Ayuh, Ketahui 10 Kelebihan dan Kekurangan Vivo V11 Pro!

Vivo V11 Pro adalah HP Vivo terbaru yang bermula. Mengapa dimulakan? Kerana Vivo Vi11 Pro hadir dengan pelbagai kelebihan dan harga yang cukup menarik. Sebab lain adalah, kerana Vivo biasanya hanya mengeluarkan HP kelas menengah dengan spesifikasi biasa, harganya  terlalu mahal,  dan dibungkus dengan pelancaran produk mewah.

Vivo melakukan ini dengan produk Vivo V9, yang diliputi oleh banyak TV peribadi. Tetapi, beberapa bulan kemudian, Vivo mengemas kini barisan Vivo V9 dengan spesifikasi yang lebih baik, iaitu Vivo V9 6 GB. Anda ingin tahu mengenai Vivo V9 6 GB, boleh membaca kelebihan dan kekurangan artikel Vivo V9 6 GB sebelum terus membaca artikel ini.

Kembali ke Vivo V11 Pro, telefon ini dilancarkan oleh Vivo bersama-sama dengan Vivo V11. Acara pelancaran siri Vivo V11 tidak semewah pelancaran Vivo V9. Tetapi, tentu saja tidak menjadi masalah kerana fokusnya adalah HP. Jadi, apa sebenarnya Vivo V11 Pro? Lihat ulasan mengenai kelebihan dan kekurangan Vivo V11 yang telah saya ringkaskan dari pelbagai sumber.

Spesifikasi Vivo V11 Pro

Vivo V11 Pro

  • Keluaran: September 2018
  • Skrin: Super AMOLED 6,41 inci
  • Resolusi Skrin : nisbah 1080 x 2340 piksel 19.5: 9
  • Chipset:  Qualcomm SDM660 Snapdragon 660
  • CPU:  Octa-core (4 × 2.2 GHz Kryo 260 & 4 × 1.8 GHz Kryo 260)
  • GPU:  Adreno 512
  • Memori Dalaman: 64/128 GB, RAM 6 GB
  • Memori Luaran: microSD, hingga 256GB (slot khusus)
  • Kamera Belakang:  Dual: 12 MP, f / 1.8, 1 / 2.8 ″, PDAF dua piksel + 5 MP, f / 2.4, sensor kedalaman, lampu kilat LED, HDR, panorama, [dilindungi e-mel], [dilindungi e-mel]
  • Kamera Depan: 25 MP, f / 2.0
  • Bateri: Li-Ion 3400 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Kelebihan Vivo V11 Pro

1.  Cap Jari   Di Bawah Permukaan Skrin

ID skrin sentuh vivo V11

Apa yang menjadikan Vivo V11 Pro istimewa adalah kehadiran sensor cap jari. Vivo V11 Pro menawarkan sensor cap jari alias  cap jari  di belakang skrin atau di bawah permukaan skrin. Ciri ini merupakan kelebihan kerana Vivo adalah pelopor yang memperkenalkan ciri ini.

Vivo V11 Pro sebenarnya bukan telefon bimbit pertama yang mempunyai ciri ini. Vivo memperkenalkan sensor cap jari di bawah permukaan skrin ini pada telefon demo bernama Vivo Apex. Vivo Apex ini merupakan pendahulu kepada kehadiran Vivo Nex. Walaupun sensor cap jari berada di bawah permukaan layar, atau Vivo menyebutnya sebagai  cap jari paparan bawah (UD),  tersedia secara komersial pada Vivo X20 UD. Cuma varian siri X tidak dibawa oleh Vivo ke Indonesia.

Vivo sebenarnya menyajikan  cap jari di bawah paparan (UD)  dalam siri Vivo V11 Pro, yang merupakan telefon kelas menengah. Kehadiran ciri ini adalah salah satu kelebihan dan kelebihan jualan. Bahasa pemasaran Vivo untuk ciri ini adalah "Screen Touch ID". Skrin Touch ID ini berfungsi di bawah panel paparan Super AMOLED sehingga dapat mengesan jari pengguna dengan mudah. Perlu diingat, Skrin Touch ID ini adalah ciri yang cukup sensitif.

