

Cara Menukar Nada Dering Whatsapp

Tidak perlu berlama-lama, Kami akan segera memberikan tutorial tentang cara menukar nada dering Whatsapp. Ingin tahu kesederhanaannya? Anda boleh mengikuti langkah di bawah untuk menggantinya:

  • Buka aplikasi Whatsapp seperti anda akan berbual melalui Whatsapp.
  • Kemudian, anda hanya boleh mengklik dan memilih simbol titik di sudut kanan atas.

Cara Menukar Nada Dering Whatsapp 1

  • Selepas itu, pilih dan klik tetapan untuk menukar nada dering.

Cara Menukar Nada Dering Whatsapp 2

  • Seterusnya, anda boleh mengklik pada menu Pemberitahuan untuk menetapkan nada dering di Whatsapp.

Cara Menukar Nada Dering Whatsapp 3

  • Sekarang, untuk menukar nada dering Whatsapp, anda boleh mengklik nada Pemberitahuan di bahagian Pemberitahuan Mesej / Pemberitahuan Kumpulan / Pemberitahuan Panggilan.

Cara Menukar Nada Dering Whatsapp 4

  • Kemudian, anda boleh menatal ke atas untuk mengklik Lagi Nada Dering ...

Cara Menukar Nada Dering Whatsapp 5

  • Akhirnya, anda boleh mengklik salah satu lagu di telefon bimbit anda untuk membuat nada dering. Setelah selesai memilih, segera klik  OK.

Cara Menukar Nada Dering Whatsapp 6

  • Sudah selesai, sekarang yang perlu anda lakukan ialah klik OK Mudah, bukan?

Cara Menukar Nada Dering Whatsapp 7

Harap maklum, anda boleh melakukan cara yang sama untuk menggantikan nada dering sembang kumpulan dan juga nada dering untuk telefon Whatsapp. Cuma, perhatikan bahagian masing-masing seperti Pemberitahuan Mesej (ganti nada dering sembang WA) , Pemberitahuan Kumpulan (ganti nada dering kumpulan WA) , dan Pemberitahuan Panggilan (ganti nada dering telefon WA).

Cara Menetapkan Semula Pemberitahuan

Selain anda boleh menukar nada dering di Whatsapp, anda juga boleh mengembalikan nada dering Whatsapp seperti sebelumnya. Anda tidak perlu bersusah payah menukar nada dering satu persatu seperti sebelumnya. Sebabnya, WA mempunyai ciri untuk menetapkan semula tetapan pemberitahuan yang telah anda ubah. Adakah anda ingin tahu bagaimana? Mari teruskan dengan mengikuti langkah berikut:

  • Masukkan dan buka aplikasi Whatsapp yang ada pada telefon pintar anda.
  • Kemudian, anda boleh mengklik simbol titik di sudut kanan atas.

Cara Menetapkan Semula Tetapan Pemberitahuan 1

  • Kemudian, anda boleh memilih dan klik Tetapan, menu bawah.

Cara Menetapkan Semula Tetapan Pemberitahuan 2

  • Selepas itu, anda boleh mengklik Pemberitahuan dengan simbol loceng di sebelahnya.

Cara Menetapkan Semula Tetapan Pemberitahuan 3

  • Sudah memasuki tetapan Pemberitahuan, langkah selanjutnya adalah mengklik simbol titik di sudut kanan atas.

Cara Menetapkan Semula Tetapan Pemberitahuan 4

  • Seterusnya, anda boleh segera mengklik Tetapkan semula pemberitahuan untuk menetapkan semula pemberitahuan seperti sebelumnya.

Cara Menetapkan Semula Tetapan Pemberitahuan 5

  • Akhirnya, anda boleh mengklik RESET. Setelah selesai, kini tetapan pemberitahuan, termasuk nada dering, telah diset semula ke tetapan asalnya.

Cara Menetapkan Semula Tetapan Pemberitahuan 6

Cara Memotong Lagu untuk Nada Dering Whatsapp

Tahukah anda, jika anda menggunakan lagu untuk nada dering Whatsapp, lagu tersebut akan dipotong dengan tidak sempurna? Nah, untuk mengatasinya, anda boleh tahu, atasi ini dengan aplikasi pemotong lagu.

