Inilah 7 Tanda Tersekat Yang Anda Perlu Tahu

WhatsApp Messenger telah menjadi alat komunikasi penting bagi banyak orang. Tidak terkecuali bagi masyarakat kita. WhatsApp, yang biasanya disingkat WA, bahkan telah berjaya mengubah prima donnas aplikasi pesanan segera lain seperti Blackberry Messenger, yang sebelumnya banyak digunakan oleh orang.

Banyak ciri menarik seperti panggilan video, menghantar sembang dan mesej suara dan foto ke dokumen tetapi antara muka pengguna tetap mudah adalah salah satu sebab mengapa WhatsApp disukai oleh pengguna alat.

Sekarang, selain dapat menghubungkan kita dengan orang lain, WA juga dapat membuat kita jauh antara satu sama lain dengan sesama pengguna kerana sekatan kenalan. Dan ternyata, ada tanda-tanda yang berbeza jika seseorang telah menyekat kenalan WA kami. Apa benda itu? Lihat sahaja perbincangan berikut untuk mengetahui.

1. Tidak Dapat Melihat 'Terakhir Terlihat'

kali terakhir melihat tanda WA disekat

Nah, salah satu tanda kenalan WA ialah anda tidak dapat melihat atau melihat yang terakhir dilihat orang itu. Terakhir dilihat sendiri adalah status terakhir seseorang yang aktif menggunakan WhatsApp. Tetapi, status 'terakhir dilihat' yang tidak muncul tidak selalu bermaksud anda telah disekat oleh pemilik WA.

Ya, ia juga boleh disebabkan oleh orang yang menguruskan privasi terakhirnya. Seperti yang kita ketahui, setiap pengguna WA dapat menetapkan privasi yang terakhir dilihat melalui tetapan. Anda dapat membuatnya dapat dilihat oleh orang-orang dalam senarai kenalan anda, kepada sesiapa yang tidak ada dalam hubungan anda atau dapat dilihat oleh siapa pun.

Jadi, selain disekat, status 'terakhir dilihat' yang tidak muncul boleh disebabkan oleh tetapan privasi pengguna WA itu sendiri.

2. Foto Profil Lalai

Tanda WA disekat gambar lalai profil lalai

Selain yang terakhir dilihat yang tidak kelihatan atau tidak dapat diketahui, tanda-tanda WA lain yang disekat adalah foto profil orang yang berada dalam kedudukan lalai seperti ketika dia pertama kali mendaftar. Foto profil lalai ini adalah gambar orang kelabu.

Namun, mungkin sebelum menyekat orang itu dapat menukar foto. Nah, akhirnya yang muncul adalah foto profil terakhir yang dia gunakan. Tetapi seperti tanda pertama, foto profil lalai boleh disebabkan kerana orang itu tidak menambahkan foto profil dan membiarkannya seperti itu, atau anda tidak menghubungi orang itu sehingga foto tersebut tidak muncul.

Begitu juga, jika orang itu telah menukar fotonya beberapa kali dan anda tidak melihatnya menukar foto dan terus menggunakan foto yang sama untuk beberapa waktu, orang itu mungkin malas atau tidak mahu mengubah foto profilnya lagi.

3. Sembang Tidak Dihantar

Tanda WA adalah tanda kelabu yang disekat

Sebagai tambahan kepada dua tanda di atas, sembang atau pesanan teks yang tidak dihantar juga boleh menjadi tanda bahawa kenalan WhatsApp anda telah disekat oleh seseorang. Ya, tandakan tanda semak atau tanda centang di sudut kanan bawah.

Sekiranya tanda semak adalah satu dan warnanya berwarna kelabu dan setelah orang itu tidak membalas mesej anda selama beberapa hari atau bahkan setahun, mesej anda mungkin tidak akan dihantar kerana nombor kenalan anda telah disekat oleh penerima mesej.

Kita semua tahu bahawa sembang WA telah dihantar apabila terdapat dua abu. Dan apabila tanda semak bertukar menjadi biru, ini bermaksud penerima telah membaca mesej alias sembang yang telah kami hantar.

Tetapi, ada juga beberapa orang yang meninggalkan tanda semak berwarna kelabu walaupun mesejnya telah dibaca. Ya, anda dan semua pengguna WA dapat menetapkan warna tanda centang untuk mesej yang telah dibaca melalui menu tetapan.