Seperti yang dikatakan oleh Yangc Advanced.com, prestasi ID Skrin Sentuh dapat dikurangkan jika skrin Vivo V11 Pro dipasang kaca tempered yang murah. Selain Screen Touch ID, Vivo V11 Pro juga dilengkapi dengan Face Access. Akses Wajah serupa dengan  buka kunci muka,  ciri pengecaman wajah yang biasanya terdapat pada telefon pintar masa kini . Hanya saja Face Acess Vivo V11 Pro tidak hanya menggunakan kamera depan tetapi juga kamera inframerah.

Berdasarkan ucapan lanjutan, Face Access berfungsi dengan mengimbas 1024 titik wajah dengan baik, walaupun dilakukan dalam keadaan cahaya rendah atau gelap. Tindak balas Face Acess juga agak pantas dan tentunya ini sangat baik.

Layar Touch ID dan ciri Akses Wajah pastinya menjadi kelebihan tersendiri dari Vivo V11 Pro. Lebih-lebih lagi, Touch Screen ID boleh dikatakan kelebihan utama telefon bimbit ini kerana (pada saat artikel ini), tidak ada telefon bimbit lain yang menghadirkan sensor di bawah layar yang secara resmi memasuki Indonesia.

2. Skrin Super AMOLED

Seperti yang disebutkan sebelumnya, Vivo V11 Pro dilengkapi dengan panel Super AMOLED. Layar ini dilengkapi dengan dimensi skrin 6.41 inci. Layar dilengkapi dengan nisbah layar 19.5: 9 dengan resolusi 1080 x 2340 piksel.

Skrin mudah alih ini dilengkapi dengan  kedudukan yang  tipis. Vivo memanggilnya Skrin Ultra Semua. Kombinasi skrin Super AMOLED dengan resolusi  HD + penuh  pasti dapat menghasilkan paparan visual yang menarik. Sebenarnya, boleh dibilang, Vivo Pro V11 ini adalah telefon bimbit terbaik yang dibawa oleh Vivo Indonesia secara rasmi.

Langkah Vivo menghadirkan panel Super AMOLED pada HP adalah langkah baik yang harus dihargai. Kerana telefon bimbit yang dipersembahkan oleh Vivo Indonesia cenderung biasa.

3. Persembahan Masih Menarik

Vivo V11 Pro dilengkapi dengan  perkakasan  sama dengan  Vivo V9 6 GB perkakasan  . Oleh itu, boleh dikatakan prestasi Vivo V11 Pro tidak jauh berbeza dengan Vivo V9 6 GB. Kapasiti RAM yang digunakan dalam Vivo V11 Pro juga membawa RAM 6 GB.

Nilai Antutu Vivo V11 Pro itu sendiri adalah dalam jumlah 129 ribu. Jumlahnya sedikit berbeza dengan Vivo V9 6 GB yang mendapat skor Antutu hingga 140 ribu. Perbezaan 10 ribu sebenarnya tidak terlalu ketara, bagaimanapun, nilai Antutu tidak menggambarkan prestasi keseluruhan.

Yang pasti, prestasi Vivo V11 Pro cukup baik. Snapdragon 660 dengan perkhidmatan lebih daripada  AIE atau Artificial Intelligence Engine belakang nama pemproses ini adalah "otak" yang menggambarkan prestasi Vivo V11 Pro adalah pada prestasi terbaiknya.

Seperti yang diungkapkan oleh Canggih, prestasi Vivo V11 Pro dapat memainkan permainan PUBG Mobile dan Mobile Legends dengan lancar. Permainan PUBG Mobile malah berjalan lancar tanpa halangan, tentunya bukan grafik tinggi tetapi dengan tetapan grafik sederhana.

Gadgetsnow malah menguji lebih mendalam prestasi Vivo V11 Pro ini. Menurut mereka, prestasi Vivo V11 Pro tidak buruk. Prestasi Vivo V11 cukup mencukupi. Digunakan untuk menjalankan aplikasi dengan lancar tanpa  ketinggalan  atau prestasi yang perlahan semasa membuka aplikasi.