Maksudnya, anda boleh memotong lagu dan menjadikannya sebagai nada dering. Adakah mungkin? Sudah tentu saya boleh. Baiklah, kali ini kami akan mengesyorkan beberapa aplikasi dan perisian PC untuk memotong lagu tersebut sehingga dapat digunakan sebagai nada dering WA. Ingin tahu? Mari lihat ulasan di bawah:

1. Pemotong MP3 dan Pembuat Nada Dering ♫

Pemotong MP3 dan Pembuat Nada Dering ♫

Ini adalah salah satu aplikasi pemotongan lagu terbaik yang disyorkan oleh Caris Signal. Aplikasi ini cukup mudah digunakan untuk memotong lagu. Caranya, anda hanya perlu memilih lagu-lagu yang ada di galeri telefon bimbit anda.

Kemudian, anda boleh memilih kawasan atau bahagian lagu yang ingin anda potong. Selepas itu, anda boleh segera memotongnya dan menyimpan atau menyimpannya dalam bentuk MP3. Sekiranya anda telah menyimpannya dalam format MP3, maka secara automatik ia dapat digunakan secara langsung untuk nada dering Whatsapp. Berminat? Muat turun aplikasi di sini.

2. ZeoRing

Bersungguh-sungguh

Masih dengan aplikasi Android untuk memotong lagu sehingga dapat digunakan sebagai nada dering. Kali ini, kami mengesyorkan aplikasi ZeoRing. Semudah aplikasi pemotongan lagu sebelumnya di mana anda hanya perlu memilih lagu yang ingin anda potong untuk membuat nada dering Whatsapp.

Anda memilih menu nada dering, kemudian pilih lagu yang ingin anda buat sebagai nada dering. Kemudian, potong lagu mengikut bahagian yang anda mahu buat nada dering. Selepas itu, anda menyimpan lagu tersebut dan menerapkannya di Whatsapp. Mudah dan praktikal, bukan? Anda boleh memuat turun aplikasi di sini.

3. Timbre

Timbre

Satu lagi aplikasi pemotongan lagu di Android yang merupakan pilihan terbaik dari editor PlayStore, nama aplikasinya adalah Timbre. Aplikasi ini juga memberi kemudahan untuk anda memotong lagu yang boleh dijadikan nada dering Whatsapp.

Anda hanya perlu memilih lagu yang ingin anda potong. Kemudian, potong bahagian lagu yang ingin anda buat sebagai nada dering Whatsapp. Akhirnya, anda boleh menyimpan lagu MP3 anda secara langsung dan menggunakannya secara langsung untuk nada dering WA anda.

4. Wavosaur

wavosaur

Sekiranya anda tidak mahu memotong lagu di telefon bimbit Android anda, maka kami memberi anda pilihan aplikasi pemotongan lagu di PC. Wavosaur, aplikasi yang sama sekali tidak menayangkan iklan dan termasuk aplikasi ringan untuk PC, hanya 269KB saja.

Sama seperti aplikasi di Android, anda hanya perlu memasukkan lagu yang ingin anda potong, kemudian simpan dalam format MP3. Nah, kelebihan yang ada di Wavosaur, anda boleh memasukkan pelbagai kesan bunyi sehingga nada dering anda berbeza dari yang lain. Ingin mencuba? Muat turun di sini.

5. mp3DirectCut

mp3DirectCut

Akhirnya, kami mengesyorkan perisian mp3DirectCut untuk memotong lagu untuk menjadikannya sebagai nada dering di WA. Nah, aplikasi PC ini sebenarnya lebih ringan jika dibandingkan dengan aplikasi sebelumnya. mp3DirectCut hanya memerlukan 122KB ruang .

Walaupun ringan, anda tidak boleh memandang rendah aplikasi ini. Kerana, anda akan merasakan kemudahan memotong lagu sebagai salah satu cara untuk membuat nada dering anda sendiri. Anda hanya perlu memilih lagu yang ingin anda potong, gunakan fitur pemotongan di mp3DirectCut, dan simpan hasilnya. Mudah, bukan? Adakah anda mahu menggunakan aplikasi ini juga? Muat turun di sini.

Itu adalah tutorial bagaimana menukar nada dering whatsapp. Anda tidak hanya ingin menukar nada dering, kerana anda boleh membuat dan membuat nada dering unik dengan pelbagai aplikasi pemotongan lagu yang telah kami sebutkan. Ingin mencubanya?