Namun, ini biasanya menyukarkan orang untuk mengetahui sama ada mesej itu telah dihantar atau tidak. Juga, ketahui bahawa tanda semak pada sembang WhatsApp boleh berjumlah satu jika telefon bimbit penerima atau telefon bimbit anda sendiri tidak disambungkan ke sambungan internet.

4. Tidak Dapat Memanggil Orang yang Menyekat

Status telefon WA

Selain memeriksa yang terakhir dilihat, tanda semak dan tentu saja foto profil pengguna yang disyaki menyekat WA, anda juga dapat mengetahui dengan menghubungi orang itu.

Cuba hubungi mereka melalui panggilan telefon atau video. Sekiranya anda tidak berjaya berhubung dengan pengguna, dalam keadaan ini status telefon masih memanggil, tidak berdering, maka kemungkinan besar orang itu telah menyekat WA anda. Sebab lain ialah pengguna mungkin tidak menyambungkan telefon bimbitnya ke sambungan internet, telefon bimbitnya mati atau sambungan internetnya tidak baik.

5. Tidak Dapat Melihat Kemas Kini Status

Mesej status WA

Sekarang kita boleh berkongsi cerita atau status gaya Snapchat melalui WhatsApp. Sekarang, jika anda tidak dapat melihat mesej status mereka, mereka mungkin telah menyekat anda sepenuhnya. Namun, ini juga dapat disebabkan oleh tetapan privasi untuk pesan status yang dibatasi oleh pengguna.

Atau, orang itu jarang mengemas kini mesej status mereka. Sekarang, untuk mengetahui sama ada nombor anda benar-benar disekat atau baru dihapus dari senarai pemaparan mesej status, cuba tanya rakan anda yang juga berkawan dengan orang yang berkenaan. Sama ada rakan anda masih dapat melihat mesej status orang itu atau tidak.

6. Masalah Berlaku Semasa Memasuki Kenalan ke Kumpulan

Sembang kumpulan WA

Satu tanda lain yang dapat memperkuat kemungkinan anda telah disekat oleh seseorang di WhatsApp adalah bahawa apabila anda mencuba memasukkannya ke dalam kumpulan yang anda buat, anda akan mendapat pemberitahuan yang menyatakan bahawa anda tidak mempunyai wewenang atau kebenaran untuk menambahkan orang tersebut ke dalam kumpulan tersebut.

Tetapi, ini juga boleh disebabkan oleh kesilapan sahaja. Oh ya , jika anda telah mencuba hampir semua langkah yang telah kami bincangkan di atas tetapi masih belum mencukupi, anda boleh segera mencuba ujian tersebut dengan memasukkan orang yang dimaksudkan dalam kumpulan yang anda buat.

7. Tidak Dapat Menghantar Mesej Suara dan Foto

Nota suara WA

Bukan hanya sembang, pesan suara atau nota suara dan foto yang juga gagal dikirim dapat menjadi tanda bahawa WA anda telah disekat oleh seseorang. Ya, jika tanda centang pada foto dan nota suara yang anda kirimkan, hanya ada satu buah dan warnanya berwarna kelabu dalam waktu yang sangat lama, mungkin orang tersebut telah menyekat WA anda.

Sekarang ini adalah perbincangan mengenai tanda WA yang disekat oleh orang lain yang harus anda ketahui. Sudah tentu ada banyak perkara yang boleh menyebabkan seseorang menyekat kenalan WhatsApp kami. Semuanya kembali kepada diri mereka sendiri.

Sekiranya orang tersebut adalah orang yang paling dekat, seperti teman lelaki atau rakan, mereka mungkin menghalang WA anda kerana masalah peribadi. Jadi, ada baiknya anda bertanya secara langsung kepada yang berkenaan.

Sekiranya anda mempunyai maklumat mengenai tanda kontak WA yang telah disekat sebagai tambahan kepada apa yang telah kami bincangkan di atas, sila kongsikannya terus dengan pembaca lain melalui ruangan komen yang disediakan.

Oh ya,  selain membincangkan mengenai tanda-tanda WA disekat, kami juga mempunyai petua untuk membuat pelekat WA anda sendiri. Untuk mengetahui caranya, anda boleh menyemak artikel Cara Membuat Pelekat di WA.