Prestasi Snapdragon 660 AIE pada Vivo V11 Pro juga cukup optimum untuk menjalankan penyuntingan video 4K atau video dengan resolusi 1080p. Keupayaan untuk menyunting pada telefon ini menurut Gadgetsnow berfungsi di atas rata-rata. Di samping itu, Vivo V11 Pro cukup sejuk, malah digunakan untuk bermain permainan PUBG Mobile selama 4 hingga 5 jam.

Pembentangan mengenai persembahan tidak perlu dijelaskan lebih lanjut. Telah terbukti bahawa prestasi Vivo V11 Pro menunjukkan prestasi yang cukup baik di kelasnya.

4. Pengecasan pantas Dual Engine 

Vivo V11 Pro tidak dilengkapi dengan Quick Charge pengecasan pantas. Cuma Vivo mempunyai ciri pengecasan pantas tersendiri yang disebut  enjin pengecasan pantas dua kali. Pengecasan ini dapat mengecas hingga 50% Vivo V11 Pro hanya dalam 30 minit.

Sekiranya anda ingin dicas sepenuhnya,  enjin pengecasan pantas dua kali ganda  akan berfungsi sehingga 90 minit untuk mendapatkan kuasa penuh 100%. Teknologi pengecasan pantas ini boleh dikatakan salah satu teknologi pengecasan terbaik selain cas kilat VOOC .

Untuk jangka hayat bateri itu sendiri, Vivo V11 Pro, yang dilengkapi dengan bateri 3400 mAh, ternyata sepanjang hari. Seperti yang dikatakan oleh Yangc Advanced.com, bateri telefon bimbit ini dapat bertahan dari pagi hingga malam.

5. Kamera yang Sangat Baik di Kelasnya

Vivo V11 Pro dilengkapi dengan kamera ganda 12 MP + 5 MP. Kamera dwi ini dilengkapi dengan ciri PDAF + 5 MP dwi-piksel dan kemampuan rakaman video sehingga 2160 p. Kamera di telefon bimbit ini boleh dipercayai.

Ramai  pengulas  mengatakan bahawa prestasi Vivo V11 Pro diklasifikasikan sebagai yang terbaik di kelasnya. Canggih misalnya mengatakan bahawa kamera belakang Vivo V11 Pro telah meningkatkan kualiti fotografi lebih baik daripada sebelumnya.

Selain Advanced, SobatHape juga memuji kamera belakang Vivo V11 Pro sebagai salah satu yang terbaik dan layak dipilih. Gadgetsnow juga mengatakan bahawa kamera Vivo V11 Pro benar-benar layak untuk telefon kelas pertengahan. Agar tidak ingin tahu, berikut adalah contoh tangkapan kamera belakang Vivo V11 Pro.

Kamera belakang Vivo V11 Pro sudah dilengkapi dengan teknologi AI. Beberapa contoh teknologi AI di telefon bimbit ini adalah AI Backlight HDR, AI Scene Recognition, dan AI Portrait Framing. AI Backlight HDR adalah ciri yang menarik kerana mampu menampilkan foto dengan kualiti yang baik walaupun di belakang objek terang.

Selain kamera belakang yang bagus, Vivo V11 Pro juga dilengkapi dengan kamera depan, atau kamera selfie yang bagus. Kamera selfie ini mempunyai ciri yang disebut AI Face Shaping dan AI Selfie Lighting. Dengan ciri ini, hasil selfie menjadi lebih baik walaupun melebihi purata.

Cuma itu, kadangkala ciri itu boleh dianggap terlalu berlebihan. Sebabnya, ada ciri yang membolehkan wajah diselaraskan sesuka hati, seperti wajah yang kelihatan gemuk. Tidak ada yang salah untuk menjadi lucu tetapi nampaknya terkesan "berbohong".

