Cara membuat Pelekat di WhatsApp dengan mudah dan cepat

Siapa di sini yang tidak menggunakan aplikasi WhatsApp untuk berbual? Nampaknya sukar untuk mencari pengguna telefon pintar yang tidak menggunakan aplikasi untuk menghantar mesej hijau ini. Selain mudah dan ringan untuk digunakan, WhatsApp juga mempunyai banyak ciri yang sangat membantu.

Salah satu ciri terbaru yang dikeluarkan oleh WhatsApp adalah penggunaan pelekat. Sebagai tambahan kepada banyak pilihan pelekat untuk menghantar mesej, WhatsApp juga membolehkan pengguna membuat pelekat mereka sendiri dengan gambar atau gambar mereka sendiri!

Sudah tentu pembuatan pelekat ini tidak dapat dilakukan secara langsung dalam aplikasi WhatsApp, tetapi harus menggunakan aplikasi pihak ketiga. Pengguna hanya perlu menyiapkan foto atau gambar yang latar belakang atau latar belakangnya telah dihapus dan gambarnya dalam format PNG. Sekiranya sudah siap, foto tersebut boleh digunakan secara langsung sebagai pelekat dan dihantar kepada rakan di WhatsApp.

Sangat mudah untuk membuat pelekat ini. Sekiranya anda berminat untuk melakukannya, anda boleh mengikuti cara membuat pelekat di WhatsApp di bawah. Sedia? Mari lakukannya!

Cara Pertama Membuat Pelekat di WhatsApp

Penjelasan atau langkah berikut mengenai cara membuat pelekat di WhatsApp.

1. Muat turun Aplikasi Pemadam Latar Belakang

Pemadam Latar Belakang

Langkah pertama untuk mula membuat pelekat di WhatsApp adalah dengan memuat turun aplikasi penyuntingan foto yang dapat menghapus latar belakang atau latar belakang foto yang ingin anda buat pelekat. Caranya adalah dengan pergi ke gedung aplikasi dan mencari aplikasi yang disebut Background Eraser.

Setelah dijumpai, muat turun dan pasangkannya segera di telefon pintar anda. Aplikasi ini sangat ringan (1.8MB) dan sudah digunakan oleh lebih daripada 10 juta pengguna di Play Store. Sekiranya anda belum menjumpainya, muat turun aplikasinya di sini.

2. Muat turun Pelekat Peribadi untuk Aplikasi WhatsApp

Pelekat untuk WA

Kemudian anda boleh memuat turun aplikasi pihak ketiga yang boleh memindahkan foto atau gambar yang ingin anda buat pelekat ke WhatsApp. Aplikasi ini dipanggil Personal Stickers untuk WhatsApp yang boleh anda muat turun di sini (sangat ringan, hanya 1.6MB di Play Store).

3. Jalankan Aplikasi Pemadam Latar Belakang

Latar Belakang E

Langkah ketiga untuk membuat pelekat di WhatsApp adalah menjalankan aplikasi penghapus foto latar. Pilih foto yang anda mahu menjadi pelekat kemudian hapus latar belakang dengan menggunakan aplikasi ini.

Padamkan foto latar belakang yang anda pilih semudah mungkin. Sekiranya anda mempunyai Pen Stylus, anda boleh menggunakan alat untuk menghapus latar belakang foto agar kelihatan lebih baik. Sekiranya tidak, gunakan jari anda dan lakukan dengan sebaik mungkin.

Ukuran pemadam yang terdapat dalam aplikasi Background Eraser dapat disesuaikan sesuai dengan kebutuhan Anda. Foto atau gambar yang sedang diedit juga dapat diperbesar sehingga proses penyingkirannya lebih terperinci.

Sekiranya foto selesai membuang latar belakang, maka simpanlah. Format foto yang perlu dibuat oleh WhatsApp untuk membuat pelekat adalah PNG, dan aplikasi Background Eraser akan menyimpan foto secara automatik dalam format tersebut. Buat minimum 3 gambar untuk dijadikan pelekat.

Nota:

Menghapus gambar latar juga boleh dilakukan dengan aplikasi lain seperti Adobe Photoshop atau seumpamanya. Melakukan aktiviti ini di skrin besar (seperti tablet) akan menjadi sangat mudah dan menyeronokkan. Di samping itu, aplikasi penyuntingan foto profesional mempunyai ciri yang lebih lengkap sehingga anda dapat mengubah foto dengan sebaik mungkin.

4. Buka Pelekat Peribadi untuk Aplikasi WhatsApp

Pelekat Peribadi

Setelah mempunyai beberapa gambar atau gambar (sekurang-kurangnya 3 keping) yang latar belakangnya dihapuskan, buka aplikasi kedua yang dimuat turun, Pelekat Peribadi untuk WhatsApp. Pada paparan aplikasi, pilih menu 'Tambah'. Kemudian tunggu sebentar sehingga pelekat itu tersedia di WhatsApp.