6. Triple Slot

Vivo V11 Pro menarik kerana ia menawarkan tiga slot. Maksudnya, Vivo V11 Pro dapat digunakan untuk dua kad SIM sekaligus dapat menambah memori. Memori dalaman Vivo V11 Pro sebenarnya cukup lapang dengan 64 GB tetapi tentunya dengan penambahan memori luaran, kapasiti penyimpanan menjadi lebih luas. Satu perkara kecil yang harus dihargai.

7. Harga hingga Prestasi 

Vivo dikenali sebagai telefon bimbit yang tidak mementingkan spesifikasi. Vivo lebih terkenal dengan penjualan "gimmick" dengan menjual telefon bimbit yang kadangkala terasa  terlalu mahal. Namun, ini ditekankan oleh Vivo ketika memperkenalkan Vivo V9 6GB yang berharga Rp4.299.000.

Kehadiran Vivo V9 6GB adalah jawapan dari Vivo jika mereka juga dapat memberikan harga yang baik untuk telefon prestasi . Ini berterusan dengan kehadiran Vivo V11 Pro.

Maklum, VIvo V11 Pro dijual dengan harga di bawah Rp5 juta. Harga Vivo V11 Pro antara Rp 4,8 hingga Rp 4,9 juta. Dilihat dari harga dan spesifikasi yang ditawarkan, jelas bahawa Vivo V11 Pro disebut sebagai salah satu telefon bimbit dengan  harga  terbaik.

Kekurangan Vivo V9 6GB

1. FunTouch OS kurang menarik

Vivo V11 Pro dilengkapi dengan FunTouch OS, antara muka dari Vivo. FunTouch OS pada Vivo V11 Pro dilengkapi dengan beberapa ciri tambahan, salah satunya adalah Jovi, pembantu pintar dari Vivo. Hanya kemampuan Jovi ini masih di bawah Pembantu Google.

Selain itu, FunTouch OS sering sinonim dengan paparan yang serupa dengan iOS. Sebenarnya, ada pilihan di FunTouch OS untuk menavigasi dengan  gerak isyarat  seperti yang disematkan di iOS. Kemiripan ini boleh dikatakan baik tetapi sebaliknya nampaknya kurang menarik, kerana sifatnya malah sesuai dengannya.

FunTouch OS juga tidak menawarkan ciri-ciri yang menjadikan OS ini lebih istimewa. Oleh itu, anda boleh mengatakan OS FunTouc ini adalah antara muka biasa.

2. Tidak ada NFC

Borang Vivo V11 Pro

Satu lagi kelemahan Vivo V11 Pro ialah ketiadaan ciri NFC. Untuk telefon bimbit pada kisaran Rp 4,8 juta, pasti ada fitur yang diperlukan kemudian. Namun, nampaknya dapat mengurangkan kos penjualan telefon bimbit, sebilangan pengeluar cenderung menolak ciri NFC ini.

Boleh jadi alasannya kerana penggunaan NFC masih kecil dan hanya ada di bandar-bandar besar. Tetapi tidak, tidak ada yang salah jika di masa depan akan ada telefon bimbit kelas menengah dari Vivo yang disertakan dengan ciri NFC.

3. Hanya gunakan microUSB

Kelemahan lain dari Vivo V11 Pro adalah penggunaan slot microUSB. Sebenarnya penggunaan slot microUSB pada telefon ini masih boleh dimaafkan kerana Vivo masih mampu membawa ciri pengecasan pantas. Sudah tentu, lebih baik jika Vivo V11 Pro menggunakan port USB Type-C.

Kesimpulannya

Vivo V11 Pro adalah jawapan dari Vivo untuk kritikan yang sering menganggap Vivo HP dianggap sebagai  harga yang terlalu tinggi. Dan Vivo dapat menjawab kritikan ini dengan Vivo Pro V11 yang dari segi prestasi, skrin, bateri, dan ciri sensor cap jari cukup bagus. Tambahan harga telefon ini lebih berpatutan daripada siri HP Vivo V sebelumnya.

Vivo V11 Pro sesuai untuk mereka yang memerlukan telefon bimbit dengan harga Rp.4 juta dengan prestasi unggul dan kamera yang bagus. Berminat dengan telefon ini? Segera dapatkan telefon bimbit di sini.