5. Sebarkan Pelekat ke Keluarga WhatsApp anda

Pelekat WA

Untuk memeriksa sama ada pelekat anda sudah siap digunakan atau tidak, anda boleh mencuba membuka butang mesej di aplikasi WhatsApp, memilih orang yang ingin anda bual, kemudian klik ikon emoji di sebelah kiri kotak mesej. Lihat di bahagian bawah kemudian klik ikon pelekat di sebelah ikon GIF. Sekiranya pelekat yang anda buat sudah ada, anda boleh menggunakannya dengan segera.

Selain membuat pelekat gambar orang, anda juga boleh membuat pelekat logo. Contohnya membuat pelekat logo Caris Signal. Langkahnya dapat dilakukan seperti di atas, itu bukan objek tetapi logo. Berikut adalah contoh pelekat logo WhatsApp.

pelekat logowhatsapp

Pelekat yang anda buat juga boleh dikeluarkan sekiranya diperlukan. Caranya adalah dengan mengklik ikon tambah di sebelah kanan menu pelekat yang sedang anda buka, kemudian klik 'Pelekat Saya' dan pilih pelekat yang ingin anda hapus dari WhatsApp atau dapat segera dihapus dengan menekan ikon tong sampah.

Itulah kaedah yang sangat mudah untuk membuat pelekat di WhatsApp. Masa yang diperlukan juga tidak lama. Tetapi jika anda ingin menghasilkan pelekat yang bagus, foto sumbernya juga mesti bagus dan penyuntingan gambar latar mestilah kemas.

Sekiranya anda sering melakukan penyuntingan foto, sudah tentu ini dapat dilakukan oleh anda dengan mudah. Penyuntingan juga dapat dilakukan pada komputer agar lebih fleksibel dan hasilnya disimpan dalam memori telefon.

Cara Kedua untuk Membuat Pelekat di WhatsApp

Ternyata ada cara lain untuk membuat pelekat di WhatsApp. Inilah langkahnya.

1. Muat turun Aplikasi Pembuat Pelekat di Play Store

SM

Mula-mula anda harus memuat turun aplikasi Sticker Maker di Play Store. Aplikasi ini juga cukup ringan untuk dipasang pada telefon pintar. Mengalami masalah dalam mencari aplikasi ini? Muat turun sahaja di sini.

2. Jalankan Aplikasi

Pembuat Pelekat

Kemudian anda jalankan aplikasi di atas. Apabila anda berada di tampilan utama aplikasi, pilih menu 'Buat stiker baru' dan kemudian namakan bahagian tersebut. Contohnya pelekat yang ingin anda buat adalah pelekat buah maka anda boleh memberikan nama stiker 'Fruits' dan nama pembuatnya adalah nama anda.

3. Buat Sehingga 30 Pelekat

30 Pelekat

Kemudian bahagian paparan akan muncul yang mengandungi kotak pelekat yang boleh anda isi. Pilih foto atau gambar dari galeri mudah alih anda atau ambil terus dengan kamera dan tambahkan ke dalam stiker yang tersedia.

Foto yang dipilih boleh memuat hingga 30 biji ditambah satu untuk ikon dulang. Aplikasi ini menghendaki anda memasukkan tiga foto ditambah satu untuk ikon dulang supaya anda dapat membuat pelekat di WhatsApp.

Gambar yang telah dipilih dari galeri hanya dapat dipotong dengan aplikasi ini (bahagian foto atau gambar yang anda pilih menjadi pelekat).

Jadi, sekiranya gambar atau gambar yang anda mahu jadi pelekat mesti diedit menggunakan aplikasi penyuntingan foto yang mempunyai alat yang lengkap (bagaimana rumitnya?

Pembuat Pelekat

Jika semua gambar sudah siap digunakan sebagai pelekat dengan aplikasi Sticker Maker ini, anda hanya perlu menerbitkannya dan menambahkannya ke WhatsApp. Setelah selesai, sila periksa aplikasi WhatsApp menggunakan langkah-langkah seperti di atas.

Itulah cara lain untuk membuat pelekat di WhatsApp. Cara kedua nampaknya lebih pantas, gambar yang anda mahu gunakan sebagai pelekat mesti diedit sebaik mungkin. Walau bagaimanapun, jika anda ingin mendapatkan hasil pelekat yang baik, anda boleh menggunakan kaedah pertama.

Jangan lupa untuk mengemas kini aplikasi WhatsApp anda ke versi terbaru agar dapat menikmati ciri pelekat ini. Yang paling mudah ialah  memuat turun / mengemas kini  WhatsApp terkini terus dari laman web rasmi, Whatsapp.com/Android.

Pada masa akan datang mungkin terdapat banyak lagi ciri menarik di WhatsApp. Oleh itu, agar tidak terlepas perkara menarik dari WhatsApp, lakukan kemas kini apabila kemas kini aplikasi terbaru telah muncul.

Baca juga artikel menarik lain mengenai 10 Cara Mengatasi Tertunda WhatsApp Dengan Mudah dan Cepat.